ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

כבוד למזהם הגדול בישראל: אוניברסיטת חיפה העניקה אות הוקרה לעידן עופר

הטייקון עידן עופר שמחזיק בחברות המזהמות ביותר בישראל קיבל השבוע אות "עמית כבוד" מטעם אוניברסיטת חיפה • הנימוק: "הישגיו לאורך השנים" • כמה תורם עופר לאוניברסיטת חיפה? כל עוד היא ממשיכה להסתיר מהציבור את המידע, יחסי התן-קח ימשיכו להתקיים בחשאי • דעה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

עידן עופר על רקע המפעלים המזהמים בבעלותו בחיפה (צילומים: פלאש 90)

הטייקון עידן עופר קיבל השבוע את אות "עמית הכבוד" מאוניברסיטת חיפה. אם תשאלו את האוניברסיטה, הסיבה לכך היא "השגיו לאורך השנים כבוגר האוניברסיטה". אפשר להבין. אין ספק שעופר מחזיק בהישגים רבים: מאז 2014 החברות בבעלותו מופיעות שוב ושוב בחמישיית המפעלים המזהמים ביותר, שנה אחר שנה. כבוד. 

אולי באוניברסיטת חיפה רצו גם להדגיש את השגיו בתור בוגר לימודי כלכלה של האוניברסיטה. אין ספק שבכך הוא מצטיין. לא פעם ולא פעמיים השתמש בלוליינות פיננסית כדי לחמוק מתשלום מאות מיליוני ואף מיליארדי שקלים לאזרחי המדינה – ללא ספק הישג כלכלי גדול. אולי בעצם אוניברסיטת חיפה משתמשת בעופר בתור פרזנטור לחוג לכלכלה, והיא רוצה להעביר מסר לסטודנטים לעתיד: "החוג לכלכלה של אוניברסיטת חיפה – אצלנו תלמדו איך לעקוץ את המדינה במיליארדים. על כך אפילו הבוגרים שלנו יעידו".

הכבוד שחלקה השבוע האוניברסיטה לעופר ממשיך את מערכת היחסים הקרובה ביניהם. ב-2012 העניקה לו האוניברסיטה גם את "אות בכיר המשק". עמוס גבר, אז סגן נשיא לקשרי חוץ של אוניברסיטת חיפה שישב בוועדת הבחירה, אמר עליו שהוא "תורם המון לנושא הירוק".

תושבי חיפה שנושמים את האוויר המזוהם ממפעלי בזן שבבעלותו, יכולים לספר היטב על תרומתו. הם ודאי לא שמחו לראות אותו כ"עמית כבוד" באוניברסיטה שבעירם. כבר שנים נאבקים רבים מהם לסלק את המטרד, שעל פי משרד הבריאות יש קשר בינו לבין מחלות סרטן שפוקדות אותם ואת קרוביהם. למרבה האירוניה, באותו שבוע שבו קיבל עופר את האות, החליטו בחברת בז"ן שבבעלותו להוכיח מה מידת הכבוד שהם חולקים לנו, כשנעדרו כליל מדיון בכנסת שכל מהותו היא השפעת הביזנס שלהם על התושבים.

כמה תרומות מקבלים בחיפה? תנסו לבדוק בקומה ה-30

באוניברסיטאות מתקיימים לא פעם קשרי "תן וקח" בין הממסד לבעלי ההון: הן מקבלות תרומות והתורמים בתמורה מקבלים אות כבוד או הגנה בעת הצורך. כך למשל לפני כשבוע חשף אור קשתי בהארץ אמירה מטלטלת של נשיא אוניברסיטת תל-אביב, פרופ' אריאל פורת: "כאשר אדם תורם 50 מיליון דולר למוסד ומבקש ממך לחתום על מכתב — אני לא רואה בן אדם הגון שלא עושה את זה". 

פרופ' פורת אמר את דברים הללו בנוגע למכתב שקרא לארה"ב שלא לפגוע כלכלית באוליגרך הרוסי־ישראלי רומן אברמוביץ', מקורב לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שהרוויח את הונו דרך תעשיית הדלקים הפוסילים שמאיימים על המשך החיים שלנו כפי שאנו מכירים אותם כיום.

הפגנה של מגמה ירוקה נגד הזיהום במפרץ חיפה, ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

יתכן שגם עופר שעמו חלקה אוניברסיטת חיפה כבוד השבוע, לכאורה כבוגר מן השורה, הוא אחד מתורמיה. על פי פרסומים משפחתו הקימה את המצפור בקומה 30 באוניברסיטה, הקרוי על שם ההורים סמי ואביבה עופר. לצערנו אנו נאלצים להסתפק בפרסומים, כי את רשימת התרומות המלאה האוניברסיטה מסרבת למסור בטענה שהחוק אוסר עליה לחשוף תורמים שביקשו חיסיון. אך כאשר שמות התורמים מתנוססים בגאון על בנייני הפקולטות, קשה לקבל את העובדה שהיא מעלימה לחלוטין את המידע מהציבור. מעניין לציין שהמוסד האקדמי שנמצא במרחק 10 דקות נסיעה ממנה, פחות משני קילומטר אווירי – הטכניון – דווקא כן חושף מי תורם לו, כמה תורם לו, מתי תרם, ולאיזו מטרה.

האקדמיה זקוקה לניקוי אורוות בהול ולכיול מחודש המצפן המוסרי – הצעד הראשון יהיה להשקיף באופן יזום את כל התרומות שהן מקבלות. עד שזה לא יקרה, המיליארדרים שתורמים ורותמים את כוחה של האקדמיה ימשיכו לשהות מתחת לפני המים.

אוניברסיטת חיפה מסרה בתגובה: "איש העסקים עידן עופר, יחד עם אלוף (מיל.) אמיר אשל, אלופה (מיל.) אורנה ברביבאי והיזמית אינה ברוורמן, קיבלו אות לאור הישגיהים לאורך השנים – כבוגרי אוניברסיטת חיפה. "בפעמים רבות, כאשר התורמים מסכימים לכך, אנחנו חושפים בגאווה את שמות החוקרים. סיור קצר באוניברסיטת חיפה, בספריית יונס וסוראיה נזריאן, בפקולטה על שם שמואל והרטה אמיר, בקמפוס העיר על שם לורי לוקי – ועוד ועוד – יוכיח בקלות שאנחנו מוקירים בכבוד ובגאווה את התורמים שלנו. כאשר התורמים אינם מסכימים, החוק אוסר עלינו לחשוף את זהותם".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת דרור גורני

דרור גורני
כתב הון-שלטון-אקלים. סטודנט באוניברסיטה העברית, ומאמין בכוח של אנשים אכפתיים לשנות את המציאות. שומר על אופטימיות, אקטיביסט, ולצד עבודתי בשקוף מתנדב במספר ארגונים, בהם "ישראל 2050" ועמותת "לפרוש כנף". מקווה להשאיר את העולם טוב יותר לדור הבא. אני מאמין שכלי התקשורת בארץ לא מסקרים נושאים סביבתיים כמו שצריך, ולא במקרה. מאז שהצטרפתי ל"שקוף" אני שואף לחשוף את האינטרסים והקשרים החבויים הקיימים בין החברות המזהמות במדינה למקבלי ההחלטות, ורואה חובה לשקף לציבור את ההשלכות הקיומיות של משבר האקלים כמו שהן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!