ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

דוח הגנת הסביבה: שריפות הפסולת הן הגורם המסרטן הראשי

מרשם פליטות זיהום האוויר שפרסם המשרד להגנת הסביבה קובע כי מקורם של 74% מהחומרים החשודים כמסרטנים הוא בשריפות הפסולת. בימים אלה פועל לראשונה צוות ממשלתי לפתרון הבעיה הלאומית
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

שריפת פסולת בתחנת מעבר פיראטית (צילום: המשרד להגנת הסביבה)

שריפות פסולת אחראיות ל-74% מהחומרים החשודים או המוכרים כמסרטנים שנפלטו לאוויר בשנת 2022, כך לפי דו"ח המפל"ס של המשרד להגנת הסביבה. הנתון מחבר בין שריפות הפסולת העירונית הלא חוקית (46%) ושריפות פסולת חקלאית צמחית (28%). לצורך השוואה, סקטור התחבורה אחראי ל-17% מהפליטה, שריפת עץ בקמינים ל-4%, וסקטור התעשייה וייצור החשמל היה אחראי רק ל-3%. 

דוח המפל"ס הוא מרשם פליטות שנתי של המשרד להגנת הסביבה, הכולל מידע מקיף על פליטות מזהמים לאוויר, לים, לקרקע ולמקורות מים. בדוח המשרד נכתב כי "כמות הפליטה של חומרים חשודים או מוכרים כמסרטנים במצאי שנת 2022 פחתה ב-2% בהשוואה למצאי 2021 בעקבות ירידה במספר אירועי השריפה (שנרשמו על ידי רשות הכבאות, ד.ג)". עם זאת, בדיקת "שקוף" חשפה כי הסיבה למה שנראה כמו ירידה – הוא שינוי באופן המדידה. 

"בשנת 2022 הוחלט לשנות את הנהלים לגבי לאיזה אירועים כן חוקרים ואיזה אירועים לא חוקרים בהקשר של שריפות פסולת", מסרו ל"שקוף" ברשות הכבאות. "אנחנו לא יכולים להצביע על ירידה (בכמות שריפות הפסולת, ד.ג)". ברשות הדגישו כי בעקבות השינוי כלל לא ניתן להשוות בין מספר השריפות שדווח ב-2021, לזה שדווח ב-2022. 

בתגובה לחשיפה ההיא מסרו במשרד ל"שקוף" שהם נערכים לבדוק כיצד יתמודדו עם שינוי זה. כעת הסבירו במשרד כי לאחר בדיקה, דאגו שהוא לא ישפיע על המפל"ס: "השינוי הוא רק בסיווג של אופן הדיווח ואינו משנה את המהות וההיקף הכללי".

כך או כך, בינתיים האזרחים בשטח לא מרגישים הקלה. שריפות הפסולת הגואות גובות מחיר בעיקר מהאוכלוסיות החלשות, ונראה שהפתרון השורשי – הקמת תשתיות מיחזור ופינוי פסולת מסודרות – עוד רחוק. האזורים שסובלים במיוחד מתופעה זו הם תושבי יהודה ושומרון והיישובים הסמוכים אליהם מעבר לקו הירוק (רשות הכבאות לא מודדת את מספר שריפות הפסולת בשטחי הרשות, אלא רק את אלו שבשטחי הארץ). 

בימים אלו נעשה הצעד הראשון שיוביל לפתרון הרחוק – הצוות לגיבוש תכנית אסטרטגית לטיפול בשריפות הפסולת באזור יהודה ושומרון. מדובר בצוות שהוקם מכוח החלטת ממשלה שקידמה השרה להגנת הסביבה עידית סילמן, בעקבות שריפות הפסולת הבלתי פוסקות באזור השטחים, ביהודה ושומרון. הצוות יתמודד עם סוגיה מורכבת, כששריפות הפסולת מתבצעות באופן פיראטי בכפרים פלסטינים, ולא בשטחי ישראל.

שריפת פסולת בפאתי הכפר דיר בלוט (צילום: יפת ינקביץ')

המפגש הראשון התקיים לפני כשלושה שבועות והצוות חולק בו לתתי צוותים. על סדר היום של הצוות עומדת ההצעה המשמעותית ביותר שיכולה להקל על המצב: הקצאת מימון עבור שינוע הפסולת של הכפרים הפלסטינים לאתרים מוסדרים, במטרה למנוע את שריפתה. עם זאת, עדיין מוקדם לשמוח – במנהל האזרחי מדגישים שהפתרון "מצוי בשלבים ראשוניים, ולאחר מכן יידרש מכרז והקמת מערך".

מעבר לכך, הפתרון השורשי וארוך הטווח של הבעיה הוא הקמת תשתיות נוספות לטיפול בפסולת. אחת הסיבות המרכזיות לאותן שריפות קטלניות נוגעות לתשתיות הלקויות לטיפול בפסולת באותם אזורים. לפי המנהל האזרחי, האמון על יישום המדיניות בשטחים, לכרבע מהפלסטינים בשטחים אין לאן לפנות את הפסולת. אחד מהפתרונות בהם ידון הצוות נועד לפתור את הבעיה על ידי הקמת מתקני טיפול בפסולת להשבת אנרגיה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת דרור גורני

דרור גורני
כתב הון-שלטון-אקלים. סטודנט באוניברסיטה העברית, ומאמין בכוח של אנשים אכפתיים לשנות את המציאות. שומר על אופטימיות, אקטיביסט, ולצד עבודתי בשקוף מתנדב במספר ארגונים, בהם "ישראל 2050" ועמותת "לפרוש כנף". מקווה להשאיר את העולם טוב יותר לדור הבא. אני מאמין שכלי התקשורת בארץ לא מסקרים נושאים סביבתיים כמו שצריך, ולא במקרה. מאז שהצטרפתי ל"שקוף" אני שואף לחשוף את האינטרסים והקשרים החבויים הקיימים בין החברות המזהמות במדינה למקבלי ההחלטות, ורואה חובה לשקף לציבור את ההשלכות הקיומיות של משבר האקלים כמו שהן.

5 תגובות

  1. מחפשים עבודה בלי לצאת מהבית?
    לעבודה מהבית! אנחנו מחפשים עובדים בתחום הקלדנות, כתיבה, הזנת תוכן ונתונים, והעתק הדבק! ניתן להגיע ל12,700 בחודש ומעלה!
    אין צורך בניסיון לפרטים- 052-4313764 פנו אלינו בוואטספ

  2. לצערי עדיין ראשי הערים שורפים את הפסולת שלהם באזורים נטושים למשל בקרית אתא וכשמתלוננים על ריח הם אומרים שזאת שריפה שמנסים לכבות אותה כמה ימים אז אין שינוי בהגנה על בריאותם של חיי אדם:(

  3. ועדות וצוותים יש לרוב. משפט המפתח הוא שלא חלה ירידה בשריפות.
    לא ברור לי למה זו כתבה אופטימית ולא כתבה שבאה לחשוף שנים על שנים של מחדלים ולהצביע אל הגורמים האחראים לכך.
    אני תורם כל חודש לשקוף כדי לראות שאתם פועלים נגד הבעיות ולא כדי לראות "החלקות" של המציאות ולטיפות על ראשם של האחראים לבעיות.
    תמשיכו בסגנון הזה יגרום לי להפסיק את תרומתי.

    1. העיקרון המנחה לגוף התקשורת שקוף הוא עצמאותו של הגוף, לעניות דעתי למשפטי תנאי אין מקום בתגובות.
      סומכת על צוות שקוף שימשיכו לפקוח עין.

  4. כל הכבוד לכתבה המציגה תמונה נכונה של גורמי זיהום האוויר הגורמים לסרטן
    אמנם רצוי לטפל בפליטות של מפעלים מזהמים אך הם לא הבעיה העיקרית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,904 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!