ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

השעון מתקתק: מי יהיה הנשיא הבא שיעביר לרה"מ את המנדט

נראה שראש הממשלה כבר מריץ את קמפיין הבחירות הבאות ולא ממהר למנות נשיא בלתי תלוי ● בינתיים מתקרב יו"ר הכנסת יריב לוין למעמד ממלא מקום הנשיא ● רק לאחרונה תקף את המערכת המשפטית על רקע משפט נתניהו, ובעוד כמה חודשים הוא עשוי לתת לו את המנדט להרכבת הממשלה הבאה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

נתניהו ולוין במליאת הכנסת ב-2018. יש מי שלא מבזבז זמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

קשה היה להיות מופתע מהחלטתו של נשיא המדינה בשבוע שעבר. יחד עם השטיח האדום שנפרס כלאחר כבוד בכניסה לבית הנשיא, גם הטקס הזה כבר הפך לקבוע: פעם נוספת העביר רובי ריבלין את המנדט לבנימין נתניהו. השעון החל לתקתק. 

  1. מבלי ששמנו לב, לספירת העומר הצטרפה לאחרונה גם ספירת הימים להצבעה על תפקיד הנשיא. כפי שהתרענו ב"שקוף", כל יום שעובר, חלון ההצבעה בחוק הולך ונסגר וממלא מקום הנשיא, יו"ר הכנסת יריב לוין, מתקרב בצעדי ענק לבית הנשיא. לפי חוק, יש לקיים את ההצבעה בין 90 יום ל-30 יום לפני פרישת הנשיא (בין 11 לאפריל ל-9 ביוני). לכאורה, זמן מספיק. אלא שקיימת מגבלה נוספת בחוק: על יו"ר הכנסת להודיע על המועד לפחות שלושה שבועות מראש. רק לאחרונה, תקף לוין את המערכת המשפטית על רקע משפט נתניהו. בעוד חודשים בודדים הוא עשוי לתת לו את המנדט להרכבת הממשלה הבאה.
  1. זה לא המינוי היחיד שמתמסמס בממשלת נתניהו. לנתניהו, כמו גם ללוין, לא ממש מזיז שאין בישראל שר משפטים וכי פקידים במשרד יאלצו לקבל החלטות ללא דרג פוליטי. השבוע פורסמו 25 סמכויות נוספות שגנץ העביר לממלאת מקום מנכ"ל משרד המשפטים לפני תום תפקידו. אחת מהן, אגב, היא היכולת לפתוח בהליך הדחה של ראש רשות מקומית שהוגש נגדו כתב אישום. אבל יש סמכויות שלא ניתן להאציל לדרג פקידותי כמו חנינות והסגרה למדינות אחרות. גם בחירת היועצת המשפטית לכנסת נמרח בעבר זמן רב על ידי יריב לוין, בניגוד לחוק. לוין מצדו טען כי הוא רצה "לבחון את תהליך הבחירה". כך, לנגד עינינו ובחסות ראש ממשלה הנאשם בפלילים, הולכת ונשחקת מערכת אכיפת החוק.

עוד בשקוף:

  1. בזמן שבממשלה לא ממהרים למנות שר משפטים חדש ובכנסת לא ממהרים להצביע על נשיא, יש מי שלא מבזבז זמן. באותו יום חגיגי שבו עלו הסיעות לבית הנשיא והחל משפט נתניהו, ראש הממשלה כבר פעל במרץ להשיק את קמפיין הבחירות לכנסת ה-25. בשעות הצהריים של אותו היום, עלה נתניהו לנאום. בדברי התוכחה שלו תקף כהרגלו את מוסדות המדינה וצייר את המשפט המתנהל נגדו כניסיון הפיכה שלטונית. קריאה מקוממת שכזו מטעם ראש מדינה אמורה להוציא מיליוני אזרחים לרחובות אבל, לפחות בינתיים, הרחובות דוממים. כנראה שמלאכת ההקבלה בין הפיכה צבאית של גנרלים (כמו במיאנמר) לבין פקידות או מערכת משפט עצמאית טרם הושלמה. נציגו של נתניהו בכנסת – יריב לוין – כבר דאג לחיבור הנדרש בטקס השבעת הכנסת.
  1. יום לאחר העלייה לרגל לבית הנשיא הושבעה הכנסת ה-24. "אם לא נשכיל למצוא מודל של שותפות שיאפשר לנו לחיות כאן יחד, מתוך כבוד הדדי זה לזה, מתוך מחויבות האחד לשני, וערבות הדדית אמתית, חוסננו הלאומי יעמוד בפני סכנה של ממש", התריע ריבלין. אז התריע. הסנסציה היומית שעליה התקשורת מיהרה לדווח הייתה מחאתם של ח"כים מהרשימה המשותפת ששינו את נוסח הצהרת האמונים בהשבעה ואמרו כי הם מתחייבים להיאבק בכיבוש. אבל בזמן שהתקשורת הפכה בדבריהם של חברי הכנסת מטעם חד"ש ובל"ד, ראוי היה שיטו אוזן גם לדבריו של יו"ר הכנסת. בנאומו, ביצע לוין את ההקבלה בין הפיכה צבאית לבין הפיכה פקידותית ומשפטית. "חסרונותיה של הדמוקרטיה רבים", אמר לוין, "ובהם גם הקושי להגיע להסכמה שתאפשר כהונה ארוכה ויציבה של מוסדות השלטון הנבחרים, אך הדמוקרטיה הייתה ועודנה טובה בהרבה מכל שיטה אחרת. היא טובה משלטון טוטליטרי של גנרלים הרומסים בכוח הזרוע את רצון העם; היא טובה משלטון של פקידי ציבור המשתמשים בכוחם כדי להשפיע על זהות הדרג הנבחר או לסכל את מדיניותו; היא טובה משלטון השופט המתערב בחוסר סמכות בחקיקה, ובפרט בחוקי-היסוד". לאחר מכן התכנסו ראשי הרשימות לתצלום המסורתי. בחזית הצילום נראו יו"ר הכנסת, ראש הממשלה ונשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות מחייכים חיוך גדול למצלמה. ריבלין, כזכור נעדר בהפגנתיות.
יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,918 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!