ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בהנהגת הראל לוקר: מפעל פז באשדוד מצפצף על המדינה ומרעיל את האוויר

מחר ייערך דיון בהרחבת אזור התעשייה באשדוד - שרק לאחרונה עקף את מפרץ החיפה ברמת זיהום האוויר שהוא מפיץ • כבר עכשיו המשרד להגנת הסביבה כושל בהרתעת המזהמים: נתוני "שקוף" מראים כי מפעל פז באשדוד מתעלם מהקנסות ועומד לשימועים שוב ושוב • יו"ר הדירקטוריון לוקר, לשעבר מנכ"ל משרד רה"מ, סירב להתראיין או להגיב. פז: "הסביבה היא ערך עליון"; המשרד להגנת הסביבה: "עורכים סיורים ובדיקות פתע"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הראל לוקר, יו"ר דירקטוריון קבוצת פז, שבבעלותה המפעל המזהם ועבריין הסביבה באשדוד (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

עשרות בודדות של אנשים הגיעו השבוע לרחבה שמול עיריית אשדוד במחאה על זיהום האוויר המתמשך מאזור התעשייה הצפוני של העיר. על פניו מדובר בהפגנה שלא עוררה רעש רב, אלא שהיא היתה יוצאת דופן. לראשונה התושבים המפגינים מול העירייה גרים בעיר הסמוכה יבנה, אך הגיעו למחות נגד עיריית אשדוד שכן הזיהום שנודף משטחה משפיע גם על ערי הסביבה. 

את ההפגנה יזמו התושבים יחד עם ארגון "מגמה ירוקה" ובין היתר הם דרשו מהעירייה לעצור את תכנית המתאר המקומית של אשדוד שעתידה להרחיב את אזור התעשייה הצפוני של העיר. התכנית נמצאת בימים אלה בשלב טרום התנגדויות, ומחר (רביעי) תידון בוועדה המקומית לתכנון ובנייה. אם תאושר, היא תייעד שטח של 315 דונם לשימושי תעשיה ואחסנה שחלקם נמצאים היום בתוך העיר עצמה וחלקם מיועדים לחברות חדשות שיצטרפו. המשמעות היא פוטנציאל להחרפת הזיהום שסובלים ממנו תושבי אשדוד והסביבה.

זיהום האוויר מאזור התעשייה עקף את מפרץ חיפה (צילום: מערכת שקוף)

אולם למרות המעמד החירומי, בהפגנה הורגש היטב חסרונם של תושבי אשדוד. רק בחודש שעבר המשרד להגנת הסביבה פרסם נתונים קשים על תמונת מצב הזיהום בעיר, נתונים שהיו צריכים להוציא את כל התושבים מהבתים בזעזוע. מרשם הפליטות השנתי שהתפרסם בסוף אוגוסט השנה, דירג את 575 המפעלים המזהמים בישראל לפי עלויות הזיהום למשק. בדוח, שנמסמך על נתונים משנת 2021, המשרד להגנת הסביבה ערך בין היתר השוואה בין מרכזי התעשייה הגדולים בארץ ומהנתונים עולה כי אשדוד מזוהמת יותר ממפרץ חיפה בכל הפרמטרים. את התמונה הקשה הזו המשרד להגנת הסביבה משרטט כבר שנה שנייה ברצף, כאשר השנה הזיהום אף החריף.

כך למשל, המפעלים באשדוד דיווחו על פליטות של 2,307 טון תחמוצות חנקן, לעומת מפעלי מפרץ חיפה שם דיווחו על פליטות של 1,628 טון. גם בפליטת חומרים מסרטנים או חומרים החשודים כמסרטנים נמצא פער גדול, באשדוד נפלטו בשנה זו 4.55 טון, ואילו בחיפה כמחצית מהכמות, 2.47 טון. הפער נשמר גם בפליטת חומרים אורגניים נדיפים שאינם מתאן, באשדוד המפעלים דיווחו על פליטת 566 טון, ואילו במפרץ חיפה, 310 טון מזהמים.

קנס קטן – וממשיכים לזהם

לזיהום הזה יש כמה כתובות מרכזיות, בין המרכזיות שבהן נמצא "פז – בתי הזיקוק": כבר שנתיים שהמפעל מדורג במקום ה-17 מתוך 575 מפעלים מזהמים בישראל. יש לציין שעד לא מזמן הוא שובץ במקום השמיני, כך שחל שיפור זעיר במצבו.

עד כמה המצב קשה? רק בשבוע שעבר השכונות הצמודות לאזור התעשייה נדהמו לגלות בשעת בוקר מאוחרת שובל שחור של עשן סמיך עולה מהמתקן המזהם שבעירם. לשובל הצטרפה להבה מצמיתה שאינה אופיינית לאזור התעשייה בימי השגרה ובפז מיהרו לשחרר הודעה לתקשורת שמדובר בתקלה נקודתית. 

עשן שחור מיתמר מעל המתקן המזהם באשדוד – שבוע שעבר

אולם מנתונים שהגיעו לידי "שקוף" לא מדובר בעניין נקודתי אלא במזהם סדרתי: בחמש השנים האחרונות המשרד להגנת הסביבה ניהל לא פחות משמונה הליכים שונים נגד החברה, חלקם עדיין לא הסתיימו ואם לא די בזה, בשנים 2018, 2020 ו-2021 החברה עברה שלושה שימועים שונים בחשד שהפרה את היתר הפליטה.

פז בתי הזיקוק אף דורג במקום הרביעי והמביש במדד ההשפעה הסביבתית שפרסם המשרד להגנת הסביבה. המדד סוקר את ההתנהגות העבריינית של 200 חברות ציבוריות וממשלתיות בישראל. זו לא היתה השנה הראשונה שפז הגיע למקום גבוה מבין המפעלים העברייניים, למעשה מאז שנת 2014 המפעל מדורג באופן קבוע בין חמש המקומות הראשונים. 

ניתן היה לצפות שהמשרד להגנת הסביבה ישית קנסות גבוהים על המזהם הסדרתי, אלא שמבדיקת "שקוף" מצטיירת תמונה הפוכה: בחמש השנים האחרונות החברה נדרשה לשלם שני קנסות בלבד

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ניתן היה לצפות שהמשרד להגנת הסביבה ישית קנסות גבוהים על המזהם הסדרתי, אלא שמבדיקת "שקוף" מצטיירת תמונה הפוכה: בחמש השנים האחרונות החברה נדרשה לשלם שני קנסות בלבד, הראשון בשנת 2018 בגובה של כ-700 אלף שקל בעקבות שימוע שהתרחש בשנה הקודמת בשל עיסוק ברעלים בניגוד להיתר, ושנה מאוחר יותר החברה נדרשה לשלם כ-900 אלף שקל בשל הפרה של היתר הפליטה. לשם השוואה, מפעל "נשר" שברמלה נקנס בסכום של שישה מיליון שקלים רק בחודש שעבר, על שורה של הפרות בשנת 2019, ולמרות הסכום החריג היו שמתחו ביקורת על הקנס המקל. 

"ניכר כי אשדוד לא זוכה להתייחסות רגולטורית התואמת את מידת הסכנות הסביבתיות בעיר", אמרה שרון מרק, שאף כיהנה כסגנית ראש העיר ויו"ר ועדת איכות הסביבה. "נכון להיום תמונת איכות האוויר באשדוד חלקית מאד ולא מתיישבת עם העובדה שאשדוד והתושבים לא באמת יודעים מה הם נושמים", היא מבקשת לציין. מרק מציגה נתון ששווה להתעכב עליו: שאילתא שהגישה לעירייה העלתה כי בחמש השנים האחרונות החברה שילמה לא פחות מ-100 מיליון שקל ארנונה במצטבר ובכל שנה הסכום רק עלה.

שרון מרק, לשעבר סגנית ראש עיריית אשדוד. "התושבים לא יודעים מה הם נושמים" (צילום: מערכת שקוף)

אם בשנת 2018 החברה שילמה לעירייה מעל ל-18 מיליון שקל, הרי שהשנה לפי אותו הדיווח, החברה תספק לעיר לא פחות מ-21 מיליון. בעיריית אשדוד טוענים כי מדובר ב-3.4% מסך מחזור ההכנסות הארנונה השנתי של העיר ובכוונתם אף לפעול כדי להעלות את הסכום. 

האחראי: יו"ר הדירקטוריון הראל לוקר

מאחורי הריח הרע והזיהום הכבד נמצא מי שנושא באחריות: קבוצת פז התהדרה לפני כשנה וחצי ביו"ר דירקטוריון מוכר, הראל לוקר שמו, שאף כיהן כמנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו החל ב-2011 ולמשך כמעט ארבע שנים. לוקר מונה לתפקיד בפז לאחר קדנציה של שלוש שנים בתפקיד יו"ר תעשייה אווירית.

כתבת פרופיל שפורסמה בדה מרקר מעט לאחר כניסתו לתפקיד בתעשייה האווירית, משרטטת דיוקן של אדם כוחני ומקושר, שפעל שנים ארוכות מתוך שליחות, אך גם ידע לתרגם את עבודתו במגרש הפוליטי לרווחים אישיים והצליח לעורר לא מעט תמיהה בסביבתו. הכתבה פורטת את תפקידיו לאורך השנים וסוקרת את התחומים שאותם קידם, ובארסנל היכולות של לוקר, כפי שמשמע מהכתבה, אין שום אזכור לסביבה או לטיפול בהיבטים של זיהום לאורך שנות פעילותו.

הכתב שוקי שדה מצטט מקור בממשלה לשעבר שסיפר כי "לוקר מדבר על תרומה למדינה ואידיאלים, אבל אם אתה בוחן את הדברים מקרוב, הוא עוד פקיד מדינה בכיר שאחרי עזיבתו מוכר את מרכולתו לאינטרסנטים. יהיה מעניין לראות להיכן הוא יתגלגל לאחר שיעזוב את התעשייה האווירית. תפקיד היו"ר בתעשייה האווירית הוא שדרוג עצום עבורו. קשה להניח שעורך דין אחר מתחום המיסוי היה מגיע לעמדה כזאת".

ואכן, כשסיים את כהונתו בתעשייה האווירית, המינוי לתפקיד המכניס בפז לא איחר להגיע. חברת האנרגיה דיווחה לבורסה כי לוקר מונה כדירקטור בחברה באסיפה הכללית השנתית ויחל לכהן כיו"ר בתחילת שנת 2021. לפי דיווחים שונים, לוקר מכהן בהיקף של 75% משרה, בעלות העסקה שנתית של כ-1.9 מיליון שקלים. כעת הוא נושא באחריות לתיקון התנהלותו של המפעל, אך סירב להגיב לכתבה זו.

תושבי יבנה מפגינים נגד הרחבת אזור התעשייה המזהם באשדוד (צילום: אייל בילו)

יש לציין כי הרווחים במקרה של פז אינם מגיעים לבעל הון אחד, כמו למשל במקרה של מפעל המלט המזהם "נשר" הנשלט על ידי לן בלווטניק, הבעלים של ערוץ 13. המפעל האשדודי שייך לקבוצת פז שנסחרת בבורסה, אותה החברה שמחזיקה בתחנות הדלק הרבות והמוכרות. לקבוצת פז אין גרעין שליטה, לכן בהיעדר בעל הון לחברות הביטוח והפנסיה שמושקעות בפז, כמו מנורה, מגדל וכלל ביטוח והראל יש נתח שליטה של מעל 45%. השאר מחולק בין הציבור ובעלי עניין – כלומר הם בעלי מניות. אך זה לא הכל, לפז יש אחיזה גם בתחום הקמעונאות, יש לה זרוע שמחזיקה בחנויות הנוחות של Yellow, ברשת השיווק פרש מרקט וכן בסופר יהודה, רשת הסופרים התל אביבית המוכרת.

בינתיים, ביד אחת הרשויות פועלות להרחיב את אזור התעשייה, ובשנייה מכריזות מלחמה. בסוף חודש אוגוסט המשרד להגנת הסביבה הקים יחד עם עיריית אשדוד ואיגוד ערים אשדוד צוות עבודה משותף לצמצום המפגעים הסביבתיים ולשיפור איכות האוויר בעיר. אלא בשלב זה, הצוות שרק הוקם לפני כשבועיים, נמצא בתחילת הדרך, ובימים אלה מכין תוכנית עבודה. אם ניתן להשוות את המצב למפרץ חיפה גם מבחינה רגולטורית, הרי שהדבר עוד טעון אישורים רבים ודרך מפותלת עד שבעיר וסביבותיה ינשמו אוויר נקי מרעלים. 

לסדרת "מפת המזהמים" האינטראקטיבית – לחצו על התמונה

תגובת פז: השמירה על הסביבה היא ערך עליון

יו"ר דירקטוריון פז הראל לוקר סירב להתראיין או להגיב באופן אישי לפניות "שקוף". מפז בתי הזיקוק אשדוד נמסר כי "בית הזיקוק אשדוד רואה את השמירה על הסביבה כערך עליון, פועל רבות לצמצום פליטות ועומד בדרישות המחמירות של המשרד להגנת הסביבה". בהתייחס לתקלה השבוע, מסרו בתגובה: "תקלה נקודתית בבית הזיקוק שטופלה לא מכבר, גרמה לעשן מוגבר מהלפיד. אנו נמצאים בקשר עם הגורמים הסביבתיים".

המשרד להגנת הסביבה ביקש למסור כי אנשיו "מפקחים על מפעלי התעשייה באזור אשדוד, בין היתר, באמצעות סיורי פיקוח, בדיקות פתע בארובות המפעלים, מכשירי ניטור רציף בארובות המפעלים, בדיקות לזיהוי דליפות לא מוקדיות וניטור סביבתי".

בהתייחס לתקלה השבוע, מסרו כי: "בעקבות תקלה באחד ממתקני הייצור בבית הזיקוק באשדוד נגרמת פליטה לא מבוקרת של עשן מהלפיד במהלך השעה האחרונה. המשרד להגנת הסביבה עוקב אחר כיווני הרוח ונתוני תחנות הניטור במרחב ובשלב זה לא נרשמה עלייה משמעותית בריכוזי המזהמים הנמדדים. צוות כונני איגוד ערים להגנת הסביבה אשדוד חבל יבנה יצאו לשטח, והמשרד מנהל קשר ישיר עם המפעל לסיום מהיר של האירוע. המשרד ידרוש הגשת תחקיר באופן מיידי. בשלב זה לא נמדדים ערכים חריגים באיכות האוויר במרחב. המשרד יעדכן את התושבים והגורמים הרלוונטיים ככל שיידרש".

מיקום201920182017201620152014
1בז"ן – בתי הזיקוק לנפט חיפהרותם אמפרט נגבבז"ן – בתי הזיקוק לנפט חיפהפז בית זיקוק אשדודבז"ן – בתי הזיקוק לנפט חיפהבז"ן – בתי הזיקוק לנפט חיפה
2רותם אמפרט נגבפז בית זיקוק אשדודפז בית זיקוק אשדודבז"ן – בתי הזיקוק לנפט חיפהפז בית זיקוק אשדודפז בית זיקוק אשדוד
3שפד"ןבז"ן – בתי הזיקוק לנפט חיפהגדיב תעשיות פטרוכימיהכרמל אוליפינים בע"מגדיב תעשיות פטרוכימיהנייר חדרה
4פז בית זיקוק אשדודכרמל אוליפיניםכרמל אוליפיניםרותם אמפרט נגבכרמל אוליפיניםרותם אמפרט נגב
5כרמל אוליפיניםמפעלי ים המלחרותם אמפרט נגבגדיב תעשיות פטרוכימיהרותם אמפרט נגבחברת חשמל לישראל – תחנת הכוח חיפה
6מט"ש שוקתגדיב תעשיות פטרוכימיהנייר חדרהנייר חדרהנייר חדרהמפעלי ים המלח
7מפעלי ים המלחשמן תעשיותמפעלי ים המלחאדמה אגן – אשדודאדמה אגן – אשדודתנובה – מחלבת תל יוסף
8שמן תעשיותאסדת תמרחברת חשמל לישראל – תחנת הכוח רוטנברגמגנזיום ים המלחמפעלי ים המלחחברת חשמל לישראל – תחנת הכוח אשכול
9גדיב תעשיות פטרוכימיה בע"משניב תעשיות ניירמגנזיום ים המלחטבע טק – אסיא תעשיות כימיותחברת חשמל לישראל בע"מ – תחנת הכוח רוטנברגכרמל אוליפינים
10מגנזיום ים המלחמתקן טיהור שופכין איילוןחברת חשמל לישראל -תחנת הכוח אורות רביןאדמה מכתשים בע"ממגנזיום ים המלחשמן תעשיות
11מתקן טיהור שופכין איילוןחח"י תחנת אורות רביןטבע טק – אסיא תעשיות כימיותחברת חשמל לישראל – תחנת הכוח רוטנברגחברת חשמל לישראל – תחנת הכוח אורות רביןטבע טק – אסיא תעשיות כימיות
12חח"י רוטנברגטבע טק (אסיא תעשיות כימיות)שמן תעשיותמפעלי ים המלחטבע טק (אסיא תעשיות כימיות)קורניש חן (1987) – הוד חפר
13ג'י.אי.אס תפעול מתקנים בע"מ (מט"ש תימורים)חד אסף פלדהחברת חשמל לישראל – חגית-טורבינות גזשניב תעשיות ניירשמן תעשיות בע"פז שמנים וכימיקלים
14פלנטקסאלקון מרכז מיחזורחברת חשמל לישראל – תחנת הכוח חיפהחברת חשמל לישראל בע"מ -תחנת הכוח אורות רביןאדמה מכתשיםחד אסף פלדה
15יד פז מפעלי גילוון בע"מ – אשקלוןמגנזיום ים המלחדלק – סן מיחזורחד אסף פלדהחברת חשמל לישראל – תחנת כוח חגיתקורניש חן (1987) – עוף הנגב
16חח"י חגית-טורבינות גזיד פז מפעלי גילוון – אשקלוןאלקון מרכז מיחזור – נאות חובבדשנים וחומרים כימייםתחנת כוח חיפהתרכובות ברום
17דשנים וחומרים כימיים בע"מדלק – סן מיחזורתרכובות ברום בע"מחברת חשמל לישראל -תחנת הכוח רידינגדלק – סן מיחזורמחלבת טנא נגה
18תממ עברון שותפות מוגבלתחח"י חגית-טורבינות גזגן שמואל מזוןאלקון מרכז מחזור (2003) – אתר דשניםאלקון מרכז מחזור (2003) – אתר דשניםאדמה מכתשים
19מט"ש נתב"ג – מי מנשהדשנים וחומרים כימייםחברת חשמל לישראל – תחנת הכוח אשכולחברת חשמל לישראל – חגית-טורבינות גזגן שמואל מזון בע"מ
חברת חשמל לישראל – תחנת הכוח אורות רבין
20ג'י.אי.אס תפעול מתקנים (מט"ש אשדוד)מט"ש שוקתחברת ברום ים המלחדלק סןתרכובת ברוםפריגו איי.פי.איי
יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

2 תגובות

  1. לא נעים לומר אבל לאשדוד יש בעיה קשה, האוכלוסיה בה, ברובה, היא אוכלוסיה שלא מעניין אותה מה קורה לסביבה ואיך הם חיים כדי לשמור עליה.
    את הדיונה הרסו, שטחי צמחיה פראיים שהיו פעם – כבר אין להם זכר.
    העיקר שיהיה עוד מתחם קניות שאפשר לעשות בו שופוני, אשדוד סובלת מהפשע המאורגן, שחיתות חמורה בעירייה, עובדים משוחדים בבתי הזיקוק, הנמל, חברת החשמל השזורים כולם זה בזה עם חברים וקרובי משפחה בתפקידי סדר לי ואסדר את בן אחותך.
    עיר עם פוטנציאל מטורף להפוך ליהלום אבל עיר זו היא מיקרוקוסמוס של מדינתנו בה אנו חיים.
    גדלתי באשדוד ואני מתגורר ביישובים הסמוכים, זיהום האוויר משפיע גם היישוב בו אני מתגורר אבל מובן לי שכל עוד זה קשור לאשדוד, שום דבר לא ייקרה.
    מקווה שבאמת מצד יבנה תגיע הבשורה – השכונה החדשה שנבנתה סובלת המון מהזיהום של איזור התעשייה הצפוני והאוכלוסיה שהגיע לשכונה הזו אינה חלשה כמו באשדוד, שיהיה לכולנו בהצלחה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!