ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

פיגוע זיהומי בראש העין: "ברחנו מהבית לכמה ימים, כי אפשר לנשום"

שריפות הפסולת מכות בתושבי ראש העין והיישובים הסמוכים כבר שנים, אבל הלילה התושבים התמודדו עם מה שהם מכנים כאירוע הקשה ביותר שחוו. הסיבה, לפי עיריית ראש העין, היא פעילות מבצעית לסיכול מחוללי השריפות באזור דיר בלוט, שבעקבותיה הוצתו שריפות במספר רב של מוקדים. הפתרונות המיידים שעשויים לעזור עדיין לא אומצו
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

עשן שריפות פסולת חונק את תושבי ראש העין

"אי אפשר לנשום", "שורפות לי העיניים, מחנק בגרון", "צריך לצאת מהעיר כמה שיותר מהר", "העיר הזאת לא כשירה למגורים", "מרעילים אותנו" – אלו רק חלק ממאות התגובות שהצטברו בתוך שעות בודדות בקבוצות הוואטסטפ של תושבי ראש העין, שהתמודדה בלילה החולף עם מה שהם מכנים כאירוע החמור ביותר של שריפות פסולת, "מתקפה כימית", בפי מספר תושבים.

אתמול בשעות הצהריים המנהל האזרחי ביצע "פעילות מבצעית אינטנסיבית לסיכול ופגיעה במחוללי השריפות באזור דיר בלוט", כך לפי עיריית ראש העין. במסגרת הפעולות נהרסו שלוש מטמנות פסולת בכפרים דיר בלוט וא-זאוויה, ששימשו כמשרפות לא חוקיות. לדבריהם, בעקבות הפעילות "הוצתו שריפות במספר רב של מוקדים". בסרטונים שצולמו בעזרת ציוד טכנולוגי שרכשו תושבי העיר, נראה כיצד הרוח נושאת את העשן הסמיך והרעיל היישר אל הבניינים והרחובות של ראש העין.

"אני גרה פה שנתיים וחצי בשכונה הזאת – בחיים זה לא היה ככה. יצאתי לגינה לראות מה קורה – התחלתי להשתעל ברמה של חנק ועד הקאות. זה כמו לקחת אוויר מאגזוז. לא שולחים מחר ילדים לגנים", אומרת אחת מתושבות העיר שביקשה להישאר בעילום שם. "מרגישים כאילו אנחנו במלחמה. מתקפת טרור כימי. ברמה הזאת", היא מוסיפה. תושבים נוספים מסרו שהם שכרו חדרים בבתי מלון כדי לא להישאר בעיר.

"בשנת 2009 חטפתי מחלת ריאות… משנת 2016 חלה קפיצת מדרגה חמורה בשריפות וגם התחלתי לסבול משיעולים בלתי פוסקים. ועדת ביטוח לאומי נתנה לי 100% נכות", אומר ל.ק., תושב אורנית, שמדגיש את הסבל שלו ושל משפחתו מהמצב: "ילדי ובן זוגי חולים רוב הזמן במחלות צינון, אלרגיות, שריפה בעיניים ובגרון" הוא מוסיף, ומדגיש כי "מצב המשרפות ידוע למדינה וחוצה פוליטיקה ונעשה בידיעה ואי מניעה של המדינה. עשרות אלפי ילדים, מבוגרים, מוחלשי מערכת חיסון וכלל התושבים חשופים למחלות ריאות, לידות שקטות, סרטן מח, מחלות כרוניות, אסטמה ועוד". תושב נוסף מהיישוב סיפר: "בטיול עם הכלב עצר לידי רכב, נראה כמו מישהו בתפקיד, וביקש ממני לחזור הביתה כי מה שמריחים זה צמיגים ומצברים שנשרפים ורמת הרעלנים באוויר גבוהה באופן חריג".

מגבות שתלו תושבים למניעת חדירת עשן

מספר שריפות הפסולת המסרטנות נמצא במגמת עלייה מדאיגה. בין 2019 ל-2021 חלה עלייה של 70% במספר השריפות ברחבי הארץ, אך מי שנושאים בנטל הכבד ביותר הם תושבי השטחים ביהודה ושומרון והיישובים הסמוכים להם גם בתוך גבולות הקו הירוק – שם מספר השריפות גדל בשנים אלו ב-200%, לפי נתוני רשות הכבאות. כמו כן נמצא כי הסיכוי של ילדים פלסטינים הגרים בסמוך לשריפות פסולת לחלות בסרטן עלה פי ארבעה ביחס לנורמה. ניתן לשער מה הנזק הבריאותי שנגרם לתושבי היישובים בלילה החולף.

מה המקור לשריפות הפסולת?
הסיבה המרכזית לשריפות ביהודה ושומרון נוגעות לתשתיות הלקויות לטיפול בפסולת באזור זה. לפי המנהל האזרחי, האמון על יישום המדיניות בשטחים, לכרבע מהפלסטינים בשטחים אין לאן לפנות את הפסולת. בדיקת "שקוף" מעלה כי בכל האזור קיימות רק שש תחנות מעבר – תחנות שאליהן מגיעה הפסולת מהרשויות כדי לעבור מיון קודם לשליחתה אל מפעלי המחזור – על שטח של כ-5,800 קמ"ר. כלומר קיימת תחנת מעבר אחת על כל אלף קמ"ר בממוצע, בהשוואה לאזור המרכז, המכיל תחנה אחת על כל 120 קמ"ר. נוסף על המחסור בתחנות המעבר, חסרים גם אתרי הטמנת פסולת, אתרים שבהם מוטמנת בלית ברירה הפסולת באדמה, בשל המחסור בתשתיות למיחזור. המנהל האזרחי, בתמיכת המשרד להגנת הסביבה, מנסה לקדם הקמה של התשתיות הנדרשות, אך בדיקת "שקוף" גילתה שייקחו עוד מספר שנים עד שאלו יוקמו, שנים בהם התושבים ימשיכו לנשום אוויר רעיל שמקורו בשריפות הפסולת. סיבה מרכזית נוספת היא עלות השינוע וההטמנה של הפסולת המיוצרת. היטל ההטמנה המונהג בארץ – כ-110 שקלים לפני מע"מ – הוא מס אותו חייבת כל משאית זבל לשלם כאגרה למדינה בשער הכניסה למטמנה. ההיטל מהווה תמריץ שלילי לרשויות לשלוח את הפסולת להטמנה, וכך היא מוצאת את דרכה ל"פתרון" שלכאורה זול יותר לכיס, אך יקר מאוד בבריאות: שריפת הפסולת. מטרת ההיטל לתמחר את הנזקים של הטמנת הפסולת באדמה, שהיא כביכול האלטרנטיבה למחזור. אך למרות הכוונות הטובות, מסתמן שהתוצאה בפועל הפוכה: בין 2021-2009 עלה ההיטל בכ-260% (מ-30 לכ-110 שקלים), ומספר שריפות הפסולת המשיך לעלות בהתמדה. בגוף המחקר של הכנסת מציינים כי "ייתכן שהעלייה בהיטלי הטמנה […] תרמה לתמריץ הכלכלי להשליך פסולת באופן לא-חוקי או לשרוף אותה". שילוב של שתי הבעיות הללו מייצר את המציאות הבלתי נסבלת איתה נאלצים להתמודד כלל התושבים, היהודים והערבים.

בעיריית ראש העין הוסיפו שהם "מאמינים כי בטווח הארוך, הפעילות של צה"ל והמינהל האזרחי תוביל לצמצום התופעה". אך מסתמן שפעולות האכיפה של המנהל האזרחי, רבות ככל שיהיו, לא יעזרו להתמודדות עם אלפי שריפות הפסולת בשטחים. כפי שמוסבר בבוקסה "מה המקור לשריפות הפסולת?", כל עוד לרבע מהתושבים הפלסטינים ביהודה ושומרון אין לאן לפנות את הפסולת, היא ממשיכה להיערם עד לכמות שמצריכה להיפתר ממנה, כאשר פתרון השריפה הוא לכאורה הזול ביותר, אך היקר ביותר מבחינה בריאותית. מסתמן שפעולות האכיפה מול הפלסטינים גוררות גם תגובות נגד שאף גורם לא ציפה להן – שריפות פסולת רחבות היקף שמשביתות את שגרת החיים של תושבי הערים הסמוכות. הפתרון היחידי שיעזור לאורך זמן, כפי שגם אומרים גורמי המקצוע, הוא הקמת התשתיות המתאימות לטיפול בפסולת בשטחים. לצערם של התושבים היהודים והערבים, הבנייה של תשתיות אלו תיקח עוד מספר שנים.  

עשן שריפת פסולת מעל ראש העין

הפתרון הנוסף שמקדם המנהל – סבסוד שינוע הפסולת לאתרים מוסדרים עבור הכפרים הפלסטינים – מסתמן כפתרון היחיד שעשוי לעזור בטווח המיידי, וצריך להתרחב לכלל הכפרים הבעייתים ברשות הפלסטינית, עד לסיום הקמת התשתיות המתאימות. בדיקת "שקוף" מעלה שהעלות של פתרון זה זניחה, ואף קיים לו מקור תקציבי: "קרן הניקיון". בין השנים 2007-2021 הצטברו בחשבון "קרן הניקיון" של יהודה ושומרון 412 מיליון שקלים, כאשר לפי המנהל האזרחי העלות של סבסוד שינוע הפסולת לכל הכפרים הפלסטינים הבעייתים (72 במספרם, לפי המנהל האזרחי), אמורה לעלות כ-5 מיליון שקלים לשנה, 25.6 מיליון שקלים ל-5 השנים הקרובות. כלומר – 1% מתוך התקציב של "קרן הניקיון" של יו"ש יכול לפתור את בעיית שינוע הפסולת ל-72 כפרים ביו"ש ל-5 השנים הקרובות. עם זאת, גם אם יוקצה הכסף, במנהל האזרחי טוענים כי ברשות הפסלטינית מסרבים לקבל את הכספים. מדובר במכשול נוסף שיש לפתור.

בדיון שהתקיים לפני כשבועיים בוועדת הפנים והסביבה אודות "קרן הניקיון" נסקרו השימושים בכספי הקרן, בה משתמשים בין היתר לבניית אותם מתקני טיפול פסולת, כלומר הפתרון ארוך הטווח. עם זאת, הפתרון לטווח המיידי שהציע המנהל האזרחי – סבסוד שינוע הפסולת לכלל הכפרים הבעייתים – עדיין לא אומץ על ידי הממשלה. בינתיים התושבים ממשיכים להתמודד עם מציאות בלתי אפשרית, ולא רואים את האופק שמוסתר על ידי העשן הסמיך של השריפות.

תגובות 

עיריית ראש העין:

לא נמסרה עד מועד פרסום הכתבה

המנהל האזרחי:

במסגרת הנחיית ראש המנהל האזרחי, תת-אלוף פארס עטילה, למימוש מבצע ״אוויר נקי״ ביהודה ושומרון, ביצעה אתמול (שלישי) יחידת הפיקוח במנהל האזרחי אכיפה משמעותית נגד ארבעה אתרי פסולת פיראטיים במרחב הכפרים דיר בלוט וא-זאויה הסמוכים לראש עין.

במהלך האכיפה נהרסו שני מבנים שבעליהם מסתמנים כגובי תשלום עבור משאיות אשר מגיעות לשפוך את תכולתן. יתרה מכך, בוצעו חסימות צירים עבור אתרי הפסולת הלא חוקיים – ואף הושבתו שבעה מהם.

נוסיף כי מתחילת שנת 2023 נתפסו והוחרמו ביהודה ושומרון למעלה מ-60 משאיות אשר הובילו פסולת שאינה חוקית וגורמת לזיהום הסביבה.

אנשי המנהל האזרחי בשיתוף כוחות הביטחון פועלים בכלל רחבי יהודה ושומרון לסגירת מטמנות לא חוקיות לאלתר ולביצוע מבצעי אכיפה נוספים מסוג זה, כל זאת מתוך שמירה על הבריאות ואיכות חייהם של תושבי יהודה ושומרון – דבר הנמצא בראש סדרי העדיפויות של המנהל האזרחי.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת דרור גורני

דרור גורני
כתב הון-שלטון-אקלים. סטודנט באוניברסיטה העברית, ומאמין בכוח של אנשים אכפתיים לשנות את המציאות. שומר על אופטימיות, אקטיביסט, ולצד עבודתי בשקוף מתנדב במספר ארגונים, בהם "ישראל 2050" ועמותת "לפרוש כנף". מקווה להשאיר את העולם טוב יותר לדור הבא. אני מאמין שכלי התקשורת בארץ לא מסקרים נושאים סביבתיים כמו שצריך, ולא במקרה. מאז שהצטרפתי ל"שקוף" אני שואף לחשוף את האינטרסים והקשרים החבויים הקיימים בין החברות המזהמות במדינה למקבלי ההחלטות, ורואה חובה לשקף לציבור את ההשלכות הקיומיות של משבר האקלים כמו שהן.

9 תגובות

  1. כל אלה שעשן לא מטריד אותם הם רחוקים
    מלהיות אדם והם יותר מלאכים או מגיבים
    מטעם חברות הבניה באיזור, בכל אופן היישוב עומד במספר בעיות חמורות שכל
    מי שקנה דירה צריך לחכות לנס כדי שמחיר
    דירתו לא ירד הראשון זהו רעש המטוסים
    שמפריע את מנוחתינו עד לטירוף, השני
    טורבינת הכוח המופעלת על סולר שתשנה
    את האויר שתנשמו, השלישי אלו הן השריפות
    המתחוללות באיזור ופוגעות בבריאותנו,

  2. יש כאן עניין של מקל וגזר.
    ראשית, חייבים להפסיק את השריפות מהגיץ הראשון, אחרת זו הפקרות ממדרגה ראשונה של בריאות הציבור. זה המקל.
    הגזר הוא הקמת מפעל להפיכת הפסולת ל UBQ, חומר גלם שמשמש לתעשיית הרכב בעוד. טכנולוגיה ישראלית שכבר מיושמת במפעל ראשון באיזור צאלים.
    יחד עם מתקן להפרדת פסולת אלקטרונית ומכירתה לתאגידי מיחזור ישראלים, כל הצדדים ירוויחו. הפלסטינים, הישראלים והסביבה.
    זו דעתי.

    1. אני גר שם ולא מבין מה העניין קצת עשן ,מה הקשר בין יהודה ושומרון לראש העין או אורנית נראה זה סתם צרות עין לשכונה בשם פסגות אפק הנמצאת באזור ההר הצפוני והביקוש לקניית דירה שם לא מפסיק

  3. שנים שייש את השרפות האלה אז מה כולם רצו ליקנות שם דירות מה רק ביגלל מחיר טוב ויחסית זול ואיכות חיים לא לוקחים בחשבון

  4. צריכים להכין מטוס כיבוי וכבר בניצוץ הראשטו להטיס לשם. רק שישמרו על שאר הסביבה בשעת הכיבוי. יחד עם זאת, עם אלה יהיה פעם דו קיום?

    1. גם באיזור אשדוד עשו שריפה של פסולת כמה ימים רצוף והיה עשן שחור סמיך באויר אנשים בסביבה נאלצו להישאר בבתים ולסגור חלונות . ככמה מזהמים את האויר וטוענים שזה האזרחים עם המכוניות מזהמים.

  5. אספר לכם בדיחה: איש אחד הלך לשוק וראה סוחר סוסים מעמיד סוס למכירה. שאל "איך הסוס?". ענה לו המוכר "בריא כמו סייח, חזק כמו שור וחרוץ כמו נמלה". האיש קנה את הסוס ותוך זמן קצר גילה שהסוס חולני, חלשלוש ועצלן. לקח אותו לשוק למכור אותו. פתאום ראה את הסוחר שמכר לו את הסוס וצעק עליו "מה מכרת לי?! סוס חלש, חולה ועצלן!". אמר לו הסוחר אם ככה אתה מדבר על הסוס, איך תצליח למכור אותו. ואני אומר… עם כתבות כאלו וכותרות כאלו לעולם לא תצליחו לעבור דירה…. לנצח תשארו תקועים עם העשן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!