ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

המדריך למתלבט הנצחי לפני הקלפי

מבולבלות? גם אנחנו. כדי לקבל החלטה מושכלת למי תצביעו בבחירות הקרובות, הנה כלי שיכול לעזור בניתוח השיקולים החשובים. "הפרלמנט של שקוף" - טור לקראת בחירות 2021
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ספירת קולות בבחירות ב-2020 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

אז איך החלטת כיצד להצביע בבחירות הקרובות? האפשרות של האדם הממוצע לגבש עמדה מלומדת בנוגע להעדפותיו היא נמוכה. למרבה הצער זה קשה שבעתיים לקראת הבחירות – תקופה בה המועמדים הפוליטיים עוסקים באופן מוגבר ומכוון בהסחת דעתנו ובניסיון לטשטש את דעתם האמיתית. לא הייתי כותב זאת, אלמלא גם אני, אחד שעוסק למחייתו בזירה הפוליטית – הייתי חש באופן דומה.

מי עובדת בשבילנו ומי עובדת עלינו

אנחנו ב 'שקוף' מנסים להנגיש לכם ככל יכולתנו את עבודת נבחרי הציבור שלנו. לכן הקמנו את מפת הח"כים, פרסמנו דירוג על נוכחות חברי הכנסת במשכן, וגם בוועדות הסודיות של חוץ וביטחון, שאילתות ועוד. כשזהינו ח"כים שלא עושים כלל עבודה פרלמנטרית, כמו נפתלי בנט ואסף זמיר נתנו לכך במה מיוחדת. 

דאגנו בכנסת הקצרה הזו להבליט גם מהלך מושחת שקידמו בליכוד ובש"ס. רק השבוע שיקפנו כיצד ב"יש עתיד" ישנו את החוק כשהוא לא יהיה נוח. וגם, הצפנו את החוסר בייצוג נשי בכנסת. בשבועות האחרונים פרסמנו גם על שורה של ראשי מפלגות את מה שהם היו מעדיפים שנשכח.

בחירות 2021 ב"שקוף":

אבל "שקוף" בסופו של יום לא עוסקת בכל הנושאים שנכנסים למערך השיקולים שלכן. אנחנו לא מסתכלים במשקפיים מדיניות או במשקפיים כלכליות למשל. אם כן, אז על תהליך קבלת ההחלטות בנושאים האלו ולא על תוצאות ההחלטות עצמן. גם כשכתבנו על 70 כשלונות הממשלה בניהול משבר הקורונה, התייחסנו לפגמים כמו היעדר שקיפות, מינויים לקויים וניתוק מהשטח. אם למשל ראש הממשלה היה מקיים דיון רציני במשרד, בממשלה ובכנסת על חלוקה של קרוב ל-7 מיליארד שקל לאזרחים – מבחינתנו זו החלטה ראויה. אם הוא שולף מהמותן זו החלטה גרועה.

אם אתם קוראים ותיקים שלנו, סביר להניח שאחד השיקולים המרכזיים שלכם הוא שקיפות. אך לצערנו – אין כיום מפלגה שמקדמת את הנושא. על דרך השלילה דווקא יש כמה מפלגות שמתנגדות לכך באופן עקבי. לדוגמה, במשרד רה"מ תתקשו לקבל מענה לחופש מידע

אז מה באמת חשוב לכם?

בתוך עמו כותב שורות אלו חי, ויודע היטב שהשיח הדומיננטי בשולחן ארוחת הערב על פוליטיקה הוא סיום כהונת נתניהו כראש ממשלה (יהיו הסיבות אשר יהיו) או השארת נתניהו כראש ממשלה. או בקיצור: "כן ביבי, לא ביבי". על כך נוספת השאלה – קל וחומר לאחר הפרת הבטחת הבחירות של כחול לבן בפעם הקודמת – למי אתם יותר מאמינים? עוד שיקול פופולרי ורלוונטי במערכות הבחירות האחרונות הוא אם הקול שלי ילך למפלגה שלא תעבור את אחוז החסימה ומשם לפח, או שכדאי ללכת על בטוח ולחזק מפלגה שתעבור. 

אם חשובה לכן מניעת אלימות נגד נשים, למשל – תוכלו לשקלל זאת כשיקול לפני הקלפי

כמובן, אלו רק שלושה ויש עוד לא מעט. למעשה בפרויקט הבחירות שלנו גילינו שיש עוד המון דברים שחשובים לתומכים ולתומכות שלנו. למדנו שנושאי המהות חשובים לא פחות: איזו תחבורה ציבורית יש כאן? האם המפלגה תפעל לשילוב חרדים? מאבק באלימות נגד נשים? מתוך 11 נושאים שניסחנו, המו"לים שלנו דירגו את יוקר המחייה, דת ומדינה ומשבר האקלים בראש. בשבועות הקרובים נפרסם תכנים שיעזרו לקוראים ללמוד מה עשו המפלגות בתחומים אלו ומה הן מבטיחות לעשות. 

ציירי לך מפה

אז מה עושים עם כל המידע הזה? כדי לנסות לעזור, נשאיל לרגע כלי מעולם מנהל העסקים – המפה התפיסתית. זהו כלי די פשוט שבו אתם מציירים מערכת צירים רגילה (X,Y), מחליטים מה הם שני הנושאים שהכי חשובים לכם וכותבים אותם על מערכת הצירים. אין פה מדדים מספריים אלא רק השוואה יחסית למפלגות אחרות.

ועכשיו החלק הקשה יותר. מקמו את המפלגות על הגרף במקומות שלמיטב ידיעתכם הן נמצאות. בבקשה, נסו לחוות דעה לא רק על ראש הרשימה אלא האנשים והנשים שמשובצות בה. בסופו של יום, בקלפי לא בוחרים ראש ממשלה אלא רשימה לכנסת שתייצג אתכן ותעבוד בשבילכם בכנסת הבאה. נסו להתמקד במה שאתם יודעים: למשל, אם במפלגות לא מדברים, פועלים, או מקדמים שקיפות, זה לא נושא מיטבי כיוון שיהיה קשה על בלתי אפשרי למקם אותן על גרף.

גרף של מצביעה אנונימית. השיקולים: ייצוג מגדרי ועשייה פרלמנטרית

מיקמתן? סמנו בעיגול ובאופן מצומצם עד כמה שתוכלו את המפלגות שנמצאות באיזור ההעדפה שלכם. אם יש שם רק מפלגה אחת כנראה שהחלטתם. אם אתם מתבלטים בין שתיים או שלוש מפלגות זה הזמן לצייר עוד גרף. סביר להניח שכבר בגרף השני לצמצמו את הבחירה אחת.

זהו תהליך אישי שמאפשר מאין חשבון נפש פנימי על מה באמת חשוב לכם. אבל אפשר לעשות אותו גם עם מישהו קרוב שאתם מעריכים את דעתה. ברגע שתדעו מה חשוב לכם באמת וממה נגזרת הבחירה שלכם, יהיה הרבה יותר קשה להפעיל עליכם מניפולציות ביום הבחירות עצמו.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

2 תגובות

  1. הכוונה יפה אבל לצערי אין פה באמת כלי השוואתי שנותן מידע לקבלת החלטה והדוגמא היחידה היא מגמתית מאוד. הייתי מצפה גם לדוגמא הפוכה

  2. בטווח הארוך (עשרות שנים) מה שבאמת באמת חשוב (לאלה שעוד יהיו כאן – ואני לא ביניהם מחמת גילי המופלג) זה הטיפול בהתחממות הגלובלית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,930 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!