ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

פרס סוקולוב ראשון לעיתונות העצמאית – לשלושת עיתונאי "העין השביעית"

שוקי טאוסיג, אורן פרסיקו ואיתמר ב"ז הם בין הזוכים בפרס העיתונות הכתובה לשנת 2023. השופטים ציינו כאחד ההישגים את תחקיר "שיטת ידיעות אחרונות" שבמרכזו המו"ל ארנון (נוני) מוזס. עוד מנימוקיהם: "העין השביעית נמצא שם תמיד לחשוף את המהלכים הנסתרים שמתרחשים מאחורי הקלעים ומעצבים את תכני, היקף ומסגור הסיקור של המציאות הישראלית"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

חברי מערכת העין השביעית. מימין: איתמר ב"ז, שוקי טאוסיג ואורן פרסיקו (צילום: עופר ריבק וטובה דורפמן)

מערכת "העין השביעית" זכתה בפרס סוקולוב לעיתונות כתובה לשנת 2023, על סיקור עקבי של הזירה התקשורתית וחשיפת השחיתות במערכות העיתונאיות. מאז היווסדו ב-1956, זוהי הפעם הראשונה שהפרס מוענק לגוף עיתונות עצמאי. כמו כן, באופן יוצא דופן הפרס מוענק למערכת ולא לעיתונאי בודד: הזוכים הם העורך הראשי שוקי טאוסיג והכתבים אורן פרסיקו ואיתמר ב"ז.

"העין השביעית" פועלת במימון הציבור בלבד, בעמותה שמאחדת תחתיה את "המקום הכי חם בגיהנום" ואתר זה, "שקוף". לצד עיתונאי "העין השביעית" זכתה בפרס העיתונות הכתובה מטעם עיריית תל-אביב יפו גם מרב ארלוזורוב, הפרשנית הכלכלית הבכירה של דה מרקר. פרס סוקולוב לתקשורת האלקטרונית (טלוויזיה ורדיו) יוענק לגיא פלג מחדשות 12 וליוצרת הדוקומנטרית שני חזיזה. 

עיתוי הענקת הפרס ל"עין השביעית" מעניק רוח גבית למלחמה בשחיתות בגופי התקשורת בישראל – כאשר בימים אלה מתפרסם באתר סיקור עקבי של משפט המו"לים בו נאשמים שני מוציאים לאור בשחיתות, וכן סדרת התחקירים המונומנטלית "שיטת ידיעות אחרונות", שבמרכזה המו"ל הנאשם ארנון (נוני) מוזס. כך נכתב בנימוקי השופטים: "בין ההישגים הרבים של 'העין השביעית' ניתן למנות, בין השאר את התיעוד המתמשך של התפשטות הפרסום הסמוי בעיתונות הישראלית, את הסיקור המקיף של משפט המו"לים ואת תחקיר "שיטת ידיעות אחרונות" חסר התקדים".

עוד כתבו השופטים בנימוקיהם, כי "בשלושת העשורים שחלפו מאז הקמתו סיפק 'העין השביעית' את הבמה המרכזית לדיון מעמיק, ביקורתי ובלתי תלוי בתקשורת הישראלית – על הישגיה ועל חולייה, על אודות מה שראוי לשבח ועל אודות מה שמצריך שינוי עמוק. 'העין השביעית' נמצא שם תמיד בכדי להצביע על האופן הלא תמיד מספק שבו התקשורת הישראלית מתווכת את המציאות לציבור ולחשוף בפני צרכני התקשורת את המהלכים הנסתרים שמתרחשים מאחורי הקלעים ומעצבים את תכני, היקף ומסגור הסיקור של המציאות הישראלית".

לאחר הזכיה סיפר טאוסיג כי "'העין השביעית' נוסדה ב-1996 ע"י עוזי בנזימן במכון הישראלי לדמוקרטיה, והיא כלי התקשורת העצמאי הוותיק בישראל. ב-2015 התחלנו לפעול במסגרת עמותה שהקמנו, וחמש שנים אחר כך חברנו ל'שקוף' ומאוחר יותר גם ל'מקום הכי חם בגיהנום', כך שאנחנו כעת גם כלי התקשורת העצמאית הגדול ביותר בישראל. 'העין השביעית' פועלת כגוף ללא מטרות רווח, הממומן על-ידי תרומות קטנות מהציבור הרחב. מודל ייחודי זה מבטיח עצמאות מירבית וחוסר תלות במו"לים, במפרסמים או בשלטון. אנחנו מודים לעיריית תל-אביב ולחברי ועדת הפרס על ההכרה בעיתונות העצמאית, שזו לה הפעם הראשונה לקבלת פרס סוקולוב, ואני בטוח שלא האחרונה".

עוד מסר כי "לקבלת הפרס משמעות נוספת מבחינתנו, שכן 'העין השביעית' שונה מכל כלי תקשורת אחר בכך שהיא מוקדשת לסיקור התקשורת עצמה, באופן ביקורתי ולא מתפשר. לכן, קבלת פרס סוקולוב, אות הכבוד הגבוה ביותר של הממסד התקשורתי בישראל, מעידה על הכרת אותו ממסד בחשיבות החיונית של ביקורת עצמית".

ניר בן-צבי, מנכ"ל עמותת "שקוף" שמפעילה את אתר העין השביעית: "הפרס הזה הוא קודם כל של שוקי, אורן ואיתמר – מערכת העין השביעית – שבמשך שנים עושים עבודה עיתונאית אמיצה וחסרת פשרות – בחשיפה וביקורת על התקשורת בישראל. אין ראויים מהם ואנחנו שמחים וגאים על ההכרה שהם מגיעים לה.

"אנחנו חיים בתקופה רדיקלית, שמצריכה בחינה מחדש של כל המערכות – השלטוניות, הציבוריות וגם הפרטיות – שאפשרו את עלייתם של הכוחות האנטי-דמוקרטיים במדינת ישראל. מיזמים כמו שלנו – "העין השביעית", "שקוף" ו"המקום הכי חם בגיהנום" – קוראים את המציאות הזאת ומנסים לפרק את המצב הבסיסי שהוביל אליה. אבל חשוב מכך, לצד הפירוק הם גם בונים דבר מה חדש ויוצרים מציאות אחרת. תחקירים כמו 'שיטת 'ידיעות אחרונות' חושפים צדדים בהוויה הישראלית שעיתונות המיינסטרים אפילו לא שוקלת להתקרב אליהם".

עוד אמר כי "הפרס הזה שייך גם למו"לים שלנו – כמעט 10,000 תומכות ותומכים קבועים – שמדי יום מחדש מאפשרים לנו להמשיך בכל הכוח בעבודת עיתונות תחקירים בועטת ונקייה מאינטרסים. הבית היחיד בו העיתונות של "העין השביעית" יכולה להתקיים הוא תחת המטרייה של מימון ציבורי מלא שמנתק את כבלי ההשפעה של ההון והשלטון מהעבודה העיתונאית".

הפרס יוענק ב-10 בספטמבר מטעם עיריית תל-אביב יפו, שוויו 18,000 שקל. חברי ועדת השופטים לפרס בעיתונות הכתובה הם גל גבאי (יו"ר),יפעת גליק, אוהד חמו, פרופ' אורן מאיירס ופרופ' ליאת שטייר-לבני. השופטים בפרס העיתונות האלקטרונית (טלוויזיה ורדיו) הם נחום ברנע (יו"ר), תמי ליטני, רוני לינדר, פרופ' פול פורש וענת סרגוסטי.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת נעמי נידם

נעמי נידם
העורכת הראשית של אתר "שקוף". עיתונאית, גרה במצפה רמון. עברתי בתקשורת המיינסטרים וגם בעצמאית, מהעיתון הצבאי "במחנה", דרך עריכה ב"מקור ראשון", באתר החדשות nrg, ובהמשך כתחקירנית ב"עושים סדר" וככתבת ב"שיחה מקומית".בשנים האלה למדתי על בשרי כמה כוח יש למילים. הוא יכול להיות הרסני, והוא יכול להיות מהפכני. מאושרת מכך שבחרתי לנטוש את הרייטינג, את הדיווח המהיר והשטחי של אתרי החדשות - וליצור ב"שקוף" עיתונות חוקרת שמשנה את המציאות.

4 תגובות

  1. מזמן אמרתי שזו ההשקעה הכי חשובה ומשתלמת שלי.
    שאפו, תמשיכו כל תודה רבה!

  2. מעבר לכך שמדובר בבחירה הראויה ביותר לטעמי, הפודקאסט של משפט המולים הוא מבחינתי חוד החנית של הפודקאסטים בישראל. אינפורמטיבי, מספק זויות מקוריות ולפרקים מצחיק יותר מכל קומדיה שיש כרגע בטלוויזיה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!