ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

כשזה ריקול לאגוזי כולם קופצים, כשזו חריגת כספית ליד "נשר" – הציבור צריך להפוך לבלש

במשרד להגנת הסביבה מדדו ריכוזים גבוהים של החומר המזהם ליד גדר מפעל "נשר" ברמלה, אבל לא טרחו ליידע את הציבור על סכנה אפשרית, ורק פנייה ישירה למשרד הניבה את המידע • כשמדובר במפעלים מזהמים אנחנו צריכים להפוך למומחים לחלקיקים כדי לקבל מידע קריטי - וזה לא חייב להיות ככה • דעה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ב"נשר" מזהמים - התושבים לא מקבלים את הנתונים (צילום מסך)

מחלות עצבים, קוצר נשימה, לחץ בחזה, סימפטומים של דלקת ריאות, פגיעה במערכת העצבים, פגיעה במערכת העיכול, הקאות, שלשול, פגיעה בכליות, הפרעה בדיבור ורעידות. פניתי לכימאי מומחה שגר ליד מפעלי "נשר" בבקשה לתאר לי איזה נזק עלול להיווצר מחשיפה ממושכת לכספית. הוא שלח לי עמוד מלא בתיאורים והסברים, זה רק חלק מהם. "יש שלושה סוגים של חומרים מכילי כספית שעשויים להיפלט מהארובות של 'נשר'", הסביר לי. "כולם מאוד רעילים ומזיקים למערכות שונות לבני אדם".

לפני חצי שנה בערך, בנובמבר האחרון, המשרד להגנת הסביבה מדד ריכוזים גבוהים של כספית על גדר המערכת של המפעל המזהם "נשר". המשרד גם פתח בסדרת פעולות אכיפה: הוציא התראה להנהלת המפעל וזימן אותם לשימוע, שהתרחש ארבעה חודשים מאוחר יותר. 

לכל הכתבות בפרויקט "מפת המזהמים" של שקוף – לחצו על התמונה

האירוע הזה לא פורסם בשום מקום. ייתכן שילדים שחזרו מבית הספר נשמו כספית לריאותיהם והחלו לגלות תסמינים חשודים – אך להוריהם אין צל של מושג מה התרחש. של מי האחריות ליידע אותם? תפקידו של המשרד להגנת הסביבה לאכוף את פליטת החומרים המסוכנים מול המפעל – וגם לאפשר לציבור לדעת בזמן אמת מה מתרחש, ולא לחכות שעיתונאים ילקטו מידע ממקורות ויפנו אליו.

כך קרה גם הפעם. אחרי שורה של תקלות וסדרת כתבות על "נשר", מקור סיפר לי על שורה של חריגות שהתרחשו שם לאחרונה. רק לאחר ששאלתי את המשרד על כך – הם אישרו, במהירות יש לציין, ואף הוסיפו פרטים לבקשתי, כמו למשל שתי חריגות במדידות כספית על גדר המפעל, בספטמבר בשנה שעברה ובנובמבר האחרון. ורק כעת הציבור מקבל לראשונה מידע שלם על אירועים שהתרחש לפני כמה חודשים. מדוע המשרד לא טרח ליידע ברגע שהחל לחקור את הנושא?

העשן מהמפעלים ברמלה

"על פי רוב, המשרד מדווח על הליכי אכיפה בסיומם", אומרים במשרד. "למשל כשמוטל עיצום כספי, נפתחת חקירה, או מוגש כתב אישום, ולא כשהוא שולח מכתב בירור או זימון לשימוע לחברה". חשוב להבין שהשימועים הללו אורכים שנים ארוכות – עד שהם מסתיימים, הילד שהחל לרעוד או האישה שעברה הפלה לא ברורה, כבר לא יוכלו להבין את המקור לצרות.

להפוך למומחה חלקיקים

זה לא חייב להיות ככה. הרי לו היה מדובר בשוקולד, והיה עולה חשד קל שהוא מקולקל, משרד הבריאות היה נעמד על הרגליים האחוריות, הודעות היו עוברות לכל התושבים, והיסטריה רבתי היתה מתפתחת סביב לשלשת היונים שספק אם מישהו אכל אותה, ספק אם בכלל הגיעה לחטיף. אגב, שוקולד מזיק לבריאות גם בלי לשלשת יונים. שמחתי לעזור.

אבל איכשהו, כשמדובר במפעלים מזהמים, אף אחד לא יודע על זה. הציבור נדרש לפתח מומחיות בכימיה, הליכי אכיפה ועבודת גששות עם מצלמות לילה רק בשביל לקבל שביבי מידע. ובמקרה של "נשר" מדובר בשורה של שימועים שעורך המשרד להגנת הסביבה בימים אלה, על חריגות שונות, הסתרה של תקלות וריכוזים גבוהים של חלקיקים. אם כל המידע הזה היה מתפרסם על שקית חטיף בוטנים, כבר מזמן התקשורת היתה חגה סביב גופת הנשנוש ומשרד הבריאות פוצח בבדיקת מערכות מעמיקה ובפסטיבל מסיבות עיתונאים.

משום מה כשבעל הון שכלל לא גר בישראל מזהם את ריאות התושבים ונקרא לשימוע, איש לא יודע על כך. משום מה זה לא מובן מאליו שעל כל שימוע שנערך לבתי הזיקוק, לנשר, לקצא"א, לחברת החשמל ולשאר המזהמים בארץ, כולם חייבים לדעת מיד. 

אמנם לפי היתר הפליטה החדש של "נשר" המפעל אמור לפרסם את כל התקלות שלו באתר האינטרנט – התקדמות חיובית בזכות המאבק הציבורי – אך האחריות לא יכולה להיות שלהם בלבד. לא סביר שהאזרח הפשוט יאלץ בכל בוקר להיכנס לכל אתרי המפעלים שנדרשו לכך מסביבו בשביל להבין אם מישהו מהם פלט הלילה חומר שסיכן את הילדים או הקשישים או הנשים בהיריון. לו רק הארובות שם היו פולטות פסק זמן.

התגובה המלאה של המשרד להגנת הסביבה: "במסגרת הליך האכיפה שמנהל המשרד מול מפעל נשר, נכללות בין היתר מספר הפרות מרכזיות: חריגות מערכי הפליטה של כספית התרחשו בחודש נובמבר 2021, חריגה מערך היעד בכספית נמדדה בספטמבר 2021 בסמיכות לגדר המפעל, וכן חריגה מערך פליטה של חלקיקים שזוהתה בדיגום פתע באחת מארובות המפעל. על נושא זה הוציא מחוז מרכז של המשרד התראה בפברואר 2022 וקיים שימוע לחברה במארס 2022. הליכי האכיפה ממשיכים ומתנהלים בימים אלו מול המפעל.

"במהלך חודש יוני 2022 התרחשו מספר תקלות במפעל אשר לא דווחו למשרד כנדרש בהיתר הפליטה. חלק מהתקלות גרמו לעלייה משמעותית בריכוזי החלקיקים בהתאם לנתוני ניטור אוויר בניידת שנמצאת על הגדר המזרחית של המפעל. בעקבות כך, מחוז מרכז של המשרד הוציא התראה נוספת למפעל. המחוז ישקול להוסיף את הפרה זו להליך האכיפה המתנהל מול המפעל. על פי רוב, המשרד מדווח על הליכי אכיפה בסיומם – למשל כאשר מוטל עיצום כספי, נפתחת חקירה, או מוגש כתב אישום, ולא כאשר הוא שולח מכתב בירור או זימון לשימוע לחברה.

"במהלך חידוש היתר הפליטה של מפעל נשר, שנכנס לתוקף בחודש יוני, המשרד שקל את כלל הנתונים לרבות תובנות מהליכי האכיפה שבוצעו. בהיתר המעודכן, נדרש המפעל על ידי המשרד לצמצם באופן ניכר את הפליטות לאוויר. כמו כן, המפעל נדרש בתנאים נוספים בהתייחס לניטור ודיגום פליטות לאוויר ושקיפות מידע לציבור.

"המשרד להגנת הסביבה ימשיך לפעול מול המפעל למניעת תקלות וזיהום האוויר, וכן לפקח על עמידת המפעל בתנאים והדרישות שהציב במסגרת ההיתר, ולבצע אכיפה במקרים שיימצאו חריגות, במטרה לשמור על בריאות הציבור".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

תגובה אחת

  1. בסמוך למפעל נשר ברמלה נמצא מפעל "פוליבה" למשפרי אפייה ועוד תוספי מזון …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!