ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

הכסף שקיבלו מאיתנו המפלגות מאז הבחירות: כמו מאות מכוניות חדשות

מאז הבחירות האחרונות קיבלו המפלגות השונות כ-54 מיליון שקלים מהקופה הציבורית. ואף שמדובר בכסף ציבורי, הוא אינו שקוף • הכלי של "שקוף" יסייע לכם להכניס את הענייני לפרופורציה - למשל כמה עובדים אפשר להעסיק בחודש בכסף הזה? יש לכם בסיס להשוואה משלכם? כתבו לנו ונוסיף לכלי
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

כ-11 מיליון שקלים. זה הסכום שהציבור משלם מדי חודש למפלגות לפעילותן השוטפת. וזה בנוסף לכסף שהן קיבלו על כל מסע בחירות, בסכום שעמד על כ-180 מיליון שקלים לכל סבב שכזה. כדי להמחיש כמה כסף מקבלות המפלגות מהציבור בכל רגע נתון יצרנו ממשק שבו תוכלו להתעדכן בכך בכל שניה משעות היממה. 

עוד ב"שקוף":

אמנם בין שליטה של בעלי הון בח"כים לבין העלות הציבורית (המוגזמת לדעתנו) עדיפה ההוצאה הציבורית. אבל צריך לזכור, זה הכסף שמשולם למפלגות מעבר לתשלומים הקבועים של הכנסת לחברי הכנסת: שלושה יועצים לפחות, תקציב קשר עם הציבור שעומד על כ-94 אלף שקלים בשנה ומשכורת כמובן. 

הבעיה בכספי מימון מפלגות היא שהם לא שקופים. אף שמדובר בכסף ציבורי, המפלגות החריגו את עצמן מדיני מכרזים, ממגבלות השכר בשירות המדינה ומכללי שקיפות בסיסיים – בשונה מכל כסף ציבורי אחר. היחידי שיכול לספר לנו מה נעשה עם הכסף, וגם באופן מוגבל, הוא מבקר המדינה. ועם קצת תחכום של הח"כים גם את זה אפשר למנוע על ידי דחיות חוזרת ונשנות

ולכן יצרנו דרך נוחה להבין כמה כסף מגיע לכל מפלגה. אבל לא עצרנו כאן: כדי לכמת את הסכומים למושגים שכל אחד ואחת מאיתנו יוכלו להבין יצרנו טבלה נוספת שבה תוכלו לדמיין אותם. וכאן אנחנו מזמינים אתכם לקחת חלק. רוצים המחשה נוספת שלא מופיעה בטבלה? כתבו לנו.

על קצה המזלג – מהו חוק מימון מפלגות

  1. מפלגות המכהנות בכנסת מקבלות מימון מהמדינה.
  2. הכסף ניתן באופן שוטף בזמן הכהונה וכן עבור ניהול קמפיין הבחירות.
  3. הסכום הנמסר לכל מפלגה מחושב על פי "יחידת מימון", ששוויה כ-1.4 מיליון שקל.
  4. חישוב המימון לקמפיין בחירות: מספר יחידות המימון של כל מפלגה נקבע על פי ממוצע המנדטים שלה בין הכנסת הקודמת לבאה אחריה, ועוד אחד. לדוגמא, מרצ זכתה בכנסת ה-19 בשישה מנדטים ובכנסת ה-20 בחמישה. ולכן היא קיבלה 6.5 יחידות מימון בתחילת הכהונה האחרונה (ממוצע 5.5, ועוד 1), נכפיל ב-1.4 מיליון שקל (יחידת מימון) ונקבל כ-9.1 מיליון שקל.
  5. המימון השוטף: המפלגות מקבלות גם תשלום חודשי שוטף בגובה של 6% מיחידת מימון, כפול מספר המנדטים הנוכחי, ועוד אחד. אם נחזור לדוגמא של מרצ, המפלגה מקבלת מדי חודש כ-500 אלף שקל ( לפי מפתח: 5 מנדטים ועוד 1, כפול 6% מיחידות מימון השווה לכ-1.4 מיליון שקל).
  6. המפלגות יכולות גם לקחת הלוואות לאחר הבחירות כדי על חשבון מימון עתידי עד גובה חצי מהתשלום לשלוש שנים.
יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

6 תגובות

  1. הרבה מהמגיבים כאן מתפרנסים מה טקסטים עם הרבה מילים ומעט תוכן ענייני ואמין. הכוונה שלי-אם מפרסמים נתונים, יש להוסיף מקור, אמיתות ואמינות.
    לעניינינו:
    עזבו את הטונה תחפרו קצת יותר עמוק נגד חוק מימון מפלגות, אף אחד לא יודע כמה משלמים ולמי. נגד חוסר שקיפות בעבודת הכנסת.
    אני אישית בעד מילואים של חברי כנסת ושרים שבועיים עד חודש ולא בצה"ל בשטח, שזה אומר כל אחד בהתאם ל"משרד" שלו , בלי פמליה וביקורים מתוכננים מראש כשחלק שהכי מעניין בהם- התפריט, אלה לבד, להגיע כמו אחד העם ולהתרשם צורה אמתית איך עובדים / פקודים שלו באמת משרתים את הציבור. נראה לי צפויות להם הפתעות רבות, כי פעילות האמתית ובכל התחומים בלי יוצא מן הכלל ניתן לראות רק משם. יש בעיות שנוצרות או נגררות שנים: למשל שר הבריאות חייב למשל להבין מה עובר על אדם שחלה וזקוק לטיפול או יותר גרוע נהיה נתון סטטיסטי ולא באשמתו . שר התחבורה חייב להבין מה עובר על נהג או על הולך רגל שנהיה נכה או נתון סטטיסטי ולא באשמתו. שר האוצר חייב להבין למה מסים בארץ מהגבוהים באולם ונגזלים ברובם מאדם פרטי בציבור, כאשר לחברות ספקיות, יצרניות ומשרתות את אותו הציבור תמיד יש פרצות או חוקים עוקפים. מתי הציבור יבין שזאת התנהלות לא ראויה ואפילו בזויה ויגרום שתפסק.

  2. האם יש הבדל בין המפלגות ?
    או שכל מפלגה מקבלת לפי הגודל שלה
    אם כל מפלגה מקבלת לפי הגודל שלה
    אז שקוף צריך לעשות מדד נכון יותר
    שמשקף כמה כל מפלגה ניצלה מתוך התקציב שלה
    כי הכי קל לשים את נתניהו בראש הרשימה
    כאילו הוא מבזבז הכי הרבה כסף

  3. לא זה ולא זה. שוב נחזור על הטעות הזאת של להצדיק עוולה אחת בעזרת אלטרנטיבה אחרת, עוד יותר גרועה?

  4. מחיר הדמוקרטיה, לא יודע איך זה במדד בינלאומי, אבל זה סביר בעיניי.
    מה עדיף, תרומות פטרנליסטיות של בעלי הון שיגרמו לקשרי הון-שלטון מסריחים ושחיתות?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,958 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!