ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מרצ חייבת לנו 16 מיליון שקל – אך החליטה לחלק מחשבים ומדפסות בחינם

המפלגה הציעה את הציוד שנותר במשרדיה לכל דורש - במקום למכור אותו ולנסות לכסות את חובה האדיר • בתגובה לפניית "שקוף", טענו במרצ כי רק הבלאי מיועד לתרומה • בפועל, בעקבות הפנייה המפלגה בלמה את המשך חלוקת הציוד • ביטוי נוסף לזלזול המפלגות בסכומים האדירים שהן מקבלות מאיתנו כל מערכת בחירות
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

המפלגות חוקקו לעצמן הליך שבו הן מקבלות הלוואות מכיס הציבור. מטה הבחירות של מרצ ב-2021 (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

מחשבים, שולחנות, מדפסות וארונות: מפלגת מרצ הציעה השבוע ציוד משרדי בחינם לכל המעוניין. הנדיבות הזו תמוהה על רקע החובות האדירים של המפלגה לכנסת – כ-16 מיליון שקלים. את הרכוש הזה, הכנסת יכלה לחלט בתמורה לחלק מהחוב, גם אם זעום. זאת בהיעדר נכסים שווי ערך אחרים. כעת, לא בטוח מה נותר ממנו.

במפלגה מתעקשים כי הציוד בעל הערך כבר נמכר ונשאר רק הציוד הבלוי. מהמפלגה נמסר לנו כי "מרצ נמצאת בתהליך של התארגנות מחדש שחלק ממטרתו היא כיסוי החובות, אכן חלק מהציוד שאין בו ערך כספי משמעותי עקב בלאי נתרם. ציוד שהינו בעל ערך ואשר אין למפלגה צורך בו – נמכר". 

אך לפי בדיקת "שקוף" הטענה הזו לא מדויקת. במקביל לפניה הרשמית למפלגה, פנינו לאשת הקשר שהציעה לתרום את הציוד, כדי לקבל את המחשבים שמרצ חילקה בחינם. שלושה אנשים שונים הודו כי ציוד המפלגה אכן נמסר ללא עלות בשיטת כל הקודם זוכה, למעט כמה מחשבים שנרכשו. למרות זאת, שני מחשבים נשארו במלאי, מחשבים שהמפלגה ביקשה למסור ללא תמורה עוד היום. לאחר הפנייה לדובר, נמסר לנו במפתיע מעובדת המפלגה כי "כרגע היועץ המשפטי עצר את החלוקה אלא אם קונים". 

מה בדיוק מסרה המפלגה בימים האחרונים שלה ובאיזה שווי? זו שאלה שכרגע אין עליה מענה. 

איך זה מרגיש להיות כספומט?

הזלזול בחוב לציבור הוא אחת מהבעיות החמורות בשיטת מימון המפלגות לבחירות. בכל קדנציה המפלגות מקבלות מאיתנו מאות מיליוני שקלים – מימון נקודתי ומנופח למדי עבור הקמפיינים לבחירות, לצד מימון שוטף שמחולק לפי מספר המנדטים. במהלך הבחירות הן לוקחות הלוואות שערורייתיות מקופת המדינה ויוצרות חובות אדירים לציבור, תוך שהן בונות על המימון השוטף שיקבלו כשיכנסו לכנסת.

אך מה קורה כאשר מפלגה קיימת לא עוברת את אחוז החסימה, כפי שקרה למרצ? פעמים רבות נוצר חוב אדיר לציבור, שאין מי שיאכוף אותו. כך למשל, המפלגות "התנועה הירוקה" בראשות סתיו שפיר ו"העצמאות" של אהוד ברק, חייבות יחד מעל שבעה מיליון שקלים. 

הבעיה נוצרת מכיוון שמלכתחילה המפלגות חוקקו לעצמן הליך שבו הן מקבלות הלוואות מכיס הציבור לצורך הבחירות. עתה, משנוצרו החובות, חשב הכנסת הוציא מכתב ודרש ממרצ להשיב אותו בחזרה. אך כיוון שהמפלגה היא ישות משפטית נפרדת והחובות אינה רשומים תחת אנשים ספציפיים, חסרים כיום לכנסת כלים וסנקציות שיאפשרו לה להחזיר את הכסף לכיס הציבורי. 

נזכיר שהחוב הזה הוא לא רק החוב הישיר לציבור. למפלגות יש גם חובות לספקים שונים, לעובדים ולרשויות המיסים. כך לדוגמה, החוב של "הליכוד" לרשויות המס עומד על כ-28 מיליון שקלים. ההתנהלות הזאת היא לא טעות – היא מדיניות. לחברי הכנסת אין כל אינטרס לשנות את החוק.

כשמרצ מחלקת ציוד שווה ערך בחינם למרות החובות האדירים שלה – 16 מיליון שקל – היא פוגעת בנושים של המפלגה: ספקים, עובדים והציבור בכללותו. יותר מכל, זוהי עדות עצובה לזלזול המפלגות בחובות הכספיים שלהן כלפינו.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

3 תגובות

  1. מחפשים את נושאי דגל היושרה שיקומו ויתבעו את הגנבים המזמינים שירותים וסחורה מבעלי עסקים וכשלא נבחרים נעלמים כמו אחרוני העבריינים בושו לכם

  2. לפתוח תיקי הוצאה לפעול אישית כנגד כול חבר כנסת שמפלגתו חייבת כספים לעקל הבתים שלהם לעקל רכבים למכור הנכסים עד האגורה האחרונה. כול אזרח שחייב כספים הוצאה לפועל פה חופשי מבוזבז כסף ציבורי מי שלא ישלם לכלא על כול עשר אלף שקל חודש שיישבו שנים בכלא בושה למדינה התופעה הזאת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!