ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מהקורונה ועד לפיסטוק: משרד רה"מ לא מוכן שתדעו את האמת

כל מי שפועל למען שקיפות שלטונית יודע: ממשרד ראש הממשלה כמעט בלתי אפשרי לחלץ מידע, אפילו כשהוא שייך לציבור ● לא על ניהול משבר הקורונה, לא על מכירת מטוסי ה-F35 לאמירויות, לא על הנגשת מערת המכפלה ● מי שמתעקש ייאלץ לנהל מערכה משפטית נגד המשרד ● גם אם ינצח - את הקנס כולנו נשלם ● סקירה רחבה של האפלה במשרד מספר 1
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

בשנתיים האחרונות (2019 ו-2020) הוגשו נגד משרד ראש הממשלה 15 תלונות על אי העברת מידע. שש תלונות נמצאו מוצדקות, תלונה אחת לא מוצדקת ובשאר טרם ניתנה החלטה. ראש הממשלה בנימין נתניהו. (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

שיחותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם עורך ישראל בדימוס, עמוס רגב, יכולות ללמד אותנו כמה דברים על עומק המעורבות של ראש הממשלה בעיתון הנקרא במדינה. השיחות לעיתים גלשו לתוך הלילה, שעות ארוכות, רגע לפני סגירת העיתון והבאתו לדפוס.

המידע החשוב הזה הגיע לציבור בזכות סדרת תחקירים עיתונאיים שבבסיסם בקשות חופש מידע שהוגשו למשרד ראש הממשלה. לפי החוק, כל משרד ממשלתי מחויב לספק מידע על עבודתו בדיוק כדי שנוכל לנתח אותו, למתוח ביקורת, לקבל תמונה אמינה של מה שמתרחש בצמרת.

מה קרה בעקבות העתירה והביקורת התקשורתית על הקשר בין רה"מ לעורך? משרד רה"מ החליט לחדול מתיעוד שיחות הטלפון הללו. בתגובה לעתירה של התנועה לאיכות השלטון בנושא, הגיבו במשרד כי הפסיקו לתעד את השיחות "מטעמי יעילות ונוחות". במילים אחרות, מידע שהושקף הביך את רה"מ – אז הוא דאג שיפסיק להיאסף.

את כל מי שעובד מול משרד רה"מ, סיפור כזה לא הפתיע. "בשעה שמרבית משרדי הממשלה מבינים את חשיבות השקיפות וחופש המידע", מלין עו"ד תומר נאור, היועץ המשפטי של התנועה לאיכות השלטון, "משרד רה"מ הפך למפר סדרתי של החוק". 

המשרד מספר 1 בהסתרת מידע

מאז שנת 2017 הוכרז משרד ראש הממשלה כרשות מפרה 11 פעמים. זה שיא ישראלי. מה זו רשות מפרה? גוף ציבורי שמסרב למסור מידע שאמור להיות ציבורי. המשרד בהנהגת בנימין נתניהו טרם מסר את המידע המבוקש בכל המקרים האלו, בניגוד לחוק ולהוראת משרד המשפטים.

בשנתיים האחרונות (2019 ו-2020) הוגשו נגד משרד ראש הממשלה 15 תלונות על אי העברת מידע. שש תלונות נמצאו מוצדקות, תלונה אחת לא מוצדקת ובשאר טרם ניתנה החלטה.

אכן, שורה של ארגוני שקיפות החברים ב"קואליציית השקיפות" מספרים על תביעות חוזרות ונשנות שנתקלו בתירוצים וסירוב עיקש לחשוף מידע, בניגוד לחוק המחייב זאת. התנועה לחופש המידע, למשל, מדווחת כי ב-83% מקרים – הבקשות נתקלו בהתעלמות מוחלטת או נענו באיחור, תוך הפרה בוטה של מסגרת הזמנים שקובע החוק. כיצד הפך המשרד מספר אחת במדינה לסרבן השקיפות הגדול מכל משרדי הממשלה?

מסתירים מאיתנו את ניהול משבר הקורונה

איך התקבלו ההחלטות החשובות סביב משבר הקורונה, כמו לאסור רחצה בים, לפתוח חנויות רחוב ולא קניונים או לצאת לסגר כללי? כדי לדעת את התשובות לשאלות שמטרידות כל בית בישראל, התנועה לחופש המידע נאבקת יחד עם שורה של עיתונאים וגופי תקשורת לקבל את תמלילי דיוני הממשלה בנושא. 

עיצוב: אוהד סטון

אלא שהיא נתקלת בסירוב מתמשך והסתרת מידע. במשך חצי שנה משרד רה"מ לא הגיב לבקשת חופש מידע בנושא ורק לאחר שבית המשפט התערב, נמסרו חומרי הרקע באיכות ירודה, עם ריבוי השחרות לא מוצדק, בדיוק במקומות הרלוונטיים לציבור.

אחת הסיבות להתנהלות הזו היא העובדה שאין למשרד מנכ"ל או מנכ"לית קבועים, כבר למעלה מ-580 יום. היעדר המינוי הקבוע הוא חלק ממגיפת ממלאי המקום שתקפה את צמרת השלטון בשנתיים האחרונות בהן לא פעלה קואליציה יציבה. התסכול גובר לאור העובדה כי משרד רה"מ הוא מהיחידים במגזר הציבורי שהקדישו לפני כמה שנים תקן ייעודי לממונה על חופש המידע, לאור כמות הבקשות. אלא שהממונים התחלפו כמו גרביים, ולמעשה כיום התקן בכלל לא מאויש. 

לדברי עומר מקייס, מנכ"ל התנועה לטוהר המידות, המנכ"לים הזמניים לא מסוגלים לטפל בבעיות עומק ותלויים בראש הממשלה תלות מוגברת, לכן הטיפול בחופש המידע ועמידת המשרד בדרישות החוק מוזנחים. "לא מדובר בתקלה נקודתית, אלא בתוצר לוואי של משבר ניהולי במשרד שנובע מהזנחה מכוונת של משרד ראש הממשלה על ידי ראש הממשלה עצמו", הוא אומר.

משרד רה"מ הפך למפר סדרתי של החוק. מימין: תומר נאור, גיא זומר, רבקי דב״ש (קרדיט צילום: שיר שטיין, עצמי, סהר דמארי)

בעיה שחוזרת על עצמה בכל התלונות על המשרד שמתנהל באפלה, היא התעלמות בוטה גם כשמשרד המשפטים מתערב. כך, למשל, גילה שי גליק שפועל בשנים האחרונות להנגשת מערת המכפלה. הוא ביקש לקבל נתונים בנושא ממשרד רה"מ ולאחר התעלמותם הגיש תלונה. משרד המשפטים מצא אותה לאחרונה מוצדקת, אך במשרד רה"מ פשוט התעלמו.

"לא קיבלתי אפילו פירור של מידע", מתרעם גליק. "בשנה האחרונה ביקר ראש הממשלה בחברון והודיע שהוא מאשר את ההנגשה. מה שאכן מוכיח שהנושא היה תקוע במשרדו".

כל עתירות התנועה לאיכות השלטון נגד משרד רה״מ

סך הכל הגישה התנועה מאז 2017 לא פחות מ- 8 עתירות נגד רה"מ שעניינן מידע ציבורי:

  • ב-2018 נאלצה התנועה ללכת לבית משפט כדי לקבל את פירוט הנימוקים לפסילת מינויה של עפרה ברכה לנציבת שירות המדינה. הנימוקים הועברו רק לאחר זמן רב, כשכבר לא היו רלוונטיים.
  • ב-2019 התנועה פנתה לבית המשפט כדי לחייב את רה"מ לחשוף מידע בנוגע לאישור עסקת הצוללות ע"י ישראל בין גרמניה למצרים. משרד ראש הממשלה טען בדיון כי לא ניתן לאתר מסמך כזה.
  • משרד רה"מ גם בחר להסתיר את עלויות הנסיעות לחו"ל של נתניהו בשנת 2018. בתנועה הלכו לבית המשפט. הן הועברו רק לאחר דיון בעתירה וזמן רב לאחר הבקשה. התנועה גם דרשה פרטים על הנסיעות לחו"ל של נתניהו בתקופת הבחירות לכנסת ה-22. גם פה הועברו פרטי הטיסה באיחור עצום, כשהרלוונטיות שלהם דעכה.
  • באוקטובר האחרון ביקשה התנועה לחשוף מידע על הזמנות לציוד רפואי שביצע משרד רה"מ והגיעו למעונו של נתניהו. המידע הגיע רק לפני ימים אחדים, כמעט שנה לאחר שנתבקש, ובעקבות התערבות בית המשפט שפסק הוצאות בסך 6,000 שקלים למשרד ראש הממשלה – גם הם ישולמו מהקופה הציבורית.

משל הפיסטוק

מעבר להשחרות ונסיונות התחמקות, אחת השיטות המרכזיות עליהן מספרים ארגוני השקיפות היא מריחת זמן. "גם אם בית המשפט מאלץ אותם למסור את המידע בסוף, הם הרוויחו כמעט שנה – והמידע פעמים רבות מאבד את הרלוונטיות הציבורית שלו", מסביר עו"ד נאור. "כך, המשרד מתעלם באופן שיטתי מהחובות המנהליות החלות עליו, וגורר פעם אחר פעם אזרחים אל בית המשפט". 

ביקור כן, מידע לא. ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה בביקור במערת המכפלה. (צילום: מנהלת מערת המכפלה)

כך למשל, התנועה לחופש המידע מנהלת משנת 2013 מאבק עיקש לחשוף את הוצאות מעון ראש הממשלה. מה שהתחיל פעם בגלל גלידת פיסטוק נמצא כעת בערעור בבית המשפט העליון, תיק הממתין כבר קרוב לשנתיים לפסק דין.

"ניכר שמשרד רה"מ רואה בחוק בגדר המלצה שאינה מחייבת אותו", אומרת עו"ד איה מרקביץ', היועצת המשפטית של התנועה לחופש המידע. "דווקא משרד הדגל שאליו כולם נושאים עיניים, ניצב בראש רשימת הרשויות המפרות של היחידה הממשלתית לחופש המידע, עושה דין לעצמו ומציב דוגמה שלילית במיוחד לכל יתר הרשויות". 

התנועה לחופש המידע נגד משרד ראש הממשלה

  • בתנועה מחכים מיולי 2019 לקבלת יומני הפגישות של רה"מ ושל מנכ"ל משרדו. 85% ממשרדי הממשלה מסרו יומנים. אבל במשרד רה"מ מסרבים.
  • התנועה ביקשה באוקטובר 2019 את פירוט התפקידים והתקנים במעון רה"מ בעשור האחרון. במשרד התעלמו. היחידה הממשלתית לחופש המידע קבעה שהתלונה מוצדקת והורתה למשרד רה"מ להשיב עד אוגוסט. במשרדו של נתניהו העדיפו להתעלם. בתנועה הגישו עתירה נוספת, ורק בדצמבר המידע התקבל.
  • משרד רה"מ מסרב לחשוף מידע לגבי ארכיון המדינה שפועל תחתיו. התנועה פנתה כבר בספטמבר 2019 כדי להבין האם במהלך השנים פעולות החשיפה של תיקים בארכיון במגמת עלייה או ירידה – מידע שיש לו אינטרס ציבורי מובהק. אחרי שרדפו אחר הפקידים בכתב ובטלפון אך לא קיבלו התייחסות, עתרו לבית המשפט.
  • באוגוסט 2020 התנועה ניסתה לברר את עלויות הקמפיינים התקשורתיים סביב מגפת הקורונה כדי לפקח על הנעשה בכספי הציבור בנושא זה, וכמה מרוויחים הטאלנטים עבור קידום המאבק בקורונה. למרות תזכורות רבות בכתב ובטלפון, הבקשה לא זכתה למענה ענייני עד היום.
  • באותו חודש ביקשה התנועה גם את פירוט הטיסות לחו"ל של עובדי משרד רה"מ בחודשים ינואר עד יוני 2020. למה? כדי לדעת כמה זה עלה לציבור. הם ביקשו את אותו פירוט שמנכ"ל משרד המשפטים נדרש להעביר מדי חצי שנה לנציבות שירות המדינה, בהתאם להוראות תקנון שירות המדינה. עד היום, כחצי שנה לאחר הגשת הבקשה, לא נמסר אף נתון. היחידה לחופש המידע קבעה שהתלונה מוצדקת והורה למשרד רה"מ להשיב עד אמצע ינואר.

למעשה, אנחנו ב"שקוף" וכמעט כל ארגוני השקיפות עסקו בזמן זה או אחר עם העובדה המקוממת שהמשרד מסרב לחשוף כיצד הוא מוציא את כספי הציבור. רכישות שבוצעו לטובת ראש הממשלה ומשרדו. שאר משרדי הממשלה מפרסמים דוחות כאלו מדי רבעון, מאז 2017. במשרד רה"מ? מצפצפים על הנוהל.

מתוך מעקב אחר פרסום דו"ח התקשרויות רבעוני של משרדי הממשלה ויחידות הסמך. (צילום מסך מתוך אתר היחידה הממשלתית לחופש המידע)

"אי פרסום ההוצאות מונע מאיתנו, הציבור, לדעת מה נעשה בכסף שלנו", אומרת רבקי דב"ש, שעמדה בראש היחידה הממשלתית לחופש המידע. "מעבר לכך, אי פרסום מידע כה בסיסי – כמקובל במרבית המדינות הדמוקרטיות – מהווה דוגמה לרעה לרמת השקיפות המצופה מנבחרי ועובדי ציבור".

עוד בשקוף:

כתוצאה מחוסר השקיפות וריבוי העתירות, נוצרים הליכים יקרים שמשולמים מהקופה הציבורית (זה אנחנו), ומטילים עומסים כבדים על מערכת בתי המשפט. כך למשל, בשנת 2019 הוגשו 13 עתירות נגד משרד רה"מ, המקום השני והלא מכובד מקרב כלל הגופים הממשלתים (משרד הבריאות הם השיאנים עם 18 עתירות). סך הכל, נפסקו לרעת משרדו של נתניהו הוצאות בסך 100,000 שקל לפחות – אותן הציבור שילם.

"בסך הכל, רק בשביל למרוח אותי עם אי פרסום דוח שנתי של 2018, משרד רה"מ שילם 15.5 אלף שקל מהכיס הציבורי", מספר מייסד עמותת התמנון גיא זומר. כפתרון למצב, הוא מציע סנקציה מעניינת: לחייב את מנכ"ל משרד רה"מ בהוצאות באופן אישי – שישלם מכיסו, ולא להמשיך להטילן על המשרד, כלומר על הכיס הציבורי. אלא שתיקון כזה דורש חוק חדש.

פרסום יזום? הצחקתם

נוהל נוסף של היחידה לחופש המידע קובע שכל משרד יפרסם לציבור בצורה יזומה מידע שנמסר במסגרת חוק חופש המידע. אך מאז שנת 2016 משרדו של נתניהו, בניגוד לכל שאר הגופים הממשלתיים, לא פרסם ולו פיסת מידע באופן יזום לציבור באתר חופש המידע המרכזי.

עיצוב: אוהד סטון

"יש לי שלוש עתירות נגד משרד רה"מ רק בשנת 2020, כולן אך ורק סביב פרסום יזום שמשרד רה"מ מחוייב בו ומפר את החוק", זומר מספר.

כך למשל, זומר ביקש שמשרד רה"מ יפרסם דו"ח שנתי שכולל את מבנה המשרד ותחומי האחריות שלו, תקציב שתוכנן מול התקציב שבוצע, תוכניות העבודה שתוכננו ואלה שמומשו ועוד. במשרד לא הגיבו, ואף הגדילו לעשות וצפצפו על משרד המשפטים, שפסק כי תלונתו של זומר מוצדקת. השופטת, אגב, חייבה את משרד רה"מ לשלם לזומר הוצאות משפט של 3,500 שקל.

אך השערורייה נמשכה כאשר בעקבות העתירה משרד רה"מ כמו "הענישו" את הציבור והודיעו שאין בכוונתם לפרסם את דוח 2018 אלא רק תמצית. זומר לא ויתר והגיש עתירה נוספת, הפעם נגד הסירוב העקרוני לפרסם את הדוח. באופן מפתיע משרד רה"מ הודיעו לבית המשפט שיפרסמו את דוח 2019 באופן מלא ולכן אין עוד טעם בדוח 2018 (לבסוף פורסם תמצית דוח 2018 ודוח 2019 באופן מלא). השופט רם וינוגרד פסק נגדם 12 אלף שקל הוצאות, היקף חריג במיוחד סביב סוגיות חופש מידע.

דבר נוסף שהמשרד מסתיר, בניגוד להחלטת ממשלה 1116, אלו הסכמים למתן שירות לציבור דוגמת הסכמים לביצוע בדיקות קורונה או חיסונים. הסכמים כאלו משפיעים על הציבור כולו, ואין שום סיבה שיישארו באפלה. אלא שמאז ועד היום, משרד רה"מ לא פרסם אפילו הסכם אחד שכזה. אף אחד במשרד רה"מ לא טרח להתייחס לבקשה, בניגוד לחוק. זומר עתר גם במקרה הזה לבית המשפט. בקרוב ייאלצו במשרד להגיש תגובה מקדמית לבית המשפט.

לא לציטוט ולא בכלל

זוכרים את הסיפור עם מכירת מטוסי ה F-35 לאמירויות? היו גרסאות סותרות של בנימין נתניהו, ראש הממשלה, ובני גנץ, ראש הממשלה החליפי, על התאריך שבו האישור ניתן. אחד אמר שזה ניתן רק אחרי החתימה על ההסכמים, השני אמר שלא. אז חשבתי: "למה לא להכריע"?

עו"ד יונתן קלינגר הגיש בקשת חופש מידע ב-25.10.2020 בה ביקש את התכתובות בין נתניהו לאמריקאים סביב העסקה. במשרד רה"מ התעלמו. קלינגר לא התעצל והגיש תלונה ליחידה הממשלתית לחופש המידע שפסקה לטובתו. לפי ההחלטה, היה עליו לקבל את המידע עד 13.01.2021. המועד עבר ובטח כבר ניחשתם מה קרה: משרד רה"מ לא העביר את המידע.

קרב גירסאות בין נתניהו לגנץ. מטוס המריבה: F35 האמריקאי. (צילום: צי ארה״ב)

בינתיים עיתונאים שדיווחו על הנושא נותרו ללא יכולת להכריע לכאן או לכאן ולהעניק לציבור מידע מהימן שאינו נשען רק על פרשנויות. התנהלות כזו מול עיתונאים היא דבר שבשגרה: ב"שקוף" נתקלנו שוב ושוב בקיר כשביקשנו מהמשרד מידע שאמור להיות פומבי. כששאלנו למשל כיצד כספי משלמי המסים נוצלו לבניית בניין ומעון חדשים לרה"מ (פרויקט אלמוג) – המשרד סירב לחשוף נתונים, בניגוד לחוק. הגשנו תלונה ליחידה לחופש המידע במשרד המשפטים – וכיאה לדמוקרטיה היא נמצאה מוצדקת. במשרד רה"מ? צפצפו על החלטת משרד המשפטים. 

גם עיתונאים נוספים נתקלים בחומה בצורה. בדירוגי דוברי משרדי הממשלה שערכנו לאורך השנים, משרד רה"מ מככב בקביעות במקומות האחרונים (ראו למשל את דירוג 2019 ודירוג 2020 שנערך ע"י הממשלה עצמה). 

"ההתנהלות מול דוברות ראש הממשלה נראית יותר כמו אסטרטגיית לא להגיב", אומרת עיתונאית מובילה באחד מכלי התקשורת שפחדה להזדהות בשמה מחשש להתנכלות. "שולחים להם שאילתה, הם מתקשרים, ונותנים תשובה כ׳גורם׳. מנסים לייצר נורמה שבה פשוט אין תשובות רשמיות וכך לא צריך לקחת אחריות בהמשך על מה שנאמר. נדיר מאוד שזה קורה מול משרדים אחרים שאני מסקרת". כתב אחר ציין כי "דוברות רה"מ משמשת כלי לסגירת אינפורמציה ולא כדוברות ראויה שקופה ומהימנה".

*

תגובת משרד ראש הממשלה: "לאור חילופי גברי ביחידת חופש המידע לעיתים ישנם עיכובים במתן המענה לחלק מהפניות, למרות זאת לפי נתוני דו"ח שיצא על ידי יחידת חופש המידע לשנת 2019 עולה כי אחוז הבקשות שטופלו עומד על אחוז גבוה, 86.3%".

נדגיש: במשרד רה"מ בעצם כותבים שבשנת 2019 הם סיימו את הטיפול ברוב הבקשות. אין בתגובה התייחסות לאופן המענה (האם המידע בכלל ניתן) או טיבו. רק לעובדה שהסתיים הטיפול.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

4 תגובות

    1. בית המשפט העליון הוא השותף העיקרי של נתנייהו ואחרים בהסתרה ושחיתות כבר שנים רבות. לא יגיע שום שינוי עד שתעשה מהפיכה גם במוסד מנוון זה.
      כשאתם מגישים עתירה בנושא כזה לוקח חודשים רבים במקרה הטוב, ושנים במקרה השכיח, עד שבית המשפט עושה משהו, אם בכלל.
      שופטים בעליון, ובכירים בפרקליטות ובייעוץ המשפטי, הם חלק מהשיטה הרקובה. הם לא התרופה, הם חלק מהמחלה.
      יכולותיו הקרימינאליות של נתנייהו התגברו בזכות בית המשפט העליון והיועצים המשפטיים. וזה תהליך, שנמשך שנים רבות. זה לא רק בשנה האחרונה.
      11 האנשים שפסקו כי נתנייהו יכול להתמנות מחדש כראש ממשלה, לא יכולים להמשיך לכהן יותר בתפקידם. חד וחלק. אם מדינת ישראל היתה דמקורטיה אמיתית, האנשים הללו בכלל לא היו מגיעים לתפקיד שלהם. ומשהגיעו- דמוקרטיה אמיתי היתה שולחת אותם הביתה. הם מעלו בתפקידם. מעלו בדמוס, הבוחר. הדמוס הוא הריבון. והדמוס חייב לשלוח אותם הביתה.
      כלכלה בהתפרקות מוחלטת, בדרך פשיטת רגל כלכלית, משטרה שהפכה למליצייה בשירות רודן, 5000 נרצחי קורונה. הקול (המוסרי) קול העליון, הידיים ידי נתנייהו.

  1. התנהלות לא דמוקרטית של משרד רה"מ ואזלת יד נוראית של מערכת אכיפת החוק. הם מבחינתם יכולים להמשיך לצפצף…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!