ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

עננת אבק תועדה ב"נשר" – במפעל לא דיווחו על תקלה

בעמוד שבו מחויב המפעל המזהם לדווח על כל אירוע חריג לא נרשמה כל תקלה, אף שתושב האזור מספר שצילם את המפגע ואף תיעד את הנסיעה באותו מועד • במשרד להגנת הסביבה הודיעו כי קיבלו דיווחים על תקלה וכי העניין נמצא בבדיקה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

תיעוד העשן ממפעל "נשר", השבוע

האם במפעל המלט "נשר" ברמלה מטייחים תקלות? תושב האזור שנסע השבוע ליד המפעל המזהם סיפר שגילה לתדהמתו עננת אבק עולה מכיוונו. לדבריו, הוא מיהר לצלם את האירוע ואף דיווח למוקד של המשרד להגנת הסביבה. אלא שבדיקה מהירה בעמוד הדיווח של המפעל, זה שבו הוא מחויב לתעד את כל התקלות מתוקף היתר הפליטה, מראה כאילו האירוע מעולם לא התרחש. במשרד להגנת הסביבה הודיעו כי קיבלו דיווחים על תקלה וכי העניין נמצא בבדיקה.

"נסעתי בשעה 14:51 מכביש 44 לכיוון קיבוץ גזר", מתאר התושב. "כשהבחנתי בעננה מאובקת עולה מהצד הצפוני של 'נשר', מיד צילמתי ממיקומי את המפגע וטלפנתי למוקד איכות הסביבה כדי לדווח על התקלה ולשלוח תיעוד מהאירוע".

עשרות תקלות בתקופה האחרונה. תיעוד עשן מ"נשר", ארכיון

"זה לא היה נראה כמו אדים של מים", אמר התושב. "הגוון היה לא אופייני לאדים, זה היה סמיך וההתאדות לא נעלמה באופן מהיר". עוד הוסיף כי המיקום היה חד משמעי: "זה היה צמוד למבנה של המפעל ויצא ממנו. זה נמשך לפחות למשך הנסיעה".

ברמלה חיים לצד הזיהום: "אם מתכות נאכלות, איך בני אדם יחזיקו?"

במשרד להגנת הסביבה קיבלו את הדיווח ואף מסרו ל"שקוף" כי הם בודקים את התקלה. "מידע זה ייבחן במסגרת הליך האכיפה שמתנהל", אמרו שם. אולם לשאלתנו האם חל שינוי ביחס למפעל לאור התקלות הרבות והאם תהליך שריפת הפסולות יימשך כסדרו לאור האירועים האחרונים, לא קיבלנו מענה.

לכל הכתבות בפרויקט מפת המזהמים של "שקוף" – לחצו על התמונה

בהיתר הפליטה החדש ש"נשר" קיבלו ביוני האחרון, המפעל מחויב לדווח על כל תקלה שמתרחשת שיש בה פוטנציאל להזיק לסביבה, עד 12 שעות לאחר האירוע. נכון למועד כתיבת שורות אלה, החל בחודש יולי, מפעל "נשר" דיווח על לא פחות מ-26 תקלות שהתרחשו, חלקן אף תועדו על ידי התושבים.

אלא שהזיהום לא עוצר בתקלות. "נשר" מדורג במקום השלישי במרשם הפליטות לסביבה שהוציא המשרד להגנת הסביבה בשבוע שעבר, כשמעליו רק תחנות הכוח של חברת החשמל, כך שלמעשה זה המפעל הפרטי המזהם בארץ. מדובר ביצרן המלט המרכזי בישראל, בבעלות חברת האם "משאב", שנמצאת בבעלות מלאה של "כלל תעשיות" מקבוצת "אקסס", השייכת למולטי-מיליארדר לן בלווטניק. זה האחרון הוא גם בעל השליטה ב"רשת" ובחדשות 13.

מפעל המלט ברמלה (צילום: משה שי, פלאש 90)

התגובה המלאה של המשרד להגנת הסביבה: "המשרד להגנת הסביבה פועל לפיקוח אחר ההנחיות וההוראות שנתן למפעל נשר בהיתר הפליטה. במקביל, מנהל מחוז מרכז של המשרד בימים אלו הליך אכיפה מול מפעל נשר בגין ריבוי התקלות במפעל. המשרד קיבל אתמול דיווחים על תקלה במפעל נשר. מידע זה יבחן במסגרת הליך האכיפה שמתנהל.

"באשר לחובת הדיווח של המפעל על תקלות: על פי סעיף 26 (ט) בהיתר הפליטה, על המפעל לדווח על אירוע, תקלה, כשל או שינוי המביא או עלול להביא לשינוי בפליטות מזהמי אוויר ממקור הפליטה לסביבה, עד 12 שעות מרגע גילויו.

"אם אכן הייתה תקלה על פי הקריטריונים של תקלה בהיתר הפליטה, על המפעל לדווח על כך לציבור עד 12 שעות מרגע גילוי התקלה. אחרת, זו הפרה של סעיף 27 (ט) בהיתר הפליטה של המפעל".

מ"נשר" לא נמסרה תגובה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!