ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בעיה כרונית שדורשת טיפול: 250 שאילתות עדיין מחכות לשרים

מעקב "שקוף": המשרד לביטחון הפנים מככב ברשימה עם 46 שאילתות שלא נענו, משרד הקליטה מתמהמה הכי הרבה ימים בממוצע עם תשובות • והנה כמה שאלות חשובות שמטרידות את הציבור וזכו להתעלמות מהשרים
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

גם תחת "ממשלת השינוי" - ועדת השרים פועלת במחשכים (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

אחרי שאספנו ב"שקוף" נתונים על כל השאילתות שהוגשו בכנסת ה-24, ביקשנו לבדוק דבר קריטי – על כמה מהן נתנו השרים הרלוונטיים תשובות? מתוך כ-1,600 שאילתות שהוגשו בכנסת הנוכחית, מכל הסוגים – 246 שאילתות לא נענו בזמן על ידי השרים. חלק מהן מחכות כבר כמעט חצי שנה למענה. 

עוד ב"שקוף":

כך למשל, ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת) שאל את השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג ואת שר הבריאות ניצן הורוביץ כיצד מטפלים משרדיהם בחשיפה לעישון מהשכנים בביתנו הפרטי?; ח"כ ג'ידא רינאוי-זועבי (מרצ) שאלה את שרת הפנים איילת שקד למה יש אי צדק חלוקתי בחלוקת הארנונה של מפעלי ים המלח?; ח"כ משה ארבל (ש"ס) שאל את שר האוצר אביגדור ליברמן למה אין תוכנית חומש לתעסוקה ולהשכלה למגזר החרדי? כל אלו שאלות של חברי הכנסת שלא נענו.

הכי הרבה שאילתות שעוד לא נענו – במשרד לביטחון הפנים. בר לב (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

על פי תקנון הכנסת, שרי הממשלה חייבים לענות לשאילתות רגילות או ישירות תוך 21 ימים מיום הגשתן. אבל חלק מהשאילתות שטרם נענו הוגשו לפני כחמישה חודשים. מהבדיקה עולה כי זמן האיחור הממוצע עומד על כ-45 יום. 

ומי השרים שנמצאים מאחור? בראש הרשימה נמצא השר לביטחון הפנים עמר בר לב (העבודה), שמאחר במענה ל-46 שאילתות. שר הביטחון בני גנץ מאחר במענה ל-41 שאילתות. שניהם מאחרים במענה ב-40 ימים בממוצע. מי מאחר בהכי הרבה ימים? משרד העלייה והקליטה מאחר בממוצע ב-88 ימים – כמעט שלושה חודשים. אחרי נמצא המשרד המקשר בין הממשלה לכנסת (75 ימים), משרד המדע והטכנולוגיה (73 ימים) ומשרד החוץ (62 ימים בממוצע).

יש לציין כי חשוב לשים לב לכמות השאילתות המוגשות לכל משרד, דבר שעשוי להשפיע על זמן התשובה. ישנם שרים המקבלים מספר שאילתות גדול באופן יוצא דופן, כמו משרדי הביטחון וביטחון הפנים, ובלשכת היושב ראש מודעים לעומס ופועלים כדי לקבל במהרה את תשובות השרים. 

ליו"ר הכנסת יש את הכוח לעשות לזה סוף

בלשכת יושב ראש הכנסת מיקי לוי (יש עתיד) אומרים כי הוא רואה בשאילתות של חברי הכנסת כלי פרלמנטרי חשוב, כי הוא מחויב למעקב אחר תשובות השרים לחברי הכנסת ופועל בכמה מישורים כדי להבטיח מענה רציף לשאילתות. 

ואכן, מתקיים באופן קבוע בלשכתו של היו"ר חיתוך מצב מול מזכירות הכנסת ביחס למענה השרים לשאילתות והוא פועל באופן נקודתי מול שרים רלוונטיים שמתעכבים במתן תשובות מעבר לזמן הקבוע בתקנון. כמו כן, בשבועיים הקרובים שובצו שרים במליאה כדי לענות על מספר שאילתות גדול. 

פועל כדי להביא למענה מהשרים. יו"ר הכנסת מיקי לוי (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

בתוך כך מציינים בלשכת היו"ר כי עד היום נענו 766 שאילתות רגילות ושאילתות בכתב על ידי שרי הממשלה, וזאת מעבר לשאילתות הדחופות שנענו במליאה. עוד הוסיפו כי השרים נכונים להשיב על השאילתות המופנות אליהם.

שאילתא היא אחד הכלים המשמעותיים שעומדים לרשות נבחרי הציבור בכנסת כדי לפקח על עבודת הממשלה. חברי הכנסת יכולים להגיש שאילתות לשרים על נושאים שבהם עוסק משרדם, והשרים חייבים לענות. על פי התקנון יש להם זמן מוגדר לענות. במקרה של שאילתא רגילה מדובר ב-21 יום לתגובה במליאת הכנסת, ועל שאילתא ישירה השרים נדרשים לענות בכתב באותו פרק זמן. בנוסף לכך יש גם שאילתות דחופות ועליהן יש לספק מענה תוך יומיים. 

המשרד שלוקח את הזמן – משרד הקליטה. תמנו-שטה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

חשוב לציין –  תרבות האיחורים במענה לשאילתות אינה ייחודית לכנסת ולממשלה הזאת, ומצאנו זאת גם בממשלה הקודמת. ראוי לעשות לתופעה הזאת סוף. הכוח לגרום לשרי הממשלה לענות לשאילתות נמצא בידיים של יו"ר הכנסת. על פי תקנון הכנסת, היו"ר הוא זה שגם יכול להפוך כל "שאילתא רגילה" שלא נענתה ל"שאילתא דחופה". 

נכון למועד פרסום הכתבה נענו על ידי שר הביטחון עוד ארבע שאילתות במליאה ו-16 בכתב.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!