ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

ח"כ גוטליב נגד חוק של הליכוד: "יש חקירה בלהב 433 שבודקת מי יקבל טובות הנאה"

ועדת הפנים של הכנסת אישרה את קידומו בהליך מהיר של החוק הפרסונלי שנועד לאפשר ליו"ר הוועדה הקרואה בטבריה להתמודד בבחירות. הרוחות בדיון סערו כשחברת הליכוד תקפה את חבר מפלגתה, מגיש החוק ח"כ עמית הלוי: "חברי ליכוד - אל תגעו בחוק הזה". ח"כ הלוי דחה את הביקורת: "דרעי מעולם לא פנה אליי". באופוזיציה תקפו: "זאת לא דמוקרטיה"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ח"כ טלי גוטליב (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
ח"כ טלי גוטליב (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

הקואליציה אישרה היום (שני) קיצור דרך להצעת החוק שתסייע ישירות למקורבו של יו"ר ש"ס אריה דרעי להתמודד בבחירות לראשות עיריית טבריה. לפי הצעת החוק הפרסולנית שיזם ח"כ עמית הלוי (הליכוד), יו"ר הוועדה הקרואה בעיר, בועז יוסף, יוכל להתמודד בבחירות לראשות העיר שייערכו בסוף אוקטובר. זאת, בניגוד לחוק הקיים האוסר על יו"ר ועדה קרואה שמונה בידי שר הפנים לרוץ כמועמד בבחירות. יוסף מונה לתפקיד בידי דרעי, לאחר שראש העיר לשעבר רון קובי הודח מתפקידו.

בתום דיון סוער ועדת הכנסת אישרה פטור מחובת הנחה להצעת החוק, היא עשויה לעלות לקריאה טרומית כבר ברביעי הקרוב. ח"כ טלי גוטליב, חברת מפלגתו של הלוי, התנגדה באופן חריג להצעה ואף טענה כי יש חשד לפלילים. "יש לי מקורות, יש חקירה בלהב 433 שבודקת מי צפוי לקבל טובות הנאה. חברי ליכוד – אל תגעו בחוק הזה, זה לא מתאים לנו. ואני משלמת מחירים אישיים על מה שאני אומרת". 

ביחס לאופי הפרסונלי של החוק, בתחילת הדיון קבעה בנחרצות היועצת המשפטית של עו"ד ארבל אסטרחן כי "מדובר בתיקון לחוק בחירות כאשר אנחנו נמצאים כבר בתקופת בחירות". באופן חריג היועצת המשפטית טענה כי להצעה מניע פרסונלי, מה שקומם את מציע החוק. "מניע פרסונלי? אני מוקף בשטויות ושקרים גסים, אריה דרעי לא פנה אלי מעולם, אנשי ש"ס מעולם, אבל מעולם לא פנו אלי. לא היה ולא נברא", טען ח"כ הלוי בתגובה לאסטרחן. הייתי בסיור בטבריה, זה עלה על ידי נציגי הממשלה בכלל". 

רון קובי, ראש עיריית טבריה לשעבר שפוטר על ידי דרעי וצפוי גם הוא להתמודד בבחירות, הגיע לדיון וטען בניגוד לדבריו של ח"כ הלוי כי הרעיון עלה טרם הסיור בטבריה.

בדיון התפתח עימות עימות בין ח"כ הלוי לח"כ נאור שירי מיש עתיד שהטיח בהלוי: "אתה מציע חוקים פרסונליים, זאת לא דמוקרטיה" ח"כ הלוי: "אתה מבין בדמוקרטיה? אתה ממפלגת יש עתיד".

ח"כ הלוי (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

לדברי ח"כ זאב אלקין מהמחנה הממלכתי טען כי "החוק יתן תמריץ להדחת ראשי ערים על ידי שרי פנים כדי שיוכלו לשים מועמד כרצונם שיוכל לאחר מכן לרוץ. הפעולה של החוק לעתיד תהיה ההפך מדמוקרטיה". הוא הוסיף כי "מעבר לבעיה העקרונית בחוק, דרך הקידום שלו אף היא בעייתית, זו הצעת חוק שלא נוגעת לכנסת אלא לממשלה, מי שמופקד על הבחירות המוניציפליות זה משרד הפנים. אם הממשלה חושבת שזה מה שנכון שתתכבד ותביא הצעת חוק ממשלתית". חבר הכנסת גלעד קריב (העבודה) במהלך הדיון: "אין כאן אדם בחדר, ואין תושב אחד בטבריה שחושב שהחוק לא פרסונלי.  כנראה שחבר הכנסת הלוי היחיד שמאמין שהחוק לא פרסונלי".

מהי ועדה קרואה ומה אומר החוק?

ועדה קרואה היא ועדה המורכבת מאנשים שמינה שר הפנים כדי למלא את תפקידם של ראש העיר ומועצת העיר, למשל במקרה שהעיר נמצאת בתחילת הקמתה או כאשר נמצא שהשלטון המקומי שנבחר לא מילא תפקידו כראוי. מדובר בצעד דרסטי שפוגע בבחירה הדמוקרטית של תושבי המקום ונעשה כפתרון זמני במקרים חריגים. יוסף, איש משרד הפנים ולשעבר מנהל מחוז, מונה בשנת 2019 לראש הוועדה הקרואה ע"י השר דאז, אריה דרעי.

ראש עיריית טבריה לשעבר רון קובי (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לפי החוק כיום, כל חבר ועדה קרואה, כמו יוסף, לא יוכל להתמודד לבחירות המקומיות העתידיות שייערכו בעיר טבריה, זאת על מנת למנוע ממנו לזכות ביתרון לא הוגן מול שאר המתמודדים, כאשר הוא ממלא תפקיד מפתח ברשות המקומית מבלי שנבחר לכך קודם לכן באופן דמוקרטי. שיקול נוסף להגבלה הקיימת הוא להבטיח שמי שימונה לראש ועדה קרואה, ימלא את מטרת תפקידו – הבראת העיר, מבלי לקחת בחשבון שיקולים פוליטיים עתידיים. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת אפרת אביבי

אפרת אביבי
כתבת כנסת, שקוף. בוגרת תואר משפטים בהצטיינות מהאוניברסיטה העברית, ועו״ד מוסמכת. לשעבר תחקירנית וכתבת מגזין בערוץ 13. מאמינה שפיקוח ושקיפות הן המצפן של האנושות לבחירה בטוב. סביר להניח שתמצאו אותי בדיוני ועדות הכנסת עם לפטופ על הברכיים ופופקורן ביד.

4 תגובות

  1. החדשות המפתיעות זה לא עוד חוק מושחת של ממשלת השחיתות והכישלון.
    החדשות הן שגוטליב פועלת לטובת החוק והציבור. 👍👏 לגוטליב.

  2. זה לא נשמע לי מוו התנגדות לחוק, זה נשמע לי כמו אזהרה לחבריה בממשלת החורבן.

    1. היא הגדירה בתחילת דבריה את הצעת החוק „שערורייתית, מסוכנת מאוד”. מה עוד צריך?

      זה שהממשלה ממשלת חורבן, וגוטליב חלק אינטגרלי מקואליציית החורבן, לא אומר שכל מה שהיא עושה הוא רע. כשמגיע לה ח״ח, מגיע.

      1. אריה דרעי הפושע ממשיך עם מעלליו,חוק פרסונלי בעליל,יש הרבה כסף וקרקעות בעניין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,917 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!