ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

לאחר חשיפת הפערים בנתוני שריפות הפסולת – כיצד יימדד הזיהום?

בדיקת "שקוף" גילתה כי המקור לירידה הדרמטית במספר שריפות הפסולת בין 2021 ל-2022 אינו שיפור במצב - אלא שינוי נהלי הדיווח ברשות הכבאות. הבעיה: המשרד להגנת הסביבה מסתמך על נתוני הרשות כדי לחשב את כמות החומרים הרעילים שנפלטים בשריפות. המשרד: נערכים לבחון את המשמעות
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

שריפת פסולת בתחנת מעבר פיראטית (צילום: המשרד להגנת הסביבה)

במשרד להגנת הסביבה נערכים כעת לבחון כיצד חשיפת "שקוף" בדבר הבעייתיות בנתוני רשות הכבאות על היקף תופעת שריפות הפסולת, עשויה להשפיע על דוח פליטות הזיהום הקרוב.

במשרד מסרו את העדכון בעקבות בקשת חופש מידע שנשלחה על ידי "שקוף" לרשות הכבאות וההצלה שגילתה נתון מפתיע: ירידה דרמטית ומפתיעה של 36% בכמות שריפות הפסולת בין שנת 2021 לשנת 2022. כיוון שמדובר במגמה הפוכה למתרחש בפועל – עלייה עקבית במספר השריפות – ביררנו לעומק אם אכן התרחשה ירידה שכזו. 

כפי שפורט בכתבה קודמת בנושא, הבדיקה העלתה כי הסיבה למה שנראה כמו ירידה – הוא שינוי באופן המדידה. "בשנת 2022 הוחלט לשנות את הנהלים לגבי לאיזה אירועים כן חוקרים ואיזה אירועים לא חוקרים בהקשר של שריפות פסולת", מסרו ל"שקוף" ברשות הכבאות. "אנחנו לא יכולים להצביע על ירידה (בכמות שריפות הפסולת, ד.ג)". ברשות הדגישו כי בעקבות השינוי כלל לא ניתן להשוות בין מספר השריפות שדווח ב-2021, לזה שדווח ב-2022.

אחד השימושים החשובים שיש למידע על אודות מספר שריפות הפסולת בכל שנה נוגע לדוח המפל"ס – מרשם פליטות לסביבה של המשרד להגנת הסביבה. מדובר בדוח שנתי שמפרסם המשרד, הכולל מידע מקיף על פליטות מזהמים לאוויר, לים, לקרקע ולמקורות מים. בשנת 2021 הוא הציג את הפליטות של 575 המפעלים הגדולים בישראל, וכפי שהוסבר בו, "המפל"ס משמש כלי מרכזי לזיהוי מגמות של פליטות מזהמים", בין היתר, גם אלו שנפלטים על ידי שריפות פסולת.

במשרד מסרו ל"שקוף" כי המתודולוגיה שלהם לחישוב פליטת חומרים מסרטנים לאוויר "מסתמכת על דיווחי כבאות והצלה לגבי שריפות פסולת בשטחים פתוחים". כך לדוגמה, בשנת 2021 שריפות אלו היו אחראיות ל-76% מהחומרים המסרטנים שאזרחי ישראל נשמו. לשם השוואה סקטור התחבורה (כולל כלי שיט) היה אחראי ל-17%, וענף התעשייה וייצור החשמל ל-3% בלבד מתוך כלל החומרים המסרטנים שנפלטו לאוויר.

הנתונים של 2021 המשיכו מגמת עלייה עקבית מהשנים האחרונות, שהצביעה על החרפה מתמשכת בבעיית שריפות הפסולת. כאמור, וכפי שהדגישו ברשות הכבאות, לא ניתן להשוות בין מספר השריפות שדווחו בשנת 2021 לאלו שדווחו בשנת 2022. המשמעות היא שדוח המפל"ס עבור שנת 2022 לא יוכל להעריך עד כמה החריפה או שככה התופעה, או לכל הפחות יתקשה מאוד להעריך את השינוי בה. עוד הוסיפו מטעם המשרד להגנת הסביבה כי "הנתונים והסבר על המתודולוגיה יפורטו בעת פרסומם בספטמבר 2023".

איך נלחמים במה שלא יודעים?

"בלי נתונים, אתה רק עוד אדם עם דעה", אמר הסטטיסטיקאי האמריקאי המפורסם, פרופ' ויליאם אדוארדס דמינג. השיבוש שחל בדיווח על מספר שריפות הפסולת בין 2021 ל-2022 יקשה על המשרד להגנת הסביבה בגיבוש מדיניות שתעזור להתמודד עם שריפות הפסולת. כפי שכתוב בדוח המפל"ס עצמו: "המשרד להגנת הסביבה נעזר במפל"ס כאמצעי מסייע לפעילות פיקוח, לקבלת החלטות ולקביעת מדיניות". כיצד יוכל המשרד לוודא שפעולותיו למיגור התופעה מצליחות, אם כלל לא ניתן לדעת מה היקף התופעה?

המקרה הנקודתי שתואר הוא חלק מתופעה רחבה יותר שמקשה על אמידת היקף שריפות הפסולת. כפי שנמסר ל"שקוף" מרשות הכבאות בכתבה קודמת, הנהלים הנוכחיים לדיווח על שריפות הפסולת לא נקבעו במסמך מסודר – כשביקשנו מסמך כזה, מסרו ברשות שהוא לא קיים. כאשר נהלי הדיווח לא יציבים, קשה להשוות בין שנה לשנה.

תחנת פינוי פסולת פיראטית (צילום: המשטרה הירוקה)
תחנת פינוי פסולת פיראטית (צילום: המשטרה הירוקה)

לדוגמה, ביולי 2022 הוחלט כי על עבירת זריקת פסולת בשטחים פתוחים יהיה ניתן להטיל קנס בגובה של עד 12,000 שקלים. האם צעד זה עזר להפחית את מספר שריפות הפסולת בשנת 2023? בעקבות השינוי שבוצע ברשות הכבאות, יהיה קשה מאוד לדעת, שכן נהלי הדיווח אינם יציבים, ומקשים על השוואה בין השנים.

אחד הפתרונות האפשריים למצב זה הוא יצירת מתודולוגיה משותפת של המשרד להגנת הסביבה ורשות הכבאות, בה יקבעו נהלי ואופן הדיווח על שריפות הפסולת. כך יהיה ניתן להבטיח יציבות של הנתונים המדווחים, ולנתח את אפקטיביות הצעדים למיגור התופעה.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר:

"שריפות הפסולת הן תופעה לא חוקית, ועל כן אין עבורה מקור מידע מהימן ועקבי, פרט לדיווחים של גופים המטפלים בה. המשרד להגנת הסביבה פיתח מתודולוגיה לחישוב הפליטות משריפות פסולת אשר מסתמכת על דיווחי כבאות והצלה לגבי שריפות פסולת בשטחים פתוחים. המשרד בוחן את משמעות השינוי בשיטת הדיווח של כבאות והצלה לישראל וההשפעות על נתוני המפל"ס של 2022 ומצאי הפליטות. הנתונים והסבר על המתודולוגיה יפורטו בעת פרסומם בספטמבר 2023".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת דרור גורני

דרור גורני
כתב הון-שלטון-אקלים. סטודנט באוניברסיטה העברית, ומאמין בכוח של אנשים אכפתיים לשנות את המציאות. שומר על אופטימיות, אקטיביסט, ולצד עבודתי בשקוף מתנדב במספר ארגונים, בהם "ישראל 2050" ועמותת "לפרוש כנף". מקווה להשאיר את העולם טוב יותר לדור הבא. אני מאמין שכלי התקשורת בארץ לא מסקרים נושאים סביבתיים כמו שצריך, ולא במקרה. מאז שהצטרפתי ל"שקוף" אני שואף לחשוף את האינטרסים והקשרים החבויים הקיימים בין החברות המזהמות במדינה למקבלי ההחלטות, ורואה חובה לשקף לציבור את ההשלכות הקיומיות של משבר האקלים כמו שהן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,916 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!