ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

גם אחרי הביקורת – מנהלי טקס המשואות מסתירים כיצד חילקו את הכרטיסים

כשטקס המשואות בשנת ה-70 נחשף ע"י מבקר המדינה כחגיגה למקורבים בלבד, השרה רגב הקימה ועדה שקבעה סדר ברור לחלוקת הכרטיסים • אבל לא ברור אם השנה פעלו לפי הסדר הזה • בעוד שחברי הכנסת נשארו בחוץ - בעלי תפקידים אחרים הצליחו להשתחל למעמד המכובד
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

בני הזוג נתניהו והשרה רגב בטקס המשואות. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מנהלי טקס המשואות מסרבים לפרסם לציבור את רשימת מקבלי ההזמנות לטקס. נראה שגם הדוח החמור של מבקר המדינה, שבפשטות הראה כיצד הפך טקס הדלקת המשואות בחגיגות ה-70 לישראל לחגיגה למקורבים בלבד – לא הספיק כדי להפוך השנה את חלוקת הכרטיסים לשקופה לציבור.

לא עזרה גם הוועדה שהוקמה על ידי השרה מירי רגב, ועדה שקבעה את סדר העדיפויות לחלוקה. מה אנחנו כן יודעים? שהיו כמה בעלי תפקידים שנכחו בטקס – על חשבון חברי הכנסת שנשארו בחוץ.

עוד ב"שקוף":

• חגיגות השבעים למדינת ישראל – חגיגה למקורבים

• חשיפה: חרף צמצום טקס המשואות – עלותו חרגה ב-850 אלף שקל

• משרד התרבות מסרב לדווח לאן יגיע הכסף שנועד לטקס המשואות

בגלל הגבלות הקורונה, רק 650 אנשים הורשו להשתתף השנה בטקס. חברי הכנסת והציבור נשארו בחוץ, שרי הממשלה ומספר מצומצם של נציגי המשפחות השכולות ונפגעי פעולות האיבה הוזמנו. כמה בדיוק, וכיצד חולק המספר המצומצם של הכרטיסים? מנהלי הטקס מסרבים למסור לנו את המידע. 

רגב הקימה ועדה – אבל הפרטים נשארו חסויים מהציבור

השנה הייתה אמורה להיות השנה הראשונה שחלוקת הכרטיסים תתבצע לפי סדר עדיפויות שקוף שנקבע מראש על ידי ועדה עצמאית. לאחר הערות מבקר המדינה על חלוקת הכרטיסים, רגב הקימה ועדה בראשות השופטת לשעבר נחמה מוניץ שקבעה סדר עדיפויות. אבל אלו נקבעו ל-4,000 כרטיסים, והשנה אפשר היה לחלק רק 650. מתוכם, כך לפי בדיקת "שקוף", ארגוני המשפחות השכולות, נכי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה קיבלו כ-130 כרטיסים, והשאר יועדו לסגל א' של המדינה, צה"ל ומדליקי המשואות.

לפני שנתיים פרסם מבקר המדינה דאז יוסף שפירא דוח על התנהלות חלוקת הכרטיסים בטקס המשואות. המבקר מצא בין היתר כי חולקו 500 הזמנות למקורבים שונים, מתוכן 70 לחברי ליכוד. בנוסף, הציבור שהיה צריך להתחרות על הכרטיסים קיבל על כך הודעה רק שבע דקות לפני שנפתחה ההרשמה ומי שהצליח להשיג כרטיסים הוא מי שהכיר מישהו מההפקה או ממפתחי האתר. במרכז ההסברה שמפיק את הטקס לא היה תיעוד לאופן החלוקה ומבקר המדינה נדרש לנסות ולשחזר את מפת חלוקת הכרטיסים.

מפת חלוקת הכרטיסים בחגיגות ה-70

לזכותה של השרה רגב ייאמר שהיא מינתה ועדה, בראשות השופטת נחמה מוניץ, לבחינת סדרי העדיפויות בחלוקת הכרטיסים. הוועדה בחנה את היסטוריית חלוקת הכרטיסים, בין היתר בארכיון המדינה, ומצאה שלא נקבע מעולם נוהל מסודר בנושא. חלוקת הכרטיסים נעשתה לפי נוהג שהשתרש. 

לאחר שהתייעצה עם כל הגורמים הרלוונטיים וחקרה את הנושא, הוועדה פרסמה את מכלול שיקוליה באופן שקוף במסקנותיה. לדוגמה הוועדה ציינה כי חשבה שיש מקום לתת עדיפות למי שהקריב מדמו לתקומת המדינה: נכי צה"ל, אלמנות ויתומי צה"ל, ניצולי שואה ונפגעי פעולות איבה. אבל גם בתוכם היא קבעה שהכרטיסים חייבים להיות מחולקים באופן שוויוני עד כמה שניתן ואפילו ניסחה קריטריון שלפיו אדם לא יוכל להיות מוזמן לטקס יותר מפעם בחמש שנים. כתוצאה, פורסם מפתח שעל פיו יחולקו הכרטיסים. שאר הכרטיסים יוקצו לציבור הרחב. 

חלוקת הכרטיסים כפי שנקבעה על ידי ועדת מוניץ

מזכיר הממשלה כן – חברי הכנסת לא

אבל השנה הנהלת הטקס הגבילה את מספר המוזמנים ואפשרה רק ל-650 בני אדם לבסוף להיכנס. משמע, לציבור הרחב לא הוקצו הפעם כרטיסים ואפילו לא לחברי הכנסת – עד כה סביר בהחלט. הבעיה היא שלפי דוח הוועדה, סגל א' לבדו מונה 900 בני אדם. אם ניקח בחשבון שגם ארגונים שונים קיבלו (בזכות) מקומות בטקס וגם חיילי צה"ל שלקחו חלק בהפקה, היה אפשר לשחק עם סדר הקדימויות עם הכרטיסים שנשארו. חברי הכנסת לא הוזמנו ולכן לכאורה סדר הקדימוית נעצר אצלם. מאחר שחברי הכנסת נמצאים במקום ה-14 ברשימה, כל מי שנמצא אחריהם לא היה אמור להיות שם. 

אבל בכל זאת היו כמה אנשים שעקפו בתור את הח"כים: יו"ר המוסד יוסי כהן כן היה שם (מקום 15 ברשימה), מזכיר הממשלה צחי ברוורמן (מקום 19), וגם ראש עיריית ירושלים משה ליאון (מקום 18). הם כולם בסגל א' וזכאים לכרטיסים בשגרה, אבל בשנת הקורונה הם נכללו במה שנקרא "סגל א' מצומצם", כשחברי הכנסת לא. בנוסף, לפי חגי עמית מדה מרקר, גם משה בן זקן, ראש המטה של רגב נכח באירוע. 

האמת שאת כל העננה סביב חלוקת הכרטיסים אפשר לפתור בקלות. ביקשנו ממרכז ההסברה, כמה פעמים, לפני ואחרי הטקס, את מפתח חלוקת הכרטיסים. אך לצערנו לאחר התחמקויות חוזרות ונשנות סורבנו. 

רשימת סדר קדימויות

ממרכז ההסברה, המטה לטקסים ולאירועים ממלכתיים נמסר בתגובה: "סוגיית חלוקת הכרטיסים לטקס המשואות נבחנה על ידי ועדה בראשות השופטת נחמה מוניץ. השנה קבעו הוראות משרד הבריאות שלטקס יוזמנו עד 700 משתתפים בלבד (כאשר בפועל אוכלסו 650 מושבים בלבד), בהתאם להנחיות התו הירוק, ועל כן הוזמן לאירוע סגל א' מצומצם בלבד. גם השנה פעל מרכז ההסברה מול ארגוני השכול – יד לבנים, ארגון אלמנות ויתומים, נכי צה"ל וצה"ל בהתאם יחסי למפתח החלוקה שקבעה הוועדה בראשות השופטת מוניץ".

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

טקס המשואות שייך לכל הציבור הישראלי וטוב שהשרה מירי רגב עשתה סדר בנושא חלוקת הכרטיסים. בכלל זו דוגמה טובה ליישום המלצות מבקר המדינה. אבל, העובדה שהשנה צומצם מספר הכרטיסים אפשרה למארגני הטקס לשחק עם סדר הקדימויות. נבחרי הציבור שלנו לא זכו להזמנה לטקס ולכן ראוי שיפורסם מי כן זכה להזמנה וכמה כרטיסים קיבל, כדי לדעת האם המהלך הצדיק את הדרת הכנסת מהטקס.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

פרסום פומבי של חלוקת הכרטיסים. זה אפשרי ואנחנו מאמינים שנצליח להביא לפרסומה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,957 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!