ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מחפשים פתרון לעשן הרעיל: צוות לטיפול בשריפות פסולת ביו"ש יתכנס לראשונה

הצוות הבין-משרדי הוקם בעקבות החלטת ממשלה שהובילה השרה סילמן, ומטרתו לגבש תכנית אסטרטגית לטיפול במפגעי הסביבה בשטחים, כשבראשם שריפות הפסולת המסרטנות שממררות את חיי התושבים באזור. אלא שרשימת חברי הצוות, שאמור להגיש את מסקנותיו בתוך 180 יום, עדיין לא נסגרה באופן סופי
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

שריפת פסולת בשטח הרשות הפלסטינית (צילום: אזרחים למען אוויר נקי)
שריפת פסולת בשטח הרשות הפלסטינית (צילום: אזרחים למען אוויר נקי)

צעד ראשון בדרך לפתרון הרחוק – הצוות לגיבוש תכנית אסטרטגית לטיפול בשריפות הפסולת באזור יהודה ושומרון יתכנס לראשונה לדיון ביום חמישי הבא, 17 באוגוסט. מדובר בצוות שהוקם מכוח החלטת ממשלה שקידמה השרה להגנת הסביבה עידית סילמן, בעקבות שריפות הפסולת הבלתי פוסקות באזור השטחים, ביהודה ושומרון. הצוות יתמודד עם סוגיה מורכבת, כששריפות הפסולת מתבצעות באופן פיראטי בכפרים פלסטינים, ולא בשטחי ישראל. שישה גופים ביטחוניים ישלחו את נציגיהם, נכון לעכשיו הוא לא יכלול נציג מהרשות הפלסטינית. 

לפי נתוני רשות הכבאות, בין 2019-2021 שיעורן עלה ב-200%, כאשר הגורם המרכזי לכך הוא היעדר תשתיות לפינוי פסולת עבור האוכלוסייה הפלסטינית. מי שסובל מכך הם תושבים ערבים ויהודים שגרים ביישובים הסמוכים. התושבים מתמודדים בכל יום עם פיגועים זיהומיים מסכני חיים, המעלים את הסיכוי של ילדיהם לחלות במחלות קשות, ביניהן מחלת הסרטן. מחקר בנושא מצא כי הסיכוי של ילדים פלסטינים הגרים בסמוך לשריפות פסולת לחלות בסרטן גבוה פי ארבעה ביחס לנורמה. 

על סדר היום של הצוות עומדת ההצעה המשמעותית ביותר שיכולה להקל על המצב: הקצאת מימון עבור שינוע הפסולת של הכפרים הפלסטינים לאתרים מוסדרים, במטרה למנוע את שריפתה. עם זאת, עדיין מוקדם לשמוח – במנהל האזרחי מדגישים שהפתרון "מצוי בשלבים ראשוניים, ולאחר מכן יידרש מכרז והקמת מערך".

מעבר לכך, הפתרון השורשי וארוך הטווח של הבעיה הוא הקמת תשתיות נוספות לטיפול בפסולת. אחת הסיבות המרכזיות לאותן שריפות קטלניות נוגעות לתשתיות הלקויות לטיפול בפסולת באותם אזורים. לפי המנהל האזרחי, האמון על יישום המדיניות בשטחים, לכרבע מהפלסטינים בשטחים אין לאן לפנות את הפסולת. לפי תגובת המשרד להגנת הסביבה, אחד מהפתרונות בהם ידון הצוות נועד לפתור את הבעיה על ידי הקמת מתקני טיפול בפסולת להשבת אנרגיה. חשוב לציין כי הקמה של מתקני טיפול בפסולת להשבת אנרגיה היא טכנולוגיה שנויה במחלוקת שעשויה לגרום, לצד התועלות שלה לטיפול בפסולת, לנזקים רבים לאוכלוסייה שנמצאת בסמוך לאותם מתקנים.

עשן שריפות פסולת חונק את תושבי ראש העין

יניב בלייכר, יו״ר עמותת ״אזרחים למען אוויר נקי״ אמר ל״שקוף״ כי "אנו מברכים על התכנסות הצוות הבין-משרדי, שהוקם בין היתר בזכות פעילות העמותה. עם זאת, חשוב להדגיש כי כל פתרון שעליו ימליץ הצוות חייב להיות מגובה בהתחייבות תקציבית ובהקצאת משאבי כח אדם – בין היתר באמצעות הקמת יחידה ייעודית לאכיפת עבירות פסולת ביו"ש, בדומה ליחידת ינשו"ף הפועלת בתחומי מדינת ישראל. שריפות הפסולת ביהודה ושומרון פוגעות באיכות החיים ובבריאות של מאות אלפי תושבים והגיע הזמן למגר את התופעה".

מי צפוי להשתתף?

החלטת הממשלה שמכוחה הוקם הצוות קבעה כי השרה להגנת הסביבה ביחד עם שר הביטחון יקימו בתוך 60 יום צוות בין-משרדי שיגיש את המלצותיו להתמודדות עם התופעה. הכינוס הראשון של הצוות, ביום חמישי הבא, יהיה לאחר 74 ימים מיום אישור החלטת הממשלה. נוסף על האיחור בזמנים וחרף העובדה שהצוות יתכנס כבר בשבוע הבא – במשרד להגנת הסביבה הודו בפני "שקוף" כי רשימת המשתתפים המלאה עדיין לא נסגרה.

על פי מה שידוע נכון לעכשיו, בראש הצוות יעמדו נציג השרה להגנת הסביבה וסגן ראש המינהל האזרחי. לפי החלטת הממשלה, הצוות יכלול את נציגי מתאם פעולות הממשלה בשטחים, פיקוד המרכז, משרד האוצר, רשות הטבע והגנים, המשרד לשיתוף פעולה אזורי, משטרת ישראל, הרשות הארצית לכבאות והצלה, משרד המשפטים ויועמ"ש איו"ש. זו הרשימה החלקית של חברי הצוות הנוכחיים כפי שהועברו ל״שקוף״: משה מינץ (רשות הטבע והגנים), תומר וידמן (משרד האוצר), ישי בן אלי (אגף החשב הכללי), שולמית קורזון וון-גלדר (משרד החוץ), אלון אטקין (המשרד לשיתוף פעולה אזורי), שקד חבר פרנקל (משרד הנגב והגליל והחוסן הלאומי), אוהד לנדאו (משרד המשפטים). 

"לכינוס הקרוב של הצוות זומנו שישה גופים ביטחוניים ו-18 גופים ממשלתיים. את הצוות יוביל סמנכ"ל בכיר פיקוח ואכיפה במשרד להגנת הסביבה, יצחק (בנדה) בן דוד, וסגן ראש המנהל האזרחי", מסרו במשרד, והוסיפו כי "המשרד דרש מהגופים הרלוונטיים להעביר את שמות הנציגים בימים הקרובים. יתר הגופים נדרשו להכריז על נציגיהם בהקדם".

המשרד להגנת הסביבה הדגיש כי הצוות יתייעץ בעבודתו "עם גורמים רלוונטיים לתכנית, לרבות איגודי ערים לאיכות סביבה ביו"ש, וארגוני סביבה". את המלצותיו יגבש ויציג לממשלה תוך 180 יום מהקמתו. במשרד להגנת הסביבה הוסיפו כי "המשרד פעל בחודש האחרון להקמת הצוות, בשיתוף המנהל האזרחי, במטרה להכין תוכנית כוללת הן במישור המדיניות, הן בקידום הקמת תשתיות ופתרונות בני-קיימה לטיפול בפסולת ובמקורות זיהום, והן להגברת האכיפה בנושאי שמירה על הסביבה באזור יהודה ושומרון".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת דרור גורני

דרור גורני
כתב הון-שלטון-אקלים. סטודנט באוניברסיטה העברית, ומאמין בכוח של אנשים אכפתיים לשנות את המציאות. שומר על אופטימיות, אקטיביסט, ולצד עבודתי בשקוף מתנדב במספר ארגונים, בהם "ישראל 2050" ועמותת "לפרוש כנף". מקווה להשאיר את העולם טוב יותר לדור הבא. אני מאמין שכלי התקשורת בארץ לא מסקרים נושאים סביבתיים כמו שצריך, ולא במקרה. מאז שהצטרפתי ל"שקוף" אני שואף לחשוף את האינטרסים והקשרים החבויים הקיימים בין החברות המזהמות במדינה למקבלי ההחלטות, ורואה חובה לשקף לציבור את ההשלכות הקיומיות של משבר האקלים כמו שהן.

7 תגובות

  1. הפתרון בימים אלו כבר ברור,
    כולם יודעים אותו, אך אפילו עם כל מה שכבר קרה,
    אף אחד לא יגיד מהו במפורש,
    אבל הוא יגיע,
    כי לא תהיה ברירה..
    לא ניתן לחיות לצד אלו שרוצים לחסל אצלך את החיים,
    לא לידם ולא בסמיכות לתרבותם, משהו מהותי יהיה חייב להשתנות, ולא החלטה של
    האדם המתורבת זאת,
    את המסר הזה ככל הנראה העולם יבין ויפנים גם

  2. מחפשים עבודה בלי לצאת מהבית?
    לעבודה מהבית! אנחנו מחפשים עובדים בתחום הקלדנות, כתיבה, הזנת תוכן ונתונים, והעתק הדבק! ניתן להגיע ל12,700 בחודש ומעלה!
    אין צורך בניסיון לפרטים- 052-4313764 פנו אלינו בוואטספ

  3. רצחתם אותנו כבר, וקיצרתם משמעותית את חיינו ואתם נותנים לנו להמשיך להיחנק, הנושא היה צריך להיפתר מזמן, למדינה אין שום אחריות ואכפתיות מהבריאות של התושבים פה, ביזיון כזה לא ראיתי בחיי. חבורה של פושעים הכל, כל הסרטן והזיהום פה בחסותכם, מתי תבינו שאוכלוסיה כל כך בעייתית לא יכולה להתנהל ללא השגחה, ללא פיקוח. מספיק לאזלת היד כבר. מדינה ביזיון

  4. דבר לא זז כי רשימת האנשים לא מלאה? בגלל זה אנשים ממשיכים להיחנק?? אני לא מאמינה למשמע עיני..כמה וועדות והמלצות צריך בשביל לעשות את הפשוט? וכשיש תשתית מסודרת לזבל בתוך הארץ שלנו אז מה? אז הם לא שורפים את הזבל על כל ילקה טובה? אז הם לא זורקים את הזבל בפאתי יערות -בשולי הכפרים-בגינות הבתים? הסתכלתם לראות איך כפר ערבי נראה? מזבלה אחת גדולה. אוכלוסיה פרזיטית על השטח בלי מודעוּת לזיהום קרקע לזיהום מחלות בלי מחשבה ואיכפתיות.

  5. בוקר טוב אליהו . סוף סוף מישהו החליט להקים ועדה שתדון ותדון ותגיש מסקנות שיועברו לועדה שתוקם כדי לבדוק המסקנות שתועברנה לועדה ששוב תבדוק איך ולמה לבצע המסקנות ובינתיים תושבי קו התפר בשפלה נחנקים מעשן והעולם הולך ומתחמם. העיקר שסילמן למדה במרוקו איך להילחם הזיהום.
    שיהיה לכולכם לבריאות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,904 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!