ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

גם יו"ר ועדת הבריאות מבטל את האיסור: חברות טבק ולוביסטים מטעמן יוכלו להיכנס לישיבות בכנסת

20 שנה בדיוק ממועד פרסום אמנת הפיקוח על הטבק, ביטל השבוע יו"ר הוועדה למאבק בנגע הסמים איסור על חברות טבק להיכנס לוועדה כדי להשפיע על הדיונים. כעת הצטרף אליו ח"כ אוריאל בוסו, שהודיע גם הוא על ביטול האיסור בוועדה שבראשה הוא עומד. המהלך שנחשף ב"שקוף" מעורר ביקורת: "כמו לאפשר למשפחת פשע להיכנס לדיוני הוועדה למיגור הפשיעה"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

אוריאל בוסו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אוריאל בוסו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ציון היום הבינלאומי ללא עישון, יום המאבק בחברות הטבק, הולך להיות השנה יום חג בעיקר עבור חברות הטבק ולוביסטים מטעמן. פחות מיממה אחרי שחשפנו כי יו"ר הוועדה למאבק בנגע הסמים, ח"כ בועז ביסמוט, החליט לבטל את איסור כניסתם לוועדה של חברות טבק ולוביסטים מטעמן, עתה במענה לשאלתנו מודיע גם יו"ר ועדת הבריאות, ח"כ אוריאל בוסו, כי הוא מבטל את איסור הכניסה של חברות טבק ולוביסטים מטעמן לוועדת הבריאות בראשותו, ומסיים בכך את המדיניות של קודמיו, ח"כ אלי אללוף וח"כ עידית סילמן. 

כך, שמונה ימים לפני ציון היום הבינ"ל ללא עישון, החל ב-31 במאי, ובדיוק 20 שנה מפרסום אמנת המסגרת לפיקוח על הטבק באו"ם, קרס אחד מקווי ההגנה של הציבור נגד השפעת חברות הטבק ולוביסטים מטעמן על מקבלי ההחלטות בוועדות הכנסת. בתשובתו מסר יו"ר ועדת הבריאות, ח"כ אוריאל בוסו כי "לא אוסרים על אף אחד כניסה לוועדה. כולם משמיעים את דעתם. וההחלטות בסופו של יום ודיון מתקבלות ע"י הגורמים המקצועיים". בנוסף לשכתו הבהירה כי ח"כ בוסו "לא נפגש עם לוביסטים בנושא הטבק ולא ייפגש. בעבר בהווה ובעתיד". 

מעניין להזכיר כי הרב עובדיה יוסף (ז"ל), ראש מועצת חכמי התורה לשעבר ומייסד ש"ס, היה ידוע בעמדתו החד-משמעית נגד עישון ונגד חברות הטבק. בשנת 2001 טען הרב יוסף כי העישון אסור על פי התורה כיוון שנאמר: "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם", כמו כן טען כי יש להעמיד בבית דין מעשנים ולהלכות אותם 40 מלקות. מעניין היה אומר ליו"ר ועדת בריאות ממפלגתו, על ההחלטה. 

אברי גלעד יוצא נגד החלטת ביסמוט

"אני אמנם חייב לך את הקריירה שלי ככותב בישראל היום, אבל חייב לומר לך שהחלטך לאפשר ללוביסטים של תעשיית המוות, המכונה תעשיית הטבק  להיכנס לדיוני הוועדה שלך למלחמה בסמים היא הזויה ברמות. זה אותו הגיון כמו לאפשר למשפחת הפשע אבו לטיף להכנס לדיוני הוועדה למיגור הפשע בחברה הערבית. יותר גרוע אפילו", כך כתב השדרן אברי גלעד בפנייה גלויה לח"כ ביסמוט, לאור חשיפתנו בנושא. גלעד ידוע לאורך השנים כמי שבאופן עקבי יוצא נגד חברות הטבק ומתבטא כלפיהן בתיאורים קשים

גלעד סיים את פנייתו במשפט "נראה לי שמבחינת בריאות הציבור מי שבחר מח"ל, מקבל מחלות מהכנסת. תחשוב עוד פעם בועז. שלך בידידות". 

על מה נשענו החלטות זנדברג, אללוף וסילמן? 

מדי שנה חברות הטבק אחראיות בעולם למותם של שבעה מיליון אנשים, ובישראל למותם של 8,000 אזרחים ואזרחיות בשנה. מדובר בכמות הגדולה פי 20 מקורבנות תאונות הדרכים בשנה, ובגורם התמותה יציר ידי אדם מספר אחת. מסיבה זו אומות העולם ייסדו, באופן חריג, את "אמנת המסגרת לפיקוח על הטבק" (Framework Convention on Tobacco Control),  שישראל אשררה ב-2005, כאחת מ-163 מדינות החתומות עליה. קיום האמנה בפועל הוא וולונטרי, שכן לאו"ם אין אמצעים לכפות אותו.

בועז ביסמוט (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
בועז ביסמוט (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

סעיף 5.3 באמנת המסגרת עוסק בדרכים למנוע השפעה של חברות הטבק על מקבלי החלטות במדינות החתומות, זאת לנוכח התובנה שקשרי הון-שלטון ועוצמתן הכלכלית של תאגידי הטבק, מהווים סיבה מרכזית לפגיעה ביכולת המאבק בהן. בסעיף נקבע כי "בבואם לגבש ולהוציא לפועל את מדיניות בריאות הציבור שלהם מבחינת הפיקוח בתחום הטבק, הצדדים יפעלו על מנת להגן על מדיניות זו מפני אינטרסים מסחריים או אינטרסים אחרים של תעשיית הטבק בהתאם לחוק המקומי". 

בשנת 2017 ח"כ תמר זנדברג הייתה הראשונה שפירשה את הסעיף ככזה המחייב לאסור על כניסת חברות טבק ולוביסטים מטעמן לישיבות הוועדה המיוחדת למאבק בנגע הסמים שבראשותה. ההיגיון הוא שלאור הנוסח הגורף של הצורך להגן על הציבור מכל אינטרס של חברות טבק ("אינטרסים מסחריים או אינטרסים אחרים"), הרי שאין להתיר להן כניסה לוועדה כיוון שכל מהות הגעם היא ניסיון לקדם אינטרסים מסחריים ואחרים של חברת הטבק. 

לקח מעט זמן עד שגם ח"כ אלי אללוף, שהיה בזמנו יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, השתכנע ואימץ את ההחלטה של זנדברג והפך את ועדתו לשנייה שהוציאה הנחייה כזו. בכנסת ה-23 ח"כ עידית סילמן, שקיבלה לידיה את ועדת הבריאות, אימצה את מדיניותו של אללוף והמשיכה באיסור. עתה, לראשונה מזה שש שנים, האיסור בוטל בשתי הוועדות האמורות. 

מלשכת השרה עידית סילמן סרבו להגיב להחלטת יו"ר ועדת הבריאות הנוכחי. 

פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור אמר ל"שקוף כי "לחברות טבק אין מקום בדיון על בריאות ואין להן מקום בוועדת הבריאות. שינוי הסטטוס קוו בוועדת הבריאות והזמנת חברות טבק להשתתף בדיון מעלה חשש כבד לשיקולים זרים. בדיונים בוועדות לעיתים קרובות לא נשאר זמן לשמוע נציגי ציבור וארגוני חברה אזרחית. איך ייתכן שיוקצה זמן יקר לשקרי תעשיית הטבק?"

עו"ד עמוס האוזנר, יו"ר המועצה הישראלית למניעת עישון תקף גם הוא את ההחלטה ואמר כי "אתמול ציינו 20 שנה לפרסום אמנת ה-FCTC הכוללת הוראה שמכוונת למנוע השתתפות של חברות טבק בדיונים שעניינם בריאות, שהרי עצם פעולתן נוגד את אינטרס הבריאות. הם מוכרים מוצר, שגורם לתמותה של אחד מכל שני אנשים המשתמשים בו, וזאת כשהם עושים זאת בדיוק כפי שהייצרן צפה והתכוון".  

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

3 תגובות

  1. בועז ביסמוט שופר וגנב דעת והכל במעטפת חלקלקה של עלאק איזה אירופאי חלקלק

  2. למה לא לחלק סיגריות חינם לחברי מרכז הליכוד ולפעילים המרכזיים בליכוד, ובכך לפתור הרבה בעיות במדינה?

  3. עכשיו נשאר להבין כמה חברי הכנסת בוסו וביסמוט שילשלו לכיסם כדי להעביר החלטה כל כך לא הגיונית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,916 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!