ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

הגרינווש של פז: מסירים את המילה "נפט" מהשם – וממשיכים כרגיל

שנים של חריגות, שימועים, התראות וקנסות גדולים הביאו את אחת החברות המזהמות בישראל לטפל בבעיה, אך רק במובן הקוסמטי. הנהלת החברה מיישרת קו עם חברות מזהמות נוספות ותצביע על השמטת המילה "נפט" בשמה, מתוך רצון לשפר את התדמית, אך לתושבי אשדוד והסביבה זה רחוק מלהספיק
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

פז בתי הזיקוק (צילום: יעל געתון)

שנים ארוכות שתושבי יבנה והסביבה מתבוננים בדאגה בלפיד של פז בתי הזיקוק (פז"א) שבאזור התעשייה אשדוד. בעשור האחרון חברת הנפט זומנה לשימועים, קיבלה התראות, ואף הוטלו עליה מאות אלפי שקלים קנסות בשל זיהום אוויר. כדי להתמודד עם התדמית המזהמת, בחברה מצאו דרך מקורית במיוחד – מחר (חמישי) החברה ששולטת בבתי הזיקוק תתכנס כדי לשנות את שמה, לא עוד "פז חברת נפט", אלא מעכשיו "פז" בלבד. החברה שמחזיקה בין היתר ברשת תחנות הדלק המוכרת החליטה לתרום להתמודדות עם משבר האקלים והפגיעה בסביבה באופן יצירתי וזול – החלפת השם.

נדמה שתעשיית הנפט הישראלית מטפחת ענף נוסף בתוכה, במקום להתמודד עם הטענות לזיהום ופגיעה בבריאות הציבור, החברות עסוקות בתעשיית הקוסמטיקה: מתיחת פנים למותג, משחקי מילים וגרפיקה יפה. הראשונים לזהות היו "מכון הנפט" אותו מממנות תעשיות הנפט הישראליות. במקום שם אנכרוניסטי בעל קונוטציות שליליות, הוא מעתה עונה לשם חסר המשמעות "המכון הישראלי לאנרגיה ולסביבה". רק לאחרונה הפיקו את הכנס השנתי במלון הילטון שבתל אביב בחסות חברות הנפט קצא"א, סונול, דלק, בז"ן וכמובן גם פז. כדי לחזק את התדמית, בין היתר הכנס אירח את השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, ואת שר האנרגיה ישראל כץ. את השניים קיבלו עשרות מפגינים שמחו על עוולות סביבתיות שונות.  

העיסוק הקוסמטי של מכון הנפט הצליח להדביק גם שותפים אחרים לתעשייה, כך למשל רק לאחרונה החברה הממשלתית תש"ן, תשתיות נפט ואנרגיה, החליטה להתעדכן ולשנות את שמה. החברה מחזיקה בין היתר עשרות מכלים בצמוד לרחוב דגניה בקריית חיים ולפי נתוני המשרד להגנת הסביבה, בשנת 2020 לבדה התקבלו כ-150 תלונות על מפגעי ריח מקומיים בקרייה, חלקם הגיעו ממכלי הענק, אחרים מכל הסביבה המזהמת. המשרד להגנת הסביבה מצא כי באותה השנה חלק מהמכלים לא תוחזקו כראוי ונקט בהליכים מול החברה. בשנה שלאחריה התלונות על מפגעי ריח פחתו משמעותית, אולם די בביקור חטוף ברחוב דגניה הגובל במכלים כדי ללמוד שריח הנפט הפך לחלק מהנוף. בשנה שעברה הממשלה הקודמת קיבלה החלטה לפנות את המכלים עד לשנת 2026. הנפט עוד לא יבש במכלים ובינתיים בחברה הזדרזו לערוך שינוי פשוט יותר, מעתה שם החברה תשתיות אנרגיה (תש"א) בלבד. 

בערת הלפיד ב"פז בתי הזיקוק"

גם כימיקלים לישראל (כיל) שבבעלות עידן עופר שינתה את שמה, במקום לטפל במפגעים ברחבי הארץ, בתאגיד העדיפו לעסוק בטיפוח – שם החברה כעת הוא ICL בעל ניחוח בינלאומי וחדשני ואף מילה על חומרים מזהמים. 

עבור פז מדובר במהלך ציני במיוחד – רק בחודש ינואר האחרון בתי הזיקוק הוזמנו לשימוע בחשד לחריגות במזהמים וזאת לצד חמישה מקרים של פליטת עשן נראה לעין מלפיד המפעל בחודשי הקיץ. "בית הזיקוק לומד את החומר ויגיב במסגרת השימוע", מסרו בתגובה לפניית "שקוף". "חשוב לציין, כי בית הזיקוק מקפיד על עמידה מלאה בדרישות המחמירות של גורמי האכיפה", טענו. אלא שבאוגוסט  המשרד להגנת הסביבה קבע כי הזיהום שנפלט מהתעשייה באשדוד גבוה יותר מאשר הזיהום ממפרץ חיפה, בכל הפרמטרים. 

פז אינה האחראית היחידה לזיהום מאזור התעשייה, אך לפי נתוני המשרד להגנת הסביבה היא בין הבולטות: בתי הזיקוק באשדוד דורגו במקום הרביעי במדד ההשפעה הסביבתית שפרסם המשרד. המדד סוקר את ההתנהגות העבריינית של 200 חברות ציבוריות וממשלתיות בישראל. זו לא היתה השנה הראשונה שפז הגיע למקום גבוה מבין המפעלים העברייניים, למעשה מאז שנת 2014 המפעל מדורג באופן קבוע בין חמש המקומות הראשונים. 

פז בתי זיקוק (צילום: יעל געתון)

נוסף לתחנות הדלק ובתי הזיקוק, יש לפז חברת הנפט זרוע שמחזיקה בחנויות הנוחות של Yellow, ברשת השיווק פרש מרקט וכן בסופר יהודה, רשת הסופרים התל אביבית המוכרת. לצד אלה, בתי הזיקוק סיפקו לה לאורך הדרך כאב ראש לא מבוטל: בחמש השנים האחרונות המשרד להגנת הסביבה ניהל לא פחות משמונה הליכים שונים נגד פז בתי הזיקוק, חלקם עדיין לא הסתיימו ואם לא די בזה, בשנים 2018, 2020 ו-2021 החברה עברה שלושה שימועים שונים בחשד שהפרה את היתר הפליטה. ומה המחיר? בחמש השנים האחרונות החברה נדרשה לשלם שני קנסות בלבד, הראשון בשנת 2018 בגובה של כ-700 אלף שקל בעקבות שימוע שהתרחש בשנה הקודמת בשל עיסוק ברעלים בניגוד להיתר, ושנה מאוחר יותר החברה נדרשה לשלם כ-900 אלף שקל בשל הפרה של היתר הפליטה. 

שינוי שם החברה אינו המהלך היחיד שמובילה החברה. בפגישה שתתקיים מחר בקיבוץ יקום במשרדי ההנהלה, המוזמנים אף יכריעו על שינוי מהותי נוסף – מכירה של חלק ממניות בית הזיקוק לשפיר הנדסה. בחברה מתעקשים שאין קשר בין מכירת המניות לבין שינוי השם אלא שפרסומים שונים דווקא מעידים אחרת: "הפיצול מפז שעליו מדברים בחברה כבר כמה שנים נועד למקד את החברה באסטרטגיה החדשה של ריטייל", כתב גולן חזני לפני חודשים ספורים בכלכליסט, "ולצמצם את היקף פעילותה בעולם הדלקים הפוסיליים תוך הקטנת המינוף שלה". שינוי הבעלות על בתי הזיקוק טעון עוד שורה של אישורים ובינתיים עדיין אין תאריך. אבל נכון למחר, השם כבר יוחלף. 

מפז חברת הנפט לא נמסרה תגובה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,917 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!