ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

למרות המורדים מהליכוד, הצעת החוק הפרסונלית אושרה בקריאה טרומית

ההצעה לאפשר ליו"ר של ועדה קרואה להתמודד בבחירות לרשות המקומית, שתשפיע ישירות על טבריה, אושרה במליאה. ח"כ טלי גוטליב הפרה משמעת קואליציונית ונעדרה מההצבעה. שלושה ח"כים נוספים ממפלגתה משכו את שמם. ח"כ ששון גואטה מהליכוד: "אני עובר לחץ פוליטי מכל מיני מקומות בנוגע להצעת החוק"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ח"כ עמית הלוי (צילום: נועם מושקוביץ, פלאש 90)
ח"כ עמית הלוי (צילום: נועם מושקוביץ, פלאש 90)

ברוב של 46 לעומת 41 אושרה היום (רביעי) במליאה בקריאה טרומית הצעת החוק הפרסונלית של ח"כ עמית הלוי (הליכוד), שנועדה לאפשר לבועז יוסף, שהוצנח לתפקיד ראש הוועדה הקרואה בטבריה, להתמודד בבחירות המקומיות באוקטובר, על אף שהחוק כיום מונע אותו מהתמודדות.

מי שהגדילה לעשות היא ח"כ טלי גוטליב, שהפרה משמעת קואליציונית ונעדרה מההצבעה במליאה היום. כזכור, היא השתמשה במילים נחרצות בדיון שנערך קודם לכן השבוע, בכנסת: "אני לא מוכנה לקבל הצעת חוק שערורייתית ומסוכנת מאוד שעולה כדי חלילה  לכדי טובת הנאה רגולטורית. עולה מזה ריח רע מאוד של הצעת חוק שמוגשת כדי להקל פרסונלית על מועמד. אני יודעת שאני משלמת מחירים אישיים על כך, אל תחייבו אותנו במשמעת סיעתית.

עוד הוסיפה: "יש חקירה כרגע בלהב 443 על הדבר הזה, אתם נורמליים? חקירה שבודקת מי צפוי לקבל טובות הנאה ואיזה הבטחות  כרוכות בהצעת החוק הזאת, האם יש עוד אנשים בתוך הרשות עצמה שהובטח להם כך או אחרת ואני אומרת את הדברים בזהירות, אל תגעו בחוק הזה".

בטרם ההצעה קרא ח"כ גדעון סער (המחנה הממלכתי) : "מה האובססיה שלכם לחוקים עקומים ומושחתים?החוק הזה לא יעמוד בביקורת שיפוטית. אתם תתבזו תוך כדי ההליך ותשארו כהרגלכם עם שום דבר ביד. גם הטיעונים של מציע החוק הם מופרכים".

שר הפנים, משה ארבל שההצעה נמצאת בתחום משרדו הבהיר במליאה שמשרד הפנים לא הגיע להסכמות לגבי החוק: "יש חילוקי דעות במשרד הפנים היו שטענו שהזכות לבחור ולהיבחר גוברת והיו שהציגו את הקשיים של העברת הצעת החוק בסמיכות למועד הבחירות. עמדת משרד הפנים הייתה להותיר את העניין לשיקול ועדת השרים לחקיקה ושיקול הכנסת". ארבל הבהיר לקואליציה שעמדת הממשלה היא לתמוך בהצעת החוק.

מה זו ועדה קרואה ומה משמעות הצעת החוק?
ועדה קרואה היא ועדה המורכבת מאנשים שמינה שר הפנים כדי למלא את תפקידם של ראש העיר ומועצת העיר, למשל במקרה שהעיר נמצאת בתחילת הקמתה או כאשר נמצא שהשלטון המקומי שנבחר לא מילא תפקידו כראוי. יוסף, איש משרד הפנים ולשעבר מנהל מחוז, מונה בשנת 2019 לראש הוועדה הקרואה ע"י השר דאז, אריה דרעי. לפי החוק כיום, כל חבר ועדה קרואה, כמו יוסף, לא יוכל להתמודד לבחירות המקומיות העתידיות שייערכו בעיר טבריה, זאת על מנת למנוע ממנו לזכות ביתרון לא הוגן מול שאר המתמודדים, כאשר הוא ממלא תפקיד מפתח ברשות המקומית מבלי שנבחר לכך קודם לכן באופן דמוקרטי. שיקול נוסף להגבלה הקיימת הוא להבטיח שמי שימונה לראש ועדה קרואה, ימלא את מטרת תפקידו – הבראת העיר, מבלי לקחת בחשבון שיקולים פוליטיים עתידיים.

בימים האחרונים, חברי כנסת שהיו חתומים על הצעתו של הלוי ושחלקם אף משתייכים לסיעתו בליכוד, הסירו את שמם מהצעת החוק. הדבר נבע ממבול הביקורות שנשמעו עליה, שהגיעו גם מהייעוץ המשפטי וגם מחברי הליכוד עצמם. מתוך שמונה חותמים הסירו את עצמם ארבעה: ח"כ ניסים ואטורי, ח"כ משה פסל וח"כ אריאל קלנר, כולם מהליכוד, וכן ח"כ משה סולומון שמשתייך לציונות הדתית. ואטורי העדר גם הוא מההצבעה, אך לא ברור האם התקזז או הפר משמעת קואליציונית כמו ח"כ גוטליב.

ח"כ סולומון השיב לשאלה מדוע הסיר את שמו מההצעה: "אני מבין מהמפלגה שיש בעיות עם החוק". 

ח"כ סולומון לא טועה, היועצת המשפטית של ועדת הכנסת עו"ד ארבל אסטרחן אמרה על הצעת החוק: "על אף שבדרך כלל אנחנו לא מתערבים בתוכן החוק, במקרה הזאת מדובר בתיקון בעייתי של תיקון חוק בחירות תוך כדי משחק כשאנחנו כבר נמצאים בתקופת בחירות. הצעת חוק מהסוג הזה לא צריך לחוקק במהירות, וצריך לקיים דיון ולחוקק את החוק לבחירות הבאות. זאת הצעה עם מניע פרסונלי והשפעה מאוד מצומצמת".

ח"כ טלי גוטליב (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
ח"כ טלי גוטליב. נעדרה מההצבעה בניגוד למשמעת הקואליציונית (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

"יש עלי לחץ פוליטי בנוגע להצעה הזו"

כרגע מי שנותרו חתומים על הצעת החוק של ח"כ הלוי הם ח"כ משה גפני (יהדות התורה), ח"כ אביחי בוארון (ליכוד), ח"כ ששון גואטה (ליכוד) וח"כ עמית הלוי (ליכוד). בוארון מסר ל"שקוף" שהוא שוקל להסיר את שמו מהצעת החוק: "היום אני אלמד את ההצעה יותר, שמעתי שחברים נוספים שאני מעריך משכו ידם מהצעת החוק הזאת". בינתיים, בהצבעה היום בחר להצביע יחד עם הקואליציה – בעד ההצעה.

מנגד, ח"כ ששון גואטה נחוש בדעתו לתמוך בהצעה: "אני עובר לחץ פוליטי מכל מיני מקומות בנוגע להצעה הזאת. לטבריה יש פוטנציאל עצום, אם בועז עושה עבודה טובה צריך לתת לו את האופציה להתמודד. הוא יכול להסתדר גם עם החילונים וגם עם הדתיים, האינטרס הכי צר שלי שיהיה לטבריה טוב". לאזהרות הייעוץ המשפטי הוא מתייחס בערבון מוגבל: "היועצת המשפטית לא הסכימה להעלות חוק אתמול שקשור לפשיעה החקלאית. היא לא חיה את השטח, היא חיה את הספר". ח"כ גואטה מתייחס גם לקרע בליכוד שנוצר בעקבות ההצעה: "טלי והדעה שלה, כל אחד והדעות שלו, זה מה שמיוחד בליכוד להבדיל ממפלגות אחרות". גם חבר הכנסת משה גפני מיהדות התורה מתכוון לתמוך בהצעה. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת אפרת אביבי

אפרת אביבי
כתבת כנסת, שקוף. בוגרת תואר משפטים בהצטיינות מהאוניברסיטה העברית, ועו״ד מוסמכת. לשעבר תחקירנית וכתבת מגזין בערוץ 13. מאמינה שפיקוח ושקיפות הן המצפן של האנושות לבחירה בטוב. סביר להניח שתמצאו אותי בדיוני ועדות הכנסת עם לפטופ על הברכיים ופופקורן ביד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,918 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!