ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

אלה 5 התפקידים שהמפלגות מפספסות בריב על חלוקת התיקים

מי תהיה הפוליטיקאית עם היד על השאלטר? למה אף אחד לא נלחם להיות יו"ר הכנסת ולחולל מהפכה? ואיפה השרה הבאה להגנת הסביבה ולאנרגיה - שתוכל להילחם באמת בברוני הגז? • בזמן שתיקי החינוך, המשפטים והפנים הפכו למוקד המריבה על השלל בממשלה הבאה - חמישה תפקידים חשובים נזנחו מאחור • טור דעה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

יאיר לפיד, נפתלי בנט. (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)

במוקד מריבות קואליצית השינוי-שעדיין-לא-קמה עומדים משרדי החינוך, הפנים, והמשפטים. אלו תיקים חשובים עם השפעה עצומה על אזרחי ישראל. 

גם תיק הבריאות התגלה כלא פופולרי על אף חשיבותו. אך בעוד שההתעלמות ממנו כבר זוכה לביקורת ציבורית, יש עוד שלושה תפקידים קריטיים שנבחרי ציבור מפספסים – ויכולים לאפשר צעדים מרחיקי לכת לטובת במלחמה בשחיתות למען כלל אזרחי ישראל:

1. יו"ר הכנסת

קשה להפריז בכוח האישה או האיש עם היד על שיבר החקיקה. יושבי ראש הכנסת האחרונים יולי אדלשטיין ויריב לוין השתייכו למפלגת השלטון. הם עסקו בעיקר בהרדמת הכנסת ובהכפפתה לרשות המבצעת. 

עוד ב"שקוף":

לעומתם, יו"ר כנסת ראויה יכולה לעשות לא פחות ממהפכה. באפשרותה למשל להקפיא מהלכי ממשלה עד שיוגבל הכוח של ועדת השרים לחקיקה, שהופכת היום את הכנסת לחותמת גומי. בסמכות היו"ר לחשוף במחי יד את כלל פעילות הלוביסטים ומעורבתם בקבלת ההחלטות. בקצרה, בידיה הכוח להפוך את הכנסת ליותר מאשר תפאורה להחלטות ממשלה, ולייצר נורמות חדשות בהן יש אפס סובלנות לשחיתות ולקידום אינטרסים אישיים. 

למה אף אחד לא רב להחליף אותו? יו״ר הכנסת יריב לוין (צילום: דוברות הכנסת)

זה לא בשמיים, ככה זה אמור להיות: תפקיד ראשת הרשות המחוקקת איננו ישיבה זקופה בטקסים. לא. עליה להבטיח פיקוח יעיל על הרשות המבצעת ולעגן את הפרדת הרשויות שכיום שתיים מהן – המבצעת והמחוקקת – מעורבבות עד לבלי הכר. והנה ממתק: לשם הדחת יו"ר כנסת מכהנת נדרש רוב מיוחד של 90 חברי כנסת.

2. יו"ר ועדת הכספים

האישה עם היד על שיבר התקציב. האם צריך להוסיף? לא ממש. ועדיין: היא חולשת על הפונקציה הדרמטית של העברת כספי הציבור ממקום אחד לשני. באפשרותה לשנות רפורמות מקצה לקצה בדיונים בוועדה, להגן על הפנסיות שלנו, לטפל בהון השחור ובעיוותי המס.

גפני לא סתם התעקש להישאר יו"ר ועדת הכספים עד עכשיו (צילום: דוברות הכנסת)

היו"רים האחרונים, בראשם ח"כ משה גפני שהעדיף את התפקיד גם על פני משרת שר, ניצלו את העוצמה הזו לא אחת כדי להשיג הטבות לסקטור אותו ייצגו בכנסת. אם תשב בכסא הזה אישה שמעוניינת לקדם את האינטרס הציבורי הרחב – השמיים הם רק נקודת פתיחה. 

3. יו"ר ועדת הכנסת

האישה עם היד על שאלטר הפרוצדורות. נשמע משעמם, נכון? אלא שהתפקיד הזה מכיל כוח עצום שרק שועלי כנסת ותיקים מבינים. באפשרותה בין היתר לקצר הליכי חקיקה, או לנתבם לוועדות אחרות. כולם זקוקים לה כדי לדאוג שדווקא החוק שלהם יעבור ומהר. לכן היא מרכזת עוצמה פוליטית בלתי רגילה, כולם זקוקים לקשרים טובים עמה. 

מה אפשר לעשות עם העוצמה הזו? המון. עד היום מרבית היו"רים ידעו היטב לסחור בכוח שניתן להם מול ח"כים אחרים מאחורי הקלעים: אני אקצר לך הליכי חקיקה, אמרו, ואתה או מפלגתך תקדמו את מה שחשוב לי. 

אבל ליושבת הראש שתיבחר יש עוד כוח, שהוא כמעט בגדר סוד: ועדת הכנסת יכולה להגיש בעצמה חוקים שקשורים לעבודת הח"כים, ולהעבירם במסלול מקוצר שמדלג על הקריאה הטרומית ועל ועדת השרים. כוח העל הזה מאפשר ליו"ר להגיש חוקים שיכולים אחת ולתמיד לטפל בנושאים הרגישים ביותר שמעסיקים את הציבור.

האם תתעקש על אחד מהתפקידים למפלגתה? מרב מיכאלי, יו״ר מפלגת העבודה (צילום: אתר הכנסת)

יו"ר ועדת כנסת רצינית תוכל למשל לקחת מהח"כים את האפשרות לקבוע את שכרם, לקדם חוקי שקיפות שיחשפו את האינטרסים הכלכליים של הח"כים (כמו מניות), לקדם נוהל לפרסום יומניהם ולתת פומבי לקיזוזים. בסמכותה לחזק את ועדת האתיקה, לאפשר לציבור להיות מעורב בקבלת ההחלטות, ואפילו לתקן את שיטת הבחירות. 

אחרי שיו"ר הוועדה תגיש את החוקים – הם ינחתו מיד במליאה לאישור בקריאה ראשונה. מי יעז להתנגד? כולם כאמור זקוקים לה. 

בכנסת ה-18 התקבלו ככה 7 חוקים מתוך 597, ורובם נועדו להבכת האופוזיציה. יו"ר ועדה אמיצה תוכל להשתמש בכלי הזה כדי לעדכן את הכנסת למאה ה-21 ולחולל שינוי אדיר בבית הנבחרים.

ושני תפקידים בונוס:

1. המשרד להגנת הסביבה

זה נשמע פחות סקסי ממשרד המשפטים, אבל זה הדבר הכי חשוב כרגע. משבר האקלים הורג אותנו. אין זמן לבזבז. הרוח שמוביל הנשיא החדש של ארה"ב, שהציב את הנושא בראש סדרי העדיפויות, חייבת להתחיל לנשוב גם כאן. 

שרה אמיצה להגנת הסביבה תוכל לקדם מהלכים קריטיים שיגבילו חברות מזהמות, יילחמו לטובת שימוש באנרגיות ירוקות במקום משאב הגז אליו כבלה עצמה ישראל ולקדם כלכלה דלת פחמן שתנקה את האוויר שאנחנו נושמים.

הגיע הזמן לאחד בין המשרד להגנת הסביבה לבין משרד האנרגיה. השריםגמליאל ושטייניץ (צילומים: פלאש 90)

המשרד הזה הוא כעצם בגרונם של התאגידים הגדולים שמפחדים מפוליטיקאית נועזת עם עמוד שדרה. הלחצים מגיעים מכל הכיוונים: חברות מזהמות, אוכלוסיות שרוצות לשמר את הסטטוס קוו, מדינות שמייצרות מוצרים מזיקים. לכן את התפקיד הזה חייבת לקבל אישה שסוגיית האקלים בנפשה. 

ויש גם בונוס: זה באמת מעניין את הציבור. סקר של המכון הישראלי לדמוקרטיה גילה ש-44% מהציבור מתחשב בסוגיות אקלים בקלפי. גם הבחירות האחרונות שערכנו מול תומכות ותומכי שקוף מראות מגמה ברורה: לאזרחי ישראל אכפת מכדור הארץ לא פחות מאשר מהסכסוך הפלסטיני. 

2. משרד האנרגיה

משרד האנרגיה משלים את התמונה. כיום הוא הגוף שאחראי להשקעות של ישראל בשימוש בגז על פני החלופות, על אף שהוא מזהם יותר. כיום יש חילוקי דעות מרים בין המשרדים – משרד האנרגיה מחזיק בסמכות בלעדית בכל הקשור לקידום תכניות פוסיליות, ובולם כל ניסיון התערבות של המשרד להגנת הסביבה. רק שליטה ושיתוף פעולה בשני המשרדים יחד יכולה להקפיץ את ישראל קדימה במאבק למען הסביבה.

הטור כתוב בלשון נקבה אך מיועד לשני המינים.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!