ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

"ריח רע של שחיתות": הצעת החוק של עמית הלוי עברה בקריאה ראשונה

באופן חריג, החקיקה שתיטיב עם בועז יוסף מטבריה מתקדמת ללא עמדה רשמית ממשרד הפנים שממשיך לגמגם • ח"כ טלי גוטליב: "מה אנחנו, איזה פיונים של איזה מישהו שרוצה להיות ראש עיר בטבריה?"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

טלי גוטליב במליאה אמש (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

בניגוד לעמדת היועצים המשפטיים: הצעת החוק של חבר הכנסת עמית הלוי (ליכוד) עברה אמש (שני) בקריאה ראשונה במליאה, ברוב של 47 בעד מול 41 נגד. ההצעה צפויה לסייע ליו"ר הוועדה הקרואה בטבריה, בועז יוסף, שמונה לתפקיד על ידי שר הפנים לשעבר אריה דרעי, להתמודד על ראשות העיר טבריה. 

מבקרי החוק הצביעו על כך שמדובר בהצעה פרסונלית שעברה במהלך מזורז, אשר בפועל תופרת חוק למידותיו של אדם אחד ולא מתוך ראיה כוללת של טובת הציבור. יוסף משמש כיום ראש ועדה קרואה, כלומר ראש עיר זמני שמונה באמצעות שר הפנים ולא נבחר על ידי הציבור, ועל פי החוק מ-2008 הוא אינו יכול להתמודד לראשות העירייה בבחירות הסמוכות לכהונתו הזמנית. את האיסור הזה מנסה לבטל כעת ח"כ הלוי, חרף ביקורות שמוטחות מכל עבר – ואף אזהרות שנשמעו בנוגע לפתיחת חקירה בגין שחיתות הנוגעת לנושא. בדיונים שנערכו בוועדת הפנים נשמעו גם אזהרות מפני משלכות שליליות שיהיו לחוק בהמשך על טוהר המידות ברשויות המקומיות.

ח"כ עמית הלוי, מגיש החוק, במליאת הכנסת אמש (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

מי שהצטרפה לנאומי האופוזיציה נגד החוק אמש היא חברת הכנסת טלי גוטליב (ליכוד): "בקריאת התהילים של יום שני אמרנו 'אל אבושה לעולם'. אני עומדת פה, מתביישת מאוד לצאת נגד חוק של חבר כנסת מהקואליציה, ואני מפצירה בחבריי מהקואליציה להצביע נגד החוק הזה. זה חוק נורא, זה חוק שיש לו ריח רע של שחיתות. כל אחד שמצביע בעד החוק הזה, השם שלו יהיה לצד החוק הזה לדיראון עולם". עוד הוסיפה: "מה אנחנו, איזה פיונים של איזה מישהו שרוצה להיות ראש עיר בטבריה? בשביל זה באתי לכנסת? להיות כאן בובה? אני פונה כאן לחבריי מהליכוד: יש כאן חוק פרסונלי, עם טובות הנאה, חס וחלילה, שעולות ממנו, וכדי שידינו תהיינה נקיות – לא במשמרת שלנו".

פעילי ליכוד: "מכרתם את טבריה" 

בדיון שנערך במליאה בטרם ההצבעה הציג ח"כ הלוי את החוק והסביר כהרגלו כי מטרת הצעת החוק היא להיטיב עם 50,000 תושבי עיריית טבריה ולהגן על זכותם לבחור בכל מתמודד שירצו מבלי להיות מוגבלים על ידי החוק. "אנחנו בשלטון המרכזי לא מתערבים בשלטון המקומי", קרא הלוי. "לא אתם תגבילו את תושבי טבריה ולא אתם תגידו להם במי לבחור", הוסיף לעבר האופוזיציה.

חבר הכנסת ולדימיר בליאק (יש עתיד) שעלה לנאום אחריו במליאה הגיב לדבריו: "החוק נולד בקומבינה, מקודם בקומבינה ויוצר קומבינה שמבזה את כנסת ישראל. יש גבול גם לגועל נפש שהבית הזה יכול סבול והגבול נחצה עכשיו". ח"כ בליאק התייחס בדבריו גם לניסיונות הקואליציה להעביר בכנס הקרוב את הצעת החוק לצמצום עילת הסבירות: "זה כמובן מתקשר לכוונה של הקואליציה לבטל את עילת סבירות כי הצעת החוק של הלוי היא הדוגמה לצעד שחורג באופן ברור מתחום הסבירות. אבל מה בין הקואליציה הזאת לסבירות?"

בסיום הנאומים הקואליציה בחרה להצביע בעד החוק במליאה, בדיוק כפי שחבריה אישרו אותה מוקדם יותר באותו היום בדיון של ועדת הפנים. כך, שבעה חברי הוועדה מהקואליציה שהגיעו לדקות האחרונות של הדיון הצביעו בעד כנגד ארבעה מחברי הוועדה מטעם האופוזיציה.

"יש פה חברי כנסת שלא היו דקה בדיון תסביר להם על מה הם מצביעים", אמר חבר כנסת זאב אלקין (המחנה הממלכתי) ליו"ר הוועדה יעקב אשר (יהדות התורה). "טלי גוטליב אמרה שהם יגיעו לחקירה – לפחות שידעו על מה", הוסיף בזמן שחברי הקואליציה התיישבו בכיסאותיהם.  

חברי הקואליציה גם לא שעו לקריאות המתמודדים לראשות עיריית טבריה, חלקם פעילים בליכוד, שהגיעו לצפות בדיון וצעקו להם: "מכרתם את העיר טבריה. נבוא איתכם חשבון בבחירות הקרובות". 

משרד הפנים מגמגם

במהלך הדיון בוועדת הפנים, ביקשו חברי הוועדה מהאופוזיציה לדעת מה עמדת משרד הפנים, זאת לאחר שבדיון הקודם הובא לידיעתם שגם היועץ המשפטי של משרד הפנים, יהודה זימרת, מתנגד לחוק. "האפשרות של יו"ר ועדה קרואה להתמודד לראשות עיר מעוררת קושי", השיב בשפה רפה נציג משרד הפנים, עו"ד רון אלמוג.

"אז מה העמדה של משרד פנים?" הקשה חבר כנסת נאור שירי (יש עתיד).

"יש הצדקה לא לאפשר ליו"ר ועדה ממונה שמונה ע"י שר הפנים להתמודד", התפתל אלמוג בכסאו ללא מתן מענה ישיר.

לשמע דבריו הגיבה חברת הכנסת נעמה לזימי (העבודה): "האם זה אומר שהעמדה שלכם היא נגד ואתם חוששים להביע את דעתכם עקב הלך הרוח הממשלתי? לדעתי גם זה יישאר ללא מענה".

לשמע דבריה גמגם שוב אלמוג, עד שקטע אותו ח"כ אשר, יו"ר הוועדה: "במשרד הפנים כבר אמרו שמשאירים את השיקול למחוקק".

יו"ר ועדת הפנים יעקב אשר בדיון (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

"אין עמדת ממשלה מסודרת בעניין הצעת החוק", הגיב ח"כ שירי. "גם ועדת השרים לא נתנה עמדתה. השאירו את זה לך אשר, שתוציא את הערמונים מהאש". 

"באותו יום שעברה ההצעה הזאת, עברה גם הצעה שתסדיר את זכויות הרכש של דיירי הדיור הציבורי, גם היא הגיעה לטיפול ועדת הפנים. תחשבו מה מתוקתק מהר ומה נשאר מאחור? דיירי הדיור הציבורי שנמצאים גם בטבריה ימתינו, אבל החוק של שליח החוקים הפרסונליים מתוקתק פה בלי עמדת משרד הפנים". הצטרפה חברת הכנסת לזימי.

"שאלתי את היועצת המשפטית של הכנסת כנוהל כללי אם מקובל לחוקק כזאת חקיקה בלי עמדה של משרד הפנים וקיבלתי ממנה תשובה שלא" הוסיף אלקין "לקדם את הליך החקיקה בלי עמדה מקצועית זה אירוע חריג מאוד בכנסת".

חברי הכנסת שהצביעו בעד בדיון בוועדת הפנים: יעקב אשר, אושר שקלים, עמית הלוי, ששון ששי גואטה, ארז מלול, צבי סוכות, לימור סון הר מלך.

חברי הכנסת שהצביעו נגד: יוראי להב הרצנו, נאור שירי, אלון שוסטר, יוליה מלינובסקי, זאב אלקין.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת אפרת אביבי

אפרת אביבי
כתבת כנסת, שקוף. בוגרת תואר משפטים בהצטיינות מהאוניברסיטה העברית, ועו״ד מוסמכת. לשעבר תחקירנית וכתבת מגזין בערוץ 13. מאמינה שפיקוח ושקיפות הן המצפן של האנושות לבחירה בטוב. סביר להניח שתמצאו אותי בדיוני ועדות הכנסת עם לפטופ על הברכיים ופופקורן ביד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,918 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!