ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

"המכבסה הירוקה": חברה מזהמת או ארגון סביבה?

החברות המזהמות ביותר עושות כל מאמץ כדי לטשטש ולשטוף בירוק את תרומתן לזיהום הכדור. חושבים שתוכלו לזהות מאיפה מגיעים הציטוטים - מאתר של מפעל מזהם או של ארגון ירוק? בחנו את עצמכם
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

חברה מזהמת או ארגון סביבה?

שיטוט אקראי באתר הישראלי של חברת כי"ל עלול ליצור את הרושם שמדובר בארגון חדש שכל ייעודו שמירה על הסביבה. הגרפיקה העדינה של הידיים שעוטפות את הכדור הכחול והלוגו ההייטקיסטי החדש לא משאירים מקום לספק. תחת הלשוניות "קיימות", "אחריות" ו"מחויבות" מתחבאים סיפורים יפים והצהרת כוונות על האופן שבו כי"ל פועלת להגן על הסביבה, והכל עטוף בתמונות של אנשים מחייכים וטבע.

רוצים לשחק ב"מכבסה הירוקה"? לחצו על התמונה

עוד ב"שקוף":

מה שלא מוזכר שם למשל הוא שמדובר בקונצרן ענק בבעלות עידן עופר, שחברות רבות שבשליטתו מככבות כבר שנים במקומות הראשונים במדד ההשפעה הסביבתית השלילית של המשרד להגנת הסביבה.

מתוך האתר של כי"ל

וכי"ל אינה היחידה. גם האתר של טורבינת הגז "חגית" של חברת החשמל מציגה את אותו הניחוח. בפתח האתר מוצגת תמונה ובה מרבצי דשא גדולים וירוקים ופרות חומות רועות בחופשיות באחו. כאילו במקרה, מאחור, נמצאת תחנת כוח שהמשרד להגנת הסביבה דירג לאחרונה במקום החמישי במדד הפליטות. שמה של "חגית" נכלל גם בין עשרים החברות במדד ההשפעה הסביבתית האחרון. התמונה הפסטורלית של הפרות לא רק שאינה משקפת את מציאות הזיהום, אלא שהיא אף אינה נאמנה למציאות בשטח: הפרות ומרבצי הדשא הודבקו במלאכת פוטושופ גסה, ודי בהגדלת התמונה כדי לראות את התפרים.

בואו נתחיל במשחק

את אותם התפרים בדיוק, ראה בתחילת החודש כתב "שקוף" דרור גורני, שביקר בכנס של ארגון "מעלה" שבו החברות המזהמות ביותר במשק קיבלו ציון על מאמץ סביבתי. "למרות מטרתו החשובה של הארגון, לא מעט פעמים נראה שדווקא החברות המזהמות ביותר במדינה מקבלות ממנו ציון סביבתי מושלם", כתב גורני, שתיאר כיצד המקום שובץ בעציצים ירוקים ואמירות ריקות שצבעו הכל בצבעי הסוואה.במילים אחרות, החברות המזהמות במשק עושות כל מאמץ כדי לטשטש ולשטוף בירוק את תרומתן לזיהום בארץ. האם הן מצליחות? אספנו ציטוטים מהאתרים של חלק מעשרים החברות במדד המפעלים המזהמים, ומבחר מייצג של ארגוני סביבה וארזנו אותם לחידון – האם מדובר בארגון ירוק, או כזה שרק מעמיד פנים כדי לטשטש את הנזק? היכנסו וגלו.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,933 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השבועי החדש שלנו, עם כל הכתבות והתחקירים של "שקוף" ו"העין השביעית" בנושאי סביבה, לצד חדשות משבר האקלים מהארץ ומהעולם.