ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

סודיות במקום שקיפות: כמה מס חברות הגז חייבות לנו?

בניסיון להבין מתי הציבור יוכל ליהנות מהרווח האדיר של חברות הגז ממשאבי הטבע - נתקלו חברי הכנסת בחומת ערפל ● רשות המסים התעקשה כי החוק לא מאפשר לה לחשוף את המידע המלא על החברות ● ח"כ מוסי רז: "אגיש הצעת חוק שתחייב שקיפות"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

יו"ר הוועדה מוסי רז. "אין פה שום מדרון חלקלק" (צילום: דוברות הכנסת)

כמה מסים חייבות לנו חברות הגז על רווחיהן האדירים ממשאבי הטבע? בדיון שנערך בוועדת הקרן לאזרחי ישראל (קרן העושר) בכנסת השבוע, חזרו על עצמן שוב ושוב המילים ב"סודיות" ו"חיסיון". לא מפי ענקיות הגז עצמן הן נאמרו, אלא מכיוון רשות המסים, שנציגיה הבהירו בדיון כי אין באפשרותם לחשוף את מלוא הנתונים בגלל חובת הסודיות שהם מחוייבים אליה בחוק. למולה עמדו חברי כנסת ונציגי ארגוני החברה האזרחית, שניסו לפזר את הערפל העיקש סביב גובה החוב של החברות לציבור.

"זה מדרון חלקלק", טען מנהל רשות המסים ערן יעקב בדיון. "כרשות המסים יש עלינו חובת סודיות וטוב שכך. כמו שאתה ואני לא רוצים שידעו מה ההכנסות שלנו. כמו שחברה פרטית לא רוצה שנדע מה עולה בגורלה. אם לא תהיה סודיות יש לזה השלכות מבחינת המדינה. החוק קבע את הסודיות לגבי החברה, וגם לגביך ולגביי".

עוד ב"שקוף" על קרן העושר:

את הדברים אמר יעקב בתשובה ליו"ר הוועדה ח"כ מוסי רז (מרצ), אך כך שכנע אותו דווקא בטיעון ההפוך. "הדוגמה שנתן מנהל רשות המסים שכנעה אותי שצריך שקיפות", אמר ח"כ רז. "לגביי החוק לא קבע סודיות: אנחנו אנשי ציבור, ההכנסה שלנו ידועה וגלויה. אין פה שום מדרון – לא ניתן להשוות את החברות האלה לכל חברה אחרת משום שהן נהנות ממשאב של המדינה".

"יש עלינו חובת סודיות וטוב שכך". ערן יעקב, מנהל רשות המסים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"הטיעון של רשות המסים שזה מדרון חלקלק הוא תמוה", מסכימה גם לי-היא גולדברג מ"אדם טבע ודין". "החוק הזה מאוד ספציפי וחל על מספר קטן של חברות, עם הגדרה מאוד ברורה של מי זאת חברה שמפיקה משאבי טבע".

יו"ר הוועדה רז אף הוסיף לסיכום הדיון כי יפעל להגברת השקיפות בקרן ויקדם הצעת חוק בנושא. "המטרה היא שהחברות שמשתמשות במשאבי הטבע של ישראל יצטרכו להיות שקופות בתשלום המסים השנתי – שנדע מה קורה בפעילות העסקית שלהן שמבוססת על משאבים שקיבלו מאיתנו", אמר רז ל"שקוף" לאחר הדיון. "אנחנו חייבים לקבל מידע אמין רלוונטי ועדכני על הפעילות שלהן, ושהקרן תהיה כמה שיותר שקופה".

המאבק לשקיפות – בכנסת ובבית המשפט

בימי ועדת שישינסקי, בלב המאבק הציבורי על חלקו של הציבור ברווחים שיפיקו החברות משאיבת הגז, הוחלט להקים עבור הציבור קרן עושר. נקבע כי היא תתחיל לפעול כשיצטברו בה מיליארד ש"ח – מהמס שישלמו החברות על רווחיהן האדירים. לפי הערכות בנק ישראל הקרן כבר הייתה אמורה להיפתח ב-2017, אך מדיון לדיון נראה שהתאריך מתרחק: בדיון האחרון אמרו נציגי רשות המסים כי יש סיכוי שהקרן תיפתח ב-2022, אך קיים גם סיכוי דומה שחציית קו המיליארד ש"ח תגיע רק ב-2023.

מאגר הגז תמר. "הרווח הוא מידע ציבורי ויש לפרסם אותו" (צילום ארכיון: משה שי, פלאש 90)

שאלת השקיפות שהתעוררה בדיון, מעסיקה כעת גם את בבית משפט מחוזי בירושלים. בימים אלה מתנהלת בנושא עתירה של ארגון "אדם טבע ודין" בדרישה מהמדינה לחשוף את חובות המס של החברות, בטענה שמדובר בחברות המרוויחות ממשאבי טבע. "החוק מאפשר כבר היום שקיפות. צריך שיובהר לרשות המסים שזה מידע ציבורי שצריך לפרסם אותו", מסבירה גולדנברג, ראש תחום כלכלה, סביבה ומשאבי טבע ב"אדם טבע ודין". "הציבור שמעורב בסיפור הזה, ובשמו גם חברי הכנסת, לא יכולים להבין מה הבעיות בלי להבין למה הכסף לא מגיע".

ואכן, היעדר שקיפות בנתונים של רשות המסים מקשה ומבלבל את חברי הכנסת בוועדה, שנאלצים להתסמך על הנתונים החלקיים שמועברים להם ועל תחזיות לא מדויקות. כך למשל הודיעה רשות המסים בדיון שנערך בחודש שעבר כי הסכום הקיים כעת לצורך פתיחת הקרן עומד על 441 מיליון ש"ח, ולא 741 כפי שנאמר לח"כים בדיונים קודמים. באותו דיון גם הוצגה תחזית של הכלכלן הראשי במשרד האוצר, לפיה יצטברו בקרן 5 מיליארד דולר עד שנה 2029. 

בדיון שנערך השבוע מסר מנהל רשות המסים כי הוא מעריך שהסכום יעמוד על בין שמונה לעשרה מיליארד דולר עד 2030 – הערכה שמתואמת, לדבריו, עם הכלכלן הראשי. חברות וחברי הכנסת בוועדה התקשו להבין על איזה נתון עליהם להסתמך. "הכלכלן הראשי אמר נתון אחר בדיון שעבר. בין חמישה מיליארד לשמונה מיליארד יש פער. אתם יכולים להגיד שלא הייתם מסונכרנים, אפשר גם להגיד שאי אפשר לדעת כלום", אמר ח"כ סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת). ״אבל אם אי אפשר להגיד שום דבר ודאי לגבי העבר ושום דבר ודאי לגבי העתיד הממש קרוב, מה המשמעות של הדיון הזה?״

בדיונים שנערכו בוועדת הכספים באוגוסט האחרון, בנושא חוק שמבקש להקשות על החברות שמשתמשות במשאבי טבע להתחמק מתשלום המסים על הרווחים שלהן, השתמשו גם החברות הגדולות בטיעונים כמו טיעון "המדרון החלקלק", והזהירו כי החמרת התנאים עבורן עשויה לפגוע גם בעסקים הקטנים. לאורך הדיונים ניסו לוביסטים ונציגים מטעם החברות לשכנע את חברות וחברי הוועדה לרכך את החוק באמצעות מסמכים שהועברו אליהם, חלקם ללא גילוי נאות, שיחות טלפוניות ופגישות דקות לפני ההצבעה. לבסוף החוק עבר בוועדה וכעת הוא עתיד לעלות להצבעה במליאה בקריאה שניה ושלישית.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל פינקלשטיין

יעל פינקלשטיין
כותבת ב"שקוף" מאז "מאה ימים של שקיפות", עוקבת אחרי פעילות של לוביסטים שמייצגים בעלי אינטרסים בכנסת וכותבת גם על ייצוג שוויוני בפוליטיקה. לתקשורת כוח עצום להשפיע על החיים שלנו, והיא יכולה לנצל אותו כדי לחשוף עוולות ולדרוש תשובות מנבחרות ונבחרי הציבור - אבל היא לא תמיד מצליחה לעשות את זה. אני שמחה להיות חלק מארגון עצמאי שיכול לפעול רק למען הציבור בחופש מוחלט.

תגובה אחת

  1. פשוט שחבל לי על שאין לי די זמן לקרוא, העבודת קודש שלכם לא "תסולא-בפז"
    לכן אגיב רק לכותרות שלכם שהן מדוייקות ונאמנים לאמת לאמיתה!
    פשוט לעשות "שיימינג" לאלא שמשתמשים ב"מיסוך-עשן" כדי למנוע ש ק י פ ו ת מוחלטת!
    אנחנו לא ברוסיה ואין כאן משטר מלוכני { כפי שחושב אדם מאד ספציפי ומושחת!}

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!