ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש

אחרי שנים של סחבת: הוחלט על פתרון למפגע מפעלי ים המלח

יותר מעשור עבר מאז המדינה דרשה מתאגיד כיל (ICL) של עידן עופר לטפל במיליוני הטונות העודפים של המלח ממפעליו. אחרי שהוצעו פתרונות הרסניים לסביבה, רשויות התכנון הכריעו כי במקום לפזר את המלח בחזרה בעומק המים,הוא יוטמן כלשון ארוכה מהיבשה לתוך הים. ההחלטה התקבלה ללא לוחות זמנים, תוך חשש כי לא תתקדם משמעותית עד שיפוג זיכיון התאגיד לשליטה במפעלים, כפי שנקבע בהסכם עם המדינה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

A view of the Dead Sea Works on February 2, 2018. The Dead Sea Works is an Israeli potash plant in Sdom, on the Dead Sea coast of Israel. Photo by Issac Harari/Flash90 *** Local Caption *** ים המלח מפעלי ים המלח אשלג חוף סדום נוף ארובה עשן

אחרי שנים של סחבת, התקבלה החלטה חדשה שתחייב את מפעלי ים המלח שבשליטת המיליארדר עידן עופר, לפנות את עודפי המלח אל האגן הצפוני של ים המלח. אולם במקום לפנות אותו ללב הים כפי שהוחלט במקור, המפעל קיבל אישור להטמין את המלח ולייצר לשון מלח ארוכה שמתחילה ביבשה ומסתיימת בעומק הים. ההחלטה עברה בוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) ללא הסתייגויות משמעותיות – אך אינה כוללת לוחות זמנים מפורטים. 

נושא הזמנים מרכזי בסיפור הפגיעה המתמשכת באזרחי ישראל. מאז 2012, אז קבעה לראשונה המדינה כי על תאגיד כיל (כיום ICL) לפנות את המלח על מנת למנוע בין היתר פגיעה משמעותית במלונות ובתשתיות, הפתרון לסוגייה לא התקדם כמעט כלל. הנושא מעורר חשש אמיתי בקרב שורה של עמותות אזרחיות וסביבתיות, לא רק בשל ההזנחה וסכנת ההצפה, אלא גם בשל החשש כי התאגיד לא יסיים את המוטל עליו עד שיסתיים הזיכיון, אז שליטתו במפעלים עשויה לעבור לידיים אחרות. אי השלמת המטלה, כך לפי החשש, עלולה להעיב על ערכו של המפעל, להרע את הסיכוי לתחרות עליו ולשפר את סיכויי המיליארדר הלונדוני עופר, השולט בשורה של תעשיות מזהמות, לזכות במכרז.

עידן עופר (צילום: משה שי, פלאש 90)

עשור של מריחה

לאורך השנים פעילות המפעלים בבריכה המלאכותית (בריכה מספר 5) הותירו משקעי מלח רבים שאין בהם שימוש. אם לא יטופלו, עודפי המלח יעלו את מפלס המים ויציפו את את קו החוף ויפגעו בתשתיות. הבריכה עצומה במימדיה וגודלה הוא כ-80 קמ"ר, פי 1.5 מתל אביב כולה. על גדותיה יושבים מלונות ים המלח, בתוכה מתרחצים התיירים ולצידה עובר הכביש. בכל שנה, נוחתים על קרקעיתה כ-16 מיליון קוב שהם כ-20 מיליון טון מלח. תוספת שנתית של כ-20 סנטימטרים שמאיימת להציף את המלונות והכביש. 

לפני כעשור, במאי 2016, המדינה העבירה תוכנית במסגרת הוועדה לתשתיות לאומיות, תת"ל 35 א', שחייבה את המפעלים לקצור את המלח העודף מהבריכה המלאכותית, ולהעבירו לאזור אגן הצפוני של ים המלח, לעומק הים. מדובר בפרויקט הנדסי יקר ומורכב שכולל כרייה של המלח מקרקעית הבריכה, הקמה של מסוע לעודפי המלח ושתי אפשרויות להיפטר ממנו או להקים מבנה דמוי נמל לחופו של האגן הצפוני, שממנו ישלחו את עודפי המלח לעומק המים לשיקוע או דרך הקמת תשתית צנרת. לפי הערכות, שני הפתרונות גוררים נזק סביבתי משמעותי.

בינתיים, המפעלים ביקשו וקיבלו שתי דחיות של הפרויקט, כשבדרך ניסו לשנות את התוכנית ובמקום לשלוח את המלח לקרקעית הים, חשפנו בתחקיר "שקוף" כי הם מקדמים פתרון אחר: שינוע המלח העודף לקרקע חשופה, והקמת פאנלים סולארים על מערומי המלח. במשרד להגנת הסביבה התנגדו נחרצות לפתרון ואף טענו כי "יש להימנע ממתן מענה לבעיה סביבתית אחת על ידי יצירת בעיה סביבתית אחרת". 

המלח המתגבש (צילום: יעל געתון)

ההחלטה שהתקבלה בוועדה לתשתיות לאומית לפני החגים אינה חורגת מגבולות התוכנית המקורית ולכן לא תעבור במסלול ההתנגדויות. בשלב הזה, הכשל המרכזי בתוכנית כפי שעולה מנוסח ההחלטה, נוגע בהעדרם של לוחות זמנים מוגדרים לביצוע הפינוי. המגבלה היחידה היא תום הזיכיון של תאגיד כיל על הפעלת המפעלים, בסוף העשור, אז הפתרון צריך להיות עומד לפי ההסכם מול החשב הכללי. 


הפתרון, שזכה לכינוי "הדחיקה המזרחית", נועד להחליף גם פתרון ביניים שנוי במחלוקת שבו המפעל יפנה כמות עצומה של מלח למפרץ צאלים, ובכך יפגע במבנה הגיאולוגי הייחודי יגרום לנזק בלתי הפיך. בין סעיפי ההחלטה, הוועדה ביקשה כי משטח ערימות המלח ימוקם באופן לא אחיד, כך שיתקבל מראה טבעי שמשתלב בסביבה. הערימה תמוקם לפחות עשרה מטרים מערכי טבע שונים, כמו נופים יחודיים ובעלי חיים וכן במסגרת הפרויקט ישמרו על מרחק מגבול ירדן וצמצום הממשק עם המפעלים הירדניים. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

מאת יעל געתון

Picture of יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

2 Responses

  1. משהו לא שקוף בכתבה הזו, איך לעשות כביש מלח עד למים זה פחות מזהם מלפזר אותו בעומק.
    ואיך הגענו למצב שיותר זול לזרוק מלח מאשר להשתמש

  2. "מצמצמת משמעותית את הנזקים הסביבתיים הצפויים של הפתרונות הקודמים" … מאיפה הבאת את המסקנה הזו? הפוך גוטה, הפוך. שוב פעם מי"ה הצליחה להמנע מביצוע התחייבויותיה ולסובב את רשויות התכנון עפ"י האינטרסים שלה תוך התעלמות לחלוטין מהשיקולי סביבה ושיקולי מדינת ישראל. שום דבר דומה להגדרה "צמצום נזקים סביבתיים" אין בפתרון שאושר. (ונא לא להתרשם רצינות יתרה לאמינות מתסקירים סביבתיים שמוכנים עבור מי"ה). ככה נראית כתבה שמוזנת ממקורות מצד אחד בלבד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 9,106 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
עיתונות בבעלות הציבור אי אפשר להשתיק.
בשקוף אין פרסומות.
בתקופה בה הממשלה מתנגחת בתקשורת החופשית, זה הזמן לתמוך בעיתונות, שהם לא יצליחו להביס

ב"יום שאחרי" אנחנו אלה שנשאר. כי עיתונות בבעלות הציבור אי אפשר להשתיק