ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

ביסמוט מתעקש, מקבילו בכנסת חזר בו: "הבנו שחברות הטבק מתכוונות ללחוץ על ח"כים"

בשורה חיובית לקראת היום הבינלאומי ללא עישון שחל השבוע. לאחר הפרסום ב"שקוף", הודיע יו"ר ועדת הבריאות ח"כ אוריאל בוסו כי הוא מותיר ללא שינוי את הנוהל האוסר על לוביסטים של חברות טבק ועל החברות להשתתף בדיוני הוועדה. לעומתו, יו"ר הוועדה המיוחדת למאבק בנגע הסמים ח"כ בועז ביסמוט מסר כי לא ישנה את החלטתו לאפשר את כניסתם
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

יו"ר הוועדה למאבק בסמים ח"כ בועז ביסמוט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ח"כ בועז ביסמוט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

יו"ר ועדת הבריאות בכנסת, ח"כ אוריאל בוסו הודיע היום (שני) כי ימשיך לאסור את כניסת נציגי חברות הטבק לדיוני הוועדה. בכך חוזר בו יו"ר הוועדה מההחלטה עליה דיווחנו שבוע שעבר, לבטל את האיסור על כניסת חברות טבק ולוביסטים מטעמן, ולהתיר להם לשוב ולהיכנס לדיוני ועדת הבריאות. בהודעה מטעמו נכתב כי "לאור ההבנה שאכן חברות הטבק מתכוונות לשלוח לוביסטים רבים במטרה להפעלת לחצים על חברי הכנסת בוועדת הבריאות, התקבלה ההחלטה שהם לא יוכלו להשתתף ולהיכנס לדיון. נערוך דיון מקצועי מקיף ועמוק ללא שום מנופי לחץ". 

עתה יו"ר הוועדה המיוחדת למאבק בסמים, ח"כ בועז ביסמוט, נותר היחיד שהורה לבטל את איסור כניסת חברות טבק ולוביסטים מטעמן, מה שהוביל לתגובה קשה ברשתות החברתיות, כולל פנייה של אברי גלעד, שקרא לו לחזור בו מהחלטתו, אותה כינה "הזויה". מלשכת ח"כ ביסמוט השיבו כי אין שינוי בהחלטתו לבטל את האיסור, גם לאחר החלטת בוסו.

אוריאל בוסו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אוריאל בוסו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מחר אמור להתקיים בשעה 13:45 דיון בוועדה הבריאות לרגל היום הבינלאומי ללא עישון 2023, בנושא "מתווה לתכנית לאומית למניעת העישון ונזקיו". בשבוע שעבר, במענה לפניית "שקוף" בנושא נמסר כי "לא אוסרים על אף אחד כניסה לוועדה. כולם משמיעים את דעתם. וההחלטות בסופו של יום ודיון מתקבלות עפ"י הגורמים המקצועיים". בשני המקרים מלשכת ח"כ בוסו נמסר כי הוא לא נפגש או שוחח עם חברות טבק או לוביסטים מטעמן, לא לפני התשובה הקודמת, ולא לפני התשובה הנוכחית. 

השבוע פנו ליו"ר הכנסת, ח"כ אמיר אוחנה, שורה של ארגוני מאבק בעישון, בקריאה להוציא הנחיה גורף על איסור כניסת חברות טבק ולוביסטים מטעמן לכל ועדות הכנסת. טרם התקבל מענה בפנייה זו. במידה ויו"ר הכנסת יסרב לעשות זאת, הנחיות יו"ר הוועדות תהיינה תקפות, כיוון שליו"ר ועדה הסמכות להחליט בנושא זה בוועדתו. תגובת פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור: "'מודה ועוזב ירוחם'. שמח שיו"ר ועדת הבריאות התעשת ואיננו מעוניין להכניס לוועדה גורמים הפוגעים באינטרס הבריאות של אזרחי.ות ישראל".

מדוע אוסרים כניסת חברות טבק ולוביסטים מטעמן לוועדות? 

מידי שנה חברות הטבק אחראיות בעולם למותם של 7 מיליון א.נשים, ובישראל למותם של 8,000 אזרחים.ות בשנה. מדובר בכמות הגדולה פי 20 מקורבנות תאונות הדרכים בשנה, ובגורם התמותה יציר ידי אדם מספר אחד. מסיבה זו אומות העולם ייסדו, באופן חריג, את "אמנת המסגרת לפיקוח על הטבק" (Framework Convention on Tobacco Control),  שישראל אשררה ב-2005, כאחת מ-180 מדינות החתומות עליה. קיום האמנה בפועל הוא וולונטרי, מאחר שלאו"ם אין אמצעים לכפות אותו.

סעיף 5.3 באמנת המסגרת עוסק בדרכים למנוע השפעה של חברות הטבק על מקבלי החלטות במדינות החתומות, זאת לנוכח התובנה שקשרי הון-שלטון ועוצמתן הכלכלית של תאגידי הטבק, מהווים סיבה מרכזית לפגיעה במאבק בהן. בסעיף נקבע כי "בבואם לגבש ולהוציא לפועל את מדיניות בריאות הציבור שלהם מבחינת הפיקוח בתחום הטבק, הצדדים יפעלו על מנת להגן על מדיניות זו מפני אינטרסים מסחריים או אינטרסים אחרים של תעשיית הטבק בהתאם לחוק המקומי". 

בשנת 2017 ח"כ תמר זנדברג הייתה הראשונה שפירשה את הסעיף ככזה המחייב לאסור על כניסת חברות טבק ולוביסטים מטעמן לישיבות הוועדה המיוחדת למאבק בנגע הסמים שבראשותה. ההיגיון הוא שלאור הנוסח הגורף של הצורך להגן על הציבור מכל אינטרס של חברות טבק ("אינטרסים מסחריים או אינטרסים אחרים"), הרי שאין להתיר להן כניסה לוועדה כיוון שכל מהות הגעם היא ניסיון לקדם אינטרסים מסחריים ואחרים של חברת הטבק. 

לקח מעט זמן עד שגם ח"כ אלי אללוף, שהיה בזמנו יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, השתכנע ואימץ את ההחלטה של זנדברג והפך את ועדתו לשנייה שהוציאה הנחייה כזו. בכנסת ה-23 ח"כ עידית סילמן, שקיבלה לידיה את ועדת הבריאות, אימצה את מדיניותו של אללוף והמשיכה באיסור. עתה יו"ר ועדת הבריאות, ח"כ אוריאל בוסו, הופך להיות היו"ר השלישי שמותיר את ההנחיה על כנה. אם לא יחזור בו ח"כ ביסמוט מהחלטתו, מחר תתקיים הישיבה הראשונה מזה שש שנים שחבורת טבק ולוביסטים מטעמן יוכלו להשתתף בהן. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

3 תגובות

  1. היתכן שיש לביסמוט אינטרס אישי בגללו הוא עוזר לחברות הטבק? זה ההסבר הכי מתקבל על הדעת לדרישתו להפר את האיזון בישיבות הועדה, לטובת מרעילי הציבור. יואיל בטובו ויסביר את האמת לבוחריו.

  2. ביסמות ממשיך בדרכי החנופה שלו קודם כעורך הפחיתון ישראל היוםמועכשי כח"כ מחניף לעשירי הטבק ומאפשר להם לשכנע חברי כנסת ש"כדאי" להם להקשיב. מאיפה מצאו את התולעת הזאת?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,916 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!