ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

משפיע מאחורי הקלעים? נראה שחיים כץ פשוט לא עושה את עבודתו בכנסת

עם אפס שאילתות, אפס הצעות לסדר ואפס נוכחות בדיוני הוועדות, חבר הכנסת מהליכוד לא ממלא את שליחותו עבור הציבור שבחר בו • בלשכתו אומרים: "איכות פעילותו מוכחת בשטח, stay tuned" • מעקב "שקוף": מצעד הח"כים הנעלמים
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

לא עובד בשביל הציבור. כץ (צילום: פלאש 90)

אחרי הפסקה קלה במצעד הח"כים הנעלמים, הפעם נתמקד ב(חוסר) פועלו של חבר הכנסת מהליכוד חיים כץ. נראה שלצד ההתמודדות עם תיקו הפלילי הוא לא מצא זמן רב לבצע את עבודתו למען הציבור שבחר בו לבית המחוקקים. 

מעקב "שקוף" אחר הח"כים הנעלמים:

כץ חתם לאחרונה על הסדר טיעון בעבירה שגורדה מתחתית ספר החוקים: "השגת מטרה כשרה באמצעים פסולים". אחת הסיבות המרכזיות שהובילו להפחתה משמעותית מעבירה של הפרת אמונים שבה נחשד לעבירה מקלה היא החסינות שקיבל מחבריו לכנסת, חסינות מפני העמדה לדין בכנסת ה-22 (פברואר 2020). 

כשעידן בנימין בדק איפה חיים כץ

מתן החסינות הביא לעצירת ההליך כולו. לקראת פרישתו של היועמ"ש לשעבר אביחי מנדלבליט, התיק נסגר וגומד. לאורך כל התקופה הזו כץ היה חבר כנסת, אבל מבדיקת "שקוף" נראה שגם הוא נמצא שם רק על הנייר. זה מה שחיים כץ עשה עד כה למענכם כפרלמנטר בכנסת ה-24:

  • לא הגיש שאילתות.
  • לא הגיש הצעות לסדר היום.
  • לא נכח בכלל בדיוני ועדות הכנסת.
  • נוכחות דלה במשכן – בחודש שעבר, לפי אתר זמן כנסת, הוא נכח רק 45 שעות. פחות משרת החינוך ושר הבריאות.

קידום חוקים להורדת יוקר המחיה

מה הוא כן עשה? כץ הגיש שלוש הצעות חוק, שכולן קשורות ליוקר המחיה. הצעה אחת משמעותית עוסקת בהעלאת קצבאות הפרישה, אוחדה לבסוף עם חוק ההסדרים ואושרה בכנסת. כשכץ הציג אותה במליאה הוא אמר: "בשביל זה באתי לכנסת. והיום איווט (אביגדור ליברמן, ע.ב) הושיט לי יד, וואללה, ואני מודה לו. אני מודה לו, אף שגם בלעדיי החוק הזה היה עובר. יכול להיות שאני עוד אעשה בוועדה שפצורים קטנים. אני אתיישר – אני אמרתי שאני אתיישר. אבל יכול להיות שישמעו את דעתי ונעשה שפצורים קטנים. וואללה, אבל אני יודע להגיד תודה". חשוב לציין – כץ אולי השפיע מאחורי הקלעים, אבל לדיוני הוועדה הוא לא הגיע. 

משתפים פעולה בכנסת. כץ וליברמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

לזכותו של כץ ייאמר שהוא הודה שלא צריך אותו כדי לקדם את החוק. עצם העובדה שזו הופכת להיות הצעה משותפת לו ולשר האוצר ליברמן מאפשרת שיתוף פעולה חוצה מפלגות. זה אמנם יותר ממה שעשו שאר חבריו למפלגה, אבל זה לא מספיק. 

כץ מכהן בכנסת ה-24 מאז חודש אפריל. כשהעלות החודשית של העסקתו עומדת על כ-140 אלף שקלים מדי חודש (כולל שכר, עוזרים, שירותי לשכה ורכב) הסכום מצטבר עד כה ל-1.4 מיליון שקלים. וכל זה מתנקז בסופו של דבר לשיתוף פעולה בהצעת חוק אחת.

אנחנו ממתינים בסבלנות

מלשכתו של כץ, היחיד מבין "הח"כים הנעלמים" עד כה שביקש להתייחס לטענות, נמסר כי: "איכות פעילותו של ח"כ חיים כץ מוכחת בשטח ומורגשת מדי חודש בקרב מאות אלפי אזרחים. בשיתוף עם שר האוצר, כץ בלם את הקיצוץ שתוכנן בהיקף חודשי של 1.13% לחוסכים בקרנות הפנסיה הוותיקות". בנוסף נמסר כי "הצעת החוק שיזם להגדלת קצבת הבטחת הכנסה בגיל זקנה ל-70% משכר המינימום עברה בקריאה שלישית והחל מינואר 2022 הקצבה גדלה במאות שקלים". 

בלשכה של כץ גם הביעו אופטימיות לגבי העתיד ומסרו כי "בימים אלו כץ מקדם שתי הצעות חוק להקלה על יוקר המחיה וסיוע לרוכשי הדירות – הצעות שמוכשרות בימים אלה לקריאה טרומית (מתוקף חובת הנחה של 45 יום) וצפויות לעבור את כל שלבי החקיקה, לאחר שכץ הגיע להסכמות עם השרים הרלוונטיים – stay tuned". ועל כך נאמר: We will.

בהיעדר יומן שקוף שיכול לספר לנו מקצת ממה שעושה כץ בזמנו, פנינו לרשתות החברתיות, כדי לבחון על מה דיווח בשבועיים האחרונים. כל מה שמצאנו הוא שכץ דיווח על הסדר הטיעון שלו. 

כץ מצטרף לח"כים ישראל כ"ץ, יובל שטייניץ, יואב גלנט ויולי אדלשטיין, שביקש (וקיבל) לאחרונה עוזר נוסף. אבל אין לו כמעט עשייה פרלמנטרית. מהצד השני זכינו לראות שבליכוד יש גם ח"כים שפועלים אחרת – כמו שלמה קרעי ששבוע עבודה שלו שווה ערך לכל הפעילות הפרלמנטרית של כלל הח"כים הנעלמים יחדיו. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

4 תגובות

  1. חיים כץ קידם חוקים או עיכב חוקים (חוק ששינסקי) מתוך ניגוד עניינים, כשמה שעמד לנגד עיניו הוא לא טובת הציבור, אלא העניין הכספי האישי שלו.
    לכן, ככל שהוא ממעט להגיע למשכן, יותר טוב. עדיף לנו לשלם לו בשביל שלא יעשה כלום, מאשר לשלם לו בשביל שידאג להעביר כספי ציבור ועצמו ולמקורביו כפי שעשה כאשר היה בקואליציה.

  2. חיים כץ קידם חוקים או עיכב חוקים (חוק ששינסקי) מתוך ניגוד עניינים, כשמה שעמד לנגד עיניו הוא לא טובת הציבור, אלא העניין הכספי האישי שלו.
    לכן, ככל שהוא ממעט להגיע למשכן, יותר טוב. עדיף לנו לשלם לו בשביל שלא יעשה כלום, מאשר לשלם לו בשביל שידאג להעביר כספי ציבור ועצמו ולמקורביו כפי שעשה כאשר היה בקואליציה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!