ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בחסות המכון הישראלי לדמוקרטיה: נציג החברה המזהמת כיל ידבר כ"יזם אקלים"

במשבצת יזמות האקלים בכנס שיתקיים בשבוע הבא, בחר המכון באופן תמוה להזמין סמנכ"ל בכיל (ICL) תחת הטייטל "יזמי אקלים מדווחים מהשטח" • תזכורת: מדובר בקבוצת החברות של עידן עופר, שמככבת במסדר הבושה של המשרד להגנת הסביבה כל שנה • הנציג ידבר במשבצת בה משתתפות גם השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג ושרת האנרגיה קארין אלהרר • המכון הישראלי לדמוקרטיה: "הנציג הוזמן כחלק מדיון רחב"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

יוג'ין קנדל וקרנית פלוג, יושבי כנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה של המכון הישראלי לדמוקרטיה (צילום: הדס פרוש פלאש 90)

תחת הכותרת "קידום יזמות אקלים בישראל" המכון הישראלי לדמוקרטיה מכנס בשבוע הבא מושב נאומים ופאנלים בהשתתפות נציגן של אחת החברות הכי מזהמות בארץ: כיל, בבעלות עידן עופר. לא מדובר בטעות: המכון הישראלי לדמוקרטיה הזמין את נעם גולדשטיין, סמנכ"ל בכיר בחברה, להשתתף במושב בפאנל "יזמי אקלים מדווחים מהשטח", בכנס "אלי הורביץ לכלכלה וחברה". ואם לא די בזה, במושב שבו גולדשטיין משתתף ינאמו בין היתר גם שרת הסביבה תמר זנדברג ושרת האנרגיה קארין אלהרר

במכון שיבצו את גולדשטיין בפאנל תחת השם "יזמי אקלים מדווחים מהשטח", לצד חברות העוסקות באנרגיות מתחדשות והפחתת פליטות כמו "Fidelity Energy Consulting", "ברנמילר אנרג'י" ו"נוסטרומו אנרגיה". בעוד שחברות אלו נוסדו במטרה למצוא בין היתר פתרונות של אנרגיה נקייה – מפעליה של כיל מככבים בכל שנה ברשימת החברות המזהמות המשרד להגנת הסביבה, וממלאים את העשירייה הראשונה של מפרי החוק בישראל. את תכני הכנס קובעת ועדת היגוי של המכון הישראלי לדמוקרטיה, בראשה עומדים היו"רים, פרופ' קרנית פלוג ופרופ' יוג'ין קנדל ומנהלת הכנס, דפנה ניצן.

יו"ר המכון הישראלי לדמוקרטיה, יוחנן פלסנר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

נדמה כי כניסתה של כיל לפאנל מסוג כזה היא חלק מנסיונות שיפור התדמית שלה, מחברה הפוגעת בסביבה ובתושבים לכזו הנכנסת תחת אלונקת המאבק במשבר האקלים. מדובר בתופעה המוכרת כ"גרינוואש" – "התיירקקות" בעברית, ניסיון של חברות מזהמות להציג עצמן כמועילות לטבע ולסביבה.

עוד בנושא ב"שקוף":

במסע שינוי התדמית ניתן למנות את שינוי שם החברה מכיל ל-ICL GROUP, מיתוג שעשוי להשכיח מהציבור אירועים שנצרבו בתודעה כמו אסון אשלים; תרומות נדיבות במיוחד להקמת גינות קהילתיות ופרויקטים קהילתיים סביב אזור הדרום בו היא מעוניינת לכרות פוספטים ולהמישך להזיק לטבע ולבריאות התושבים; הקמת בית הספר לקיימות על שם עידן עופר באוניברסיטת רייכמן (הבינתחומי הרצליה) – ועוד.

במכון הישראלי לדמוקרטיה השיבו לפניית "שקוף" ביחס לבחירה התמוהה בנציג כיל וטענו כי "הנציג הוזמן כחלק מדיון רחב משתתפים בנושא קידום יזמות אקלים כמי שמובילים חממה טכנולוגית". בניסיון להבין האם גם כיל תורמת למכון הישראלי לדמוקרטיה, או הזרימה כסף לטובת הכנס, טענו בתוקף כי החברה אינה למכון תורמת בשום דרך. בכיל מבהירים כי גולדשטיין קיבל הזמנה מטען המכון ומוסיפים: "ICL רואה עצמה כמובילה בתחום של אנרגיה ירוקה ותמשיך להוביל את התעשייה, כפי שהובילה אותה במעבר לגז טבעי".

השדה הסולארי שמסתיר תוכנית פוגענית לטבע ולכיס

בימים אלו, כיל פועלת על מנת להפחית פליטות ממפעליה. המהלך תואם את המדיניות של ישראל הצועדת לעבר הטלת מס פחמן, שעלול להוות קנס אדיר לקבוצת המפעלים של כיל. עד שנת 2050 בכוונת כיל לאפס את פליטות הפחמן הכולל של מפעליה תוך שילוב אנרגיות מתחדשות. בכנס עשוי גולדשטיין לספר על הפרויקט הסולארי הגדול שבדרך, אלא שתחקיר "שקוף" בנושא חושף את הפגיעה האדירה הטמונה בו – לטבע וגם לכיסם של תושבי ישראל.

תחת הנהגתו של גולדשטיין כיל מתכננת להקים את פרויקט "סדום הירוקה", שדה של פאנלים סולאריים המתפרש סמוך לים המלח בשטח שווה ערך לגודלה של רמת גן כולה. אך הפרויקט הראוותני עלול לפגוע משמעותית בנוף ובסביבה: ל"שקוף" נודע שוועדות התכנון כבר הזמינו חוות דעת סביבתית והוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) מסתייגת מהמהלך. גם במשרד להגנת הסביבה מרימים דגל אדום נגד הפרויקט.

מעבר לפגיעה בסביבה, תחקיר "שקוף" העלה כי השדה הסולארי טומן בחובו תכנית אחרת של כיל, במסגרתה תרוויח הון עתק על גב הציבור. הקמתו עשויה להפוך לדרך המילוט של כיל מתשלום מיליארדים למדינה כשהיא מתחמקת מפרויקט אחר והרבה פחות נוצץ: קציר המלח.

השרה זנדברג והשרה אלהרר. ישתתפו במושב יזמות אקלים לצד בכיר בכיל (צילומים: פלאש 90)

בניסיון קידום "סדום הירוקה", כפי שחשפנו, כיל מתחמקת מהסכם שערכה ב-2012 מול משרד האוצר והחשבת הכללית. איך? החברה התחייבה בהסכם להשליך מאות טונות של מלח שנקצר מהבריכות התעשייתיות למקורו הטבעי בים עצמו – אלא שכיל מתכננת לצקת את מאות מיליוני הטונות על גבי קרקע יבשה, להשתמש בו כבטון ועל גבו להקים את שדה הפאנלים הסולאריים.

אלה ימים קריטיים עבור כיל. אם כל הרשויות יתנו את ברכת הדרך, יריית הפתיחה של "סדום הירוקה" תישמע ממש בקרוב. המכון הישראלי לדמוקרטיה אף הגדילו ושיבצו לאותו המושב של כיל את השרות של שני המשרדים שבין היתר אחראיים על הרגולציה של החברה ועשויות לאשר או לדחות את המהלך. טוב יעשו אם יתעשתו במכון הישראלי לדמוקרטיה ויבינו כי לנציג החברה הפוגעת שוב ושוב בתושבי ישראל, בתקציב המדינה, בטבע ובנוף – אין מקום בקרב קבוצת יזמי האקלים המדווחים מהשטח.

תגובת המכון הישראלי לדמוקרטיה: "כנס הורביץ לכלכלה וחברה שעורך המכון הישראלי לדמוקרטיה אינו ממומן ואינו נתמך על-ידי חברת כיל. כל שכן, למכון הישראלי לדמוקרטיה אין מעורבות בפעילות כיל או מימון כלשהו מהם. הנציג הוזמן כחלק מדיון רחב משתתפים בנושא קידום יזמות אקלים כמי שמובילים חממה טכנולוגית". מהלשכות של שרת האנרגיה ושרת הסביבה לא התקבלה תגובה עד למועד כתיבת שורות אלה.

חברה מזהמת או ארגון סביבה? המשחק שהגיע גם לשיעורים בבתי ספר. לחצו על התמונה כדי לשחק בעצמכם
יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

תגובה אחת

  1. כתבה חשובה ביותר, מדובר בשערוריה גסה בה החברה המזהמת מתחפשת לחברה ירוקה.
    הבעיה? מישהו שם המכון נתן לה לעשות זאת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!