ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

50 אירועים חריגים בחצי שנה: התושבים מעלים הילוך במאבק נגד "נשר"

המועצה האזורית גזר דרשה מהמשרד להגנת הסביבה שיוודא אם מפעל המלט מדווח כנדרש על תקלות שהתרחשו • לאור ריבוי הדיווחים, במשרד בוחנים בימים אלה את העמידה של המפעל בתנאי היתר הפליטה • אם יתברר כי לא עמד בתנאים, ההנהלה עשויה להיות חשופה לתביעה פלילית וכתבי אישום • נשר: "רמות הפליטה מהמפעל עומדות בתקינה"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מנכ"ל נשר, אלדד בן משה (צילום מתוך אתר הכנסת)

לאור ריבוי הדיווחים על תקלות, כשלים ואירועים במפעל המלט "נשר" בחודשים האחרונים, ל"שקוף" נודע כי המשרד להגנת הסביבה בוחן בימים אלה את העמידה בתנאי היתר הפליטה החדש של המפעל. אם יימצא כי המפעל אמנם הפר את תנאי ההיתר, ההנהלה תהיה חשופה למנעד רחב של הליכים, בהתאם לממצאי הבדיקה וכפי שקבוע בחוק "אוויר נקי". הליכים אלה כוללים התראות, זימון לשימוע, צווים שונים ובמקרים חמורים אף תביעה פלילית וכתבי אישום אישיים נגד מנכ"ל המפעל אלדד בן משה וגורמים נוספים.

במקביל, גם במועצה האזורית גזר החליטו להעלות הילוך. המועצה פנתה לפני כשבועיים למשרד להגנת הסביבה וביקשה שהמשרד יוודא אם מפעל המלט דיווח כנדרש על כל תקלה שהתרחשה. לטענתם, בשנת 2021 לבדה, דיווחו התושבים על 85 אירועי פליטות לא שגרתיות, כלומר כאלה שניתן לראות בבירור במהלך שעות היום. 

"יש בידינו צילומים והקלטות כעדויות לפליטות ולענני האבק המיתמרים מעל המפעל ובסביבתו במועדים שונים לאורך השנתיים האחרונות", כתבו במכתב שנשלח בשם יושבת ראש הוועדה להגנת הסביבה במועצה, רונית ויתקון ברקאי, ומכותבים אליו בין היתר ראשת המועצה, רותם ידלין, ומנהל אגף איכות אוויר מהמשרד להגנת הסביבה, ד"ר צור גלין. 

במכתב ציינו כי קיים סיכוי שריבוי האירועים מייצר חריגה מהתקן, וביקשו לדעת איזה דרכי בקרה ואכיפה מיושמים מול המפעל כדי למנוע פליטות כאלה בעתיד. בתשובה, ענה המשרד להגנת הסביבה כי נושא העמידה בתנאי ההיתר החדש "נבחן לעומק בימים אלה וימשיך להיבחן בחודשים הקרובים" (התגובה המלאה בסוף הכתבה).

המכתב שנשלח מהמועצה האזורית גזר

מכתב-גזר

עדכונים בלייב

חצי שנה עברה מאז המאבק של תושבי רמלה והסביבה נגד חידוש היתר הפליטה של המפעל המזהם. ההיתר אמנם חודש לבסוף, אך לא בלי הישגים. מאבק התושבים העיקש וההד התקשורתי והציבורי בעקבות סדרת הפרסומים ב"שקוף", הובילו בין היתר את המשרד להגנת הסביבה לחייב את "נשר" לדווח לציבור על כל אירוע, תקלה, כשל או שינוי שעלולים להוביל לזיהום אוויר. 

המשמעות היא שכל תושב יכול להיכנס לאתר המפעל ולבדוק בכל רגע נתון אם התרחש אירוע שיש לו פוטנציאל לפגיעה בסביבה. עיון באתר מגלה כי מסוף יוני התרחשו יותר מ-50 אירועים כאלה, בתדירויות משתנות. במסגרת הדיווח באתר, "נשר" נדרשים לכתוב את הסיבה לאירוע, ומוסיפים את השעה בה הוא התרחש. מעניין לשים לב כי למעט שני אירועים שדווחו בשעות הערב, כולם דווחו בשעות היום, כאשר התושבים לעיתים יכולים להבחין בעצמם בעננת אבק מעל המפעל.

היו חודשים בהם בכל יומיים כמעט דווח על תקלה או כשל, והיו חודשים שכמעט ולא דווח בהם על תקלות. לצד זאת, היו פעמים בהם היה פער בין העדכונים באתר לדיווחי התושבים בשטח. כך, בעוד שתושבי האזור התריעו על עננת אבק, המפעל לא דיווח על אירוע חריג. 

יש לציין כי אבק אינו החומר היחיד שנפלט, ובעבר המפעל נקנס על חריגות בפליטת כספית ומזהמים אחרים. אדי כספית הם, כמובן, רעילים ועלולים להוביל לשורה של פגיעות גופניות, בין היתר במערכת העצבים, כלי הדם והכליות.

בתגובה לפניית "שקוף" אמרו במפעל כי רמות הפליטה עומדות בתקינה "ובכל אמת מידה מקובלת בתעשיית המלט בעולם המערבי". עוד הוסיפו כי למרות ריבוי האירועים, תחנות הניטור אינן מציגות חריגות (התגובה המלאה בסיום הכתבה). יחד עם זאת, יש לציין כי התחנות ממוקמות במרחק מה מהמפעל ואינן מודדות את כל קשת המזהמים האפשרית. זאת ועוד, במרחק דקות הליכה בודדות מהמפעל כבר מתגוררים תושבים שמרגישים בעננות האבק, ולא ברור האם חשיפות קצרות בתדירות גבוהה גוררות השפעה בריאותית, הגם שהן עומדת בתקן. 

משרד הבריאות גורר רגליים

לצד חוסר הוודאות של התושבים מההשלכות הבריאותיות של פליטות המפעל, במשרד הבריאות גוררים רגליים. במסגרת דיון בוועדת הכנסת בחודש מאי בנושא היתר הפליטה, משרד הבריאות דיווח על ממצאים ראשונים שמצביעים של עלייה בסרטן בקרב גברים ברמלה ולוד הסמוכות למפעל. 

בתגובה, התושבים המודאגים דרשו סקר אפידמיולוגי מקיף וכן בדיקה מעמיקה שכוללת אשפוזי ילדים, מחלות נשימה, פגיעה בנשים בהיריון ועוד שורה של אירועים שהזיהום עלול לגרום להם. בשלב זה משרד הבריאות לא גילה נכונות לערוך סקר בהיקף כזה.

"מדובר בביצוע בדיקה בריאותית מתוך מאגרי מידע קיימים בתוך ומחוץ למשרד ולא במסגרת סקר אפידמיולוגי", הבהירו לפניית "שקוף". עוד הוסיפו כי למרות הזמן הרב שעבר, עדיין אין להם תוצאות: "העבודה בעיצומה וצפוייה להסתיים בעוד מספר חודשים". 

ממפעל המלט "נשר" נמסר: רמות הפליטה ממפעל נשר עומדות בתקינה ובכל אמת מידה מקובלת בתעשיית המלט בעולם המערבי. 

כחלק מפעילות המפעל, מדווחות באופן רציף כלל פליטות האבק, לרבות פליטות רגעיות המתקיימות גם כחלק מעבודות תחזוקה שוטפות המחויבות בתפעול מפעל מלט. לא כל דיווח כזה משמעותו "תקלה", והשימוש במושג זה מגמתי ומטעה את הקוראים. לראייה, לצד המפעל קיים מערך קבוע לניטור האוויר במספר ישובים סמוכים, וכולם מדגימים עמידה בתקני איכות האוויר. 

לו היתה נעשית בדיקה מעמיקה ורצינית, היתה עולה תמונה שונה בתכלית מזו המוצגת, שהרי החודשים האחרונים מעידים על המאמצים האדירים הנעשים לצמצום אירועים חריגים במפעל. 

לצערנו, גם הפעם נראה כי העיסוק בפעילות נשר אינו ענייני וכי הכותבת והאתר "שקוף" מעדיפים שלא להתבלבל על ידי העובדות.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: המשרד להגנת הסביבה נמצא בעיצומה של בדיקה פרטנית ומדוקדקת על כלל התקלות שהתרחשו בשנת 2022. במסגרת בדיקה זו נבחנים הנתונים הסביבתיים בעת התרחשות תקלה וכן אספקטים נוספים שעל המפעל לעמוד בהם במסגרת היתר הפליטה, כולל סעיף הדיווח. בהתאם לתוצאות הבדיקה ישקול המשרד את צעדיו ביחס למפעל. גם נושא העמידה בתנאי ההיתר החדש נבחן לעומק בימים אלה וימשיך להיבחן בחודשים הקרובים. 

במהלך השנה האחרונה המשרד שלח לחברה התראות, בהן נכללו נושאי התקלות, וכן במארס השנה קיים גדעון מזור, מנהל מחוז מרכז של המשרד להגנת הסביבה, שימוע לבעלי המפעל בגין הפרות היתר הפליטה. כמו כן הטיל המשרד עיצום כספי על המפעל בהיקף של 6 מיליון שקל. 

נזכיר כי בתחילת חודש יוני הזמין המשרד להגנת הסביבה את הציבור להשתתף בדיון ציבורי בנוגע לתנאי היתר הפליטה. המשרד להגנת הסביבה ימשיך לעדכן את הציבור מעת לעת בצעדיו כפי שנהג בעבר.

המשרד ימשיך לפקח ולפעול לשיפור איכות האוויר אותם נושמים תושבי האזור.

ממשרד הבריאות נמסר: משרד הבריאות מבצע בדיקה בריאותית בעזרת איסוף מידע המאפיין את רמת התחלואה מסוגים שונים בישובים הסמוכים למפעל נשר, וזאת בהתאם לממצאי הניטור הסביבתי. בכלל זה, גורמי המקצוע במשרד הבריאות ערכו פגישות עם גורמים במועצה המקומית בכדי לקבל תמונת מצב בנושא, והתקיימו פגישות עם המשרד להגנת הסביבה במטרה לקבל מידע נוסף על רמה וסוגי החשיפה במקום. העבודה בעיצומה וצפויה להסתיים בעוד מספר חודשים.

 יובהר כי מדובר בביצוע בדיקה בריאותית מתוך מאגרי מידע קיימים בתוך ומחוץ למשרד ולא במסגרת סקר אפידמיולוגי.

מהמועצה האזורית גזר נמסר: המועצה תמשיך לעמוד על המשמר אל מול מפעל נשר ולהבטיח כי זכויות תושבי ותושבות המועצה לאוויר נקי ובריאותם נשמרות אל מול המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!