"המינוי שלי היה תפקיד אמון, אתה עוזב ברגע שמי שנתן בך את האמון גם עזב"

רגע אחרי שחזרה משליחותה בפריז, השגרירה לשעבר יעל גרמן שוחחה עם "שקוף" על ה"אסון", לדבריה, של המהפכה המשפטית. היא מספרת על הקשיים שמערימה החקיקה על הייצוג החיובי של ישראל בעולם ועל נקודת מבטה על "התקרית הדיפלומטית" בביקור רה"מ בפריז. "בצרפת מייחסים כובד משקל למהפכה המשפטית"
עדות מתוך ועדת השרים לחקיקה: "אף אחד לא עובר חוק-חוק ושואל אם הוא טוב"

הדיונים באחד הפורומים החשובים של הממשלה נערכים הרחק מעין הציבור, כך שהנבחרים מאשרים הצעות חוק מהותיות מבלי שבוחריהם יודעים מי תמך או התנגד, ומדוע. עדותו של גורם שהיה בעשרות דיונים חושפת את מאחורי הקלעים של מדיניות החקיקה של הממשלה, את היעדר הדיון המשמעותי, ואיך הציבור יכול בכל זאת להשפיע על השרים?
רוטמן ביקש נוסח מרוכך לרפורמה – אך זכויות האזרח עדיין בסכנה

בדיון בוועדת החוקה נבדקו הפרשנויות לסעיף שכובל את ידי בג"ץ בהתערבות בחקיקה שסותרת זכויות אדם. הבעיה: חלק מהזכויות, כמו חופש הביטוי, השוויון וזכויות נוספות, אינן קבועות בחקיקה ולכן עלולות להיפגע
כדי להציל את הדמוקרטיה – צריך להכניס מיד לשולחן המו"מ את חיזוק הכנסת

הרצוג פספס את ההזדמנות להציג מתווה שיחייב את חיזוק הרשות המוחלשת מכולן – המחוקקת • בזמן שרוטמן, לוין ונתניהו מדברים בשם רצון העם, הם מעבירים את כל הכוח רק לשלטון • מצב החירום נוכח מצבה של הכנסת חייב להפוך למרכז הדיון • טור עורכת
כלכלנים בכירים הזהירו אך גפני קבע: "החקיקה המשפטית לא תפגע בכלכלה"

בדיון בוועדת הכספים כלכלנים טענו כי יש הסכמה גורפת בנוגע לנזקי המהפכה המשפטית לכלכלת ישראל. נציגי האופוזיציה שיזמו את הדיון מחו על כך שלא הגיעו כמעט נציגים ממשרדי הממשלה הרלוונטיים. באופן חריג, הוועדה ערכה הצבעה הצהרתית וקבעה ש"אין כל קשר בין הרפורמה המשפטית לבין כלכלת ישראל". חברי האופוזיציה החרימו את ההצבעה: "מעולם לא נחשפתי לדבר כזה"
האם יו"ר הקואליציה אופיר כץ מתבייש ב"חוק דרעי 2" שהגיש בעצמו?

בזמן שח"כים מתחננים לראיונות על הצעות החוק שלהם – מגיש החוק הפרסונלי שידרוס את פסיקת בג"ץ ויכשיר את מינוי דרעי – שותק. ח"כ טלי גוטליב ממפלגתו סיפרה ל"שקוף" שהרעיון לחוק היה שלה, אבל הוחלט להטיל את המשימה על יו"ר הקואליציה כדי לשדר אחדות
תופעת "הדלת המסתובבת": שומרי-הסף מתרשלים, והכלי למניעת שחיתות הופך לאקט התנדבותי

בחינת קיצור תקופת הצינון של מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, מגלה כי הוועדה, שמאשרת באופן כמעט גורף את הבקשות, מפקירה את אחד האמצעים היחידים הקיימים למניעת פגיעה באינטרס הציבורי
רוטמן מודה: בית המשפט לא יוכל לבקר חוקים שפוגעים בחופש הביטוי ובזכות לשוויון

יו"ר ועדת החוקה אמר בדיון כי לפי הצעתו, בית המשפט העליון יוכל לבטל חוקים רק אם הם סותרים הוראה ששוריינה בחוק יסוד. "בית המשפט לא יכול להמציא זכויות", טען רוטמן. בין הזכויות שבסכנה: חופש מדת וחופש ההתארגנות
בצל הסערה בוועדה: בדוח שרוטמן הזמין לא נמצאה מערכת משפט שדומה לתוכניתו

המשנה ליועמ"שית הציגה בוועדת החוקה מחקר לפיו לא נמצאו דוגמאות לדמוקרטיות שבהן מוחלש כוחו של בית המשפט לפסול חוקים, בדומה לחקיקה הנוכחית. יו"ר הוועדה תקף אותה: "היועמ"שית שולחת אותך להטעות את הציבור". אך הדוח שהזמין בעצמו מהכנסת, מראה כי במדינות בהן הפרלמנט לא יכול לפסול חוקים קיימים איזונים שאין בישראל
סמוטריץ' הודה בפרצה בחקיקת רוטמן: "צריך לוודא שחוקי יסוד הם לא פלסטלינה"

שר האוצר השיב לפניית הגולשים במפגש פייסבוק והתייחס לסעיף שקובע כי חוקי יסוד חסינים לחלוטין מביקורת שיפוטית. "מקובל עליי שצריך להגדיר בצורה טובה יותר חוקי יסוד", אמר – אך סירב להשיב לשאלת "שקוף" האם יפעל לתקן את המצב