ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

ממשלת בליץ החקיקה – לא רק את האופוזיציה, הממשלה משתיקה גם את הציבור

מתוך 84 תזכירי חוק שהגישה הממשלה, 70 מהם לא היו פתוחים להערות הציבור לזמן הנדרש • עו"ד הידי נגב, מנהל מחלקת מדיניות וחקיקה בתנועה לאיכות השלטון: "חקיקה באופן חפוז מבלי אפשרות להעיר ולטייב את הצעות החוק, בהכרח מביא לחקיקה רעה יותר ופוגענית יותר כלפי האזרחים"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

כל מי שצפה בכנס החורף האחרון בדיוני הוועדות בכנסת לא היה יכול שלא להבחין בנסיונות החקיקה המהירים של הקואליציה, בכלים שבהם נקטו יו"ר הוועדות על מנת להשתיק את האופוזיציה, ובהצבעות הטכניות של הח"כים בוועדות ובמליאה עצמה, ללא אישור להפעיל כל שיקול דעת עצמאי משלהם. אלו אינן טקטיקות ייחודיות לממשלה הזו, אך הן היו בולטות על רקע המהלכים הדרמטיים. כעת, מנתונים של התנועה לאיכות השלטון עולה שבליץ החקיקה הפוגע בדיון המהותי לא פסח גם בכל הנוגע להליכי החקיקה בממשלה עצמה – רק שהפעם, במקום להשתיק את האופוזיציה, היא השתיקה את הציבור. 

בכל הליך של הצעת חוק ממשלתית, ישנו שלב המחייב את הממשלה להשאיר זמן  לציבור (מינימום 21 יום) לעיין בהצעה ולהגיב עליה. זאת מתוך הבנה שעל הממשלה להיות קשובה לציבור ולגופים אזרחיים, ולקחת בחשבון את הערותיהם. בניגוד לחוקים שמעבירה הכנסת, שעוברים בשלוש קריאות, החוקים של הממשלה עוברים רק בשניים, וככלל, סיכוייהם לעבור גבוהים מאוד, לכן השלב שבו טיוטות החוק מופצות לציבור מאפשר לו לבחון לעומק את השלכות החקיקה, להתריע כאשר זכויותיו נפגעות ולהביא לשיפור ההצעה. 

ואולם, במהלך חמשת החודשים הראשונים להשבעת הממשלה הנוכחית (מיום 2022.12.29 ועד 2023.5.10), מצאה התנועה לאיכות השלטון שרק 14 מתוך 84 תזכירי חוק לעיון הציבור הופצו למשך 21 ימים, בעוד ש-70 תזכירים הופצו בזמן מקוצר – חלקם אף לימים ספורים בלבד.  כך למשל תזכיר חוק שקבע כללים לחישוב קצבת הבטחת הכנסה להורים עצמאיים, נושא סבוך שנדרש זמן להגות בו, הופץ להערות הציבור לחמישה ימים בלבד.


ככלל, ליועמ"ש יש אמנם אפשרות חוקית לקצר את הזמן להערות הציבור, אך הוא בעצמו קבע בעבר שזו פרקטיקה לא מקובלת, ויש להימנע ממנה ככל האפשר. והנה החריג הפך לכלל, והיועמש"ית גלי בהרב-מיארה ומשניה באופן שיטתי מאשרים לבקשות הממשלה להפיץ תזכירי חוק לזמן מועט, ומשאירים את הציבור עם מעט מידי זמן לתגובה או היערכות לבאות.

"מהמחקר שערכנו עולה תמונת מצב של זלזול ופגיעה בזכויות הציבור להגן על עצמו מפני חקיקת הממשלה", מבהיר עו"ד הידי נגב, מנהל מחלקת מדיניות וחקיקה בתנועה לאיכות השלטון. "הצעות החוק הממשלתיות האלה שנדרשות לפי פסיקת בית המשפט העליון להתפרסם להערות, הן בעלות השלכות רוחב עצומות וחקיקתן באופן חפוז מבלי אפשרות להעיר ולטייב את ההצעה, בהכרח מביא לחקיקה רעה יותר ופוגענית יותר כלפי האזרחים. במכתב ששלחנו ליועצת המשפטית לממשלה, ולמזכיר הממשלה, אנחנו דורשים להפסיק עם הפרקטיקה הזו של חקיקה חפוזה ולעמוד בכללים שהם עצמם קבעו".

הייעוץ המשפטי לממשלה סירב להתייחס לעניין.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת אפרת אביבי

אפרת אביבי
כתבת כנסת, שקוף. בוגרת תואר משפטים בהצטיינות מהאוניברסיטה העברית, ועו״ד מוסמכת. לשעבר תחקירנית וכתבת מגזין בערוץ 13. מאמינה שפיקוח ושקיפות הן המצפן של האנושות לבחירה בטוב. סביר להניח שתמצאו אותי בדיוני ועדות הכנסת עם לפטופ על הברכיים ופופקורן ביד.

תגובה אחת

  1. רק להזכיר שבממשלה הקודמת לא היה לאופוזיציה ייצוג הוגן בוועדות וממילא הממשלה כלל לא קיימה דיונים בועדות. רק תזכורת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!