ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

150 תלונות ב-2020: השריפה במכלי הנפט בקריית חיים היא לא "אירוע נקודתי"

בשנתיים האחרונות הוקפצו כוחות הכבאות וההצלה לפחות חמש פעמים לטפל בדליקות שפרצו במתחם מכלי הנפט במפרץ חיפה, ועל פי ההערכה המספר אף גבוה מכך • בתש"א ניסו לגמד את האירוע, והנפט אולי יצא משמה של החברה - אך חומר הגלם המסרטן עדיין נמצא בתחתית המכלים שממשיכים לבעור מדי פעם
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

לא אירוע נקודתי. השריפה במכל תש"א (צילום: כבאות והצלה)

תושבי השכונה המערבית בקריית חיים נתקפו השבוע בבהלה עמוקה. עשן שחור מלווה בריח חריף עלה מחוות מכלי הנפט הממשלתית שצמודה לבתים שלהם. המשטרה הפצירה בתושבים המבועתים להיכנס למבנים ולסגור חלונות, אבל הם, למודי ניסיון, העדיפו לעמוד בחוץ ולתעד את הנזק. מי יודע מתי הם יזדקקו לכך.

מאוחר יותר הם יגלו שמכל נפט ריק עלה באש במסגרת פעולות תחזוקה. הבוצה שנשארה בתחתית שלו התלקחה ועשרה צוותי כיבוי אש הוזנקו למקום למנוע אסון. בינתיים, בתי הספר שצמודים למתחם המשיכו להתנהל כרגיל, כאילו זה עניין יומיומי כאן ששאריות נפט עולות בלהבות.  

שעה לתוך האירוע הושגה שליטה, אבל האש לא כובתה עדיין. שעתיים לתוך האירוע השקט חזר לשכונה מוכת הזיהום בקריית חיים ורק הלב של התושבים המשיך לפעום בדהרה. החברה הממשלתית מיהרה לשגר מסר מרגיע: מדובר ב"אירוע נקודתי" והוא הסתיים. אלא שהניסיון לגמד את המצב של חוות המכלים לאירוע חולף, זניח, "נקודה" הוא מטעה, כפי שמלמדים הנתונים. 

החומר המסרטן בתחתית המכל

לפי נתוני המשרד להגנת הסביבה, בשנת 2020 לבדה התקבלו כ-150 תלונות על מפגעי ריח מקומיים בקריית חיים, חלקם הגיעו ממכלי הענק, אחרים מכל הסביבה המזהמת. המשרד להגנת הסביבה מצא כי באותה השנה חלק מהמכלים לא תוחזקו כראוי ונקט בהליכים מול החברה. בשנה שלאחריה התלונות על מפגעי ריח פחתו משמעותית, אולם די בביקור חטוף ברחוב דגניה הגובל במכלים כדי ללמוד שריח הנפט הפך לחלק מהנוף. 

אם לא די בזה, מנתונים של כבאות והצלה עולה שרק בשנתיים האחרונות כוחות הכיבוי הוקפצו לפחות חמש פעמים לטפל בדליקות שפרצו במתחם מכלי הנפט. ייתכן שהמספרים אף גבוהים מזה, שכן לחברת התשתיות יש צוותי כיבוי משלה, וסביר שהתרחשו מקרים נוספים שבהם טיפלו לבד.

היעד לפינוי שאר המפעלים במפרץ – עמום (צילום: יניב נדב, פלאש 90)

אחת הסכנות שטמונות עמוק במכלים הוא בנזן. מדובר בתרכובת אורגנית שמשמשת חומר גלם למוצרי נפט רבים. הסוכנות הבין-לאומית לחקר הסרטן קבעה שהוא מסרטן ודאי, כזה שדי בחשיפה נמוכה שלו כדי להעלות את הסיכוי לנזק. ובינתיים, היקפי הסרטן באזור הם אסטרונומיים. נפת חיפה מובילה במקרי סרטן ביחס לממוצע הארצי. בין שנת 2011 ועד 2015 משרד הבריאות פרסם כי באזור נרשם עודף תחלואה בסרטן חודרני עבור גברים ונשים ביחס לממוצע הארצי. הנתונים העגומים פורסמו במסגרת המלצות ועדת המנכ"לים לפיתוח וקידום מפרץ חיפה ביוני האחרון. לשם ההשוואה, בירושלים באותן השנים היקף התחלואה נמוך משמעותית מהממוצע הארצי, הן בקרב נשים והן בקרב גברים. 

לפני שבועות ספורים הממשלה הכריעה שבשנת 2026 חוות המכלים תיסגר. מדובר בהחלטה תקדימית אמנם, אבל כזו שהחליקה רק בקושי בגרונם של ארגוני הסביבה. לצד המהלך המבורך לפנות את מכלי הנפט ולגאול את תושבי קריית חיים המערבית מעשורים רבים של זיהום וסבל, הממשלה לא נקבה בתאריך לפינוי שאר המפעלים המזהמים במפרץ, אלא הסתפקה ביעד העמום, "תוך עשור". זאת ועוד, גם אם החווה תפונה לבסוף, איש לא מבטיח שאירוע כזה לא יחזור על עצמו במקום אחר במפרץ המזוהם. 

מה קרה למילה נפט?

בינתיים, כשבחזית אחת הממשלה מכריזה על פינוי, החברה הממשלתית עוברת מתיחת פנים תדמיתית. לא עוד תש"ן, חברת תשתיות נפט ואנרגיה, אלא מעתה תש"א – תשתיות אנרגיה בלבד. 

בחברה שכרו את שירותיו של משרד יחסי הציבור "טוגדר", בבעלות רונן משה. המשרד מעניק שירותים בין היתר גם לחברה הממשלתית קצא"א וגם לתחנת הכוח דוראד. זו האחרונה זכתה להיכנס בעשירייה הראשונה במדד המפעלים המזהמים בארץ של המשרד להגנת הסביבה. נזכיר כי לפני כשלוש שנים הורשע הבעלים של המשרד, משה, בפרשת משנה בתיק "ישראל ביתנו".

אחת הסכנות בתחתית המכל – בנזן. מכלי תש"א (צילום: יעל געתון)

מתיחת הפנים אינה מקרית. במשרד יחסי הציבור מבינים היטב שנפט אינו פוטוגני ויש לו תדמית שלילית. אלא שבמקרה של תש"ן, או תש"א אם תרצו, שינוי קוסמטי לא יספיק. הם אולי יכולים להוציא את הנפט משם החברה, אבל עד שהם לא יפנו אותו מהמכלים והחווה תיסגר לצמיתות יחד עם כל המפרץ המזהם, אירועים כאלה ימשיכו לקרות, תוך שהתושבים מופקרים לחסדי תקלות אקראיות. 

לאחר כיבוי האש, מתשתיות אנרגיה נמסר: "במסגרת עבודות אחזקה וניקוי מכל במתקן הטרמינל בקריית חיים, במהלכן פונו שאריות מתכת, אירעה דליקה נקודתית בחווה. צוות הכיבוי של החברה כיבה את הדליקה באופן מיידי. החברה פעלה על פי נהלי התרגולת באחריות ובמקצועיות, והביאה לסיום האירוע במהירות. אין נפגעים. החברה תתחקר את האירוע על מנת למנוע הישנות מקרים דומים בעתיד". 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

תגובה אחת

  1. בנוסף לזיהום האוויר, מצאו בקידוח המים הצמוד למתחם שאריות של חומרים מזיקים PFAS ( לפי מחקר עדכני של רשות המים), כך שגם אם משתלטים על השריפה כשהיא קטנה יש נזק גדול לתושבים, ולא רק דרך האוויר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!