ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

המשותפת בראש, הליכוד בתחתית: הכירו את הפַּרלמֶטֶר של שקוף – מדד החריצות לח"כים

הציבור זכאי לדעת מי עובד עבורו: כדי שהציבור יוכל להעריך את איכות עבודתם הפרלמנטרית של נבחריו, יצרנו ב"שקוף" מדד הבוחן, לראשונה בצורה מאוחדת, שורת כלים שעומדים לרשותם - שאילתות, נוכחות במשכן ובוועדות ועוד • בראש הרשימה - אוסאמה סעדי מהרשימה המשותפת. בתחתית: חיים כץ מהליכוד • כל הנתונים
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הפרלמטר של שקוף. לציבור מגיע לדעת מי עובד עבורו

מה המשמעות של נוכחות בכנסת אם הח"כ לא עובד במשכן למען הציבור? ומה ערכה של הגשת שאילתות לפיקוח מרחוק על הממשלה, אם הח"כ נעדר בקביעות מהוועדות בהן ניתן לפקח עליה מקרוב? 

בשנים האחרונות מדדנו ב"שקוף" ח"כים לפי שימוש בכל אחד מהכלים הפרלמנטריים שעומדים לרשותם. כעת, יצרנו לראשונה מדד שמאחד את כל הכלים האלה יחד, כך שנוכל להעניק ציון מסכם לכל ח"כ. 

מהנתונים שאספנו וניתחנו עולה כי אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת) הוא חבר הכנסת המצטיין בשימוש בכלים הפרלמנטריים. סעדי מגיע תדיר לוועדות, הגיש שאילתות מרובות כדי לפקח על הממשלה, מקדם דיונים במליאה ובוועדות ומופיע בכלי התקשורת. הוא משתמש בכלים כדי לקדם את האג'נדה שלו: בטיחות בעבודה בענף הבנייה, אלימות ופשיעה בחברה הערבית, מאבק בהריסות בתים, הוספת סניפי בנקים במגזר הערבי ועוד ועוד. צמודים לסעדי בצמרת: ינון אזולאי (ש"ס), אחמד טיבי (הרשימה המשותפת), אורי מקלב (יהדות התורה), מיכל וולדיגר (הציונות הדתית) ועאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת).

הכירו את הפַּרלמטר של "שקוף"

בראש החרוצים בקואליציה: מוסי רז (מרצ), יעל רון בן-משה (כחול לבן), איתן גינזבורג (כחול לבן), עידית סילמן (ימינה) ורם שפע (העבודה).

מאידך הנה חברי הכנסת שקיבלו כמעט 0 עגול ולא עשו כמעט כלום: חיים כץ, יולי אלדשטיין, יואב גלנט, ישראל כץ ויובל שטייניץ. כולם מהליכוד. אלו בקושי הגיעו למקום העבודה שלהם ולא ניצלו כמעט אף כלי פרלמנטרי. זה בזבוז של כיסאות וגם בזבוז משווע של כספי ציבור; ח"כ ולשכתו עולים לנו כ-140 אלף שקלים מדי חודש.

אם אין יומן – שיהיה פַּרלמֶטֶר

חברי הכנסת מקבלים שכר נאה, יועצים וכלים פרלמנטריים מגוונים לביצוע תפקידם. בידיהם הכוח והזכות לקדם – בתכלס – את האג'נדה שלמענה נבחרו. 

המדד המאוחד שלפניכם בוחן את תפקודם של ח"כים כמשרתי ציבור וכמפקחים על הממשלה ונוצר בזכות השקיפות ההולכת וגוברת. אתם מוזמנים לבדוק ולהשוות את הח"כים באמצעות מדדים מגוונים: העלאת סוגיות לסדר היום דרך דיונים במליאה ובוועדות, הגשת שאילתות במטרה לפקח על הממשלה, נאומים בכנסת, הופעות בתקשורת ונוכחות במשכן הכנסת. בדיקת הנוכחות חשובה עבור מרבית הח"כים לאור העובדה שאינם חושפים את יומנם.

ואלה הח"כים בתחתית הרשימה

"אני נרגש וגאה מהדירוג הגבוה מאוד, מקום ראשון מבין כל חברי הכנסת זה מחייב", מסר השיאן סעדי. "זו הוכחה, שחור על גבי לבן, שההשקעה, העבודה המתמשכת והלילות הארוכים בוועדות ובמליאה משתלמות". סעדי ביקש להדגיש כי הצוות הגדול שמקיף אותו מסייע בשימוש בכל הכלים החשובים: "בלעדיהם אין חקיקה, שאילתות, דיונים בוועדות, העברת תקציבים ותיקונים חשובים". 

לדברי סעדי, "זה אקורד סיום מכובד לקדנציה נוספת צורמת ומאתגרת במיוחד. קשה להגיע לצמרת, וקשה עוד יותר לשמור על המקום הראשון. אני מחוייב להמשיך בעשייה הציבורית למען הציבור כולו, ולציבור הערבי בפרט".

הערות חשובות למדד

  • ניתן בקלות לבחון את הח"כים לפי שיוך פוליטי ומגדר. חושבים שהמדד מורכב בצורה שגויה? כתבו לנו. כמו כן ניתן לבחון דירוג עבור כל כלי בנפרד.
  • המלצה: אל תתעכבו על ציון ספציפי של כל ח"כ, אלא יותר על אזור החיוג בו הוא נמצא. אין הבדל מהותי, למשל, בין 99 ל-90. מי שקיבל ציון בטווח הזה – מצטיין וכו' לגבי שאר הציונים. המלצה נוספת: להשוות בין חברי האופוזיציה בנפרד, ובין חברי הקואליציה בנפרד, אבל לא בין האופוזיציה לקואליציה – משום שהעבודה משני צדי המתרס שונה.
  • מהמדד הוסרו חברי הממשלה ויו"ר הכנסת. לרשות אלו עומדים כלים אחרים.
  • נוכחות בוועדות קיבלה את המשקל הגדול ביותר. למה? טוב ששאלת:
    • עיקר עבודת הח"כים מתנהלת בוועדות הכנסת. מי שרוצה באמת להשפיע על חוקים ולשנות את המציאות – עליו לנכוח בישיבות הרבות המתקיימות במשכן מדי שבוע.
    • חלק מחברי האופוזיציה – בעיקר בליכוד – מחרימים את הוועדות. למה? בגלל חלוקה לא שוויונית: אף שהקואליציה מונה 61 ח"כים, בוועדת הכספים, למשל, היא נהנית מרוב של שני כיסאות במקום אחד.
    • ועדיין, ח"כים רבים באופוזיציה מגיעים לדיוני הוועדות, חלקם גם מבלי להיות חברים קבועים, ומשנים את המציאות שלנו – כמו שלמה קרעי ואופיר כץ מהליכוד ושמחה רוטמן מהציונות הדתית. למעשה, חברי האופוזיציה נמצאים בראש המדד. בנוסף ניתן בקלות לכייל את המדד כך שיכיל רק חברי אופוזיציה ולראות מי החרוצים ביניהם שגרפו את מירב הנקודות.
    • ראשי הוועדות בכנסת משקיעים בניהולן שעות נוספות, לכן יו"רי ועדות (למעט שלושה שהוועדה שבראשם הם עומדים התכנסה מעט) קיבלו בונוס: מלוא הניקוד על נוכחות בוועדות. לצד הציון שלהם מופיעה כוכבית.
    • נתוני הנוכחות בוועדת חוץ וביטחון אינם שקופים לציבור ולכן לא מחושבים. הגשנו בקשת חופש מידע בנושא אך הנתונים למרבה הצער עדיין לא נמסרו.
  • מדד הנאומים: בראש ניצבים סגני יו"ר הכנסת משום שהם מנהלים את הישיבות במליאה. כלומר, רוב מילותיהם במליאה הן "טכניות". זה עדיין ראוי לציון ולניקוד כי מדובר בעבודה לכל דבר ועניין, וזה אומר שהם עובדים.

התאריכים לגביהם התבצעה הבדיקה לצד משקלם במדד:

  • נוכחות בוועדות – 30% – מ-06.04.21 עד 06.02.22.
  • שאילתות (רגילות, דחופות וישירות – מדובר בנתונים שלא פורסמו ואינם שקופים לציבור)  – 15% – מהשבעת הכנסת עד ה-13.3.2022.
  • הצעות לסדר יום במליאה (רגילות+דחופות) – 15% – מהשבעת הכנסת ועד 28.02.22.
  • הצעות לדיונים מהירים בוועדות – 15% – מהשבעת הכנסת ועד 28.02.22.
  • נאומים במליאה – 10% -מ-05.07.21 עד 17.01.22.
  • נוכחות במשכן – 10% –  מה 8.10.21 עד 13.01.22.
  • הופעות בתקשורת: ריאיונות בטלוויזיה וברדיו, לרבות "סינקים" – 5% – מתחילת יולי 2021 ועד סוף ינואר 2022.

מקורות המידע: אתר הכנסת, שותפינו "זמן כנסת", בקשות חופש מידע ויפעת מידע תקשורתי. ניתוח נאומי המליאה: רון אשרוב. סייע בהכנת הכתבה – עידן בנימין.

מצאתם טעות? כתבו לנו מייד. נשמח גם לשמוע הצעות למדדים נוספים, וכל הערה והארה למדד הנוכחי. עזרו לנו כך לכיילו לפני הפגרה הבאה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

12 תגובות

  1. בכנסת יושבים 120 חכ"ים והמדד מסתיים במקום 107 ?
    נשמח לדעת מי ראש ממשלת העצלנים בכנסת , מי
    במקום ה-120.

  2. המדד שלך ממש לא נכון.. להזכירך סיעות האופוזיציה למעט המשותפת מחרימות את ועדות הכנסת עקרונית וגם אין להם זכות הצבעה. כך שזה לא פרמטר אובייקטיבי. ברור שאם תמדוד על פי זה האופוזיציה תהיה למטה. האופוזיציה נכנסת בוועדות רק בדיונים על חוקים שהם מקדמים או למנוע חוקים שהם לא מעוניינים. בנוסף, מה זה המדד הזה של כמות המילים שח"כ אומר בנאום? אתה רציני? איך זה קשור לתפקוד שלו?

    1. זה בערך כמו שמחר גוש נתניהו יחליט לשבת בבתי קפה ולהחרים את הכנסת ונגיד שעכשיו המדד הנכון לחריצות הוא מספר כוסות הקפה. זה שחונטה שלמה קיבלה החלטה לא לעבוד תמורת הכסף שהיא מקבלת זה לא אומר שצריך להפסיק למדוד עבודה בכלים של עשייה ולעבור למדדי בטלה.

    2. מסכים שהופעות בתקשורת ומספר המילים בנאומים לא פרמטר שמודד מהו : הח״כ האיכותי . אבל מספיק ותראו רק את מדד מספר השעות בכנסת ותשימו לב מי נמצא ב30 המקומות האחרונים : 27/30 חברי סיעת הליכוד !! אין מילה אחרת מבושה

  3. מעניין שמספר ההופעות בתקשורת הוא מדד הפוך בדיוק לכל השאר! כמעט אף אחד מהמופיעים ברשימה לא מוזכר אפילו באף רשימה אחרת…

    1. כל חכ לפני שהוא מצביע על כל חוק צריך שיעשה משאל טלפוני זריז בסמס לקבוצת בוחרים נבחרים ומייצגים של מפלגתו שהם לפחות 50 אחוז מהמפלגה. ועל סמך התוצאה עליו להצביע בהתאם. בעידן הדיגיטלי רק כך אפשר לשמור על דמוקרטיה ושלטון העם באמת ולא בכאילו.

  4. לא הבנתי איך מספר הופעות בתקשורת, או מספר המילים בנאומים של הח"כ קשור לאיכותו כפרלמנטר. מספר ההופעות בתקשורת קשור לןכולתיו כפוליטקאי רקוב המקושר לרקב התקשורתי. וזו הסיבה שנתנייהו ראשון הרבה לפני כולם, כי הוא קנה חלקים בתקשורת בכסף, לא שלו, כמובן.. בנוסף מה הקשר למספר המילים בנאום? חלק גדול מחברי הכנסת הוא מאונני לשון. אומנותם הוא לשונם. ויש הרבה כאלה. בנוסף לא ברור לי מה עשה אחמד טיבי למען האוכלוסיה שהוא מייצג במשך כל כך הרבה שנים בכנסת. השבוע הוא הגיע לדמוקרטTV ופתח את התחת שלו כנגד כל העולם ואשתו. זו הדרך שלו להיבחר כל השנים. לצאת נגד המדינה היהודית, וכעת מצא אוייב חדש, לצאת נגד המפלגה האיסלמית שעקפה אותו בסיבוב והפכה אותו לשום כלום פוליטי. הם מקבלים תקציבי ענק למען הציבור הערבי, והוא מומחה לפילוג, שנאה לצד האחר כדי שיבחרו בו. טיבי זו דוגמה מצויינת מדוע הדרך הטובה ביותר להיות פוליטקאי בישראל, זה לפתוח את התחת כל שני וחמישי כמו כמעט כל החברים בארגון הפשע של נתנייהו ולהבחר כל פעם מחדש. ברם, הציבור מקבל בדיוק מה שמגיע לו. ככה זה בדמוקרטיה, החרא הקולקטיבי משתקף בפרלמנט ובממשל…

  5. בחיי, עבודה מדהימה. אני מצפה לעבודה יסודית כזו מכל ערוץ תקשורת. האפשרות לפלח את הנתונים ולבצע השוואות בחתכים שונים חשובה ומאפשרת לראות את התמונה המלאה! ישר כוח.

  6. מעולה! דורש פרסום נרחב ביותר על מנת להיות ממש אפקטיבי.
    בנוסף, מעניין מאוד לבחון את הפער בין הופעות בתקשורת והעבודה בכנסת,
    אצל חברי הכנסת המתבטלים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!