ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

העיקר התמונה: התנאים לפרס של עידן רול לידוענים

בלשכתו של סגן השר במשרד החוץ מודים שלא נקבעו קריטריונים ברורים לקבלת אות "האור של ישראל" • ועדת הבחירה מורכבת בין היתר מאנשיו של רול עצמו • נראה שמדובר במופע יח"צ לסגן השר, שעלול ליצור זיקה למקבלי האות
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

סגן השר עידן רול עם מקבלת האות שירה האס (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

התרגשתם כשראיתם את השחקנית הישראלית שירה האס זוכה בפרס "האור של ישראל" מטעם משרד החוץ? נזכרתם בצניעותו של המתעמל שהביא לישראל את הזהב הנכסף ארטיום דולגופיאט, כשעלה בחיוך ביישני לקבל את הפרס מידי סגן שר החוץ עידן רול (יש עתיד)? ובכן, כדאי לדעת שמאחורי מה שמגדיר רול כ"מסורת חדשה" עומד בעיקר בלאגן – ללא קריטריונים ברורים, בלי הודעה מסודרת לציבור ועם בחירה חשאית של אנשי הלשכה. בלאגן, וייתכן שאף יותר מכך – צורת בחירת הזוכים עלולה ליצור זיקה בינם לסגן השר.

עוד ב"שקוף":

"סוף סוף אפשר לספר", כתב רול בחשבון הטוויטר שלו לפני כשלושה שבועות, כשהוא משתף סוג של הודעת דוברות שנשלחה לעיתון "ידיעות אחרונות". "בחנוכה הקרוב אני מתחיל מסורת חדשה במשרד החוץ – טקס 'האור של ישראל' שיעניק תעודת הוקרה לישראלים וישראליות שעושים כבוד למדינה בעולם".  

לכתבה כזו בידיעות אחרונות, יש חשיפה גבוהה לסגן שר החוץ אבל אין לה שום ערך לציבור שאפילו לא יכול לקבל הזדמנות להגיש מועמדות בעצמו. 21 הזוכים באות ההוקרה נבחרו בפורום פנימי שלא ניתן להגיש לו מועמדות  וללא קריטריונים ברורים. הטקס החגיגי התקיים ביום חמישי שעבר, ולדבריו של רול "הזוכים באו ממגוון תחומים בהם הם ייצגו את ישראל בעולם". יכול להיות שכל אחד ואחת מאותם "מייצגים" הם אנשים ראויים. אבל הם נבחרו בדרך לא דרך. 

חברי הוועדה – עובדי משרד החוץ ולשכת סגן השר

פנינו ללשכתו של רול ושאלנו האם פורסם קול קורא לאות, מה היו הקריטריונים ומי היו חברי הוועדה. בלשכתו הודו שלא פורסם שום קול קורא וגם שהקריטריונים עמומים. "האות הוענק לאנשים מתחומים שונים שבהם ייצגו את ישראל בעולם על ידי הצטיינות בזירה המקצועית שלהם לצד פעילות למען תדמית ישראל בתקשורת וברשתות החברתיות", מסרו. 

ומה בנוגע לוועדת בחירת הזוכים? מדובר בוועדה שנתפרה לכבוד חלוקת האות והורכבה בחלקה הגדול מצוות הלשכה של רול. למעט סגן השר בעצמו חברים בה ראש מערך התקשורת שלו דור בלך, היועצת הבכירה מור יהלום פולנסקי והיועץ המדיני אסף מורן. סה"כ לרול יש ארבע קולות.

איך נבחרו הזוכים? בדרך לא דרך (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

פרט אליהם חבר בוועדה דובר משרד החוץ ליאור חייט, ושישה חברים נוספים מחטיבת הדיפלומטיה במשרד: סמנכ"ל דיפלומטיה ציבורית נועם כץ; מנהל מחלקת פרויקטים בחטיבת דיפלומטיה ציבורית אלון לביא; ראש חטיבת תפוצות ודתות שולי דוידוביץ'; מנהלת מחלקת קהילות יהודיות בחטיבת תפוצות ודתות חמוטל רוגל; ראש חטיבת הדרכה דנה בנבנישתי גבאי; ומנהל מחלקת דיפלומטיה דיגיטלית יפתח קוריאל.

במשרד החוץ לא אהבו את תהליך הבחירה המאולתר. "רול בחר בידוענים כדי לקבל סיקור תקשורתי", טענו עובדים במשרד, כך לפי פרסום ב"ישראל היום". "מקבלי האות נבחרו בעיקר על ידי רול ואנשיו".

דוגמה ממירי רגב

לא חסרות דוגמאות לחלוקת אותות שכאלו באופן מסודר, כשוועדה מקצועית בלתי תלויה בשר היא זאת שבוחרת וניתנת הזדמנות לכלל הציבור להגיש מועמדות: אות שר הבריאות לקידום זכויות במערכת הבריאות, אות הוקרה בתחום המאבק באלימות נגד נשים ואות הוקרה לאנשים שעיצבו את תחום העבודה הסוציאלית

לצד זאת, יש גם כמה דוגמאות למקרים שבהם משרדי הממשלה פעלו בדרך עקומה, בדומה למקרה שלפנינו. רק לפני כשנתיים וחצי מתח מבקר המדינה הקודם יוסף שפירא ביקורת חריפה על חלוקת כרטיסים לטקס המשואות למקורבים, ועל בחירת מדליקי המשואות תוך התעלמות מהציבור

כשמשרדי הממשלה פעלו בדרך עקומה. רגב, ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

המבקר גם מתח ביקורת חריפה על חלוקת הכרטיסים למשחק הידידות בין ארגנטינה לישראל (שבוטל לבסוף) ב-2018, שבו היה אמור להשתתף השחקן ליאונל מסי. על פי דוח המבקר, כרטיסים למשחק חולקו תמורת טובות הנאה. גם במקרה זה קבע המבקר שהחלטות התקבלו וכספים הועברו ללא ייעוץ של ועדה בלתי תלויה. 

פרסום לחברת תעופה וקידום לחברת פונדקאות

סגן שר במדינת ישראל הוא תפקיד ממלכתי ועליו לייצג את כלל האזרחים באופן שוויוני. חלוקת אותות ממלכתיים, גם אם עליהם מתנוסס שמו של רול, אינם פרסים פרטיים אלא הוקרה רשמית ממדינת ישראל. אם בחלוקת כרטיסים לטקס ממלכתי או למשחק ידידות יש להיזהר כדי לא להעדיף קבוצת מקורבים על כלל הציבור – הדבר נכון במיוחד לגבי אות רשמי. 

האות – נראה כמסע יח"צ לסגן השר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ויש כאן עוד משהו חשוב: בגלל שסגן השר רול הוא זה שהשפיע על בחירת הזוכים, הוא זה שחתום על הפרס ולו הם הודו על הבחירה – עלולה להיווצר זיקה בין מקבל האות לסגן השר עצמו. היום זה פרס האור, מחר זה עלול להיות פרס ישראל. 

חלוקת האות הבעייתית היא רק האחרונה בשרשרת של אירועים שמעידים על התנהלותו התמוהה של רול בתפקיד המיותר כסגן שר. זה החל בכיכובו בעמוד הפייסבוק של אל-על ונמשך בהמלצה לרכוש את חבילת הפונדקאות של חברת התעופה. לאחר מכן הוא אף התכוון להשתתף בערב מיוחד של חברה פרטית שעוסקת בפונדקאות. הערב הזה בוטל לאחר פרסום כאן חדשות ולאחר התערבות היועמ"ש. עכשיו רול מחליט לקבל קצת יחסי ציבור על ידי שעבוד משאבי משרד החוץ לחלוקת אותות לידוענים.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

5 תגובות

  1. הדברים האלה רק ממחישים כמה התפקיד מיותר, במיוחד כשהשר הוא מאותה מפלגה. זה רק מחזק את תחושת מדיניות הג'ובים בממשלה הנוכחית, שאמורה הייתה להיות ממשלת שינוי, לפחות באספקט הזה. מאכזב.

  2. סגן שר מ״יש עתיד״ בוחר את מי שבא לו לקבל פרס רישמי של המדינה. אבל אף אחד לא יעשה עם זה כלום, כי הוא פוליטיקאי מהשמאל. להם מותר.
    מה היה קורה אם זו הייתה מירי רגב מהליכוד?

    1. שמוליק בטוח "שאף אחד לא יעשה עם זה כלום"
      הנה, עידן בנימין עשה עם זה משהו חשוב — וכולנו יכולים לשתף.

      שמוליק גם שואל לגבי "מירי רגב מהליכוד" — תגיד קראת את הכתבה או רק את הכותרת (רמז, בכתבה יש תשובה לשאלה שלך)

      ובאופן כללי — אני מאוד שמח ששלנו את המושחת הראשי וחבר מרעיו לאופוזיציה — אבל כמובן שזה לא אומר שהכל בממשלה סבבה. חשוב לפקח עליהם ולחשוף את הנוכלויות הקטנות שלהם כדי למנוע מהם לגדול.
      (ולא הייתי לוקח את מירי רגב כדוגמא שאליה היינו רוצים לשאוף)

      1. אורון – אתה כניראה לא קראת את הכתבה המצוינת של עידן בנימין, או שלא הבנת את הכוונה לגבי מירי רגב מהימין. עידן מפרט כיצד מבקר המדינה חקר את הנושא של מירי רגב, אז בוא תראה לי מי חקר או יחקור את הקומבינות של עידן רול?
        מלבד עידן בנימין ושקוף שעוקבים אחרי אי הסדרים הללו, היה מצופה שהיועץ המשפטי של משרד החוץ יעצור את המבוכה המושחתת הזו. וגם אחרי מעשה- היה מצופה שמבקר המדינה או גוף חקירתי אחר היה פותח בחקירה. אבל מכיוון שזו לא מירי רגב אף אחד לא יחקור. הבנת?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!