ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

"חמור עד בלתי סביר": צה"ל מתכנן להקים מחדש את הבקו"ם באחד האזורים המזוהמים בארץ

חשיפה: תכתובת פנימית שהגיעה לידי "שקוף", מגלה כי המשרד להגנת הסביבה מתנגד נחרצות להקמת מפעל חדש באזור התעשייה ברמלה. בצד השני של הכביש, צה"ל מקדם הקמת מערך בסיסים בו יעברו אלפי חיילים וחיילות מדי יום. האם חוות הדעת החדשה תשנה את התכניות?
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

האזור בו צפוי להיות מוקם מתחם הבסיסים ברמלה (צילום: יעל געתון)

באזור התעשייה שברמלה שורר זיהום אוויר "חמור עד בלתי סביר", כך עולה ממסמך פנימי שהגיש המשרד להגנת הסביבה לעיריית רמלה והגיע לידי "שקוף". מי שעלולים לנשום את הרעלים מקרוב ולהיפגע הם חיילי צה"ל: הצבא נמצא בתהליכי תכנון והקמה מתקדמים של מערך בסיסים חדש באזור, "אופק רחב", שיחליף את הבקו"ם בתל השומר ומפקדות נוספות. 

יש לציין כי כבר היום מחנה פיקוד העורף שברמלה נמצא פחות מקילומטר בקו אווירי מאזור התעשייה. הבנייה המתוכננת אף תקרב את המערך למפעלים. הבסיס יכלול כ-9,000 חיילים ומדי יום יעברו בו 5,000 מבקרות ומבקרים. יעד האיכלוס הוא ב-2027. 

הדמיית מתחם הבסיסים החדש שמוקם באזור התעשייה (באדיבות קבוצת "בראשית- אופק רחב" בבעלות שיכון ובינוי)

המסמך הוא חלק מחוות דעת שנשלחה לעיריית רמלה, בעקבות כוונת קבוצת "רדימיקס" להקים מפעל בטון חדש באזור התעשייה. במסמך מתואר הזיהום החריג הקיים כיום – והמלצה חד משמעית להימנע מהקמת המפעל. "כיום קיימות חריגות משמעותיות מערכי איכות האוויר. חריגות אלו מהוות זיהום אוויר חזק או בלתי סביר בניגוד לחוק", נכתב. "מחשש לבריאות הציבור, לא מומלץ להכניס תוספת פליטות חלקיקים לאזור התעשייה עד שתהיה הטבה משמעותית במצב איכות האוויר באזור זה".

אך בעוד שהקמת מפעל הבטון עשויה להימנע בעקבות ההמלצה הנחרצת – התכנון להוביל אלפי חיילים דרך האזור המזוהם לא צפוי להשתנות. דובר צה"ל מסר בתגובה לפניית "שקוף" כי השפעות איכות האוויר נבדקו בעבר (תגובה מלאה בתחתית הכתבה) ותוצאותיהן מלמדות כי "אין השפעות סביבתיות משמעותיות".

נזכיר כי בדירוג המפעלים המזהמים האחרון של המשרד להגנת הסביבה, מפעל "נשר" שבאזור התעשייה רמלה הוכתר כמפעל הפרטי המזהם ביותר בארץ.

צילום מתוך חלקו האחרון של המסמך

במשרד מאשימים את רמלה

מי שחתומה על המסמך שהגיע לידי "שקוף" היא רכזת איכות אוויר ואסבסט במשרד להגנת הסביבה במחוז, אירה אלימלך. "מפעל נשר ותחנת הכוח גזר הם בין הפולטים הגדולים במרשם הפליטות לסביבה", הדגישה. עוד כתבה כי העלויות החיצוניות של מפעלים אלה מסתכמות ב-515 מיליון שקל שנובעות מפליטות מזהמי אוויר וגזי חממה "העלויות החיצוניות מבטאות את הערך הכספי של אובדן רווחה חברתית  כתוצאה מפליטת מזהמי אוויר וגזי חממה ומשקפות בעיקר את הפגיעה בבריאות האדם". 

החשש לפגיעה בבריאות התושבים מבוסס בין היתר על ממצאים ראשונים של משרד הבריאות שפורסמו בחודש יוני האחרון המעידים על עלייה בתחלואת הסרטן בקרב גברים בערים רמלה ולוד. 

חוות הדעת נשלחה למהנדסת עיריית רמלה, ז'אנה סולוביצק בשבוע שעבר, יחד עם שורה של נמענים נוספים מקבוצת רדימיקס ומהמשרד להגנת הסביבה. בתגובה לפניית "שקוף", אישרו במשרד להגנת הסביבה את תוכן המסמך והוסיפו כי לעיריית רמלה יש אחריות לא מבוטלת למצב.

"המשרד פנה פעמים רבות לעיריית רמלה על מנת שתפעיל את סמכויותיה על פי דין לשם צמצום ומניעת זיהום האוויר באזור התעשייה שבשליטתה, לשיפור התשתיות, ניקיון הדרכים ופיקוח על מפגעי האבק באזור התעשייה", כתבו בתגובה לפניית "שקוף". 

העשן מהמפעלים ברמלה (צילום: מערכת שקוף)

ואילו בעיריית רמלה טוענים כי "בימים אלו מבוצע פרויקט נרחב באחד המפעלים לשיפור עמידה בתנאי איכות הסביבה והפחתת פליטות". עוד הוסיפו כי לטענתם העירייה משקמת ומטפלת במפגעים, במדרכות ובתשתיות באזור התעשיה. מעניין לציין כי בניגוד למשרד להגנת הסביבה, שמו של מפעל המלט "נשר" נשמט מתגובתה של העירייה כאחד ממקורות הזיהום. 

"חייבים להבטיח את בריאות הציבור"

במקביל, המחאה נגד זיהום האוויר באזור עלתה מדרגה: בשבוע שעבר עשרות מתושבי רמלה, לוד והסביבה הפגינו לראשונה בשער מפעל "נשר", במחאה על זיהום האוויר. הם הצביעו בין היתר על היקף התקלות והאירועים שהתרחשו במפעל בחצי שנה האחרונה, כפי שחשפנו בסדרת כתבות ב"שקוף", ויש להם פוטנציאל לפגוע בבריאות התושבים. 

הפגנת תושבים מול מפעל "נשר", ביום שישי האחרון (צילום: יעל געתון)

לאחר הביקורת הציבורית על היעדרם, בהפגנה נכחו לצד התושבים גם ארגוני הסביבה גרינפיס, שומרי הבית ומגמה ירוקה שלראשונה הצטרפו לסייע לתושבים. עוד הגיע חבר הכנסת לשעבר פרופ' אלון טל, שקרא לשרה להגנת הסביבה עידית סילמן לקחת אחריות ולטפל בזיהום של המפעל.  

"הזיהום של אזור התעשייה מרעיל אותנו כבר שנים, עכשיו יש לנו הוכחות לזה", אמר אריאל פרננדו, ממובילי המאבק ב"נשר". "אנחנו מצפים מהעירייה ומהמשרד להגנת הסביבה לפעול נגד הזיהום לפני שיהיה מאוחר מדי, זה החיים שלנו ושל הילדים שלנו. אני כבר 17 שנים נלחם בזיהום ומרגיש מיואש. בסוף לא תהיה לנו ברירה, ונעזוב את העיר הזו. אף אחד לא רוצה לגור במקום שבו יש עלייה במחלת הסרטן ולא יודעים מדוע". שותף לו למאבק, תושב העיר, חזי משה שאף הוא מדווח על יאוש גדול בקרב התושבים.

אריאל פרננדו. נלחם בזיהום 17 שנה (צילום: יעל געתון)

פרופ' עדי וולפסון, מומחה לקיימות מהמכללה האקדמית להנדסה סמי שמעון שמעורב במאבק התושבים מהאזור בזיהום האוויר אומר כי מהנתונים העולים מהמסמך ומהתייחסויות המשרד להגנת הסביבה, "ניתן לקבוע שזיהום האוויר באזור התעשייה רמלה ממשיך להיות גבוה גם בשנת 2022". 

לדבריו, בחלק מהימים יש עדיין חריגה מערך הסביבה של חלקיקים הקבוע בחוק, כלומר "ערך שחריגה ממנו מהווה זיהום אוויר חזק או בלתי סביר", הסביר. "לכן יש לברך על עמדת המשרד והחלטות ועדות התכנון לדחות את בקשת רדימיקס להקים מפעל בטון נוסף במקום".

התגובה המלאה של עיריית רמלה
"בדיגומי איכות אוויר שנערכו באזור התעשיה בשנים 2022-2021 נמצאו חריגות בזיהום אוויר חלקיקי (אבק). האבק נובע הן מפעילות מפעלי הבטון – המפוקחים באופן שוטף על-ידי מחלקת איכות הסביבה של העירייה – והן מדרכי גישה וכבישים מלוכלכים באבק. על-מנת לצמצם את תופעת זיהום האוויר, בימים אלו מבוצע פרויקט נרחב באחד המפעלים לשיפור עמידה בתנאי איכות הסביבה והפחתת פליטות. בנוסף, העירייה מבצעת בימים אלה שיקום וטיפול מפגעים במדרכות ובתשתיות באזור התעשיה, כאשר בימים הקרובים יבוצע קרצוף וריבוד מחדש של הכביש. לצד זאת, העירייה פועלת באופן קבוע לניקיון מתמשך באזור התעשייה. עיריית רמלה תמשיך לחתור ולפעול לשיפור איכות האוויר של תושביה".
התגובה המלאה של דובר צה''ל
"השפעות לאיכות האוויר במחנה רחבעם נבדקו במסגרת תהליך התכנון הסטטוטורי שהתנהל בועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז מרכז. במסגרת תהליך התכנון הוקמו תחנות ניטור אוויר בתיאום המשרד להגנ"ס ותוצאות הניטור נותחו ע"י המשרד להגנ"ס אשר קבע כי אין השפעות סביבתיות מהותיות. הדוח כאמור מפורסם לציבור כחלק ממסמכי תכנית רחבעם, מאישורה במוסד התכנון המחוזי אנו לא מכירים שינוי מהותי סביבתי באזור".
התגובה המלאה של המשרד להגנת הסביבה
"המסמך המדובר מהווה השלמה לחוות דעת בנושא איכות אוויר באזור תעשייה רמלה ב', אשר הועברה לידי הוועדה המקומית בעיר כהתייחסות מקצועית של המשרד להגנת הסביבה לדיון בהיתר בנייה של מפעל בטון חדש של חברת "רדימיקס" שהתקיים ביום שלישי, 27 בדצמבר 2022. חברת רדימיקס ביקשה להקים מפעל בטון באזור התעשייה ברמלה, אשר בו מספר מקורות לזיהום מחלקיקים, בהם ארבעה מפעלי בטון וכביש מאובק שעליו קיים עומס רב של תנועת משאיות וכן מפעל נשר הסמוך. אלו גורמים יחד לזיהום אוויר בסביבה ולחריגות בתחנות ניטור אוויר באזור התעשייה בשנת 2020-21 (בין היתר, בהסתמך על מדידה של ניידת הניטור בסוף 2020 תחילת 2021). הוועדה המקומית דחתה את בקשת החברה. לאור זאת, הגישה חברת רדימיקס ערר לוועדת הערר המחוזית על החלטה זו. המשרד להגנת הסביבה סבור כי לאור החריגות בערכי הסביבה באזור התעשייה, לא ניתן לאפשר תוספת זיהום אוויר לאזור, ומשכך סבור כי אין לאשר הקמת מפעל בטון נוסף במתחם. ועדת הערר שנערכה בשנת 2021 קבעה כי בשלב זה לא ניתן לאשר את הבקשה להקמת מפעל בטון נוסף, לפני שיפור בפועל של ערכי זיהום האוויר באזור, והסדרת הכביש והתשתיות על פי דרישת המשרד להגנת הסביבה. לצורך גיבוש עמדה מקצועית ולאור בקשת הוועדה המקומית, ביצע המשרד מדידות נוספות באמצעות תחנות ניטור ניידות בתום תקופת הגשמים, בחודשים מאי אפריל ויוני 2022. מהמדידות עלה כי יש חריגה מערכי הסביבה, ללא חריגה מערכי התרעה. במהלך הדיון בוועדת הערר המחוזית בנושא, הדגיש המשרד להגנת הסביבה כי לאור החריגות מערכי סביבה באזור התעשייה, ועל כן לא ניתן להוסיף מפעל בטון נוסף בעל פוטנציאל פליטת חלקיקים נוסף לאזור זה. המשרד להגנת הסביבה פועל במספר מישורים להפחתת זיהום האוויר באזור התעשייה ברמלה. בכלל זה, הפעיל המשרד את סמכויותיו מול הגורמים המזהמים, בין היתר באמצעות זימון לשימוע ומכתב התראה לאחד ממפעלי הבטון, עיצום כספי על מפעל נשר רמלה בסך של כ-6 מיליון שקל, הכנסת תנאים סביבתיים מעודכנים למפעלי הבטון במטרה לצמצם את זיהום האוויר, הצבת תחנות ניטור במרחב למטרות פיקוח ועוד. כמו כן, פנה המשרד פעמים רבות לעיריית רמלה על מנת שתפעיל את סמכויותיה על פי דין לשם צמצום ומניעת זיהום האוויר באזור התעשייה שבשליטתה, לשיפור התשתיות, ניקיון הדרכים ופיקוח על מפגעי האבק באזור התעשייה".
יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

3 תגובות

  1. ראשית, תודה לך יעל געתון, על המאמר וכמובן של העיסוק בנושא והעלאתו למודעות ולדיון.
    שמי חנה כליף, תושבת האזור (כפר שמואל, מועצה אזורית גזר). מזה כשנתיים התפרצה אצלי בעיה בריאותית (אסתמה, אלרגיה חזקה) שגוררת נטילת תרופות רבות, ניתוח (סינוסים) שעברתי וסיבוכים נוספים. אין לי מידע הקושר לזיהום באזורנו ומצד שני איני יכולה להמנע מהמחשבה שאולי יש קשר.
    חשבתי שנכון יהיה ליידע אותך כעוסקת בנושא.
    שוב תודה,
    חנה כליף

    1. שלום, מכירה תלונה כזאת מתושבת בכפר בן נון.
      א. חייב להתקיים בהקדם סקר בריאות מקיף בכל האזורים הסמוכים למפעל לוד רמלה מודיעין ומועצה גזר.
      ב. חייבים להציב תחנות ניטור נוספות בכל הגזרות כדי לקבל תמונה מלאה נכונה.
      ג. חובה להתריע בפני ראשי המועצות על ההשלכות המתמשכות של הזיהום מול הפיתוח המתקדם של אזור הרג"מ והאיכלוס הסמוך המיועד של בסיסי צה"ל.
      ד. להגיע לדיון מול המשרד לאיכות הסביבה כדי שיפעלו לאכיפה והחמרת הרגולציה בנושא הפלטות.

    2. חנה, אני סבורה, כמוך, שיש קשר בין זיהום האוויר שמקורו במפעל נשר, לבין בריאותך.
      בתי גרה במושב יד רמב"ם, השייך למועצה אזורית גזר, וגם היא סובלת מבעיית אלרגיה חריפה, סיבוך ריאתי, ועברה עקב כך בדיקות פולשניות ונוטלת כמובן תרופות באופן יומיומי.
      יעל געתון מציפה את הנושא הכאוב, והלוואי שיימצא לזה פתרון שלא יפגע בתושבי העיר והמושבים בסביבה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!