ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מסמך פנימי של עיריית ת"א מגלה: התכנית להפחתת הזיהום לא תביא בשורה לאזור התחנה המרכזית

הטיוטה של התכנית, שאותה חויבה העירייה להגיש, הגיעה לידי "שקוף" וחושפת פתרונות שאינם ריאלים ולא מספקים מבחינת יעילותם ומסגרת הזמנים. מהמסמך עולה כי חלופת מתחם פנורמה שעלתה לדיון משפטי כלל לא על הפרק מבחינת העירייה, וכי הפתרונות העיקריים שבסמכותה מסתכמים בשינויים מינוריים כמו הסדרי התנועה ונטיעת עצים. בארגוני הסביבה ביקרו: "נדרשת תכנית מעשית ויעילה ולא תרגיל אקדמי למגירה"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ראש עיריית תל אביב רון חולדאי (צילום: מרים אלסטר פלאש 90)
ראש עיריית תל אביב רון חולדאי (צילום: מרים אלסטר פלאש 90)

פתרונות חלקיים, התעלמות מיוזמות ועדות התכנון ומענים מגומגמים: טיוטת התכנית של עיריית תל אביב להפחתת זיהום אוויר חלקית נחשפת כאן לראשונה ומעוררת דאגה בקרב ארגוני סביבה ופעילים. 

בשעה שמשרד התחבורה נסוג מההחלטה להקים מסוף אוטובוסים בשכונת קריית שלום, כפי שפורסם לראשונה ב"המקום הכי חם בגיהינום", על פי הטיוטה נראה כי בעיריית תל אביב כלל לא התכוננו לתרחיש של העתקת המתחם לפנורמה.

מעבר לכך, בעירייה לא הצליחו לייצר חלופות, לא מצאו פתרונות מוחלטים וכל הצעה טעונה מעורבות של גופים אחרים ושנים ארוכות עד לתוצאה ראויה אם בכלל. כדי להפחית את זיהום האוויר, טרם רכישת צי רכבים חשמליים להסעת המונים, יש צורך בדילול מהיר של הקווים שנכנסים לאזור. אלא שהסטת קווים היא הליך תכנוני מורכב שדורש בין היתר עיצוב מחודש של קווי תחבורה ציבורית, הקמה של נתיבים ייעודיים לאוטובוס ומציאת תחנות קצה חלופיות לתחנה המרכזית. 

לאן נעלמה תכנית פנורמה?

כזה הוא מתחם פנורמה והוויכוח סביבו: התושבים בקריית שלום שבדרום תל אביב התנגדו נחרצות להחלטת משרד התחבורה להעתיק חלקים מהתחנה אל תוך השכונה ופעלו באפיקים משפטיים. רגע לפני שהדיון הגיע לכתלי בית המשפט, משרד התחבורה משך הערעור – ובכך פנורמה ירד מסדר היום. אלא שמבט בתכנית של העירייה, שנכתבה שבועות ארוכים לפני הדיון בבית המשפט, מגלה נתון מפתיע: פנורמה מעולם לא היתה על סדר היום.

מעקב שקוף:

בעיריית ת"א גוררים רגליים: עיכוב בתוכנית להפחתת הזיהום באזור התחנה המרכזית
הלחץ עבד: עיריית ת"א תתחיל למדוד זיהום אוויר בבתי ספר הסמוכים לתחנה המרכזית
חנקן דו חמצני בהפסקות: "חצר בית הספר עלולה להרעיל את הילדים שלנו"
פינוי התחנה המרכזית בת"א: בעירייה מכחישים כי נמשכות החריגות בזיהום

אין בתכנית שום אזכור לפנורמה, קריית שלום, או כל הצעה שהועלתה בדיון בוועדה לתשתיות לאומיות (תת"ל 149) למציאת חלופות לתחנה המרכזית. במילים אחרות: עיריית תל אביב מעולם לא ראתה בקריית שלום יעד לפינוי התחנה, אפילו לא כנקודה אחת מני רבות או כחלק מתכנית כוללת. מה כן בעירייה מציעים? פירורים.

הטיוטה המלאה שהגיעה לידי "שקוף" כפי שהוגשה למשרדי הממשלה, מציעה פתרונות להפחתת הזיהום, כמו נטיעת עצים באזור התחנה, חשמול אוטובוסים והקמת חניוני לילה רחוקים מהתחנה. כל פתרון מדורג לפי מידת היעילות שלו, כשמסתמן שהמענה הטוב ביותר לצד חשמול הקווים, הוא להסיט קווי אוטובוס מהאזור. אלא שזה האחרון עוד רחוק מלהוות פתרון ריאלי ובשלב זה אפילו לא מספק.

לאחר הפרסום הראשוני ב"שקוף", התכנית זכתה לביקורת קשה מצד ארגוני הסביבה, בהם אדם טבע ודין: "המסמך אמנם יכול להוות בסיס מקצועי לדיון בתכנית אך אינו התכנית עצמה", מסר ד"ר אריה ונגר ראש תחום זיהום אויר באדם טבע ודין. "תכנית להפחתת זיהום אוויר צריכה לכלול אמצעים, לוחות זמנים, תקציב וגוף אחראי ולא מידע מקצועי בלבד. כל אילו אינם במסמך. לפיכך ועל מנת שהפחתת זיהום האויר בתחנת המרכזית תהיה מעשית ויעילה ולא תרגיל אקדמי למגירה, יש להשלים במהירות האפשרית תכנית יישומית שניתן יהיה לוודא את מימושה. יש לזכור, כי מדובר באזור מזוהם ביותר ברמת זיהום הפוגעת באופן חמור בבריאות הציבור באיזור ואין להתייחס לנושא בקלות ראש". 

מנתוני משרד התחבורה עולה כי במהלך היום נכנסים ויוצאים מהתחנה המרכזית מעל ל-5,000 אוטובוסים. בין היתר בעירייה מציינים כי בהתאם לתכנית משרד התחבורה לשנת 2025 קווים רבים מתוכנים לעבור לרדינג וסבידור. מדובר במספר מוערך של כ-1,300 ביום. אלא שכבר באותה הטיוטה, בעירייה ציינו שזה לא מספיק וכדי לייצר אפקטיביות, יש צורך להסיט 2,310 נסיעות נכנסות ו-1,530 נסיעות יוצאות, אולם לא ציינו כל מענה נוסף. בנוסף, כדי לממש את התכנית הקיימת במהירות, ציינו כי דרושות כשנתיים עד שלוש שנים, בהנחה שירחיבו את המסופים הקיימים בסבידור ורדינג ולא תהיה התנגדות מצד גורמים שונים . 

פתרון נוסף שהעירייה מסמנת כבעל השפעה משמעותית על איכות האוויר הוא חשמול מערך האוטובוסים, כלומר מעבר מאוטובוסים הפולטים זיהום לחשמליים. כיום, רק אחוז אחד מכלל האוטובוסים שיוצאים מהתחנה מחושמלים. לשיטתם, בטווח הזמן הקרוב ניתן לחשמל כבר בשנת 2024 מעל 2,000 נסיעות ביום. לשם כך, כבר בימים אלה בעירייה מקימים חניון ליד התחנה המרכזית שיהיו בו מעל 150 עמדות טעינה. לכאורה מדובר בבשורה משמעותית, אלא שגם כאן, בעיריה מסייגים: "המעבר לאוטובוסים חשמליים יעשה על-ידי מפעילי התחבורה הציבורית בעידוד הממשלה. לעירייה אין סמכות בתחום זה", כתבו.

התחנה המרכזית בתל אביב (צילום: מתניה טאוסיג, פלאש 90)

פתרון נוסף שנבחן במסגרת טיוטת התכנית, נוגע להיקף הזיהום שפולטים האוטובוסים שאינם חשמליים. מדובר בתקינה אירופאית שמגדירה את מסנני הגזים וכמות הפליטות של רכבים. כך למשל, כיום 16% מהאוטובוסים שנכנסים ויוצאים מהתחנה הם תחת תקינת יורו 5. לשם השוואה, בחודש ספטמבר בשנת 2024, כלל הרכבים באיחוד האירופי יעברו לתקינת יורו 6. מדובר בשלוש מערכות מרכזיות שמותקנות ברכב ומקטינות את פליטת המזהמים לאוויר, ממש כמו מפעלים מזהמים. 

אלא שגם כאן אין בשורה של ממש – בעוד שבאירופה יוזמים מהלך כולל, עיריית תל אביב מציעה כי המשרד להגנת הסביבה יבחן את האפשרות שכלי תחבורה ציבורית שאינם חשמליים בסביבת התחנה, יהיו לכל הפחות בתקן יורו 6. כלומר גם אין החלטה עדיין אלא רק הצעה וגם היא אינה בשליטת העירייה ככל שזה תלוי בתחבורה ציבורית. יש לציין כי לעירייה דווקא יש יכולת להפחית את תנועת הרכבים הפרטיים במקום, אולם נקבע כי תהיה לכך השפעה בינונית עד נמוכה על איכות האוויר. 

בעירייה פירטו עוד רעיונות נוספים, אך כולם, ללא יוצא מהכלל, קיבלו ההערכה כי תהיה להם השפעה נמוכה על איכות האוויר. כך למשל, בעירייה הציעו לבטל את חניון הלילה בתחנה ולהעביר 200 אוטובוסים ליעד אחר, אולם נפח תנועת האוטובוסים בשעות הלילה דליל ועיקר החריגות צפויות דווקא בשעת השיא. עוד הציעו להוסיף נתיבי תחבורה ציבורית אבל המודלים חוזים כי לא תהיה לכך השפעה על נפחי התנועה בכללותם. 

כך גם רעיונות נוספים קיבלו תיעדוף נמוך כמו הגבלת שעות הפריקה והטעינה של סחורות, אלא שבאזור התחנה משאיות כאלה תופסות נפח של פחות מ-5% ותהיה לזה השפעה נמוכה. עוד הוצע לשפר את תשתית שבילי האופניים וכלי הרכב השיתופיים ולעודד הליכתיות – אולם לרעיונות אלה לא תהיה השפעה משמעותית על נפחי התנועה ולכן לא יקטינו את הזיהום באופן משמעותי. 

בין סך ההצעות, בעירייה ביקשו לטעת עצים כדי לצמצם את ריכוזי הזיהום וליצור "חומה ירוקה בין הולכי הרגל לכביש", כלשונם. לעצים יש יתרונות סביבתיים רבים, הפחחת עומסי חום, תרומה למגוון הבילוגי וכמובן, הם סופחים זיהום אוויר. למרות שאין ויכוח על התרומה, בעירייה טוענים כי לא ניתן לכמת את אופי תרומתם והשפעת פעולתם בשל המשתנים הרבים ובנוסף – החלטה כזו שאינה טעונה את אישור משרדי הממשלה, אפשר היה ליישם לפני שנים רבות. 

צילום מסך מתוך התכנית של עיריית תל אביב

הצעה נוספת היא עלה פרויקט "עיר אוויר נקי". מדובר ברעיון שבקיץ הקרוב ימלאו לו לא פחות משלוש שנים מאז פורסם לראשונה ומשמעותו, צמצום פליטות מזהמי אוויר והגבלת כניסה של כלי רכב מזהמים לתל אביב. "לפעולה יש פוטנציאל גבוה לשפר את איכות האוויר באזור המוכרז", כתבו בתכנית. אלא שמדובר ביעד רחוק: האכיפה תיעשה על-ידי מצלמות, לפי רשימת רכבים מזהמים שתועבר מהמשרד להגנת הסביבה. בנוסף, במסגרת התכנית יחלו בחישמול מדורג של כלל האוטובוסים הנוסעים בעיר לאוטובוסים חשמליים, אלא ש"מסמך ההבנות עודנו בהליך תיאום עם משרד התחבורה", כתבו והיישום יחל רק לאחר הרצת מודל על כל העיר ולאחר החתימה המשותפת על מסמך ההבנות עם משרדי הממשלה. כלומר אין אפילו צפי ריאלי.

קצת פחות פחמן שחור

לצד הביקורת, יש גם סיבות לאופטימיות: אם כל רעיונות טיוטת התכנית ייושמו יחד – יתכן שתהיה לכך השפעה משמעותית על הזיהום. בעירייה הריצו מודלים עתידיים לבחינת נוכחותם של שני מזהמים מרכזיים, חלקיקים נשימים עדינים (PM2.5) המסוגלים לחדור לעומק דרכי הנשימה ולריאות ומורכבים מחומרים כמו בין היתר מתכות, פחמן שחור ופחמן אורגני, כימיקלים אורגניים, אמוניה, סולפטים וחלקיקי קרקע. לצד זה בדקו נוכחות חנקן דו חמצני, גז רעיל שנפלט מתחבורה ועלול לגרום לתחלואה נשימתית, אשפוזים ועוד שורה ארוכה של נזקים גם בחשיפה לטווח קצר. 

"כל האמצעים המוצעים ישיגו את היעד", כתבו בתכנית ביחס להפחתת הזיהום ואז סייגו – למעט בפינה הדרום מזרחית של האזור הנבדק. מחיר קטן? תלוי את מי שואלים. בדרום מזרח התחנה המרכזית משתרעים בתי הספר היסודיים, "שורשים", ו"השכונתי שפירא".

לפני כחודשיים חשפנו בשקוף כי המשרד להגנת הסביבה התריעה בפני העירייה כבר לפני כעשור על ריכוזים גבוהים של הגז הרעיל בשטח בית הספר הסמוך לתחנה, ואף הומלץ שלא לתת לילדים להסתובב בחצר בשעות השיא. מאז לא נעשו מדידות נוספות, אולם בעירייה הקימו שם מוסד חינוכי נוסף ומספר הילדים אף עלה.

לפני כחודש פרסמנו כי בעקבות החשיפה, במשרד להגנת הסביבה יציבו בקרוב תחנת ניטור בבתי הספר כדי לוודא שאין חריגות נוספות והשטח בטוח לילדים. בינתיים, בטיוטת התכנית ציינו כי חישמול 21% מכלל האוטובוסים והמיניבוסים ומעבר 23.5% מכלל האוטובוסים לתקינת יורו 6 באזור – ישיגו את היעד המבוקש. 

התגובה של עיריית תל אביב 

"בהתאם להוראות פקודת התעבורה, טיוטת הצעה הועברה להתייחסות הגורמים הרלוונטיים ביניהם המפקח הארצי על התעבורה, ראש אגף איכות אוויר במשרד להגנת הסביבה ומנכ"ל משרד הפנים. העירייה תגיב לאחר קבלת התייחסותם של גורמים אלו ופרסום התוכנית".

התגובה של המשרד להגנת הסביבה

"התוכנית שהוגשה עדיין נמצאת בבדיקה של אנשי המקצוע במשרד".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

4 תגובות

  1. עיריית ת"א אשמה במחדל המתמשך הזה. כמובן שמשרד התחבורה, וחברת נצב"א לא חפות מאשמה, אבל בסוף עיריית ת"א צריכה להיות זו בעלת האינטרס העליון לפתור את הבעיה העגומה הזו שפוגעת בבריאותם של החלשים ביותר בעיר, והיא לא מממשת את תפקידה.

  2. בציר הזמן רשום כי במרץ 21' הייתה עתירה נגד השרה זנדברג, אלא שהיא נכנסה לתפקידה רק ביוני 21'. אני מניח שהעתירה הייתה נגד המשרד להגנת הסביבה, או השרה שקדמה לה גילה גמליאל.

  3. רגע, לפי הדו"ח כל המעבר של חלק מהמסוף לפנורמה בכלל לא יפתור את בעיית הזיהום… אבל למה לא להמשיך לנפח את הנרטיב הזה… מה רע בלחשמל מיידית את האוטובוסים (בדיוק כמו שהדו"ח של המומחים אומר) במקום המיועד ומתוכנן לכך (הממ… התחנה המרכזית) ולפתור את עניין הזיהום? זה לא משתלב עם התוכניות של נצבא? זה לא מספיק אקשן ופשוט מדי?

  4. נשמע כמו תוכנית מצוינת. פתרון סופר מהיר בלי הרבה בלאגן – חשמול או מעבר של אפילו רבע מהאוטובוסים לתקן יורו 6. אז מה הבעיה על זה אתם שואלים? שזה לא יסייע למטרתו האמיתית של המאבק – השבחת הקרקעות בתחנה המרכזית (קובי מימון?) וסביבתה כדי שהחבר'ה יוכלו להיות מולטי מיליונרים מהמגדלים… (כן, רובם רכשו שם ב-10-16 השנים האחרונות כדי להרוויח… אחרת היו קופצים כרגע מאושר על הפתרון המיידי לזיהום…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!