ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

לאחר הפרסום ב"שקוף": ארגוני בריאות קוראים לאוחנה לאסור כניסת חברות טבק לדיוני ועדות הכנסת

יו"ר הוועדה המיוחדת למאבק בנגע הסמים, ח"כ בועז ביסמוט, ויו"ר ועדת הבריאות, ח"כ אוריאל בוסו, התירו בשבוע שעבר את כניסת חברות טבק ולוביסטים מטעמן לישיבות ועדותיהם. כעת פנו ראשי ארגוני המאבק בעישון ליו"ר הכנסת בבקשה להורות על איסור השתתפות של נציגי תעשיית הטבק בדיונים. "מתן במה לנציגי חברות מוצרי העישון אינו אקט דמוקרטי"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

יו"ר הכנסת אמיר אוחנה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יו"ר הכנסת אמיר אוחנה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

הכדור עובר לאוחנה: ארגוני בריאות פנו היום (ראשון) ליו"ר הכנסת אמיר אוחנה בבקשה לאסור את כניסת נציגי חברות הטבק לדיונים בוועדות הכנסת. הפנייה נשלחה ליו"ר הכנסת לאחר הפרסום ב"שקוף" על ביטול האיסור על כניסתם לוועדות, ונשלחה מטעם איגוד רופאי בריאות הציבור בהר"י, האגודה למלחמה בסרטן, המיזם למיגור העישון, החברה הרפואית למניעת וגמילה מעישון בהר"י, רשת ערים בריאות, המועצה הלאומית לקידום הבריאות, המועצה הישראלית למניעת עישון והאיגוד הישראלי למקדמי ומחנכי בריאות. במכתב הארגונים כתבו כי "מתן במה לבאי כוחם של נציגי חברות מוצרי העישון המייצגים את האינטרסים של חברות הטבק והעישון אינו אקט של ליברליזם ודמוקרטיה".  

הארגונים ציינו בפנייה את העובדה שהעישון גורם למותם של שמונה מיליון בני אדם בעולם מידי שנה, ובישראל למותם של 8,000 כל שנה.  לאור נתונים קשים אלה ארגון הבריאות העולמי יצר את "אמנת המסגרת לפיקוח על הטבק' (ה-FCTC), שבימים אלה מלאו לפרסומה 20 שנה, וש – 180 מדינות כבר אשררו אותה, כולל ישראל בשנת 2005. הארגונים מציינים כי האמנה נזכרת בפסיקת בתי המשפט בארץ כסימוכין משפטיים.  

מכתב-ליור-הכנסת-אמיר-אוחנה-אי-שיתוף-פעולה-עם-נציגי-חברות-טבק-ועישון

"האמנה עוסקת במגוון האסטרטגיות המוכחות למאבק בעישון, ועל פי ההוראות מכוחה חשוב להקפיד על אי-מתן דריסת רגל לתעשיית הטבק בתהליכי קבלת החלטות והגנה על האינטרס הציבורי מפני מעורבות והשפעה של תעשייה זו (סעיף 5.3 באמנה וההוראות מכוחו)", כתבו הארגונים ליו"ר הכנסת, "אין מדובר בתעשייה לגיטימית, כאשר מוצריה הורגים אחד מכל שני משתמשים שעושים זאת בדיוק כפי שהיצרן רצה והתכוון. לכן אין משתפים אותה בדיונים על מניעת עישון". 

יו"ר ועדות בעבר הנחו שלא להכניס חברות טבק לישיבות

סעיף 5.3 ב'אמנת המסגרת לפיקוח על טבק' עליה ישראל חתומה משנת 2005 קובע כי: "בבואם לגבש ולהוציא לפועל את מדיניות בריאות הציבור שלהם מבחינת הפיקוח בתחום הטבק, הצדדים יפעלו על מנת להגן על מדיניות זו מפני אינטרסים מסחריים או אינטרסים אחרים של תעשיית הטבק בהתאם לחוק המקומי". 

בשנת 2017 החליטה יו"ר הוועדה המיוחדת למאבק בנגד הסמים, ח"כ תמר זנדברג, להורות על איסור השתתפות נציגי חברות טבק ולוביסטים מטעמן בדיוני ועדתה, לאור פרשנותה לסעיף 5.3 באמנה, שכן אם אסור להתחשב באינטרסים של חברות טבק – אין להתיר להן לנסות ולהשפיע לטובתם בוועדה. 

בשנת 2018 הצטרף אליה גם ח"כ אלי אלאלוף, יו"ר ועדת הבריאות של הכנסת, והורה גם הוא על איסור כניסה דומה. גם יו"ר ועדת הבריאות בכנסת ה-24, ח"כ עידית סילמן, אימצה את מדיניות קודמה בתפקיד. עתה דיווחנו כי שני יו"ר הוועדות האמורות ביטלו את הוראות קודמיהם, ושבים להתיר כניסת חברות טבק ולוביסטים מטעמן לישיבות הוועדות. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

3 תגובות

  1. מדינת כל מושחתיה.
    תדע כל אם עבריה,שמסרה את גורל ילדיה,בידי אנשים שזה מעניין להם את התחת.

  2. מחפשת את המאבק שלכם למען השקופים באמת הכלואים בתוך עצמם קרי:הנכים !!!לא שמעתי את קולם ומאבקם ולא השגים משמעותיים,כנאבקת יחידה התעייפתי!!

  3. ההפיכה המשטרית מקדמת שחיתות ופגיעה קשה בבריאות הציבור. בושה לנבחרי הציבור שמקדמים את האינטרסים של חברות הטבק, אויבות הציבור.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,918 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!