ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

אחרי חשיפת "שקוף": משרד האנרגיה שינה לומדה שהפיצה מסר מטעה על הגז

אלפי תלמידים יקבלו מעתה מצג מהימן יותר של השימוש באנרגיית הגז ויכירו גם את הנזקים • משרד האנרגיה שהפיץ את הלומדות: "מעדכנים את הלומדות כדי להתאימן לתקופה" • ומה בנוגע לתוכנית של בז"ן? משרד החינוך: "כל החומרים בנושא עוברים בדיקה"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

תלמידים יקבלו מצג מהימן יותר. מתוך הלומדה של משרד האנרגיה

משרד האנרגיה הוביל לשינוי של לומדה חינוכית שחשפה אלפי תלמידים למסרים מטעים בעד השימוש בגז, והוסיפה מידע אודות הנזקים שהוא מחולל. בעקבות חשיפת "שקוף" לפני כשלושה חודשים אודות לומדות שמשרד האנרגיה רכש בכסף ציבורי, בהן אין אזכור לנזקי התעשייה – תוכנית הלימודים השתנתה.

עוד ב"שקוף":

כך לדוגמה, נכתב בלומדה בפורטל "אנרגיה בראש אחר" כי "השימוש בגז טבעי הוא אחד הגורמים לשינויי האקלים בעולם". בנוסף, בחלק שבו מועלים טיעונים בעד ונגד הגז, יש ארבעה טיעונים בעד וארבעה נגד, בניגוד למצב הקודם שבו היו תשעה טיעונים בעד הגז, ורק שלושה נגד.

גז מזהם פחות? תלוי ממה (צילום ארכיון: מארק ישראל סאלם, פלאש 90)

במשרד האנרגיה מסרו ל"שקוף" כי "בנוסף לשינויים בלומדה זו, בימים אלו עמלים באגף על כתיבת לומדות חדשות עם תכנים רלוונטיים, וכן מעדכנים לומדות קיימות אחרות". נמשיך לעקוב אחר התכנים והמסרים שיוצאים תחת ידי משרד האנרגיה לתלמידי ישראל.

הילדים למדו והפנימו: הגז יציל מהתחממות גלובלית

הלומדות הוצגו בארבע השנים האחרונות לכ-20,000 תלמידי כיתות כיתות ו'-ז', כך לפי חשיפת "שקוף". על פי עמותת "סנונית", ספקית התוכן שיצרה את הלומדות בפורטל "אנרגיה בראש אחר", משרד האנרגיה ביקש הכנת תוכן שיעסוק באנרגיות מתחדשות, כש"לעמדת המשרד כפי שהובאה לידיעתנו – החלופה המזיקה פחות היא הגז הטבעי וכך מוצג ביחידה".

העמותה אמנם התבקשה להכין את הלומדות על ידי משרד האנרגיה, ולא יזמה אותן בעצמה, אך כדאי לדעת שהיא קיבלה תרומות בהיקף של כמיליון שקלים מקרן השקעות בשם "קבוצת ברמ בע"מ", שהשקיעה גם בחיפושי גז ונפט.

3 טיעונים נגד השימוש בגז – 9 בעד. כך נראתה הלומדה לפני השינוי

בדיקת "שקוף" בלומדות נוספות בנושא מעלה כי התלמידים הפנימו את המסרים הבעייתיים היטב. כך למשל, בלומדה נוספת מטעם משרד החינוך, התלמידים נשאלו כיצד ישפיע הגז הטבעי על שינויי האקלים ועל איכות האוויר. ניכר כי רבים מהם למדו בפעילות כי הגז הטבעי יציל אותם מההתחממות הגלובלית.

"השינויים עזרו בכך שלא זיהמנו את הסביבה", הגיב למשל אחד הילדים. "אני חושב שקוראים לו גז טבעי כי הוא טבעי אז אני חושב שזה יותר טוב מפחם שעושה עשן שחור", נכתב בתגובה נוספת. "העולם פחות מתחמם", "שינוי האקלים העולמי פחות קיצוני", העידו באופטימיות ילדים אחרים.

במשרד האנרגיה אומרים בעקבות השינוי כי "אגף 'אנרגיה מקיימת' במשרד האנרגיה, האמון על התכנים החינוכיים, עורך מעת לעת עדכונים בלומדות, בכדי להתאימן לתקופה. זאת, על רקע השינויים המשמעותיים שעובר משק האנרגיה, הפיתוחים הטכנולוגיים, וכמובן, לאור משבר האקלים". 

משרד החינוך עדיין לא החליט

את הלומדות על הגז הטבעי עדכנו, אך מה בנוגע לתוכניות הלימודים של בז"ן? החברה שהמוצר המרכזי שלה הוא נפט, מלמדת על נפט ועל התוצרים שלו במסגרת תוכנית בשם "זיקוק צעיר". האם ראוי שחברה מסחרית תעביר תכנים לימודיים על המוצר אותו היא מוכרת?

גם שאר התכנים המטעים ישונו? (צילום אילוסטרציה: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90)

לפי חוזר מנכ"ל של משרד החינוך בנושא, ההנחיות נראות ברורות מאוד: "חל איסור מוחלט לבקר במרכז מבקרים, במפעל ובמקום פעילות של חברה מסחרית שמתקיימת בהם פעילות המשלבת פרסומת מסחרית גלויה או סמויה ופעילות החושפת את המבקרים למוצרים, לתהליכים או לשיווק בכל אמצעי"; ובנוסף מוסיפים בחוזר כי הוועדה אוסרת על מגע ישיר עם תלמידים, ועל הצגת לוגו של נותן המימון או החסות.

במשרד החינוך טוענים כי כל חומרי ההוראה בנושא אנרגיה ואקלים, ובהם יחידת הלימוד בנושא הגז הטבעי, עוברים בימים אלו בדיקה בידי ועדת מומחים. נעקוב.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת דרור גורני

דרור גורני
כתב הון-שלטון-אקלים. סטודנט באוניברסיטה העברית, ומאמין בכוח של אנשים אכפתיים לשנות את המציאות. שומר על אופטימיות, אקטיביסט, ולצד עבודתי בשקוף מתנדב במספר ארגונים, בהם "ישראל 2050" ועמותת "לפרוש כנף". מקווה להשאיר את העולם טוב יותר לדור הבא. אני מאמין שכלי התקשורת בארץ לא מסקרים נושאים סביבתיים כמו שצריך, ולא במקרה. מאז שהצטרפתי ל"שקוף" אני שואף לחשוף את האינטרסים והקשרים החבויים הקיימים בין החברות המזהמות במדינה למקבלי ההחלטות, ורואה חובה לשקף לציבור את ההשלכות הקיומיות של משבר האקלים כמו שהן.

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,918 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!