ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

שמים פס על המשרד להגנת הסביבה: מפעל "נשר" לא דיווח על תקלה שעלולה לסכן את התושבים

בזמן שהממשלה מתכננת לרכך את חוק אוויר נקי לטובת המפעלים המזהמים - "נשר" אפילו לא עומדת בתקנות שנקבעו לה כעת. ל"שקוף" נודע כי לפני עשרה ימים אירעה תקלה, כאשר מפעל המלט לא דיווח עליה לציבור או למשרד להגנת הסביבה - עד פנייתנו. "נשר": " הדיווח התפספס בין משמרות"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מפעל נשר ברמלה (צילום: יעל געתון)

חשיפה: מפעל המלט המזהם "נשר" ברמלה לא דיווח למשרד להגנת הסביבה על תקלה שהתרחשה לפני עשרה ימים בשעת לילה מאוחרת ובכך היא הוסתרה גם מהציבור. לאחר פניית "שקוף" למפעל – הודו שהתרחשה תקלה, עדכנו את האתר ואף שלחו הודעה למשרד. משמעות התקלה היא פליטה של זיהום אוויר שעלול להשפיע על בריאות תושבי הסביבה.

כל תקלה ואי דיווח עליה הן עבירה על תקנות היתר הפליטה, שהתחדש לפני כשנה. המפעל, שבבעלות לן בלווטניק הבעלים של רשת 13 וחברת החדשות שלה, נמצא כבר היום בהליכים משפטיים על חריגות בזיהום והפרה של תקנות. נזכיר כי חשפנו ב"שקוף" כי מאז ינואר במפעל חוזרות ונשנות תקלות שעלולות לסכן את התושבים. כעת המשרד להגנת הסביבה, בראשות השרה עידית סילמן והמנכ"ל גיא סמט, יבחרו כיצד להגיב לעבירות הללו. 

באוגוסט שעבר המשרד קנס את נשר בשישה מיליון שקלים, בסיומו של הליך שנפתח ב-2019 לאחר הצטברות מקרים שהיוו חשד להפרת חוק אוויר נקי. אותו חוק, יש לזכור, שעומד בקרוב לעבור "ריכוך" לטובת המפעלים. לאחר הטלת הקנס אמר ל"שקוף" גדעון מזור מהמשרד להגנת הסביבה כי "הקנס הזה הוא איתות אזהרה מאוד משמעותי". אך גם היום, כאשר ממשיכים להתנהל מול המפעל הליכים – נראה כי שגרת התקלות אינה נפסקת והמפעל אף לא מדווח עליהן כפי שנדרש. 

תיעוד תושבים של תקלה במפעל נשר

"ארגז הכלים שלנו לא מסתכם בזה. יכול להיות שביום מן הימים נמצא את עצמנו מגישים תביעה פלילית", אמר אז מזור מהמשרד. כעת ממתינים תושבי האזור לראות האם נציגי המדינה יגנו עליהם מול המפעל שבבעלות טייקון התקשורת.

"זה האוויר שאני וילדיי נושמים"

התקלה נחשפה לאחר שפעילים דיווחו ל"שקוף" כי צפו בעננת אבק בשעת לילה מאוחרת. פניית "שקוף" למפעל הניבה תוצאה מפתיעה: ב"נשר" הודו כי באותו הערב התרחשה תקלה, אולם היא לא דווחה לשום גורם. הגילוי הרנדומלי מעלה את החשש שיש עוד תקלות נסתרות שלא מדווחות. "בסופו של דבר זה האוויר שאני וילדי נושמים", אמר יוסי, פעיל מהאזור שביקש להישאר בעילום שם, כמו רבים מהפעילים בסביבה. "המשרד להגנת הסביבה צריך לתת את הדין, התרחשה תקלה ב"נשר" שאיש לא שמע עליה וזה על חשבון הבריאות שלנו". 

"לאחר בדיקה מעמיקה, התברר כי בשעות הלילה אירעה סתימה בטחנת מלט ובעת הטיפול בה נפל חומר גלם לקרקע, בעקבותיו השתחרר אבק", הסבירו במפעל. "לצערנו הדבר התפספס במעבר בין משמרות הלילה והבוקר ולכן לא דווח". במילים אחרות, המפעל הכיר את האירוע אולם לא פעל כנדרש לידע את הציבור והממונה. ב"נשר" ביקשו להדגיש כי בכוונתם לפעול כדי שהדבר לא יחזור: "אנו כמובן מחדדים את הנהלים לצוותים כך שישקפו את מדיניות החברה והקפדת בנושא".

התושבים שבדקו את תחנות הניטור באותו הזמן גילו להפתעתם עלייה חדה בחלקיקים, אלא שמיקומם המרוחק של התחנות מהמפעל ונתוני ניטור נוספים, עשויים להצביע שבזמן הפליטה התרחשה סופת חול שטשטשה את הממצאים. 

תיעוד התקלות במפעל נשר לפני פניית "שקוף"

כדי למנוע מקרים כאלה בעתיד, פעילי הסביבה פרופ' עדי וולפסון ויוני ספיר שמלווים את מאבק התושבים דרשו מהמפעל בפגישה שקיימו עם ההנהלה, שיקימו תחנות ניטור קבועות על ארבע פאותיו של המפעל, כך שניתן יהיה לקבוע בוודאות את מקור הזיהום ולשייך אותו למפעל זה או אחר. סביב "נשר" נמצאות שכונות רבות, הסמוכה מכולן היא גן חק"ל הרמלאית, שבינה לבין המפעל שדה קטן. כל פליטה כזו של אבק עשויה להשפיע על התושבים. תחנות ניטור קרובות יספקו מידע מהימן ותמונה בהירה יותר של הזיהום. 

תיעוד התקלות במפעל נשר אחרי פניית "שקוף"

תקלה אחרי תקלה 

היתר הפליטה של "נשר", שהתחדש לפני כמעט שנה, מחייב את המפעל לדווח למשרד להגנת הסביבה על כל תקלה, אירוע, כשל או שינוי שעלול לפגוע בסביבה. לדיווחים יש מסגרת זמן קצובה, והם צריכים להופיע גם באתר החברה באופן שיהיה נגיש לציבור. אם המפעל אינו פועל כפי שהיתר הפליטה מחייב, הוא עלול לעמוד בפני העונשים הקבועים בחוק. 

מאז חודש ינואר המפעל דיווח על יותר מ-20 תקלות. רק לפני כשבועיים התקיימה לראשונה פגישה בין הנהלת המפעל לבין פעילי סביבה בולטים, וולפסון וספיר. מטרת הפגישה בין היתר לייצר צעדים בוני אמון בין הצדדים. האירוע, שהתרחש שבוע בלבד לאחר הפגישה, ולא נחשף עד לפניית "שקוף", מעלה תהיות קשות באשר לאירועים נוספים שהוסתרו לאורך השנים וכן ביחס ליכולת של הנהלת המפעל לפעול באופן חשוף מול התושבים. 

מחאת תושבים מול מפעל נשר ברמלה (צילום: יעל געתון)

"דיווח על תקלות לציבור הוא צעד בסיסי והכרחי בשקיפות שאנו דורשים מ'נשר'", אמר וולפסון בעקבות חשיפת האירועים. "אולם בד בבד אנחנו מצפים שהמפעל יפעל לצמצום מספר התקלות, כי כשתקלות הופכות לשגרה זה רע". עוד הסביר כי תקלות נגרמות כחלק משגרת העבודה במפעל, ולא כל פליטת אבק נראית לעין גורמת לסיכון בריאותי משמעותי לתושבי האזור. יחד עם זאת, וולפסון מסייג ומתייחס להיקף האירועים החריג: "כשמדובר בשגרת תקלות, כלומר בפליטה חוזרת ונשנית של אבק, נוסף לפליטות הקבועות מהארובות, וכאשר מתברר שהמפעל לא מדווח על תקלות ופליטות כפי שהוא מחויב – וחשוב לזכור שמזהמים רבים שנפלטים מהפעילות של נשר אינם נראים לעין כמו אבק – עולה החשש שהסכנה גדולה הרבה יותר".

התגובה המלאה של מפעל "נשר"

"לאחר בדיקה מעמיקה, התברר כי בשעות הלילה אירעה סתימה בטחנת מלט ובעת הטיפול בה נפל חומר גלם לקרקע, בעקבותיו השתחרר אבק. לצערנו הדבר התפספס במעבר בין משמרות הלילה והבוקר ולכן לא דווח. אנו כמובן מחדדים את הנהלים לצוותים כך שישקפו את מדיניות החברה והקפדתה בנושא".

המשרד להגנת הסביבה לא הגיב עד לפרסום הכתבה.

מעקב "שקוף" על המפעל המזהם "נשר" – כל הכתבות

פעילי סביבה הציעו פשרה מול מפעל "נשר": מועצה מפקחת ומימון תחנת ניטור

מפגש חם עם הרגולטור: האינטרסים של "נשר" בפאנל המחזור בכנס "הון-שלטון-אקלים"

"חמור עד בלתי סביר": צה"ל מתכנן להקים מחדש את הבקו"ם באחד האזורים המזוהמים בארץ

חשיפה: חשד כי "נשר" הסתיר תקלות חדשות – בזמן דיונים קריטיים להמשך פעילות המפעל

מפעל "נשר" מרעיל את התושבים? במשרד להגנת הסביבה מושכים זמן ומסתירים נתונים

הם מבעירים גם צמיגים: ב"נשר" רוצים לשרוף עוד חומרים שעלולים לזהם

50 אירועים חריגים בחצי שנה: התושבים מעלים הילוך במאבק נגד "נשר"

"חונקים אותנו. אנחנו קמים בשלוש בבוקר לסגור את החלונות"

למה אנחנו כמעט לא שומעים על התקלות הבלתי פוסקות ב"נשר"?

עננת אבק תועדה ב"נשר" – במפעל לא דיווחו על תקלה

המשרד להגנת הסביבה קנס את מפעל נשר ב-6 מיליון שקל – ולא שולל תביעה פלילית

"זה סיפור על צדק סביבתי – מפעל כזה לא היה נשאר ליד יישוב מבוסס"

כבר לפני 40 שנה רופא התריע: "קיים זיהום מהעשן בנשר"

הלוביסטים של "נשר" אפילו לא צריכים להזיע: ארגוני הסביבה מפקירים את התושבים

משרד הבריאות בדיון על הזיהום ממפעל נשר: עלייה בסרטן ברמלה ובלוד

במשרד הבריאות בודקים לראשונה אם יש עלייה בסרטן סמוך למפעל נשר ברמלה

ברמלה חיים לצד הזיהום: "אם מתכות נאכלות, איך בני אדם יחזיקו?"

"לא תרומה": כך מגיע הכסף של המפעל המזהם לידי עיריית רמלה

מכון התקנים התגאה בחתירה ל"עתיד ירוק" – ואז פרגן בבוטות למפעל מזהם

כשזה ריקול לאגוזי כולם קופצים, כשזו חריגת כספית ליד "נשר" – הציבור צריך להפוך לבלש

עשן תועד יוצא מארובות "נשר", במשרד להגנת הסביבה בודקים

ח"כ טל לשרה זנדברג: "הגיע הזמן לבחון הגשת כתבי אישום פליליים נגד 'נשר'"

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!