ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

חשיפה: במערכת הבריאות הצטברו עדויות לפגיעה אפשרית מזיהום האוויר באשדוד

מכתב שהגיע לידי "שקוף" מגלה כי רופא משפחה שיגר אזהרה לחברי ועדת תכנון באזורו, על תלונות שמקורן עשוי להיות בזיהום האוויר של המפעלים בעיר הסמוכה • "יתכן כי רק בעוד עשר שנים התחלואה בסרטן תעלה - ותפגע בילדינו" • משרד הבריאות פנה למשרד להגנת הסביבה - שטוען כי החל לפעול מול מספר גורמים אפשריים למקור הזיהום והריחות
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

(צילום: יעל געתון)

רופא משפחה שעובד כבר ארבע שנים באחת מקופות החולים באזור העיר יבנה, ד"ר ניר גבע, התריע כי מטופלים רבים במרפאתו מתלוננים על פגיעות שאותן הוא קשר לזיהום מאזור התעשייה הצפוני באשדוד. הוא שלח את מכתב לחברי ועדת התכנון של מחוז דרום, לקראת הדיון על הרחבת אזור התעשייה. המכתב לא הוקרא לנוכחים ולא פורסם, אך תוכנו הגיע לידי "שקוף". 

"ברצוני, ליידע אתכם על ריבוי תלונות בקיץ האחרון הכוללות צריבות בעיניים, קשיי נשימה, כאבי ראש ותסמינים לא ספציפיים נוספים על רקע ריחות חריפים שהתגברו לסירוגין בחודשים האחרונים", כתב. "כתושב שכונת נאות שמיר וחבר בקבוצות השייכות לנושאים סביבתיים, נחשפתי למידע הנוגע לזיהום סביבתי שמקורו באזור התעשייה באשדוד, ובפרט אגן כימיקלים". 

הקיפי המטרד מוכרים לרשויות. מדי שבוע התושבים מגישים עשרות תלונות למשרד להגנת הסביבה על מפגעי הריח. במשרד טוענים כי הם מכירים את הנושא ומשקיעים משאבים כדי לאתר את מקורות המפגע. לשיטתם, לא מדובר רק במפעל אחד וטוענים כי חלק מהמפעלים החשודים נדרשו לבצע סקר ריח ולפעול לצמצום נוסף בפליטות המזהמים, אולם התלונות ממשיכות לזרום. 

אזור התעשייה באשדוד. "החומרים יכולים לגרום לפגיעה במערכת הנשימה הלב והעצבים" (צילום: יעל געתון)

הרופא ציין במכתב כי הוא בדק בנתונים הרשמיים של המשרד להגנת הסביבה את סוג החומרים שנפלט מאזור התעשייה, ונותר מוטרד. "ניתן לצפות בעלייה מדאיגה של ריכוז החומרים טולאן ודיכלורומתאן, לרבות חומרים אחרים", הסביר. "בספרות הרפואית וחוות דעת מומחים שנגישים לי מתוקף עבודתי מדובר בגזים היכולים לגרום לתסמינים שצויינו לעיל, לרבות פגיעה במערכת הנשימה, הלב ומערכת העצבים".

עוד הבהיר כי במקרים כאלה, השלכות החשיפה לחומרים הרעילים עלולות להשפיע לאורך זמן רב. בטווח הארוך, מדובר בחומרים הידועים כמסרטנים, בדגש על טולאן", כתב. "אני פונה אליכם כאב מודאג, מחלות הסרטן הינן מחלות המתפתחות בשקט לאורך השנים. כיוצא בזה, ייתכן כי רק בעוד כעשר שנים רמת תחלואת הסרטן תעלה באזור ותפגע בראש ובראשונה בילדינו", כתב. 

"אני פונה למצפונכם, לאבות ולאמהות שביניכם, אל תתנו יד להרחבת אזור התעשייה באשדוד. טרם מוצו כלל הבדיקות הנדרשות, ביניהן ניידת ניטור אויר קבועה בשכונות הסובלות מריחות חריפים, ופיקוח אדוק על המפעלים המזהמים באזור התעשייה באשדוד", והוסיף – "אנא ביחרו נכון והקפידו על קוצו של יוד בהיבט הבריאותי בכל הקשור לאזור התעשייה באשדוד, בידיכם הכוח לשמירה על בריאותינו ובריאות ילדינו". 

אשדוד מעל לממוצע הארצי בתחלואה בסרטן

בשנת 2018 משרד הבריאות פרסם את דוח "אי השיוויון בבריאות וההתמודדות עימו", שם עולה כי אשדוד נמצאת מעל הממוצע הארצי במחלות סרטן מכל הסוגים בקרב גברים. מדובר על 379 חולים לכל 100 אלף תושבים. לשם השוואה הממוצע הארצי הוא 330 חולים. גם סרטן בקרב נשים באשדוד נמצא במקום גבוה – 327 חולות לכל 100 אלף. הממוצע הארצי הוא 315. הנתון חוזר על עצמו גם בפרסומים של משרד הבריאות בין השנים 2011-2015. נפת אשקלון, לשם אשדוד שייכת, מדורגת במקום השני בשיעורי הסרטן בקרב גברים בשנים 2011-2015, כשלפניה רק חיפה. 

עשן מיתמר מאזור התעשייה באשדוד, מכיוון יבנה (צילום: באדיבות תושבים)

בתגובה לפניית "שקוף", במשרד הבריאות טענו כי האחריות היא של המשרד להגנת הסביבה. "לאחר קבלת מספר פניות על מטרדי ריח במחוז מרכז של משרד הבריאות, צוות מקצועי של המחוז קיים התייעצות עם המחלקה לאפידמיולוגיה סביבתית של בריאות הציבור שבמשרד. אנשי מקצוע קיימו מספר שיחות עם המשרד להגנת הסביבה לטובת איתור המקור הפוטנציאלי של ריח בישובים הסמוכים לעיר יבנה. לאחר חיפוש וניטור חוזר של מקורות פליטה פוטנציאליים, המשרד להגנת הסביבה הודיע על הפעולות המתבצעות בשטח להורדת רמות  המטרד. משרד הבריאות נמצא בקשר עם המשרד להגנת הסביבה לקבלת עדכונים על פעולות צמצום הריח בסביבת הציבור הנחשף".

במשרד להגנת הסביבה מספרים כי פעלו לאיתור מפגעי הריח, "בין היתר באמצעות סיורי שטח ובדיקות מקיפות, תגבור כוננים בזמן מפגעי ריחות וניתוחים מטאורולוגיים. בשלב זה עולה כי יש סבירות גדולה שמקור חלק עיקרי ממפגעי הריחות באזור תעשייה אשדוד ואין מדובר במקור ריח אחד. לפיכך, החל המשרד בפעילות מקצועיות מול מפעלים באזור תעשייה אשדוד ועוד".

עוד הוסיפו כי חלק מהמפעלים והגורמים המזהמים באזור "נדרשו לבצע סקר ריח ולפעול לצמצום נוסף בפליטות המזהמים". בתחום האכיפה ביקשו לטעון כי "במקרים שבהם קיימת הפרה של דרישות המשרד, מתבצעת אכיפה כנגד הגורמים המפירים. המשרד ממשיך לפעול לגילוי וטיפול במקורות הריח, במטרה לצמצם את פגעי הריחות בעיר יבנה וסביבתה".

מכתב ללפיד: "אין שקיפות, לא סומכים על הרשויות"

הדאגה לבריאות התושבים אינה נעצרת רק ביבנה. הבוקר (חמישי) סגנית ראש עיריית אשדוד לשעבר ופעילת הסביבה, חברת המועצה שרון מרק, שלחה מכתב חריף לראש הממשלה יאיר לפיד ובו דרישה לטפל בזיהום תוך חשש עמוק לבריאות התושבים בעיר. "ניכר כי העיר לא זוכה להתייחסות רגולטורית התואמת את מידת הסכנות הסביבתיות בעיר, לא במערך הניטור, לא בפיקוח ובאכיפה וגם לא בדוחות הרשמיים", כתבה במכתב שמוען גם לשרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג. 

שרון מרק. פנתה לראש הממשלה לפיד לקדם תכנית לאומית (צילום: מערכת שקוף)

"התמונה התחלואתית בעיר, שמצביעה על תחלואה עודפת במחלות נשימה וסרטן, חלקית וחסרה. כך, למעשה, תושבי אשדוד לא באמת יודעים מה הם נושמים, ולא יכולים לסמוך על הרשויות שיבטיחו את בריאותם", טענה. "לאורך השנים נמדדו במרחב חריגות רבות ואלה לא מטופלות כראוי. בתוך כך, מערך הניטור והדיגום לא נותן תמונת עולם רלוונטית, ואין שקיפות מלאה בנוגע לנתוני ניטור במפעלים ובנמלים ולמידע סביבתי נוסף".

עוד הביעה חשש, כי המהלכים לסגירת מפרץ חיפה עלולים להשפיע על היקף הפעילות באשדוד. זאת כשבמקביל, חלה עלייה מדאיגה בפליטות המזהמים כפי שמצביעים הדוחות האחרונים של המשרד להגנת הסביבה. "אני פונה בבקשה להתערבותכם הדחופה בקידום תכנית לאומית לצמצום זיהום אוויר ולהפחתת סיכונים סביבתיים באזור העיר אשדוד", סיכמה ופירטה את דרישותיה, בהן הכנת תוכנית חירום לאומית להפחתת זיהום האוויר בעיר, הכרזה על אזורי התעשייה של אשדוד כאזור נפגע זיהום אוויר והקמת שדולה להבראת איכות האוויר באשדוד וסביבתה. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!