ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בג"ץ קבע: "חוק טבריה" לא יחול בבחירות הקרובות

הרכב של תשעה שופטים קבע פה אחד כי החוק שנועד לסייע לבועז יוסף להתמודד לראשות העיר ייכנס לתוקף רק ממערכת הבחירות הבאה. במהלך הדיון השופטים הציעו ליוסף להסיר את מועמדותו, אך הוא סירב. חיות: "החוק הוא פרסונלי"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

יושב ראש הוועדה הקרואה בטבריה בועז יוסף (צילום: מיכאל גלעדי פלאש 90)

שופטי בג"ץ פסקו אמש (ראשון) כי "חוק טבריה" שנועד לאפשר למקורבו של אריה דרעי להתמודד בבחירות לראשות העיר לא יחול בבחירות הקרובות. הרכב מורחב של תשעה שופטים קבע פה אחד כי יו"ר הוועדה הקרואה בעיר, בועז יוסף, לא יוכל להתמודד בבחירות שייערכו באוקטובר הקרוב. החוק, שאושר בכנסת בתחילת החודש, ביטל את האיסור על יו"ר ועדה קרואה ברשות מקומית להתמודד בבחירות לראשותה, ונועד להיטיב עם יוסף, שמונה לתפקיד בידי יו"ר ש"ס. עם זאת, השופטים לא פסלו את החוק, אלא רק דחו את מועד תחולתו.

פסיקת בג"ץ הוגשה בלי שנוספו לה נימוקים, אך במהלך הדיון מתחו תשעת השופטים ביקורת חריפה על החוק. הנשיאה אסתר חיות אמרה במהלך הדיון כי "החוק הוא פרסונלי כי הוא תפור למידותיה של הבחירות של טבריה, ומי לנו כחברי הכנסת שאומרים את הדברים בפה מלא".

עוד במהלך הדיון הציע השופט נעם סולברג בועז יוסף להצהיר שהוא אינו מעוניין להגיש מועמדות ובכך גם העתירות יתבטלו. "יכול להיות שבשלב הזה נכון יהיה מצד יוסף להגיד שהוא לא מגיש את מועמדותו. זאת לא חובה אלא המלצה, ובכך יבואו העותרים על סיפוקם תוך שמירת זכויות לעתיד". יוסף שקל את ההצעה אך לבסוף דחה אותה באופן מוחלט.

שופטי בג"ץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

עורך הדין יצחק ברט, שייצג את הכנסת אמר כי "חוק טבריה" לא פוגע בשוויון – מכיוון ש"מותר לאדם להתמודד בבחירות גם אם יש לו יתרון על שאר המועמדים". השופטת דפנה ברק ארז הקשתה, "השאלה היא לא רק האם יש למועמד יתרון אלא מי הקנה לו את היתרון, האם מדובר ביתרון שהוקנה לו על ידי השלטון המרכזי?". עו"ד ברט השיב כי "גם אלוף בצה"ל, מישהו הקנה לו את זה". השופט עוזי פוגלמן השיב כי "פה מישהו הקנה לו יתרון שמשפיע במישרין על מערכת הבחירות זה לא דומה לאלוף בצה"ל".

החוק שאושר בכנסת מבקש לקבוע כי יו"ר ועדה קרואה יהיה זכאי להתמודד כראש הרשות בבחירות בבחירות שייערכו באותה רשות מקומית לראשונה לאחר מינויו. בכך, החוק מבטל את ההסדר החוקי הקודם שאסר על מי שכיהן כחבר ועדה ממונה, או למי שעומד בראש הוועדה, להתמודד בבחירות הראשונות לרשות מקומית שלאחר כהונתו. ההסדר הקודם נבע מהרציונל שמי שעומד בראש ועדה קרואה לא נבחר על ידי התושבים, אלא מונה על ידי שר הפנים, ולכן על מנת למנוע ״הצנחה״ של איש מקצוע למשרה פוליטית, נדרשת תקופת צינון של קדנציה אחת בין כהונתו של ראש הוועדה ברשות לבין התמודדותו בבחירות המקומיות שלה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת אפרת אביבי

אפרת אביבי
כתבת כנסת, שקוף. בוגרת תואר משפטים בהצטיינות מהאוניברסיטה העברית, ועו״ד מוסמכת. לשעבר תחקירנית וכתבת מגזין בערוץ 13. מאמינה שפיקוח ושקיפות הן המצפן של האנושות לבחירה בטוב. סביר להניח שתמצאו אותי בדיוני ועדות הכנסת עם לפטופ על הברכיים ופופקורן ביד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,908 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!