ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בכנסת ניסו לבזוז את הקופה הציבורית – התנגדות בהובלת ישראל ביתנו עיכבה את המהלך

הדיון בוועדת הכנסת על הגדלת מימון המפלגות ב-40 מיליון שקלים הוצנע בחסות הרעש הציבורי סביב היציאה לסבב בחירות נוסף • ח"כים מישראל ביתנו והעבודה התנגדו למחטף - והוועדה הציבורית שאמורה לאשרו תקבל בחזרה את סמכות ההחלטה - כפי שנקבע בחוק • ח"כ יבגני סובה: "זו גניבה של הקופה הציבורית לאור יום"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ניסו לבזוז את הקופה הציבורית. הדיון בוועדת הכנסת, היום (צילום: דוברות הכנסת)

אם הייתם נכנסים לאתר ועדת הכנסת לפני הדיון הבוקר (שלישי), לא הייתם מוצאים זכר לניסיון לשדוד את הקופה הציבורית שצפוי לבוא. בחסות הרעש הציבורי סביב הבחירות, הח"כים ניסו להושיט שוב יד לכיס של הציבור. הפעם הם ביקשו תוספת של עשרות מיליוני שקלים לתקציב המפלגות. נזכיר – זה כסף לא שקוף ועל פי דוח מבקר המדינה הוא משמש גם לקמפיינים רעילים וספק חוקיים ברשת, שהופכים כל מערכת בחירות בשנים האחרונות ליצרית ומכוערת יותר ויותר.

אף שניסו לזרז את המהלך, נתקלו יוזמיו בהתנגדות של ישראל ביתנו, שאליה הצטרפו בהמשך מרצ ומפלגת העבודה. התוצאה – אם יקבלו המפלגות תוספת מימון, זה כבר יקרה בהחלטה של הוועדה הציבורית שנועדה בדיוק למטרה הזו.

במפלגות נכנסים לחובות ומצפים שהציבור יציל אותם כל פעם

"יש לנו בעיה עם החובות של המפלגות בגלל ארבע מערכות הבחירות האחרונות", אמר היום ח"כ דוד ביטן (ליכוד) בתחילת הדיון שהתקיים בחוק על פיזור הכנסת. "השיטה שקבעה המדינה היא שהמדינה מממנת את המפלגות ואין לנו ברירה אלא לפרוס שוב את ההלוואות ולהעלות את המימון". מה ביטן רוצה לומר פה? שפעם נוספת, כמו בכל מערכת בחירות בסבבים האחרונים, המפלגות צריכות לקחת מאיתנו יותר כסף. כמה יותר? 40 מיליון שקלים, שהם תוספת של כ-20% לכסף שהן כבר לוקחות מהציבור. וזה מעבר לפריסת החובות המחודשת שהן מבקשות. 

"גניבת הקופה הציבורית". דברי ח"כ יבגני סובה בוועדה

בכנסת היה קונצנזוס בקרב המפלגות, למעט מפלגת "ישראל ביתנו" שהתנגדה בתוקף לשוד הקופה ולהעלאת המימון באופן ספק חוקי. כפי שכינה זאת יו"ר סיעת המפלגה ח"כ יבגני סובה: "זו גניבה של הקופה הציבורית לאור יום".

"עקיפה של הוועדה הציבורית"

על פי החוק, יש להביא הצעה להגדל מימון המפלגות בפני ועדה ציבורית, שבראשה עומדת כעת השופטת בדימוס אילה פְּרוֹקַצְ'יָה. הוועדה שפועלת באופן עצמאי אמורה להחליט על גובה הסכום שיקבלו המפלגות. 

"קיבלתי את ההצעה שעה לפני תחילת הדיון", כך אמרה כשהבהירה עד כמה השערוריה גדולה, כשבכלל לא נתנו לה הזדמנות לחוות דעה. עוד הוסיפה ואמרה כמה הליך החקיקה הוא שערוריה ועוקף את החוק הקיים: "הכנסת לא מכבדת חוק שהיא עצמה חוקקה. ברגע שהיא עוקפת אותו היא עוקפת את עצמה. התהליך הזה לא זכה לאמון ציבורי והביקורת הציבורית שתהיה היא מוצדקת". 

במהלך הדיון נשאלה השופטת בדימוס פרוקצ'יה על ידי יו"ר הוועדה ניר אורבך (ימינה) אם תסכים לקיים דיון מחר בבוקר לאחר שהחוק יעבור בקריאה ראשונה. היא סירבה בטענה (המוצדקת) שלא תשתתף במהלך שהתוצאה שלו כבר נקבעה. גינזבורג ניסה ללחוץ שוב ולהקציב לה חצי יום בזמן שהליך החקיקה מתקדם. פרוקצ'יה המשיכה להתנגד וסירבה להשתתף בהצגה שגינזבורג ניסה לביים. 

דברי השופטת בוועדת הכנסת, היום

גינזבורג ושאר הח"כים ביקשו לתת הזדמנות לוועדה ליישר קו עם הח"כים, שיעשו בסופו של יום מה שנוח להם. הסירוב של פרוקצ'יה להשתתף בהצגה כנראה עשתה משהו והורידה את חברי הכנסת מהרעיון. לאחר הפסקה בדיון חזרו הח"כים, כשדוד ביטן בעצמו אמר כי "אנחנו מקבלים את הצעת כבוד השופטת שהיא תקבע בפעם הזו את גובה יחידת המימון לבחירות האלו. אנחנו סומכים עליה ועל הוועדה". 

כלומר, מי שיקבע את גובה המימון תהיה הוועדה – כפי שצריך. צריך לציין שהמפלגות עדיין יפרסו מחדש את החובות שלא החזירו בגלל התנהלות רשלנית שלהן. כמעט כל המפלגות נמצאות בחובות עצומים, מה שמוביל בכל פעם שיש בחירות לסחרור המימון. 

מושיטים יד פעם אחר פעם יד לקופה הציבורית

מה בעצם עושים הח"כים? משנים בכל סבב בחירות את החוק, ככה שיגדילו את הסכום שהם מקבלים מהכסף שלנו לקמפיין. הן עשו זאת בכל סבב בשנים האחרונות. זה היה בבחירות לכנסת ה-22, בבחירות לכנסת ה-23 וגם בבחירות לכנסת ה-24. אז לפחות זה היה לאחר דיון רציני בוועדה הציבורית.

החובות של המפלגות גדולים בגלל התנהלות שערורייתית שלהן, ולא בגלל הבחירות. הן מקבלות כסף גם למימון הבחירות וגם למימון השוטף, אבל בפועל הן מוציאות את כל הכסף בקמפיין, בהנחה שהמימון השוטף יחזיר את החוב. ובסופו של יום כל סבב בחירות כזה עולה לציבור כ-200 מיליון שקלים, כסף לא שקוף שיוצא על בחלקו על ג'ובים, הסתה ברשת וחוקרים פרטיים. 

הוועדה הציבורית צפויה לתת את החלטתה עד מחר בצהריים. אם הח"כים לא יאהבו את התוצאה – הם עלולים לנסות לכופף את החוק פעם נוספת. נמשיך לעקוב.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

תגובה אחת

  1. לא יאמן כמה צביעות לכתוב כותרת כזאת אחרי שנה שלמה של בזיזת הקופה הציבורית לכל ח"כ סורר ולבית של בנט שככה חופשי עברו 50 מליון לאדם שמחר נהיה אזרח מן השורה, בלי עדיין לשפץ את בלפור!! כמה גועלי וציני הכתבה הזאת!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!