ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מעקב שקוף: "כולנו" ו"ישראל ביתנו" הן המפלגות היחידות שהגישו את הדוחות הכספיים

בזמן שהמפלגות מתחרות ביניהן מי מצפצפת חזק יותר על הציבור, רק שתי מפלגות הגישו את הדוחות המפרטים את הוצאותיהן על תעמולת הבחירות לכנסת ה-23, למרות הדחייה הנוספת שקיבלו ● בולטות לרעה הבית היהודי, חד"ש ואגודת ישראל שמיאנו עד כה להגיש אפילו את הדוחות לכנסות ה-21 וה-22 ● עד להתערבות בג"ץ, קשה לראות סוף לדחיינות
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

בחירות בתל אביב, בחודש שעבר. תקציב הקמפיינים מוערך בכ-200 מיליון שקל מדי סבב בחירות (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

מה שהחל כצפצוף על מבקר המדינה והציבור כבר הפך לקקופוניה מחרישת אוזניים: המפלגות נדרשות להגיש למבקר דוחות כספיים המפרטים כיצד הוציאו את התקציב שניתן להם לצורכי תעמולת בחירות, מבקשות דחייה ברגע האחרון, ונמנעות פעם אחר פעם מהגשת הדוחות בזמן.

בעקבות הדחייה הנוספת בהגשת הדוחות הכספיים, עדכנה התנועה לאיכות השלטון את העתירה שהגישה נגד המהלך. כמו בפעם הקודמת, השופט עופר גרוסקופף החליט שלא הגיעה השעה עדיין להתערבות של בג"ץ וביקש שיעדכנו אותו, שוב, היכן עומדות המפלגות בהגשת הדוחות ב-3 ביוני – מועד הדחייה החדש.

עוד בנושא:

עד אז, הח"כים עשויים (וצפויים) לדחות פעם נוספת את הגשת הדוחות הכספיים. המדובר בדוחות המפרטים את הוצאות המפלגות בקמפיינים לכנסת ה-23. למותר לציין כי לדוחות אלה צפויים להתווסף בקרוב גם הדוחות אודות הוצאות המפלגות בסבב האחרון, לכנסת ה-24. 

התקציב, המוערך בכ-200 מיליון שקל מדי סבב בחירות, ממומן כולו מכספי הציבור, אך למרות הדחיות החוזרות, עושה רושם שאין בכוונת המפלגות להגישם בזמן הקרוב. שתי צדיקות בסדום הגישו את כל הדוחות בזמן, כולל אלו לכנסת ה-23: "כולנו" ו-"ישראל ביתנו". וזאת, למרות הדחייה הנוספת שניתנה לאחרונה.

ציון נכשל

כשזה נוגע להגשת הדוחות, עושה רושם שהמפלגות מתחרות ביניהן על הציון השלילי דווקא. בין הנכשלים הראויים לציון: הבית היהודי אגודת ישראל וחד"ש. הללו כשלו בהגשת הדוחות לכנסות ה-21 וה-22 בזמן, למרות הדחייה שסידרו לעצמן. זאת בנוסף להגשת הדוחות לכנסת ה-23, שנדחתה לתחילת יוני. ממפלגות הבית היהודי וחד"ש לא נמסרה תגובה נכון לשעת עליית הידיעה לאתר. 

אחריהן בתור נמצאת בל"ד, שהגישה את הדוחות לכנסות ה-21 וה-22 באיחור של חודש וחצי. גם מפלגת "זהות" של משה פייגלין מיאנה להגיש את הדוח מאז שהתמודדה בבחירות לכנסת ה-21. מהמפלגה נמסר בתגובה: "זהות נמצאת בתיאום עם משרד מבקר המדינה ותגיש את כל הדוחות הכספיים כנדרש בימים הקרובים".

מפלגת "העצמאות" של אהוד ברק לא הגישה את הדוח לבחירות לכנסת ה-22. ממפלגת העצמאות נמסר: "עצמאות הגישה זה מכבר את הדוחות הנוגעים להתמודדותה לכנסת ה-22 מטעם המחנה הדמוקרטי, ובימים הקרובים יושלמו הדוחות הנוגעים לימים בטרם איחוד הרשימות. מפלגת העצמאות איננה פעילה אך באי כוחה ורואי החשבון מטעמה פועלים כמיטב יכולתם לעמוד בכלל ההתחייבויות. וכך יהיה".

בשיחה עם "שקוף", אמר עו"ד הידי נגב מהתנועה לאיכות השלטון כי "החלטת השופט גרוסקופף בעתירה מותירה למעשה את המפלגות השונות שמסרבות להגיש את הדוחות הכספיים תחת השגחתו הצמודה של בית המשפט העליון". לדבריו, "במצב דברים כזה אנחנו מקווים שתחת מטה בית המשפט לא תהיינה הארכות נוספות וחריגות בהגשת הדוחות והציבור יהיה חשוף לשימוש שעשו המפלגות במימון הציבורי".

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

בשנתיים האחרונות בזבזו הפוליטיקאים כמיליארד שקל על תעמולה. כסף שהיה יכול להגיע לבריאות או לחינוך נעלם בתוך מנגנון המפלגות. המפלגות עצמן לא כפופות לחוקי שקיפות בסיסיים ורק מבקר המדינה יכול לבקר את הוצאותיהן. דחיית הגשת הדוחות מאפשרת למפלגות לדחות את הצגת המחדלים שלהן וכך גם את הביקורת הציבורית לצד המשך בזבוז הכסף שלנו ללא דין וחשבון.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

העתירה של התנועה לאיכות השלטון בנושא (בה צוינה גם כתבה של "שקוף") מסייעת לח"כים לקבל את ההחלטה הנכונה. עכשיו, לא רק העין הציבורית פקוחה עליהם אלא גם עינו של בג"ץ. מהלך זה שנותן אותותיו בהתנגדות מבקר המדינה לדחיות ממושכות.

נמשיך לעקוב ולדווח לכם על קרקס הדוחות הכספיים. אך מעבר לחשיפת הבושה המתמשכת נדאג לפרגן ל"ישראל ביתנו" ו"כולנו", שלמרות הדחייה – הגישו את הדוחות. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,958 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!