ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מדד "שקוף" חושף: בכירי הליכוד כמעט לא מגיעים לדיונים בכנסת

מבדיקת "שקוף" של הפרוטוקולים של ישיבות ועדות הכנסת מאז השבעת הממשלה עולה שמתוך 29 חברי ליכוד בכנסת - שלמה קרעי ואופיר כץ סוחבים על גבם, כמעט לבדם, את כל העבודה הפרלמנטרית • הנעדרים הראשיים - השרים שהפכו לח"כים ואולי לא התרגלו לשינוי הסטטוס
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

שיאני ההיעדרות מהוועדות - חברי הליכוד. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

יו"ר הליכוד בנימין נתניהו אומנם נפש עד לאחרונה בהוואי, אבל בדיקת "שקוף" מגלה שגם בכירי מפלגתו לא באמת עובדים כח"כים כבר חודשים ארוכים. מסריקת 142 פרוטוקולים של דיוני ועדות הכנסת מאז הושבעה הממשלה עולה כי בכירי הליכוד (העשירייה הראשונה) לא הגיעו אפילו פעם אחת. למעשה מתוך 29 ח"כים בליכוד, שניים סוחבים על גבם את עבודת הסיעה בוועדות: שלמה קרעי ואופיר כץ. אלו יושבים שעות ארוכות בדיוני הוועדות כדי לאפשר בכלל את עבודת האופוזיציה. 

עוד ב"שקוף":

עוד ח"כיות שלוקחות חלק בדיוני הוועדות בכנסת הן קרן ברק, אתי עטייה וקטי שטרית. אחריהן ברשימה נמצא השר לשעבר אמיר אוחנה, שהוא היחידי שמראה נוכחות כלשהי בדיוני הוועדות. אבל מלבדו מצאנו שהשרים לשעבר לא מגיעים בכלל. רובם גם לא טרחו לממש עוד חלקים בעבודתם כח"כים בהגשת שאילתות והצעות לסדר היום. 

תוקעים דיונים שחשובים לקואליציה, נעדרים מהשאר

כדי להבין את אחיזת העיניים שגורמת לנו לחשוב שהאופוזיציה לוחמנית וחסרת פשרות, צריך להסביר כמה עובדות על תהליכי העבודה בכנסת. 

לנתונים המלאים – לחצו כאן

ראשית, אכן באופוזיציה מחרימים את עבודת הוועדות באופן רשמי ולא משבצים חברים בוועדות. ובנוסף, חלק גדול מהדיונים נשארים יתומים מחברי אופוזיציה. אבל כאן הנקודה החשובה – לא לגמרי. יש דיונים שהאופוזיציה כן מגיעה אליהם (פתחו בימים אלו את אתר הכנסת ותיווכחו), בעיקר בחוקים שהקואליציה מנסה לקדם. 

סוחבים את הסיעה על גבם. כץ וקרעי. צילום: פלאש 90

המטרה לרוב היא לקיים פיליבסטר בוועדה עצמה עד שהקואליציה תיאלץ להוריד את הנושא מסדר היום במליאה. יו"ר ועדה, נחוש ככל שיהיה, חייב יהיה לתת לכל חברי הכנסת שנמצאים בדיון להשמיע את דעתם – וגם אם הוא מגביל אותם בזמן, הערות ביניים יכולות לגרום לוויכוחים שכל אחד מהם יכול להימשך דקות ארוכות. עשרות כאלו בדיון יכולות למנוע מחוק לעלות במליאה באותו היום. 

בנוסף, כדי לאפשר את הפיליבסטרים הארוכים במליאה על חברי האופוזיציה להגיש הסתייגויות להצעות החוק. הסתייגויות שעליהן הם מבקשים לדבר במליאה. הח"כים שיושבים בדיון מציגים כל הסתייגות ומצביעים עליה, דבר שבעצמו מביא למשיכת הזמן. שאר הח"כים, שלא נמצאים בדיון, מגיעים לפתיחת המליאה בשעות אחר הצהריים ונשארים בלשכתם או בלילה במלון עד שנקראים לדבר או להצביע. בשורה התחתונה, גם אם באופוזיציה מחרימים את הוועדות כדי לטרפד חוקים, חברי הכנסת שלה צריכים עדיין להגיע לדיונים. 

השרים לשעבר שלא מתרגלים לפוזיציה החדשה

למעט בנימין נתניהו, שהוא ראש האופוזיציה ויו"ר מפלגה של 29 מנדטים ולכן לגיטימי שלא ישתתף בדיוני הוועדות כמו קודמיו בתפקיד, יש שורה של ח"כים שפשוט לא מתפקדים, כולם היו שרים. יולי אדלשטיין, ישראל כ"ץ, מירי רגב, יואב גלנט, גילה גמליאל, אלי כהן יובל שטייניץ וחיים כץ (לא היה שר בפעם הקודמת בגלל כתב האישום) – כל אלו לא הגיעו אפילו לדיון אחד בוועדות הכנסת. 

בולט לטובה מבין השרים לשעבר. אמיר אוחנה. צילום: יוסי זמיר

גם כלל הפעילות הפרלמנטרית שלהם לא מזהירה: יחדיו הם הגישו שתי שאילתות (רגילות ודחופות). אחת הגיש אלי כהן ואחת הגישה גילה גמליאל. וכולם יחד הגישו אפס הצעות לסדר היום. אופיר אקוניס וצחי הנגבי, שגם הם היו שרים בממשלה הקודמת, הגיעו כל אחד לדיון אחד בוועדות הכנסת.

בולט לטובה הוא שר המשפטים לשעבר אמיר אוחנה. אולי בגלל שהוא רק במקום 18 בליכוד. גם דוד אמסלם, שהיה שר אך נמצא במקום 16 בליכוד, הגיע לשישה דיונים. ניר ברקת ואבי דיכטר, מקום שבע ותשע בהתאמה, נכחו כל אחד בשמונה דיונים. 

שיאן הנוכחות בוועדות מהאופוזיציה – לא מהליכוד

מהצד השני רואים שיש ח"כים בליכוד שממש סוחבים את הסיעה על גבם: שלמה קרעי הגיע להכי הרבה דיונים בוועדות (34), אחריו אופיר כץ (29) ואחריהם נמצאת קרן ברק (19). גלית דיסטל אטבריאן אולי לא מצטיינת הנוכחות בדיונים – למרות שנכחה ביותר דיונים מרוב חברי מפלגתה – אבל הגישה לבדה 12 שאילתות (רגילות ודחופות). יריב לוין הגיש שבע וקטי שטרית הגישה חמש.  

שםפוזיציהמפלגהכמות ישיבותמספר ברשימהתפקיד קודםשאילתותהצעות לסדר
שלמה קרעיאופוזיציההליכוד3424ח"כ11
אופיר כץאופוזיציההליכוד2919ח"כ23
קרן ברקאופוזיציההליכוד1923ח"כ03
חוה אתי עטייהאופוזיציההליכוד1620ח"כ00
קטי קטרין שטריתאופוזיציההליכוד1627ח"כ51
דוד ביטןאופוזיציההליכוד1422ח"כ00
אמיר אוחנהאופוזיציההליכוד1318שר לשעבר01
גלית דיסטל אטבריאןאופוזיציההליכוד1210חדשה121
מאי גולןאופוזיציההליכוד1129ח"כ01
מכלוף מיקי זוהראופוזיציההליכוד1125ח"כ20
אבי דיכטראופוזיציההליכוד89ח"כ00
ניר ברקתאופוזיציההליכוד87ח"כ00
דוד אמסלםאופוזיציההליכוד616ח"כ11
יואב קישאופוזיציההליכוד621סגן שר00
פטין מולאאופוזיציההליכוד628סגן שר00
גדי יברקןאופוזיציההליכוד517סגן שר01
אורלי לוי אבקסיסאופוזיציההליכוד326שר לשעבר01
יריב לויןאופוזיציההליכוד35שר לשעבר70
אופיר אקוניסאופוזיציההליכוד114שר לשעבר01
צחי הנגביאופוזיציההליכוד113שר לשעבר01
בנימין נתניהואופוזיציההליכוד01שר לשעבר00
יולי אדלשטייןאופוזיציההליכוד02שר לשעבר00
ישראל כ"ץאופוזיציההליכוד03שר לשעבר00
מירי רגבאופוזיציההליכוד04שר לשעבר00
יואב גלנטאופוזיציההליכוד06שר לשעבר00
גילה גמליאלאופוזיציההליכוד08שר לשעבר10
חיים כץאופוזיציההליכוד011ח"כ עם כתב אישום00
אלי כהןאופוזיציההליכוד012שר לשעבר10
יובל שטייניץאופוזיציההליכוד015שר לשעבר00
טבלת הנוכחות המלאה של חברי הליכוד

במבט כללי, חבר האופוזיציה עם הנוכחות הגבוהה ביותר בוועדות הוא חבר הרשימה המשותפת אוסאמה סעדי, שהגיע ל-45 דיונים. אחריו שלמה קרעי (34), ינון אזולאי מש"ס (32), שמחה רוטמן מהציונות הדתית (32) ואחמד טיבי מהרשימה המשותפת (29). עוד בראש הנוכחות בוועדות: אורי מקלב ויצחק פינדרוס (יהדות התורה), ומיכל וולדיגר (הציונות הדתית). למעט ראשי מפלגות האופוזיציה, תופעת אפס הנוכחות ייחודית רק לליכוד. 

ואלה התגובות מצד חלק מחברי הליכוד

מלשכתו של ח"כ ישראל כ"ץ נמסר: "עדיין לא שובצנו לוועדות. כשיחלקנו לנו בוודאי נגיע לכל דיון". 

מלשכתו של אופיר אקוניס נמסר: "סיעת הליכוד טרם שיבצה את חברי הכנסת בוועדות בשל המחלוקת עם הקואליציה. כשהסיעה תשבץ את חברי הכנסת אגיע לוועדות כפי שאני מגיע למליאות הכנסת".

שיאן הנוכחות בוועדות מהאופוזיציה. אוסאמה סעדי. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ח"כ צחי הנגבי מסר לנו: "כעת אין זו בדיקה רלוונטית. איש מן השרים לשעבר לא שובץ עדיין בוועדות הכנסת, עקב המחלוקת על חלוקתן בין הקואליציה והאופוזיציה. סוגיה זו הגיעה לבג"ץ בעקבות עתירה שהוגשה על ידי מספר ח"כים מהאופוזיציה, ובפועל אנחנו מחרימים מזה שבועות את פעילות הוועדות עד להסדרת המחלוקת. אני מניח שהישיבה האחת שבה השתתפתי היתה לפני זמן ניכר, כשהוזעקתי למלא מקום של אחד הח"כים שלא היו שרים, בתקופה שבה טרם החל המשבר. בכל מקרה, אינני חבר בוועדה כלשהי, ולכן אינני מוזמן לוועדה כלשהי, ולכן אינני משתתף בישיבות שלא ידוע לי על קיומן". עוד הוסיף הנגבי: "כיון שבג"ץ הורה לממשלה לגבש הצעה מאוזנת יותר, אני מניח ובעיקר מקווה שאזכה בקרוב להיות חבר בוועדות. כמובן שאינני ממתין לכך באפס מעשה, ואם תבדוק, תראה שהגשתי מספר שאילתות לשרי הממשלה, הגשתי הצעה לסדר היום שאף נדונה בכנסת במהלך הפגרה, ונשאתי דברים בסוגיות שהועמדו על סדר היום".

ממפלגת הליכוד ושאר חברי הכנסת לא נמסרה תגובה.

נוכחות דלה של האופוזיציה ביחס לקואליציה

את הנוכחות בוועדות של הקואליציה קשה יותר לבחון ולהשוות מאחר שחצי ממנה התחלפה בכנסת במסגרת החוק הנורבגי. אבל כשמסתכלים באופן גס על ראש הרשימה רואים שמי שתופס אותה באופן מובהק הם חברי קואליציה: גלעד קריב מהעבודה, יו"ר ועדת החוקה; אלכס קושניר מישראל ביתנו, יו"ר ועדת הכספים; ניר אורבך מימינה, יו"ר ועדת הכנסת. ולדימיר בליאק מיש עתיד הוא אינו יו"ר ועדה ונמצא בחמישיה הפותחת. אוסאמה סעדי הוא הנציג היחידי של האופוזיציה בחמישיה זו. גם בהמשך הרשימה ניתן לראות שהיא נתפסת כמעט כולה על ידי חברי הקואליציה. 

שםפוזיציהמפלגהישיבות
גלעד קריבקואליציההעבודה52
אלכס קושנירקואליציהישראל ביתנו47
אוסאמה סעדיאופוזיציההרשימה המשותפת45
ניר אורבךקואליציהימינה44
ולדימיר בליאקקואליציהיש עתיד40
נירה שפקקואליציהיש עתיד36
איתן גינזבורגקואליציהכחול לבן36
רם שפעקואליציההעבודה34
שלמה קרעיאופוזיציההליכוד34
העשיריה הראשונה בטבלת הנוכחות בוועדות

לפי איך שזה נראה עכשיו יש שורה של שרים לשעבר שמתקשים להסתגל לעבודת הכנסת, או שאולי היה זה מוסר העבודה שלהם גם כשכיהנו כשרים בממשלה ועכשיו הם רק מעתיקים אותו לכנסת. כשבדקנו את נתוני הנוכחות מצאנו שהם מגיעים לדיוני המליאה בשעות אחר הצהריים, אבל חלקם "חותכים" ללשכתם או למלון בשעות הערב המאוחרות וחוזרים בבוקר להצבעות במליאה. זה אולי נראה לוחמני אבל זו אחיזת עיניים שדומה יותר לשעת ת"ש ארוכה מאוד. מהצד השני יש ח"כים בודדים בליכוד שסוחבים על גבם את עבודת האופוזיציה. הם אלו שמאפשרים אותה.  

סייעו בהכנת הכתבה: שלומי לרר מ-g8net ויובל מישורי.

נוכחות האופוזיציה בוועדות – הטבלה המלאה

שםמפלגהישיבות
אוסאמה סעדיהרשימה המשותפת45
שלמה קרעיהליכוד34
ינון אזולאיש"ס32
שמחה רוטמןהציונות הדתית32
אחמד טיביהרשימה המשותפת29
אופיר כץהליכוד29
אורי מקלביהדות התורה28
מיכל וולדיגרהציונות הדתית28
יצחק פינדרוסיהדות התורה27
מיכאל מלכיאליש"ס22
אורית מלכה סטרוקהציונות הדתית19
קרן ברקהליכוד19
יעקב אשריהדות התורה18
משה גפנייהדות התורה18
אופיר סופרהציונות הדתית17
משה ארבלש"ס17
חוה אתי עטייההליכוד16
קטי קטרין שטריתהליכוד16
יעקב מרגיש"ס15
מאזן גנאיםהרשימה המשותפת14
אבי מעוזהציונות הדתית14
דוד ביטןהליכוד14
אוריאל בוסוש"ס13
אמיר אוחנההליכוד13
עופר כסיףהרשימה המשותפת13
גלית דיסטל אטבריאןהליכוד12
מאיר פרושיהדות התורה12
איתמר בן-גבירהציונות הדתית11
מאי גולןהליכוד11
מכלוף מיקי זוהרהליכוד11
בצלאל סמוטריץ'הציונות הדתית9
אבי דיכטרהליכוד8
ניר ברקתהליכוד8
עאידה תומא סלימאןהרשימה המשותפת8
דוד אמסלםהליכוד6
יואב קישהליכוד6
פטין מולאהליכוד6
גדי יברקןהליכוד5
ישראל אייכלריהדות התורה4
סמי אבו שחאדההרשימה המשותפת4
אורלי לוי אבקסיסהליכוד3
יואב בן צורש"ס3
יריב לויןהליכוד3
משה אבוטבולש"ס3
סעיד אלחרומיהרשימה המשותפת2
אופיר אקוניסהליכוד1
צחי הנגביהליכוד1
בנימין נתניהוהליכוד0
יולי אדלשטייןהליכוד0
ישראל כ"ץהליכוד0
מירי רגבהליכוד0
יואב גלנטהליכוד0
גילה גמליאלהליכוד0
חיים כץהליכוד0
אלי כהןהליכוד0
יובל שטייניץהליכוד0
יעקב ליצמןיהדות התורה0
אריה דרעיש"ס0
איימן עודההרשימה המשותפת0
יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

12 תגובות

  1. כאשר חכי"מ יקבלו משכורת לפי נוכחות במליאות הכנסת תהייה נוכחות רבתית…
    כשהמשכורת דופקת לא צריך "לדפוק שעון נוכחות"

  2. מודאג:
    אין לאן לבוא, כשראש ממשל הוא נוכל, שגונב ציבור שלם, שגונב בחירות אין ממשלה, אין כנסת אין מדינה. ממשיכים בכח האינרציה שנתניהו הותיר, עד הבחירות הבאות.

  3. סימנים ברורים של כניעה. כך לא חוזרים חשלטון. החלה מלחמת הירושה באופן מחפיר.

  4. איני נמנה על המתלהבים מפעילותם של רוב הח"כים;
    ברמת הזלזול הזאת בנוכחותם, יש מקום לשקול
    "נוכחות חובה מינימום"/ סנקציות משכורת…
    אבל…
    טבלת אי-הנוכחות של האופוזיציה, כשיש מחלוקת
    אמיתית(!!) אודות ייצוג האופוזיציה בוועדות הכנסת,
    החמרתן נראה לי אליבי סביר בהחלט.
    נמתין לטבלת נוכחות לאחר שתסתיים המחלוקת.

  5. השאלה היא אם זה משהו שראוי לסקר, כי כשהם בכנסת הם רק מזיקים ומנסים לסכל כל יוזמה וככה הנזק קטן. בכל מקרה אין לאף אחד אשליות שהם מגיעים לשם כדי לעבוד- מה שמעניין אותם זה רק הג'ובים שלהם ושל תומכיהם בארגון הפשיעה "מרכז הליכוד"

  6. החתרנים עסוקים בסטיק ובפילה מיניון
    לא מפתיע גם כשהיו בקואליציה יש לא מעט
    חברי כנסת ושרים שלא שמענו את קולם
    ולכל אלה המלעיזים שבנימין נתניהו היה בחופשה לכל הרוחות צרות העין
    הבנאדם נתן נותן את חייו למען המדינה
    לא מגיע חופשה כמו שצריך
    הרי רק בזכותו יש לליכוד 30 מנדטים
    כשהוא חרש את הארץ השאר ישבו בבית
    פעילי ליכוד לא עבדו משרדים סגורים
    בושה

    1. מה הקשר? הם חברי כנסת. יש להם עבודה לעשות. הם מקבלים שכר, כסף שיוצא מכיסך. כל אחד יוצא לחופשה כשהוא צריך וזה בסדר, אבל תסכימי איתי שלא ייתכן שהם לא יעשו את עבודתם כשהם לא בחופשה? 30 המנדטים של הליכוד היו רוצים לראות את חברי הליכוד עובדים, לא שובתים.

  7. מה הפלא? כל הזמן טוענים שבילוי בהוואי זה המשתנה העיקרי, אז בשביל מה לטרוח? מה להם ולקשיי הישיבה על הישבן בנושאים שלא מעניינים אותם? באבוני הליכוד בין כה לא מבינים את זה.

    1. עובדים בשביל כח כבוד כסף ולא בשביל לעשות לציבור. עובדים בשביל לחזור לשלטון. מה יותר חשוב מזה?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,908 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
בשקוף אין פרסומות.

כי רק עיתונות בבעלות הציבור עובדת בשביל הציבור. 

בשקוף אין פרסומות.

משוחררים מאינטרסים זרים, אנחנו עושים עיתונות עצמאית, נקייה ומשנה מציאות.

כי רק עיתונות בבעלות הציבור עובדת בשביל הציבור.

תמיכה חודשית קבועה בכל סכום (!) תאפשר לנו להמשיך.