ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

יצחק תשובה מלמד אותנו שיעור בגרינווש

תגידו שלום ל"דלק קידוחים", ברוכה הבאה "NewMed Energy" • בחברה המזהמת מאמינים שמיתוג ירוק יכסה את כתמי הנפט והגז השחורים • תשובה לא לבד: קוקה-קולה, כי"ל וחברות אחרות מתיירקקות במקום להפסיק לזהם, והתקשורת הממוסדת משתפת פעולה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

יצחק תשובה והלוגו החדש של חברת דלק, כיום ניומד אנרג'י (צילום מסך \ יונתן זינדל, פלאש 90)

בעלים של חברה מזהמת המרעילה את המים, האוויר והאדמה? הפעילות שלה הרסה שמורות טבע שלמות? אתה מוביל קידוחי נפט בשנת 2022, תוך החרפת המשבר החמור ביותר של האנושות? אחראי להצפה של העולם בפסולת פלסטיק? חושש שהביקורת הציבורית תאלץ אותך להכניס את היד לכיס כדי לשנות כיוון ולעצור את הזיהום? יש לנו פיתרון פשוט וזול בשבילך. עקוב אחרי מספר שלבים פשוטים: שנה את שם החברה (עדיף לאנגלית), כך שימחק כל קשר לפעילות האמיתית שלך. מתג עצמך בתור מגן הסביבה ומי שעסוק בעיקר בדאגה לקהילה, הצנע כל סממן לניצול משאבי טבע וקנה מודעות ותוכן שיווקי בכלי התקשורת הגדולים. הם כבר יעשו בשבילך את השאר.

עוד ב"שקוף":

"דלק קידוחים" היא אחת מאותן חברות שמבינות את הא'-ב' של הגרינווש. ביום שלישי האחרון ארגנה החברה אירוע מיוחד שבו פרסה את התוכנית האסטרטגית שלה והכריזה גם על שינוי השם. אמרו שלום ל"דלק קידוחים", ברוכה הבאה "NewMed Energy". מנכ"ל חברת הנפט והגז יוסי אבו התגאה בכנס בכך שדלק קידוחים, כלומר, ניו-מד-אנרג'י, "שואפת להיות גוף מוביל בתחום האנרגיות האלטרנטיביות שבמרכזן הפקת מימן כחול מגז טבעי בנוסף ללכידת פחמן, וכניסה לאנרגיות מתחדשות". 

מימן כחול ולכידת פחמן שייכים כרגע יותר לתחום העובדות האלטרנטיביות מלזה של האנרגיות האלטרנטיביות, ובוודאי שלא מדובר ב"אנרגיות מתחדשות". אבל אל דאגה, החברה דאגה להרגיע את מי שחשש שיש בה משהו ירוק חוץ מהשם, והכריזה על מגעים לחיפוש נפט במרוקו. שמעתן נכון – שנת 2022, מאגר נפט חדש. כאילו אין משבר אקלים שנגרם בדיוק בעקבות השימוש בדלקים אלו, כאילו אין דרישה עולמית לחדול משימוש בדלקים פוסיליים כדי להימנע מאסונות בקנה מידה תנ"כיים.

גם עם שם חדש – חיפושי גז ונפט נמשכים. אסדת לוויתן (צילום ארכיון: מארק ישראל סאלם, פלאש 90)

דלק של תשובה לא לבד. בתחום חברות הנפט והגז מצטרפות אליה Reindeer Energy, שהאתר שלה נראה כמו אתר של משתלה ולא של חברת דלקים פוסיליים, וגם בשם שלה – בטעות כנראה – אין תיאור של מה היא באמת עושה. גם בחברת "אלון גז" שינו את השם בשנה החולפת, ל"אלון גז פיתוח אנרגיות", ומדגישים באתר שהחברה נכנסת לתחום האנרגיות המתחדשות. כמובן מבלי לזנוח חיפושי נפט וגז. 

חוץ מחברות הדלקים הפוסיליים, גם חברת כי"ל מראה יכולות מרשימות בכל הקשור להתיירקקות. "שיטוט אקראי באתר הישראלי של חברת כי"ל עלול ליצור את הרושם שמדובר בארגון חדש שכל ייעודו שמירה על הסביבה", כתבה עיתונאית "שקוף" יעל געתון בכתבה שמפרטת את מאמצי החברות "לטשטש ולשטוף בירוק את תרומתן לזיהום הכדור" (ומציעה גם לכם לנסות להבדיל בין ציטוטי חברות מזהמות ובין ארגוני סביבה).

חושבים שתצליחו להתחמק משטיפה ירוקה? בחנו את עצמכם

וכמובן שגם כי"ל כבר לא נקראת "כי"ל", ראשי תיבות של "כימיקלים לישראל", אלא ICL. כפי שטען לא מזמן המנכ"ל צולר: החברה שלו כבר לא חברה שמנצלת עד תום משאבי טבע, אלא "חברה שמפיקה מינרלים ועושה בהם השימוש הטוב ביותר כדי להתמודד עם אתגרי הקיימות של העולם". שם שונה, אבל אותה חברה שמתחמקת מלשלם על הנזקים האדירים שגרמה לנחל צין, או מקדמת פרויקט שיכניס לה מיליארדים ויעלה בחייהם של התושבים (על-פי הערכות משרד הבריאות). כי"ל לא מסתפקת רק בשינוי השם ומקפידה לקיים את כל שלבי הגרינווש. היא ממתגת עצמה כעוזרת לקהילה שבה היא פועלת ותורמת עשרות מיליוני שקלים מרווחי הפעילות המזהמת שלה לעיריות, בתי חולים, עמותות, בתי ספר ועוד. היא רק לא ששה לספר שהתרומות עלולות להפסיק ברגע שמתנגדים לאינטרס העסקי שלה.

המעגל המזהם של ההון-עיתון

באתר "וואלה" נתנו במה מכובדת לכנס המדובר של דלק. שם החברה החדש הוזכר בכתבה לא פחות מ-23 פעמים. ב"מעריב" נתנו במה נדיבה לחברה הנדיבה קוקה-קולה, במסגרת כתבה על "5 מיזמים חברתיים של חברות ישראליות". בכתבה המפרגנת, שנראה כאילו נכתבה על ידי מנכ"ל קוקה-קולה עצמו, נכתב ש"עובדי החברה מתנדבים דרך קבע לאורך השנה בעשרות מיזמים ברחבי הארץ […] לוקחים חלק באימוץ תלמידי פנימיות הפועלות בסמוך לאתרי הייצור של החברה, סיוע למסגרות נוער בסיכון, וכן התנדבות בעמותות רבות המסייעות לקהילה". 

דואגת לעולם? (צילום: פלאש 90)

כך חברה שזכתה במקום הראשון של תאגידי הפלסטיק המזהמים ביותר בעולם מקבלת הזדמנות להציג עצמה כמי שדואגת לעולם. חברה שאחראית במידה ניכרת להתמכרות של אוכלוסיות מחתך סוציואקונומי נמוך למשקאות מזיקים לבריאות, יכולה להציג את עצמה כמי שמסייעת לאותן אוכלוסיות. לצד קוקה-קולה גם שותפות מאגר הגז המזהם "לווייתן" קיבלו במה בכתבה לטובת העשייה החברתית שלהן.

"איך נבחרו דווקא חמשת המיזמים החברתיים והסביבתיים של התאגידים האלה, בהם תאגידים מזהמים כמו חברת האנרגיה לווייתן ויבואנית הרכב יוניון-מוטורס, או תאגידים שעיקר רווחיהם נובעים ממכירת מוצרים שמזיקים לבריאות, כמו קוקה-קולה?", שאל אורן פרסיקו באתר "העין השביעית". "אפשר להניח שיש לכך קשר למודעות הגלויות מטעם אותן החברות שנדפסות בעמודים אחרים של 'מעריב'".

וכמובן, "וואלה" ו"מעריב" הם כלי תקשורת בשליטתו של טייקון הגז אלי עזור, שמחזיק יחד עם חברת "דלק קידוחים" ("NewMed Energy") במאגר הגז "תמר". מעגל ההון-עיתון נסגר. 

כסף ירוק לא מנקה כתם שחור

בעולם שבו המילים "קיימות", "משבר אקלים", ו"דאגה לסביבה" תופסות יותר ויותר מקום, החברות המזהמות מבינות שהן לא יכולות להישאר מאחור. הן חייבות להציג עצמן כחלק מהפיתרון ולא כחלק מהבעיה. הדרך האמיתית לעשות זאת היא השקעה באנרגיות מתחדשות והפחתת פליטות. הדרך המזוייפת היא להמשיך ולגרום סבל והרס לטבע, לסביבה ולאנשים שחיים בה, ובמקביל להשקיע בשינוי התדמית ולשכנע את עצמן שהפעילות שלהן מניבה בעיקר טוב. החברות הללו חייבות להבין ששם חדש וכסף ירוק לא מכסה את הכתמים השחורים שהן משאירות מאחוריהן.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת דרור גורני

דרור גורני
כתב הון-שלטון-אקלים. סטודנט באוניברסיטה העברית, ומאמין בכוח של אנשים אכפתיים לשנות את המציאות. שומר על אופטימיות, אקטיביסט, ולצד עבודתי בשקוף מתנדב במספר ארגונים, בהם "ישראל 2050" ועמותת "לפרוש כנף". מקווה להשאיר את העולם טוב יותר לדור הבא. אני מאמין שכלי התקשורת בארץ לא מסקרים נושאים סביבתיים כמו שצריך, ולא במקרה. מאז שהצטרפתי ל"שקוף" אני שואף לחשוף את האינטרסים והקשרים החבויים הקיימים בין החברות המזהמות במדינה למקבלי ההחלטות, ורואה חובה לשקף לציבור את ההשלכות הקיומיות של משבר האקלים כמו שהן.

תגובה אחת

  1. גם אצטדיון סמי עופר בחיפה הוא חתיכת גרינווש למשפחת עופר ולנזקי הבריאות שהיא גרמה וגורמת לתושבי חיפה. חלק ניכר מאוהדי מכבי חיפה מקפידים לקרוא לו "אצטדיון אבי רן", אז בואו נמשיך לקרוא לדלק קידוחים של תשובה בשמה הראוי – "דלק קידוחים"

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,931 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השבועי החדש שלנו, עם כל הכתבות והתחקירים של "שקוף" ו"העין השביעית" בנושאי סביבה, לצד חדשות משבר האקלים מהארץ ומהעולם.