ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

חשיפה: חשד כי "נשר" הסתיר תקלות חדשות – בזמן דיונים קריטיים להמשך פעילות המפעל

המשרד להגנת הסביבה בודק האם אירעו במפעל שתי תקלות שעלולות לסכן את תושבי רמלה לוד - והמפעל לא דיווח עליהן כנדרש • באותו שבוע ממש דרשו התושבים מהמשרד שבראשות תמר זנדברג לפעול ביד קשה יותר מול המפעל בגין אירועים קודמים, מבלי לדעת על התקלות החדשות • המשרד להגנת הסביבה: "התחלנו בהליך בירור, נפעל בהתאם לממצאים"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מפעל המלט "נשר" (צילום: משה שי, פלאש 90)

המשרד להגנת הסביבה פתח לאחרונה בהליך בירור מול המפעל המזהם "נשר", בחשד כי הסתיר תקלות העלולות לסכן את בריאות תושבי רמלה והסביבה – כך נודע ל"שקוף". מדובר בשני אירועים שהתרחשו לכאורה ערב קבלת היתר הפליטה החדש (אישור שמאפשר למפעל לפלוט זיהום עד רף מוגדר מראש), בחודש מאי ובתחילת יוני, כאשר במפעל, כך טוענים במשרד להגנת הסביבה, לא דיווחו עליהם כנדרש בזמן אמת. המשרד גילה על המקרים בשלב הדיונים על ההיתר ובמקביל למפגש עם התושבים – אך נציגיו לא שיתפו את הציבור בכך שנפתחו הליכי בירור חדשים. 

במשרד סירבו למסור פרטים נוספים על אופי התקלות והנזק שעלול היה להיגרם כיוון שהבירור עוד בעיצומו, ובימים אלה המשרד בוחן את הנסיבות "ויפעל בהתאם לממצאים ולסמכויותיו". יחד עם זאת ציינו כי בהתאם להיתר, אופי התקלות והאירועים החייבים בדיווח הם כאלה "הגורמים או הצפויים לגרום לזיהום אוויר חזק ובלתי סביר". 

התושבים מחו – ולא ידעו מה קורה מאחורי הקלעים

זו אינה הפעם הראשונה שמפעל נשר, שבבעלות טייקון התקשורת לן בלווטניק, מסכן את התושבים וחורג מדרישות המשרד הממשלתי:  לאחרונה חשפנו ב"שקוף" שני אירועים נוספים שהתרחשו בשנים האחרונות: בשנת 2021 המשרד להגנת הסביבה ניטר חריגות לכאורה של חלקיקים מארובות המפעל, אולם השימוע יצא לדרך רק לפני כחודשיים. 

תושבים בדיון של המשרד להגנת הסביבה על מפעל "נשר" (צילום: יעל געתון)

בחודש האחרון התושבים החלו למחות נגד היד הרכה בה נוהג המשרד הממשלתי שלטענם אינו עושה די כדי להגן עליהם. לצדם גם חבר הכנסת אלון טל שפנה למשרד בדרישה כי יקשיח את עמדתו ולא יעניק היתר פליטה כל עוד השימועים נמשכים. 

אך לפני כשבוע המפעל המזהם קיבל לבסוף היתר פליטה חדש לשבע שנים. במסגרת ההיתר, המשרד החמיר את הדרישות מהמפעל בחלק מהסעיפים, אולם לא בכולם לפי הקריטריונים הנוקשים ביותר. בנוסף, המפעל קיבל כפי שביקש לשרוף פסולת ממקור אנרגיה חלופי ולא יוכר כמתקן לשריפת פסולת, כפי שדרשו התושבים. 

טייקון התקשורת שולט במפעל – והנה שם היחצ"ן שלו

"נשר" הוא יצרן המלט המרכזי בארץ. הוא בבעלות חברת האם "משאב", שנמצאת בבעלות מלאה של "כלל תעשיות" מקבוצת "אקסס", השייכת למולטי-מיליארדר לן בלווטניק. זה האחרון הוא גם בעל השליטה ב"רשת" ובחדשות 13.

בעלי מפעל נשר, לן בלווטניק (צילום מסך)

 היחצ"ן של המפעל, אגב, הוא אלי קמיר, שם שעלה לכותרות לאחרונה סביב תיק 4000 – כמי שדחף את האינטרסים של בזק מול משרד התקשורת. קמיר, אחד ממקורביו של בלווטניק, נחשד בשתי פרשות שחיתות, "תיק 4000" ו"תיק 1270", אולם בשתיהן לא הוגש נגדו כתב אישום. בקיץ האחרון המשרד להגנת הסביבה דירג 572 מפעלים מזהמים בארץ לפי העלות החיצונית הגדולה ביותר של פליטת מזהמים לאוויר. מפעל המלט של בלווטניק זכה במקום השלישי והמפוקפק ולמעשה, במקום הראשון מבין המפעלים בבעלות פרטית.

יצוין כי לפני שלושה חודשים מינה אביגדור ליברמן את אשתו של אלי קמיר, עו"ד מיכל רוזנבוים, לתפקיד ראש רשות החברות. בשל עיסוקו של קמיר, נכתב בהסדר ניגוד העניינים שלה שלא תוכל לעסוק בכל הנוגע למפעל.

המשרד להגנת הסביבה: "ממשיכים בפיקוח הדוק"

אחד השימועים שמתבררים עדיין נוגע לאירוע מ-2019, במסגרתו המשרד להגנת הסביבה מצא כי מהמפעל נפלטו כמויות כספית ומזהמים נוספים שחורגים לכאורה מההיתר שניתן לו. השימוע התרחש בשנת 2020 "בגין חשד להפרות על תנאי היתר הפליטה שניתנו למפעל, וכמו כן הפרות על חוק אוויר נקי", כך הסבירו ל"שקוף" במשרד להגנת הסביבה. אולם עד כה לא מוצה הדין מול המפעל. "בדיקת כל המידע שהתקבל מהמפעל נמצאת במסלול של אכיפה מנהלית", אמרו במשרד. "המשרד שוקד על זירוז ומיצוי ההליכים".

ערב אישור ההיתר, חבר הכנסת אלון טל (כחול לבן) שמלווה את מאבק התושבים בשבועות האחרונים, שלח חוות דעת משפטית למשרד להגנת הסביבה שעסקה בהיתר. טל שלא ידע על ההליך החדש מול נשר, טען בחוות הדעת שעל המשרד להשתמש בחוק "אוויר נקי" ולא לאפשר ל"נשר" היתר לשבע שנים. הסיבה לשיטתו, השימועים הפתוחים נגד "נשר", שעדיין לא הסתיימו. טל דרש מהמשרד להתלות את ההיתר בשיפור ביצועים ועמידה בסטנדרטים עדכניים. אלא שבמשרד לא קיבלו את חוות דעתו וההיתר יצא לדרך. 

ח"כ אלון טל. דרש מהמשרד להקשיח עמדות (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

כעת, משנודע ש"נשר" עשויים לעמוד מול שימוע נוסף, ראוי לתהות אם אכן יתברר כי "נשר" הסתירו מידע ערב החתימה על ההסכם החדש, מה היה קורה לו היה מגיע המידע בזמן לציבור, כיצד היה נראה היתר הפליטה החדש והאם בכלל היה ניתן כזה ברוח המאבק של התושבים.

המשרד להגנת הסביבה מסר בתגובה כי הוא "ממשיך בפיקוח הדוק על מפעל נשר. באחרונה, החל המשרד בהליך בירור מול מפעל נשר, בגין תקלות שאירעו ואי דיווח עליהן למשרד, לכאורה בניגוד להיתר הפליטה. המשרד בוחן את נסיבות המקרים ויפעל בהתאם לממצאים ולסמכויותיו". מ"נשר" לא נמסרה תגובה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,930 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השבועי החדש שלנו, עם כל הכתבות והתחקירים של "שקוף" ו"העין השביעית" בנושאי סביבה, לצד חדשות משבר האקלים מהארץ ומהעולם.