ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

ניצחון קטן מול טייקוני הגז: עבר חוק שמאפשר למדינה לכפות גביית מס

רשות המסים תוכל לגבות ממחר את רוב המסים עליהם ערערו חברות הענק, מבלי לחכות לסיום ההליכים המשפטיים • אבל הכספים לא יזרמו ישירות לקרן העושר - אלא יגיעו לקרן ביניים ייעודית עד שתתברר המחלוקת • מעקב שקוף: הבשורה החשובה בחוק שיזמה אורית פרקש הכהן - וגם האותיות הקטנות
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

השרה אורית פרקש הכהן, יוזמת החוק. "נשים סוף לסחבת ולהפקרות" (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

הכנסת אישרה אמש (רביעי) בקריאה שנייה ושלישית את חוק מיסוי הרווחים ממשאבי הטבע, שנועד לשים סוף לתרגילים של חברות הענק המתחמקות מתשלום חלקן לציבור. מאות המיליארדים שהבטיח ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו שוב ושוב אמנם עדיין רחוקים – אך החוק עשוי להתחיל לזרז את הגעתם.

בשנים האחרונות החברות התחמקו שוב ושוב מתשלום המס, כשטענו כי הסכום שהן צריכות לשלם נמוך בהרבה מזה שנדרשו. ההליכים משפטיים בין המדינה לחברות הענק, שהצטיידו בסוללות רואי חשבון ועורכי דין, תקעו את התשלום על הסכומים שבמחלוקת. 

"קרן העושק" – כל הכתבות:

החוק שיזמה שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה אורית פרקש הכהן (כחול לבן) כבר לפני שנתיים, קובע כי רשות המסים תוכל לגבות מהחברות 75% מהמסים מראש, גם אם הן יבחרו לערער על הסכום. אחרי שהאופוזיציה הצליחה להפיל אותו לפני כשבועיים, החוק עבר אמש קרוב לחצות ברוב של תשעה מצביעים וללא מתנגדים.

"קרן העושר הייתה משותקת, אין לנו עושר, והכול על חשבוננו", אמרה פרקש הכהן בנאומה על דוכן המליאה לקראת ההצבעה. "נשים סוף לסחבת ולהפקרות. החברות האלה הן החברות הכי חזקות במשק, עם משאבים גדולים לאין שיעור מהמדינה. מאזן הכוחות פה נוטה בוודאות לטובת הכסף הגדול ולא לטובת האזרח הקטן".

אמנם, כדאי לשים לב לאותיות הקטנות: הכסף שייגבה ישמר בקרן ביניים ייעודית עד שתתברר המחלוקת, ורק אם יוכרע כי הוא שייך למדינה יועבר לקרן העושר. כלומר, הציבור אמנם לא יזכה ליהנות מיד מכספי המסים, אך לחוק יהיה אפקט הרתעה: לאור הגבייה מראש, לחברות עשוי להיות אינטרס לזרז את ההליכים המשפטיים במקום לעכבם.

"ברירת המחדל משתנה – קודם תשלמו ואחר כך נדון איתכם על זה",  אמרה ל"שקוף" עו"ד נועה זלצמן, לוביסטית ציבורית בלובי 99. "החברות האלה שוכרות לא רק את הלוביסטים הכי חזקים בכנסת אלא גם את מיטב עורכי הדין ורואי החשבון. הן הצליחו למצוא פרצות מס, והסכום שנכנס בפועל לקרן מאוד נמוך לעומת התחזיות. יש פער אדיר".

מאבק עיקש מול הלוביסטים

החוק עבר אחרי מאבק עיקש: כפי שהראנו ב"שקוף", בדיונים על החוק בוועדת הכספים בקיץ האחרון ניסו החברות להילחם בו ולרכך אותו. לוביסטים ונציגי החברות נפגשו עם ח"כים, חילקו ניירות עמדה וטענו לפגיעה של החוק בעסקים הקטנים, על אף שהוא נוגע לחברות הנהנות ממשאבי טבע בלבד. חלק מחברי הוועדה, כמו ח"כ משה גפני (יהדות התורה) חזרו על טיעוני הלוביסטים בוועדה.

יו״ר ועדת הכספים, ח״כ משה גפני מיהדות התורה. (צילום: יוסי זמיר)
ח״כ משה גפני. התנגד לחוק בדיון וטען שהוא יפגע בעסקים קטנים (צילום: יוסי זמיר)

כעת כשהחוק עבר, כמה כסף יגיע לקרן הביניים מחברות הגז? על פי השרה פרקש הכהן מדובר במאות מיליונים בטווח המיידי. אך כיום אין דרך לדעת כמה חייבות החברות במדויק. חברות וחברי ועדת קרן העושר שמפקחת על הקמת הקרן בכנסת ניסו לברר את הסוגיה שוב ושוב בדיוני הוועדה, ללא הצלחה. לדברי רשות המסים המידע פרטי וחסוי לפי חוק, ואין ביכולתה למסור אותו. 

"זה מדרון חלקלק", אמר באחד הדיונים מנהל רשות המסים, ערן יעקב, בטענה כי פרסום נתונים פרטיים כמו זה יוביל גם לפרסום נתונים כספיים של חברות ואזרחים פרטיים. בתגובה לדבריו טען באותו דיון יו"ר הוועדה ח"כ מוסי רז כי יקדם חקיקה שתחייב שקיפות בגביית המסים שמגיעים לקרן. 

קיצור תולדות קרן העושק

נזכיר כי חברות ענק כמו כיל, שברון, תמר פטרוליום ונובל אנרג'י נהנו מרווחים עצומים על חשבון משאבי טבע שאינם שייכים להן, למשל נפט וגז. לפי מתווה הגז וועדת שישינסקי, על החברות לשלם מסים שיצטברו בקרן העושר ויהוו סוג של פיצוי לציבור על השימוש בטבע ועל הפגיעה בסביבה. 

מתי נוכל להתחיל ליהנות מהכסף? קרן העושר תיפתח כשיצטבר בה סכום של מיליארד שקל. הסכום כאמור אינו כולל את מה שייכנס כעת לקרן הביניים בעקבות החוק החדש. לפי הערכות מחודשות של רשות המסים, המיליארד המדובר יצטבר, אולי, ב-2022 או 2023. כעת עומד הסכום על כ-441 מיליון שקלים בלבד. כזכור בעבר הבטיח בנק ישראל שנגיע למאות מיליארדים עוד ב-2017. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל פינקלשטיין

יעל פינקלשטיין
כותבת ב"שקוף" מאז "מאה ימים של שקיפות", עוקבת אחרי פעילות של לוביסטים שמייצגים בעלי אינטרסים בכנסת וכותבת גם על ייצוג שוויוני בפוליטיקה. לתקשורת כוח עצום להשפיע על החיים שלנו, והיא יכולה לנצל אותו כדי לחשוף עוולות ולדרוש תשובות מנבחרות ונבחרי הציבור - אבל היא לא תמיד מצליחה לעשות את זה. אני שמחה להיות חלק מארגון עצמאי שיכול לפעול רק למען הציבור בחופש מוחלט.

3 תגובות

  1. חברות האנרגיה הגדולות השקיעו מיליונים רבים ושנים ארוכות בחיפושים, אשר לא תמיד הסתיימו בהצלחה (למשל חברת "שמן"). "ההשתתפות" היחידה של המדינה בכישלון חיפוש היא היכולת של החברה להציג הפסדים, ואולי בעתיד (אם יהיו רווחים חייבים במס) לקזז הפסדים אלו. החברות , אשר גילו גז והצליחו להשיג רווחים, משלמות מס על הרווחים הללו. תרומתן לכלכלת המדינה, בזכות היזמות והסיכונים שהן (ולא המדינה) לקחו על עצמן, היא עצומה – לא רק בזכות המיסים שהן משלמות, אלא גם בהענקת עצמאות אנרגטית לישראל, הורדת מחיר החשמל, האפשרות לייצא גז, והחיסכון במקורות אנרגיה מזהמים (למשל פחם). אז נכון שדו"ח שישינסקי קבע כי על החברות להפריש סכומים בנוסף למס החברות (ומס ההכנסה האישי של בעליהן) לטובת "קרן העושר". ההחלטות הללו הגיעו לאחר שהתברר שיש גז בים, ולא בהתחלת החיפושים. נכון שחוק צריך לכבד, אך זה בהחלט לגיטימי לערער על כך בבתי משפט.

    1. מצד אחד אתה צודק. מצד שני כמו בכל מדינה מתוקנת, יש לגדר הכנסות לטובת קופת המדינה שמופקות ממשאב לאומי, כל אזרחי המדינה אמורים להנות. כמובן לא בהיקפים של היזמים, אבל חייבת להיות הפרשה. וחוץ מזה אם הטייקונים יעשו כל מה שהם רוצים, מי יגן עלינו במצבים של משבר? הרי זה ידוע שאנשי עסקים מסוג זה רוכבים וגוזרים קופה במצבים של משברים לאומיים.

  2. ראיתי אמש את ההצבעה בערוץ הכנסת. הערב לא שמעתי בשום ערוץ דיווח על החוק וכיצד נעלמה האופוזיציה מן ההצבעה.(9:0 ???) מן הראוי להסביר את העלמות האופוזיציה!
    צבי ישראלי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!