ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

"בגלל ג'נין": כחצי מחברי האופוזיציה הבריזו מההצבעה על חוק טבריה

24 ח"כים וח"כיות לא הגיעו להתנגד לחוק הפרסונלי שנתפר למידותיו של מקורב לאריה דרעי, בדרך לראשות עיריית טבריה. שניים מהם ציינו את ההתנגדות למבצע הצבאי כסיבה להיעדרות, אחרים נכחו באירועים משפחתיים או חלו - אך יותר ממחצית סירבו לתת דין וחשבון לציבור מדוע הבריזו
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הבריזו ושתקו. בני גנץ ויאיר לפיד (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

איפה הייתם ביום שלישי בסביבות השעה 1:00 בלילה, כשהכנסת הצביעה בעד על חוק טבריה של חבר הכנסת עמית הלוי (ליכוד) בקריאה שנייה-שלישית במליאה? איזה קרב התרחש סביב כניסתו לספר החוקים של החוק הפרסונלי המיטיב עם מקורבו של דרעי, בועז יוסף, לקראת המירוץ לראשות עיריית טבריה?

האמת, זה לא משנה איפה הייתם. אולי הלכתם לישון בשקט, תוך ציפייה שהח"כים המתנגדים נלחמים עבורכם, כדי שהכנסת לא תבזה את עצמה עם עוד חוק התפור למידותיו של אדם אחד. אבל מתברר שלא כך היה: ההצבעה עברה ברוב גדול של 43 חברי כנסת מהקואליציה מול 32 חברי כנסת מהאופוזיציה. כלומר, 24 ח"כים מהאופוזיציה חשבו שיש משהו יותר חשוב לעשות עם זמנם ובחרו שלא להגיע. 

13 מהם בחרו להתעלם מפניית "שקוף" ואפילו לא הסבירו את היעדרותם. בהם כמעט כל יושבי ראש המפלגות: יאיר לפיד, בני גנץ, מנסור עבאס, אביגדור ליברמן, ואיימן עודה. עוד ברשימת המבריזים-המתעלמים: מאיר כהן, אלעזר שטרן, מיקי לוי ומירב בן ארי (יש עתיד), עודד פורר וחמד עאמר (ישראל ביתנו), אחמד טיבי ויוסף עטאונה (חד"ש-תע"ל).


"נכחתי אתמול בהפגנה"

הסיעה היחידה שכל חבריה נעדרו באופן גורף חד"ש-תע"ל נעדרו מההצבעה כליל. שניים מחבריה שוחחו עם "שקוף": "לא חשתי בטוב בעקבות האירועים בג'נין", אמרה חברת הכנסת הותיקה עאידה תומא סלימאן. ח"כ עופר כסיף סיפר: "נכחתי אתמול בהפגנה בתל אביב נגד הפלישה לג'נין".

ח"כ תומא סלימאן (צילום: אוליבייה פיטוסי פלאש 90)

ארבעה מתוך חמישה ח"כים ממפלגת רע"מ בחרו שלא להגיע. ח"כ ואליד אלהואשלה הסביר שנכח באירוע משפחתי בחג וח"כ יאסר חוג'ראת הגיע לאירוע משפחתי של קרוב משפחה בצפון. ח"כ וואליד טאהא סיפר שהתקזז וביקש להדגיש כי "הפער הגדול דווקא נוצר מאלו שנעדרו בלי להתקזז, כדאי לבדוק מי אלה".

אתה לא רואה בעיה עם התקזזות על חוק כזה? הרי טלי גוטליב מהליכוד הודיעה שלא תצביע. אולי אחרים היו מתנגדים, הקואליציה הייתה צריכה להזיע.

"את יודעת, זו טענה מופרכת. אין כזה דבר חברי קואליציה שלא אהבו את החוק! כל חוק שמביאים בשם הקואליציה הם נרתמים להצביע עבורו גם אם 'כאילו' הם לא אהבו. ראי את חוק הסבירות שכבר העבירו וכל החוקים הגרועים האחרים!"

חופשה בחו"ל. ח"כ תמנו שטה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ממפלגת העבודה הגיעו כל ארבעת חברי הכנסת להצביע. מיש עתיד נעדרו שבעה מתוך 24, במחנה הממלכתי ארבעה מתוך 12 ובישראל ביתנו ארבעה מתוך שישה. ח"כ קארין אלהרר לא הרגישה טוב, ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) גם כן. "לאורך כל הלילה הקודם להצבעה נכחתי במליאה בשל ההצבעה על חוק דחיית מועד הבחירות לרבנים ראשיים שהתקיימה לפנות בוקר ואז השתתפתי בכל דיוני הוועדות ביום העוקב, לאחר מכן לא חשתי בטוב", אמרה ח"כ מלינובסקי ל"שקוף".

ח"כ פנינה תמנו שטה (המחנה הממלכתי) אינה בארץ – נמסר מטעמה שהיא בחו"ל בחופשה פרטית. כאשר שאלנו מדוע לא דחתה את הטיסה לסוף יולי כאשר הכנסת בפגרה, לא השיבה. רק לשניים מהנעדרים שהשיבו הייתה סיבה רשמית: ח"כ מיכאל ביטון (המחנה הממלכתי) וח"כ יפעת שאשא ביטון (המחנה הממלכתי) נסעו למשלחת פרלמנטרית רשמית שנקבעה מטעם הכנסת לפני מספר חודשים. 

שר הפנים הצניח מקורבים

הצעת החוק הטבריאני הפרסונלי שעברה ברוב גדול בכנסת שינתה באופן ספציפי את התמונה הפוליטית בטבריה, אך גם את המצב החוקי הכללי שהיה קיים מאז 2008 לפיו יושב ראש ועדה קרואה לא יכול להתמודד לראשות עירייה בבחירות הסמוכות לכהונתו. כעת, מספיקה תקופת צינון של שלושה חודשים בלבד על מנת לאפשר לאדם שעודנו מכהן בתפקיד יושב ראש הועדה הקרואה, להתמודד לראשות עיריית טבריה באוקטובר. 

ח"כ עמית הלוי, מגיש החוק, במליאת הכנסת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

הבעיה העיקרית בחוק טמונה בחשש שכך יצניח שר הפנים פוליטיקאים מקורבים לו לתפקיד הזמני של ראש ועדה קרואה, שלא בכדי המחוקק ביקש לנטרל אותו מזיקות פוליטיות. במאבק למניעת החוק נרתמה התקשורת בסיקורים של הישיבות בוועדות ובכתבות מגזין באולפני שישי, גופים מקצועיים ואזרחיים הגישו חוות דעת משפטיות חריפות כנגד החוק, ואפילו חברי ליכוד בעצמם לא חסכו במילים קשות, כאשר חלקם אף הסירו את שמם מההצעה

התנועה לאיכות השלטון הגישה עתירה נגד החוק מיד עם תום ההצבעה. כעת שופטת העליון דפנה ברק-ארז דורשת תשובה מהמחוקקים עד ה-19.7, מה שעשוי להפוך את החקיקה הפרסונלית לפארסה חוקתית המצטרפת למשבר בין הרשות השופטת לשלטון. 

נראה כי דווקא הרשות המחוקקת חשה שהקרב אבוד מראש. אמנם המתמטיקה ברורה לכולם, 64 בקואליציה מול 56 באופוזיציה זהו רוב מובהק, שבצירוף משמעת קואליציונית נוקשה מותיר את האופוזיציה חלשה.

אבל במקרה הזה, נראה כי רבים מחבריה החליטו אפילו לא לנסות להקשות. במקום להעביר מסר, שבחוק הפרסונלי הבא כל הקואליציה תיאלץ להגיע למליאה אם הממשלה מעוניינת להעביר את החוק, האופוזיציה אפשרה לחברי קואליציה שהרגישו לא בנוח עם החוק להתקזז באלגנטיות – ולמהלך פרסונלי לעבור באין מפריע ובשעות שהתאימו ללוח הזמנים של שני הצדדים.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת אפרת אביבי

אפרת אביבי
כתבת כנסת, שקוף. בוגרת תואר משפטים בהצטיינות מהאוניברסיטה העברית, ועו״ד מוסמכת. לשעבר תחקירנית וכתבת מגזין בערוץ 13. מאמינה שפיקוח ושקיפות הן המצפן של האנושות לבחירה בטוב. סביר להניח שתמצאו אותי בדיוני ועדות הכנסת עם לפטופ על הברכיים ופופקורן ביד.

9 תגובות

  1. ממש מרתיח.
    הגיבורים שלנו עוזבים את הכל ונלחמים ברחובות בימים ובלילות כדי להציל את המדינה מחורבן ואילו נציגינו בכנסת מזלזלים בנו ומשתפים פעולה עם מהרסי המדינה.

  2. אולי החוק לא כ"כ גרוע, גם אם במקרה הזה הוא פרסונלי…

    לא נשכח שעדיין הוא צריך לעמוד לבחירת הציבור…

  3. מעצבן. בחרתי ביש עתיד. ציפיתי שילחמו למען הערכים עליהם דיברו והבטיחו. מאכזב לראות שהם מעדיפים דברים אחרים על פני טובת הציבורת לעניות דעתי נבחר ציבור חייבים להיות נוכחים בהצבעות.

  4. זו אופוזיציה דמיקולו. הפ, ובעיקר ראשי הסיעות, מועלים בתפקידם שהוא גם כך עלוב.

  5. תודה על הכתבה החשובה.
    הפוליטיקאים שלנו כל כך חלשים……
    חבר שלי פעם אמר: במקום שהסוסים ימשכו את העגלה, העגלה מושכת את הסוסים. נראה שזה המצב כיום בישראל….

  6. כל הכבוד למפלגת העבודה – לא אשכח זאת , בבחירות הבאות אני אצביע למפלגת העבודה , יש לי הרגשה שחלקים גדולים באופוזיציה מנסים למחוק את מפלגת העבודה , זו המפלגה היחידה שעובדת למעננו אנא הצטרפו אלי בתמיכה אני אדם פרטי ולא פוליטי והגיעו מים עד נפש מהתנהגות פוליטיקאים מבריזים ברגעי אמת.

  7. זו מעילה בתפקיד של האופוזיציה ובראשם ראשי הסיעות .
    בכוונה לא אציין את שמם של ראשי הסיעות שראויים לכל גינוי.
    אין לנו אלא לסמוך על מחאה הציבורית ולהעניש את ראשי האופוזיציה.

  8. זה לא מפתיע. למה אין חוק ששרים וחברי כנסת לא יכולם לטוס אלא בימי הפגרה, או נסיעות מקצועיות השייכות למשרד שלהם שנקבעו לפחות חודש מראש? זה גם חלק ממנהל תקין.
    מי שמרגיש רע שיהיה בריא ומי שהיה באירוע, יצא מהאירוע מוקדם יותר כדי לעשות את עבודתו.
    חוצפה!

  9. תודה על הכתבה.
    מרגיז ומקומם ביותר לדעת שהנציגים שלי בכנסת, שאמורים לשמור על מינהל תקין, מועלים כך בתפקידיהם הציבוריים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!