ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מחוץ לאור הזרקורים: הישגי הח"כים מהאופוזיציה

בעוד החרם הכללי של הליכוד על דיוני הוועדות בכנסת נמשך, כמה מחברי הכנסת של האופוזיציה דווקא רשמו שם כמה הישגים חשובים, שישפיעו על חיי האזרחים לעוד שנים רבות • שינויים במס הגודש, סעיפים שעשויים להקל על מצוקת הדיור, והתעקשות על קוצו של יוד בחוק התאגידים - כל אלו מדגימים לנו פעם נוספת עד כמה משפיעה עבודת האופוזיציה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

גם מהאופוזיציה אפשר לקצור הישגים. צילומים: פלאש 90

עיתונאים ועורכים בוחרים את נושאי הסיקור שלהם, כך זה נראה, על פי החוק הבא: "לא מעצבן – לא מעניין". אבל כשאנחנו מדברים על הכרעות הרות גורל שישפיעו בסוף על החיים של כולנו, זה לא תמיד נוצץ או צועק. העימות הספק-פיזי של אורלי לוי עם סדרנית הכנסת לא השפיע על חיי האזרחים בישראל. התעקשותו של שלמה קרעי על שינוי במס הגודש בגוש דן דווקא כן.

עוד ב"שקוף":

ההחלטות החשובות ביותר של נבחרי הציבור שלנו התקבלו בחדרי הוועדות בכנסת, במיוחד בתקופה האחרונה של דיוני התקציב. ח"כים וח"כיות מהקואליציה והאופוזיציה דנו בקוצו של יוד, לעיתים לתוך השעות הקטנות של הלילה. ופעמים רבות ללא שום קרדיט ציבורי. 

באופן טבעי לאופוזיציה יש עין ביקורתית יותר כלפי החוקים שעברו. חבריה הם אלו שפעמים רבות חפרו וביקשו להאיר ליו"ר הוועדה (מהקואליציה) את הטעות שעושה הממשלה בסעיף כזה או אחר. והם הצליחו להביא יותר שינויים ממה שנדמה לכם, שינויים שכולנו נהנה או נסבול מהם – תלוי בתפיסה הכלכלית שלכם. פנינו לכמה חברי כנסת פעילים מהאופוזיציה וביקשנו מהם דוגמאות להישגים שהצליחו להביא. 

הקלה אפשרית במצוקת הדיור והקלות לנשים עד העלאת גיל הפרישה

ח"כ שלמה קרעי (ליכוד) הצביע על הנושאים הבאים שבהם הצליח יחד עם חברי וחברות האופוזיציה ולעיתים גם הקואליציה, להביא הישגים בחוק ההסדרים והתקציב: 

  1. בחוק התכנון והבנייה הוא הצליח להעביר תיקון שיאפשר פיצול דירות ביישובים קטנים בנגב ובגליל, עד לתוספת של 15% ממכסת היישוב, כדי להקל על מצוקת הדיור. 
  2. בחוק מס הגודש, החוק שיחייב את מי שייכנס עם רכב פרטי למרכז גוש דן לשלם אגרה, הצליח קרעי יחד עם חברו לסיעה אופיר כץ להביא למתן פטור מהמס לתושבי פריפריה שמגיעים לטיפול רפואי במרכז. בנוסף הוא הצליח להעביר שינוי בחוק שיאפשר בהמשך מיסוי גם על תושבים הגרים בתוך אזורי העומס.
  3. קצבאות הביטוח הלאומי לא ייפגעו: בחוק שמקפיא את השכר הממוצע שאליו מוצמדים תשלומים שונים, הצליח ח"כ קרעי להביא להחרגת קצבאות הביטוח הלאומי. כלומר, הקצבאות כן יעלו בניגוד לשאר. 
  4. בחוק שקובע העלאה הדרגתית של גיל הפרישה לנשים הצליח ח"כ קרעי, יחד עם חברות כנסת מהקואליציה, לקבל הטבה למתן שנת אבטלה לנשים מעל גיל 60 אם יסרבו להצעת עבודה. ההטבה הזאת תחול למשך חמש שנים. 
  5. בחוק תשואות קרנות הפנסיה – קרעי הביא להעלאת התשואה השנתית שהמדינה התחייבה לתת לחוסכים מ-5%  ל-5.15%. הוא גם התעקש על הוספת סעיף מפורש שלפיו העודפים הם של החוסכים ויוחזרו אליהם בהמשך. 
שינוי במס הגודש בזכות האופוזיציה? (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

למרות זאת קרעי סיכם ואמר כי "התקציב הכולל הוא רע לישראל, כולל העלאת מסים ופגיעה בשכבות החלשות ביותר. ובכל אופן, תודה גם לחברי הקואליציה וליו"רי הוועדות שתמכו בהסתייגויות וצמצמו במעט את הנזק".

גם מהאופוזיציה – הישגים לחינוך החרדי

ח"כ אזולאי (ש"ס) הצביע על התחייבות שהוציא ממנכ"ל משרד השיכון אביעד פרידמן להגדלת יעדי הבנייה להשכרה ארוכת טווח ביהודה ושומרון באמצעות חברת דירה להשכיר. עוד הוא מתגאה בהצלחה להכניס את תקציב הישיבות לבסיס התקציב. המשמעות היא שמנהלי הישיבות לא יידרשו לבוא במהלך השנה ולבקש תוספת תקציבית אלא זכו לתקציב מראש. 

"תקציב הישיבות המלא בסך 1.17 מיליארד שקלים נכנס לספר התקציב לקריאה השנייה והשלישית ולא יידרש להגיע פעם נוספת בפנייה לוועדת הכספים", אמר אזולאי ל"שקוף". "כתוצאה מכך יוכלו הישיבות והכוללים לקבל תמיכה מלאה מיד לאחר העברת התקציב בכנסת ולא יאלצו להמתין מספר חודשים להעברת התוספת התקציבית פעם נוספת בוועדת הכספים".

יעדי הבנייה ביהודה שומרון יוגדלו (צילום: גילי יערי, פלאש 90)

עוד מספר אזולאי כי הצליחו להגדיל את תקציב החינוך החרדי ב-30 מיליון שקלים מהתכנון התקציבי המקורי, כש-15 מיליון שקלים מתוכם יגיעו לחינוך העצמאי, ו-15 מיליון נוספים למעיין החינוך התורני. חוץ מתוספת התקציב לחינוך החרדי, 7 מיליון שקלים יגיעו אל מנהלת זהות יהודית, ומיליון וחצי שקלים יגיעו למטרת שנת השמיטה תשפ"ב. 5 מיליון שקלים נוספים יושקעו בשיפוץ בתי חולים בפריפריה, ומיליון וחצי שקלים יגיעו אל מנהל החינוך ההתיישבותי".

**

ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) מסר לנו כי לדרישתו ולדרישת ח"כ גלעד קריב החשב הכללי ידווח לוועדת הכספים אודות התאגידים שלא הגישו דוחות במועד ולא קיבלו אישור לכך. בין היתר תוטל חובת הגשת הדוחות על הרשות לניירות ערך, יד ושם, תאגיד השידור הציבורי, המועצה להשכלה גבוהה, רשות שדות התעופה ורשות העתיקות.

שיתוף פעולה גם עם חברי קואליציה. יו"ר ועדת החוקה גלעד קריב (צילום ארכיון: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

אלה רק כמה דוגמאות קטנות, מתוך עשרות שעות דיונים, של השינויים שיכולה להביא האופוזיציה בעזרת עבודה מאומצת ומדוקדקת. בתקופה האחרונה הראינו כאן פעם אחר פעם עד כמה חשובה עבודת הח"כים בוועדות, ועד כמה קריטית השתתפות האופוזיציה. נכון לכתיבת שורות אלה, עדיין לא ניתן לומר שהאחרונה משתתפת באופן מלא בעבודה הפרלמנטרית.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

4 תגובות

  1. שנים שלא העבירו את אגרת הגודש ואת התקציב "הרע" עדיף על בלי תקציב עם מלך שמחליט לבד

    1. כן ועדיף לעבור לפחם ומזוט ולקבור את הגז באדמה. לקבור את האזרח ולטייל בחול .וכמובן לפזר כספים לאנשי שלומנו ולדפוק את האזרח הקטן.תיבדו תממנו את המושחתים מגיע לכם.

  2. לא סובל את.קרעי ורוטמן. אבל וואלה, עשו פה עבודה חשובה. תודה על הסיקור. אגב, לחברי הקואליציה היתה תרומה ?

    1. ומה עם ההגדלה לחינוך החילוני? עד מתי נממן ונסבסד את אלה שיושבים ולא עושים כלום?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,911 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!