ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בניגוד להנחיות היועמ"ש: סגן השר רול קידם חברה עסקית

עידן רול מופיע בפרסום של חברת "בייבי בלום" המלווה זוגות בהליך פונדקאות ● לטענתו מדובר בשליחות ציבורית ● היועץ המשפטי לממשלה הבהיר בעבר כי פרסום כזה הינו אסור
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

סגן שר החוץ עידן רול (יש עתיד) השתתף בפרסומת לחברה המסחרית "בייבי בלום" שמלווה זוגות חד מיניים בהליך פונדקאות בחו"ל. כפי שפורסם היום (חמישי) בתוכנית הבוקר הזה בכאן רשת ב, הפרסומת של סגן השר רול יחד עלתה לרשתות החברתיות, בצילום שבו הוא מופיע יחד עם בן זוגו הראל סקעת.

עוד ב"שקוף":

הפרסום מנוגד להנחיות עבר של היועץ המשפטי לממשלה, שקבע כי סיוע בפרסום של חברה מסחרית מנוגד להנחיות, שכן הוא עשוי לרמז על שיתוף פעולה בין השר והחברה ואף להצביע על ניגוד עניינים.

בתגובה לפרסום מסר סגן השר רול כי הוא רואה בעזרה למשפחות הזקוקות להליך פונדקאות בחו"ל חלק חשוב בשליחות הציבורית שלו. יש לציין כי זו אינה הפעם הראשונה שחברה מסחרית משתמשת בתדמיתו הציבורית של רול לצורך פרסומת – בחודש אוגוסט האחרון שמו הופיע בפרסום של חברת התעופה אלעל

האם פרסום גוף מסחרי מותרת לח"כים, במידה שהוא מקדם אידיאולוגיה? לפני כשבוע התייחסו בייעוץ המשפטי של הכנסת לסוגיה זו בדיוק, לאור פניית "שקוף" בעניין ח"כים שפרסמו את הוצאת הספרים שיבולת. "יש הבדל בין ביטוי של השקפת עולם במסגרת סרטון של גוף עסקי לבין המלצה על קניית פיצה ברשת מסחרית מסוימת", כתבו במכתב התגובה.

אמנם טענו בייעוץ המשפטי כי "חל איסור על חברי הכנסת לסייע בקידומם של גורמים מסחריים", אך לצד זאת הוסיפו כי "לחבר הכנסת חופש פעולה רחב במילוי תפקידו, שליחותו הציבורית, וקידום מדיניות וערכים".

קידום הזמר המזרחי זה גם תופס?

זהו המקרה החמישי שפורסם מאז הושבעה הכנסת ה-24, שבו נבחרי ציבור משתתפים בפרסום חברות מסחריות בניגוד להנחיות. החודש פרסמנו ב"שקוף" כי שלושה ח"כים השתתפו בקמפיין להגדלת מינויי הוצאת הספרים "שיבולת". קודם לכן יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו הצטלם במלון דן כרמל בחיפה, ועל פי חשיפת מיכאל שמש מ"כאן" זכה להנחה של 75% ממחיר הנופש. 

מוקדם יותר שרת הפנים איילת שקד פרסמה ברשתות תמונה מחויכת עם פחית קולה זירו והבטיחה להילחם במס על משקאות ממותקים. המקרה האחרון כאמור, התרחש כאשר רול עצמו הופיע בפרסום של אלעל.

מקרים אלו שונים בחומרתם אך המשותף לכולם: שימוש בפניו או שמו של נבחר ציבור על ידי חברה מסחרית שמעוניינת להגדיל את רווחיה. ועדת האתיקה טרם הוקמה ולכן אינה יכולה להוציא הנחיות מפורשות: יו"ר הכנסת מיקי לוי (יש עתיד) ממאן להקים את אותה לאור סירוב הליכוד לשבץ ח"כים בשורותיה, המקשה על קבלת החלטות רגישות מסוג זה.

איילת שקד מצטלמת עם קולה זירו, לצד משפחת נתניהו במלון דן

כאמור, ועדת האתיקה נדרשה בעבר לנושא: אחת מהחלטות הוועדה הייתה נגד מירי רגב (הליכוד) שבעת שהיתה שרת תרבות פרסמה בעמוד הפייסבוק שלה סרטון שבו קראה לעוקביה לצפות בתוכנית "אייל גולן קורא לכם" בערוץ 24. ועדת האתיקה דנה בפרסום של רגב והודיעה ש"אסור לחברי הכנסת לתת חסות, לסייע או לקדם גורמים מסחריים, ובכלל זה אמצעי תקשורת". נזכיר שגם מירי רגב מהליכוד טענה אז, כשהוגשה נגדה תלונה על כך שקידמה את תוכניתו של אייל גולן, שעשתה זאת כדי "לעודד את הזמר המזרחי".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת נעמי נידם

נעמי נידם
העורכת הראשית של אתר "שקוף". עיתונאית, גרה במצפה רמון. עברתי בתקשורת המיינסטרים וגם בעצמאית, מהעיתון הצבאי "במחנה", דרך עריכה ב"מקור ראשון", באתר החדשות nrg, ובהמשך כתחקירנית ב"עושים סדר" וככתבת ב"שיחה מקומית".בשנים האלה למדתי על בשרי כמה כוח יש למילים. הוא יכול להיות הרסני, והוא יכול להיות מהפכני. מאושרת מכך שבחרתי לנטוש את הרייטינג, את הדיווח המהיר והשטחי של אתרי החדשות - וליצור ב"שקוף" עיתונות חוקרת שמשנה את המציאות.

3 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,918 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!